Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gsm op school

Wat zijn de regels omtrent gsmgebruik op de school van jullie kinderen? Zijn die regels veranderd per 1 januari? En wat vind je ervan? Ik ben benieuwd of er veel is veranderd.  Hier is het van geen regels naar een gsmverbod gegaan.  Ik vind dit echt belachelijk maar ik weet dat heel veel ouders er heel blij mee zijn. 


Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 12:53 Topicstarter

Hier dus ook naar totaal verbod.  Telefoon mocht al niet in klas maar dat vind ik niet eens een afspraak maar gewoon fatsoen,  maar nu dus ook niet in de pauze of tijdens een tussenuur.  Mijn dochter heeft ook geen laptop. Dus echt helemaal niet digitaal.  In het tussenuur mogen ze ook niet weg.  Ik vind het te streng.

Renmuis schreef op 12-01-2024 om 11:56:

[..]

Waardeloos.

Wat mij betreft gaan we net als Zweden het onderwijs weer on-digitaliseren. Papier, pen en boek zou de standaard moeten zijn; IT moet doordacht zijn en iets toevoegen (niet alleen gemakzucht - maar inhoudelijk en creatief).

Eens. Retentie van het geleerde gaat ook beter als je antwoorden opschrijft i.p.v. typt. en wanneer je leest vanaf papier.

Bij mijn dochter op school mogen telefoons niet meer in de klas en wordt later bekend gemaakt of er verdergaande maatregelen komen.

Mijn dochter zit in de brugklas heeft moeite met de aansluiting in de klas. In de pauzes zit ze vaak alleen, met haar telefoon. Ik zou het voor haar erg vervelend vinden als ze in de pauzes niet meer op haar telefoon mag. Je zou kunnen denken 'dan moet ze wel', of 'dan komt het in de groep wel goed', maar ik weet wat mijn dochter allemaal nu al probeert om aansluiting te krijgen en ik heb daar een hard hoofd in. 

Natuurlijk kan ze straks een boek pakken, maar dat biedt haar voor nu niet de troost en afleiding die ze zoekt.

Hier is het beleid ongewijzigd: telefoon mag mee naar school, hoeft niet in kluis, maar gaat tijdens de les in de telefoonzak. School van dochter is nog niet zo lang over op digitaal onderwijs, en heeft veel moeten leren. Ze hadden niet door dat zo ongeveer alle socials ook op een laptop draaien... 🙃 En een game kun je eenvoudig aan laten staan door een pen of potlood tussen je laptop te doen als-ie dicht moet. Dus zijn ze nu het gebruik van laptops in de klas weer wat aan het beperken. Heel goed idee, wat mij betreft.
School is nog wel aan het kijken of het telefoonbeleid nog verder wordt aangepast.

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 12:53:

Hier dus ook naar totaal verbod. Telefoon mocht al niet in klas maar dat vind ik niet eens een afspraak maar gewoon fatsoen, maar nu dus ook niet in de pauze of tijdens een tussenuur. Mijn dochter heeft ook geen laptop. Dus echt helemaal niet digitaal. In het tussenuur mogen ze ook niet weg. Ik vind het te streng.

Maar die regels gelden toch gewoon voor iedereen? Wat is dan het probleem? Het is vast even wennen, maar dat komt echt wel goed hoor. 

Hier leveren ze de telefoon in bij binnenkomst en krijgen ze hem na het laatste uur terug. De telefoon wordt dus niet op school gebruikt. In de les mocht het al niet maar in de pauzes was er ook veel gedoe mee. De eerste week is redelijk goed verlopen. We hebben vooraf ook enquetes gehouden onder ouders en leerlingen en dit systeem had veruit de voorkeur. Klein groepje is het er niet mee eens, maar dat hou je altijd. Aantal zeer boze ouders op mijn dak gehad deze week. Een aantal hebben hun kind een 2e telefoon meegegeven voor in de pauze..alsof we dat niet doorhebben. Maar goed, het loopt redelijk al maakt het ook niet het grootste verschil. Wij werken met laptops dus nu doen ze alles daar op, ook in de pauzes. 

