Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gsm op school

Wat zijn de regels omtrent gsmgebruik op de school van jullie kinderen? Zijn die regels veranderd per 1 januari? En wat vind je ervan? Ik ben benieuwd of er veel is veranderd.  Hier is het van geen regels naar een gsmverbod gegaan.  Ik vind dit echt belachelijk maar ik weet dat heel veel ouders er heel blij mee zijn. 


Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 14:29:

[..]

Ik werk met mensen met gedragsproblemen. Een jaar of 15 geleden hebben wij onze huiskamer " verboden" gemaakt voor gsm's. Omdat cliënten gesprekken opnamen etc. ( is dus niet hun huiskamer, maar de huiskamer van ons kantoor). Wij hebben gezegd als we dat van de cliënten vragen geldt dat ook voor ons. Dus wij nemen onze privé gsm niet meer mee vanaf kantoor. Gelijke monniken gelijke kappen.

En dan nog zou ik het al prima vinden als de gsm dan alleen voor het inloggen gebruikt wordt, en niet om even je app, nu.nl of de socials te checken. Maar dat gebeurt ook gewoon. Waarom het van de ene groep eisen als je zelf niet kan laten?

Ander voorbeeld: 

Op school geldt: niet eten en drinken in het lokaal maar wel in de kantine of hal. 
Dus ik vond: dan docenten ook niet. 

Als docent ben je aan het werk, praat je de hele dag, het kost veel energie. 

Ik kwam dus regelmatig ‘ziek’ van school omdat ik te weinig dronk en vaak ook geen tijd had om fatsoenlijk te eten. Drie uur achter elkaar lesgeven en dan een kwartier pauze (effectief 5 minuten) is gewoon andere koek… 

Sommige dingen zijn nu eenmaal anders.

Docenten hebben nu eenmaal andere verantwoordelijkheden. Leerlingen snappen dat overigens helemaal prima.

Jouw dochter mag thuis vast ook niet alles wat jij wel mag. Of wellicht inmiddels wel, maar toen ze kleiner was niet. 

Zilver_gray schreef op 12-01-2024 om 14:38:

[..]

Nee maar net dat ene tussenuur je even terug kunnen trekken met je koptelefoon op en rustgevende muziek op je mobiel kan ervoor zorgen dat je een (lange) schooldag net trekt. Even niet hoeven socialiseren met klasgenoten hebben sommige kinderen ook nodig.

Tegen je kluisje aan gaan zitten 😇

IMI-x2 schreef op 12-01-2024 om 14:42:

[..]

Ik heb zo'n kind, maar ook daarvoor is geen smartphone nodig. Misschien ligt er nog een MP3-spelertje in de la? Of pak een boek, stripboek of tijdschrift.

Die mag bij ons wel inderdaad. Zolang het niet lijkt op een telefoon. 

Geen mobiele telefoons in de pauze om:

- 1 lijn te trekken (eenduidig: gewoon geen telefoons op school)
- cyberpesten tegen te gaan (sociale veiligheid)
- niet stiekem leraren of leerlingen filmen (sociale veiligheid)
- scrollen op social media / tiktok is geen ontspanning (overload aan input en prikkels)
- social media en tiktok hebben een verslavende werking (sowieso slecht voor je als je er teveel van consumeert - zie het als geen snoep in de kantine)

En ja, er zijn vast ook kinderen, en misschien wel jullie kinderen, die verstandig kunnen omgaan met hun telefoon. Maar dat is niet de meerderheid. 62% van de 18 tot 24 jarigen zegt verslaafd te zijn aan hun mobiele telefoon. En er zijn heus andere opties, ook voor autisten en eenlingen. Ik was vroeger ook vaak alleen en had soms niet de energie om sociaal te zijn, en had altijd een boek bij me, of schreef songteksten / gedichten.  

Ik heb deze discussie al eerder gehad hier, dus ik wil benadrukken dat ik van oudsher een nerd ben en in mijn vrije tijd graag game en programmeer. Ik gebruik Minecraft in de les, en heb ook weleens een game gemaakt voor de kinderen. Als ik in het VO zou werken, zou ik ook zeker iets met ChatGPT en AI doen. Voor een algeheel telefoonverbod zijn betekent uiteraard niet dat ik vind dat we kinderen verbieden te moeten leren over IT.
 
