Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gescheiden Vader Puber weekenden

Goedenavond iedereen!
Elke 2 week verheug ik me weer op de komst van mijn dochter van 14. Ik probeer wat lekkers te halen en verzin wat leuks om te gaan doen. Maar de laatste maanden komt ze hier ploft ze op de bank, of op haar eigen kamer en heb ik zeer weinig interactie. Ik probeer wel een gesprek aan te gaan onder het eten maar het zijn alleen maar korte antwoorden of soms helemaal geen antwoord. Kunnen andere ouder mij gerust stellen dat dit normaal puber gedrag is? Mijn ex vrouw geeft aan dat ze altijd wel zin heeft om hier te komen en naar mijn idee vermaakt ze zich ook wel maar twijfel soms toch een beetje.


ja, volkomen normaal pubergedrag.
En straks wordt ze nog uithuizig ook. Komt ze even binnen vladdderen om te eten om dan weer weg te gaan naar baantje of vrienden.

Het is de periode van los maken, doet ze bij haar moeder ook.

Ik weet niet of jullie dicht bij elkaar wonen en ze bij jou dus ook met haar vrienden kan afspreken en naar haar baantje kan. Maar als dat niet het geval is zal ze waarschijnlijk binnen afzienbare tijd ook gaan aangeven dat het allemaal niet zo meer past om elke 14 dagen dat weekend bij jou te zijn. Ook dat is normaal, als je haar dan meer de regie geeft en bv aanbied om door de week eens samen te eten en wat vaker te bellen of te appen ipv dat verplichte weekend komt dat jullie band ten goede.

Heel normaal. Als je niet gescheiden was, zou je dochter waarschijnlijk hetzelfde gedrag laten zien. Niet zoveel behoefte (meer) aan de aanwezigheid van ouders, graag op zichzelf willen zitten, append, bellend, dromend. Met vrienden hangen, werken. En heus, ze vindt je echt wel lief. Maar ouders zijn ook zoooooooooo 2020 en snappen allemaal niks van de haar wereld. Geef het 5-10 jaar en tegen die tijd is het juist weer cool om met je vader te hangen en leuke dingen te doen. De tijd daar tussenin kenmerkt zich bij de meeste pubers toch wel in een grote desinteresse in de ouders en uberhaupt al die oude lui.

Hebben jullie iets dat jullie gezamenlijk kunnen doen? Mijn puber skiet graag met haar vader, maar ook boodschappen doen vindt ze gezellig. Samen koken is ook iets wat ze samen den. Hij helpt haar ook met schoolwerk. Verder is het gedrag heel herkenbaar.

Ik vind het normaal gedrag voor een puber dus ik zou me geen zorgen maken. Zelf was ik op die leeftijd bijna nooit thuis en vooral op stap met vrienden. 

Vindt ze uit eten gaan wel leuk? Dan zou ik haar gewoon eens uit eten nemen in haar favoriete restaurant. Hier ontstaan de mooiste gesprekken trouwens vaak in de auto als ik haar ergens heenbreng. 

Ik heb drie van die pubers… en mijn vriend ook… 

Vorig jaar op vakantie waren de pubers vooral bezig met hangen. Toen zijn vriend en ik zelf maar op stap gegaan 😂

Bellebelle schreef op 15-06-2024 om 10:25:

Vindt ze uit eten gaan wel leuk? Dan zou ik haar gewoon eens uit eten nemen in haar favoriete restaurant. Hier ontstaan de mooiste gesprekken trouwens vaak in de auto als ik haar ergens heenbreng.

Inderdaad onderweg ontstaan de beste gesprekken. Heb ik tenminste als ik met mijn 14 jarige dochter ergens naar toe fiets of wandel. 

Ronald39

Ronald39

15-06-2024 om 20:05 Topicstarter

iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal proberen mij er wat minder druk om te maken en genieten van de momenten die er zijn. Morgen gaan we samen naar een klimwand. 

Ronald39 schreef op 15-06-2024 om 20:05:

iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal proberen mij er wat minder druk om te maken en genieten van de momenten die er zijn. Morgen gaan we samen naar een klimwand.

Leuk! 

Maak je inderdaad geen zorgen. Dat is normaal. Doe speciale dingen af en toe, zoals die klimwand, en dan komt dit allemaal wel goed.

Waarom zie je haar zo weinig? 
Zou dat geen rol kunnen spelen? 

Ronald39

Ronald39

17-06-2024 om 07:58 Topicstarter

na de scheiding ben ik iets verder gaan wonen (10 kilometer) voor toen was het handig om het om het weekend te laten. Nu ze iets ouder is kan ze natuurlijk ook zelf met de bus of trein komen. Ons contact is verder wel heel fijn hoor het is niet alleen maar klagen. Mis alleen soms de interesse of enthousiastme van haar kan maar dat zal het echte puber gedrag zijn. 

en verder een terechte opmerking, je hebt na de scheiding maar een minimale rol op je genomen qua zorg voor je dochter. Al die zorg heeft de andere ouder (ik gok moeder) bijna volledig op zich genomen. Dus het is dan ook niet raar als je meer op afstand staat. Dat is ook letterlijk zo als je minimaal investeert.

10 km is beter dan 40 zoals bij ons het geval is maar mijn zoon is nu elke week even bij mijn ex want zijn bijbaantje is daar en dan brengt hij na het werk zijn sibling weer thuis. 

Bijbaantje dichterbij kan maar dit ligt in het verlengde van opleiding en hobby en die baantjes zijn schaars.

Ronald39 schreef op 17-06-2024 om 07:58:

na de scheiding ben ik iets verder gaan wonen (10 kilometer) voor toen was het handig om het om het weekend te laten. Nu ze iets ouder is kan ze natuurlijk ook zelf met de bus of trein komen. Ons contact is verder wel heel fijn hoor het is niet alleen maar klagen. Mis alleen soms de interesse of enthousiastme van haar kan maar dat zal het echte puber gedrag zijn.

Auw! Voor wie was het 'handiger', voor jou? Die 10km is met de auto toch zo gepiept? Nu moet zij maar met de bus komen? Het komt op mij over dat jij er geen werk van wilt hebben om te regelen dat je haar ziet, zij moet het maar oplossen?

Handiger... Ai. De woensdagen waren geen optie? Of was dat te lastig...
Ik snap dat het achteraf geen zin meer heeft om hier verder over te gaan, maar ik ben bang dat dit een groot pijnpunt bij haar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.