Je kind een extra telefoon meegeven vind ik een ondermijning van het gezag van school. Net zoiets als zeggen dat je kind geen huiswerk of strafwerk hoeft te maken van jou. 
Ik snap ook niet waarom die ouders per se willen dat hun kind toegang heeft tot een telefoon? Als ze een bijbaantje hebben zullen ze tijdens het werk ook niet altijd een telefoon bij zich mogen hebben op de werkvloer.

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 13:29 Topicstarter

MamaE schreef op 12-01-2024 om 13:13:

[..]

Maar die regels gelden toch gewoon voor iedereen? Wat is dan het probleem? Het is vast even wennen, maar dat komt echt wel goed hoor.

Alle klassen behalve VWO 5 en 6 en HAVO 5 hebben wel een laptop.  Mijn dochter zit een van twee uren echt helemaal alleen.  Ze mag niet weg. Daarnaast grote scholengemeenschap met meerdere gebouwen.  Vriendinnen appen elkaar altijd waar er plaats is in de pauze en waar ze zitten.  Dochter heeft nu al een pauze alleen gezeten omdat ze niemand kon vinden.  Die heeft dus afgesproken dat ze in de pauze ff naar de wc gaan om te appen. Ik snap dat.  

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 13:29:

[..]

Alle klassen behalve VWO 5 en 6 en HAVO 5 hebben wel een laptop. Mijn dochter zit een van twee uren echt helemaal alleen. Ze mag niet weg. Daarnaast grote scholengemeenschap met meerdere gebouwen. Vriendinnen appen elkaar altijd waar er plaats is in de pauze en waar ze zitten. Dochter heeft nu al een pauze alleen gezeten omdat ze niemand kon vinden. Die heeft dus afgesproken dat ze in de pauze ff naar de wc gaan om te appen. Ik snap dat.

Dat uur alleen kan ze dan huiswerk maken/leren. Verder kun je ook een vaste plek afspreken waar je in de pauzes gaat zitten of naartoe gaat. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn. Het is even anders en even wennen, maar om nu om deze reden weer telefoons toe te gaan staan lijkt me onnodig.

Vroeger had niemand een telefoon en toen kon je ook vrienden vinden in de pauze.

Lotte78 schreef op 12-01-2024 om 11:44:


Edit: ik vroeg of de telefoon in haar kluis moest. Nee, ze hebben in elke klas een telefoontas hangen. Je hebt een vast nummer ( van de klassenlijst) als je binnenkomt, stop je telefoon daarin. Je kluisje gaat namelijk open met een app van je telefoon. Ook gebruik je magister voor je rooster. \

Hier net zo.
Ik heb er dus niets over gehoord van de kinderen. En anders zou ik zeggen jammer dan, We appen elkaar zelden onder schooltijd.

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 13:29:

[..]

Alle klassen behalve VWO 5 en 6 en HAVO 5 hebben wel een laptop. Mijn dochter zit een van twee uren echt helemaal alleen. Ze mag niet weg. Daarnaast grote scholengemeenschap met meerdere gebouwen. Vriendinnen appen elkaar altijd waar er plaats is in de pauze en waar ze zitten. Dochter heeft nu al een pauze alleen gezeten omdat ze niemand kon vinden. Die heeft dus afgesproken dat ze in de pauze ff naar de wc gaan om te appen. Ik snap dat.

Of je spreek gewoon op een vaste plek af in de pauzes, kom je elkaar ook altijd tegen.

Oma praat nu even....vroeger vonden we elkaar ook gewoon hoor zonder telefoon. Vind je persoonlijk een beetje dramatisch. Ze moeten gewoon even hun weg hierin vinden, andere gewoontes aanleren.

Bij mijn zoon gaat het in na de voorjaarvakantie. In eerste instantie maakte het mij niet zoveel uit, maar hij vertelde dat ze nu in de pauzes allemaal vooral op hun telefoon zitten, hoop wel dat ze nu wat meer met elkaar gaan kletsen. Denk dat dat alleen maar een gewin is.

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 14:04 Topicstarter

Amber82 schreef op 12-01-2024 om 13:48:

[..]

Of je spreek gewoon op een vaste plek af in de pauzes, kom je elkaar ook altijd tegen.