Het probleem is dat we momenteel helemaal niet verstandig, creatief en innovatief met technologie omgaan. Jongeren spenderen veel meer tijd achter een scherm dan 20 jaar geleden, maar hun IT vaardigheden gaan niet vooruit. Alles wat ze kennen is gebouwd op gebruiksgemak en om verslaving in de hand te werken. Vroeger moest je een computer snappen om hem te kunnen gebruiken (weet je nog, DOS). Nu hebben we geen idee hoe een iPhone werkt, hoe een tablet in elkaar zit... We gebruiken het gewoon, en hier ligt het probleem: precies op de manier dat (grote) bedrijven dat graag zien. Sterker nog: we lijken er in korte tijd compleet afhankelijk van geworden. Ook scholen zijn hierin heel snel gegaan. Er wordt steeds meer bekend over de gevolgen, voordelen en nadelen, en deze gaan verder dan we van tevoren konden inschatten. Heel goed om dus kritisch te beschouwen in welke vorm IT en het ontwikkelen van digitale vaardigheden op school een plek heeft. 

Mooi stuk renmuis 👍🏻. 
Kinderen lijken heel vaardig met ict maar zijn het echt niet. Met mijn mentorklas (brugklas) bijna tot de kerstvakantie over gedaan voordat iedereen zonder gedoe kan inloggen. Ja, inloggen… (en vooruit, gebruik maken van SOM enz). 

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 16:57 Topicstarter

Valeria schreef op 12-01-2024 om 16:04:

Iemand in de 5e die een schoolregel stom vindt, moet daar zelf achteraan en niet klagen bij mama dat ze nu alleen zit.

Ach het zonnetje in huis is er ook weer.  Uiteraard heeft ze dat gedaan.  Sterker nog ze hebben voor elkaar gekregen dat alleen VWO 5 en 6 en HAVO 5 gebruik mogen maken van het ict lokaal in een tussenuur ( zei ze vandaag).


Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 17:02 Topicstarter

troelahoep schreef op 12-01-2024 om 15:42:

[..]

Je zij dat je niet begreep waarom telefoons niet gewoon in een tas voor in de klas konden.

Huh waar dan?

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 17:07 Topicstarter

Renmuis schreef op 12-01-2024 om 16:20:

Geen mobiele telefoons in de pauze om:

- 1 lijn te trekken (eenduidig: gewoon geen telefoons op school)
- cyberpesten tegen te gaan (sociale veiligheid)
- niet stiekem leraren of leerlingen filmen (sociale veiligheid)
- scrollen op social media / tiktok is geen ontspanning (overload aan input en prikkels)
- social media en tiktok hebben een verslavende werking (sowieso slecht voor je als je er teveel van consumeert - zie het als geen snoep in de kantine)

En ja, er zijn vast ook kinderen, en misschien wel jullie kinderen, die verstandig kunnen omgaan met hun telefoon. Maar dat is niet de meerderheid. 62% van de 18 tot 24 jarigen zegt verslaafd te zijn aan hun mobiele telefoon. En er zijn heus andere opties, ook voor autisten en eenlingen. Ik was vroeger ook vaak alleen en had soms niet de energie om sociaal te zijn, en had altijd een boek bij me, of schreef songteksten / gedichten.

Ik heb deze discussie al eerder gehad hier, dus ik wil benadrukken dat ik van oudsher een nerd ben en in mijn vrije tijd graag game en programmeer. Ik gebruik Minecraft in de les, en heb ook weleens een game gemaakt voor de kinderen. Als ik in het VO zou werken, zou ik ook zeker iets met ChatGPT en AI doen. Voor een algeheel telefoonverbod zijn betekent uiteraard niet dat ik vind dat we kinderen verbieden te moeten leren over IT.

Het probleem is dat we momenteel helemaal niet verstandig, creatief en innovatief met technologie omgaan. Jongeren spenderen veel meer tijd achter een scherm dan 20 jaar geleden, maar hun IT vaardigheden gaan niet vooruit. Alles wat ze kennen is gebouwd op gebruiksgemak en om verslaving in de hand te werken. Vroeger moest je een computer snappen om hem te kunnen gebruiken (weet je nog, DOS). Nu hebben we geen idee hoe een iPhone werkt, hoe een tablet in elkaar zit... We gebruiken het gewoon, en hier ligt het probleem: precies op de manier dat (grote) bedrijven dat graag zien. Sterker nog: we lijken er in korte tijd compleet afhankelijk van geworden. Ook scholen zijn hierin heel snel gegaan. Er wordt steeds meer bekend over de gevolgen, voordelen en nadelen, en deze gaan verder dan we van tevoren konden inschatten. Heel goed om dus kritisch te beschouwen in welke vorm IT en het ontwikkelen van digitale vaardigheden op school een plek heeft.

Hier ben ik het ook mee eens.  Kritisch kijken.  Ik vind het zo jammer het zo alles of niks is.  Eerst moest alles online en nu is de telefoon ineens verboden. Terwijl Magister bijvoorbeeld nog steeds voor het huiswerk gebruikt wordt.  Kijk eerst  wat een goed alternatief is. 

Ik werk op een praktijkschool en ben blij dat de regel is in gegaan ;'geen telefoon op school'. Bij binnenkomst worden ze ingeleverd, bij het naar huis gaan krijgen ze het terug. Er wordt veel leuker gespeeld /gekletst in de pauze en in de klas is geen afleiding van de foontjes. Leve de wet!

Pippeltje schreef op 12-01-2024 om 17:18:

Ik werk op een praktijkschool en ben blij dat de regel is in gegaan ;'geen telefoon op school'. Bij binnenkomst worden ze ingeleverd, bij het naar huis gaan krijgen ze het terug. Er wordt veel leuker gespeeld /gekletst in de pauze en in de klas is geen afleiding van de foontjes. Leve de wet!

Het is geen wet!

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 17:07:

[..]

Hier ben ik het ook mee eens. Kritisch kijken. Ik vind het zo jammer het zo alles of niks is. Eerst moest alles online en nu is de telefoon ineens verboden. Terwijl Magister bijvoorbeeld nog steeds voor het huiswerk gebruikt wordt. Kijk eerst wat een goed alternatief is.

Misschien hebben ze dat wel gedaan en vonden ze die niet. Vinden ze dit gewoon de beste keus voor de grootste groep. 

Thy

Thy

13-01-2024 om 01:01

Ik heb nu een aantal keer gehoord in de media: kinderen moeten ook leren werken met social media/telefoongebruik/online zijn, dus daarom moeten we telefoons in de klas niet verbieden. 
Dat verbaast me toch enorm. Ik denk dat we onze kinderen dat helemaal niet meer hoeven te leren. Dat weten ze allang. 
De winst ligt er denk ik juist in dat we onze kinderen leren wat het je oplevert als je niet altijd online beschikbaar bent.
We zouden onze kinderen in deze tijd moeten aanleren hoe ze moeten focussen, hoe ze moeten zorgen voor een omgeving met minder afleiding om hun doel te kunnen bereiken, hoe ze contact met elkaar moeten maken, hoe ze investeren in een onderlinge relatie door in gesprek te gaan met elkaar. En eigenlijk is dat heel bijzonder; mensen zijn van nature ( uitzonderingen daargelaten ) gericht op sociaal gedrag. En ja, ik weet dat kinderen ook online contact kunnen maken met anderen.
Ik maak me ook zorgen vanwege het signaal dat kinderen ( en, laten we eerlijk zijn, niet alleen kinderen ) steeds minder kunnen mijmeren, dagdromen, en niet om kunnen gaan met ( korte ) momenten van 'leegte'. Er lijkt een tendens te ontstaan dat elk 'leeg' moment moet worden opgevuld met prikkels, prikkels, prikkels. Het lijkt een vlucht. Een vlucht van je eigen gedachten, ongemak en/of verveling. Dat is wat ik zorgelijk vind.
Ik lees dat iemand in dit draadje aangeeft: als je zit te wachten op je afspraak die te laat is, dan ben je toch maar wat blij met je telefoon als afleiding/opvulling. Nee hoor. Dat geldt voor jou. Ik kijk, probeer gesprekken op te vangen, droom even weg, denk na en voel me soms wat ongemakkelijk omdat ik in mijn eentje zit. Dat was 15 jaar gelden heel normaal. Je zou ook kunnen zeggen dat meteen naar je telefoon grijpen aangeleerd gedrag is. Of vluchtgedrag, wat je wilt.
We zien ook dat steeds meer jongeren kampen met psychiatrische problematiek. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat telefoongebruik/social media gebruik wel degelijk van invloed is op de mentale gezondheid van onze kinderen. We willen allemaal het allerbeste voor onze kinderen, maar op de één of andere manier lijken we deze boodschap massaal te negeren.
Ik ben me kapot geschrokken van de algoritmes waar mijn kinderen mee te maken hebben op basis van hun zoekopdrachten, ik vraag me af of ouders zich realiseren hoe vernietigend die kunnen zijn.
Ik ben niet wereldvreemd. Ik zie de kansen die onze mobieltjes, internet en social media ons bieden. We kunnen onze blik verbreden, aansluiting vinden buiten onze nabije context, we krijgen creatieve input, alles wat we willen weten is een paar klikken binnen handbereik en ons leven wordt o.a. door online aankopen of online bankieren een stuk gemakkelijker gemaakt. 
Ik begin me alleen af te vragen wat de prijs is die we hiervoor betalen.