Oma praat nu even....vroeger vonden we elkaar ook gewoon hoor zonder telefoon. Vind je persoonlijk een beetje dramatisch. Ze moeten gewoon even hun weg hierin vinden, andere gewoontes aanleren.

Bij mijn zoon gaat het in na de voorjaarvakantie. In eerste instantie maakte het mij niet zoveel uit, maar hij vertelde dat ze nu in de pauzes allemaal vooral op hun telefoon zitten, hoop wel dat ze nu wat meer met elkaar gaan kletsen. Denk dat dat alleen maar een gewin is.

Vroeger mochten we ook naar de kroeg toen we 15 waren.  De gsm is heel erg geïntegreerd in het dagelijks leven.  Vraag me af hoeveel leraren de hele dag niet op hun telefoon gaan.  Denk geen.  Ik ga zelf ook meteen als ik pauze heb even op mijn gsm kijken.  Niet ipv kletsen maar daarnaast. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld geleerd en digitale agenda te gebruiken.  Dat moest echt van school. Papieren was geen optie.  Moest nu dus ineens een papieren agenda gaan gebruiken.  Heel onhandig want alles staat in de telefoon.  Natuurlijk zijn er manieren om er omheen te werken de vraag is alleen waarom zou dat moeten.  Wat maakt het uit of iemand op zijn tussen uur met haar vriend op een andere school snapt of een boek leest of airhockey speelt? Dat er in de klas geen telefoon mag begrijp ik helemaal.  Maar in je eigen tijd? 

Renmuis schreef op 12-01-2024 om 11:56:

[..]

Waardeloos.

Wat mij betreft gaan we net als Zweden het onderwijs weer on-digitaliseren. Papier, pen en boek zou de standaard moeten zijn; IT moet doordacht zijn en iets toevoegen (niet alleen gemakzucht - maar inhoudelijk en creatief).

Telefoon verbieden op school vind ik goed, maar dit niet. Kinderen hebben er alleen maar baat bij om hiermee te leren werken. Ik heb 2 nichtjes op de middelbare school; de een mag wel gebruikmaken van AI en de ander niet. Het nichtje die er wel gebruik van mag maken heeft een voorsprong in het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt; zij kan namelijk dan al goed met AI werken wat haar extra kansen biedt.

Kimdekim schreef op 12-01-2024 om 14:04:

[..]

Vroeger mochten we ook naar de kroeg toen we 15 waren. De gsm is heel erg geïntegreerd in het dagelijks leven. Vraag me af hoeveel leraren de hele dag niet op hun telefoon gaan. Denk geen. Ik ga zelf ook meteen als ik pauze heb even op mijn gsm kijken. Niet ipv kletsen maar daarnaast. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld geleerd en digitale agenda te gebruiken. Dat moest echt van school. Papieren was geen optie. Moest nu dus ineens een papieren agenda gaan gebruiken. Heel onhandig want alles staat in de telefoon. Natuurlijk zijn er manieren om er omheen te werken de vraag is alleen waarom zou dat moeten. Wat maakt het uit of iemand op zijn tussen uur met haar vriend op een andere school snapt of een boek leest of airhockey speelt? Dat er in de klas geen telefoon mag begrijp ik helemaal. Maar in je eigen tijd?

Omdat het anders niet te handhaven is op een school. 

Maar vind je het niet zorgelijk dat mensen (niet alleen jongeren) zo emotioneel afhankelijk zijn van de telefoon? Alleen om die reden al juich ik een verbod enorm toe, dan maar enig ongemak accepteren. 

Kimdekim

Kimdekim

12-01-2024 om 14:17 Topicstarter

Het is geen vraag of het zorgelijk is,  het is namelijk al zo.  In de corona tijd was dat hun enige lijntje met de buitenwereld,  gestimuleerd door scholen die vinden dat alles digitaal moest.  En nu ineens van de en op andere dag mag er niks meer. Daarnaast vind in het helemaal niet zo moeilijk om te handhaven.  In klaslokalen is de telefoonverboden en in de aula's niet. 

Hoe denk je dat het dadelijk op het vervolgonderwijs gaat? Bij mijn zoon zijn er mensen die Harry Potter kijken tijdens collega's. Ik denk dat het zinvoller is jongeren te leren hoe je verantwoord omgaat met een gsm in een leeromgeving. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.