De grap (nouja, grap) is ook dat heel veel scholieren zelf aangeven verslaafd te zijn, blij te zijn dat je geen telefoon meer mag in de klas enzo. 

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 17:07:

[..]

Hier ben ik het ook mee eens. Kritisch kijken. Ik vind het zo jammer het zo alles of niks is. Eerst moest alles online en nu is de telefoon ineens verboden. Terwijl Magister bijvoorbeeld nog steeds voor het huiswerk gebruikt wordt. Kijk eerst wat een goed alternatief is.

En wat zou jij een goed alternatief vinden? Waarom blijf jij, tegen de overweldigende stroom aanwijzingen dat veelvuldig telefoongebruik schadelijk is, in, de nieuwe regels stom vinden? 

Voor Magister was een papieren agenda heel gebruikelijk. Nog steeds wel eigenlijk, en het voordeel daarvan is dat je je huiswerk zelf ook noteert (dan beklijft het beter). 

Persoonlijk vind ik Magister als doorgeefluik van roosterwijzigingen een van de slechtere dingen die er binnen een schoolsysteem zijn gekomen. Het geeft zoveel onrust: dat mijn kinderen de avond tevoren 'op Magister' moeten kijken welke vakken ze hebben en hun tas daarop inpakken, maar 's ochtends nog een keer, en gedurende de dag op school ook aldoor moeten nagaan of er geen lokaalwijzigingen zijn gekomen, dat moet toch anders kunnen. 

troelahoep schreef op 13-01-2024 om 11:15:

[..]

En wat zou jij een goed alternatief vinden? Waarom blijf jij, tegen de overweldigende stroom aanwijzingen dat veelvuldig telefoongebruik schadelijk is, in, de nieuwe regels stom vinden?

Voor Magister was een papieren agenda heel gebruikelijk. Nog steeds wel eigenlijk, en het voordeel daarvan is dat je je huiswerk zelf ook noteert (dan beklijft het beter).

Persoonlijk vind ik Magister als doorgeefluik van roosterwijzigingen een van de slechtere dingen die er binnen een schoolsysteem zijn gekomen. Het geeft zoveel onrust: dat mijn kinderen de avond tevoren 'op Magister' moeten kijken welke vakken ze hebben en hun tas daarop inpakken, maar 's ochtends nog een keer, en gedurende de dag op school ook aldoor moeten nagaan of er geen lokaalwijzigingen zijn gekomen, dat moet toch anders kunnen.

Wij hadden vroeger een papier op de conciërgerie hangen met daarop het dagrooster van de hele school, bij roosterwijzigingen had de directeur met zwarte fineliner de wijzigingen aangegeven. ‘s ochtends even kijken voor je eerste uur aan. Bij uitval op het eerste uur werd de telefoonboom in werking gesteld. Zo was het ook nog in de eerste 10 jaar dat ik lesgaf (al dan via een tv-scherm)

Nu hoeft dat laatste niet, dat kan thuis even wel via SOM of Magister. De roosterwijzigingen gedurende de dag kunnen prima via een scherm, bord of papier in de school. Rooster leren ze vanzelf wel onthouden. Nu hoeft dat niet meer omdat ook niet van ze gevraagd wordt. 

Ik weet zelfs mijn rooster van klas 1 (‘93-‘94) nog grotendeels uit mijn hoofd 🤣. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.