Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Doubleren 4H, zelf al aangeven?

Mijn zoon zit in de 'bespreekzone' in 4Havo. Zijn laatste cijfers zijn nu binnen en hij staat voor drie schoolexamens onvoldoende (5.0, 5.4 en 5.2, waarvan één kernvak). Voor de gewone toetsen staat hij één tekort. Met twee onvoldoendes voor de SE's ben je een bespreekgeval. Dus met drie onvoldoendes denk ik dat hij blijft zitten, óf ze laten hem nog kantje boord overgaan. Hij is nl best een gemotiveerde, 'brave' leerling. Altijd aanwezig, doet goed mee enz. Kans dat ze hem daarom misschien voordeel van de twijfel geven. 

Maar ik had het er net met zoon over en eigenlijk zou hij zelf het doubleren niet zo erg vinden. Het ging in 4Havo allemaal heel anders dan in de derde. Zo hadden ze dit jaar voor het eerst toetsweken, waar hij zich erg op verkeken heeft. Ook de praktische opdrachten zorgden voor stress in de laatste weken. Het zou hem eigenlijk rust geven als hij het nog een keer zou doen en dan steviger naar 5H zou gaan, het jaar daarna.

Is het raar om dit bij de mentor aan te geven? Of moeten we het van de overgangsvergadering laten afhangen? En als ze hem dan over willen laten gaan, het alsnog aangeven? Is het een beslissing van de docenten of mag je er zelf ook wat over zeggen? 

Dit is een school waar erg weinig met ouders gecommuniceerd wordt. In de laatste weken heb ik een keer mailcontact gehad met de mentor en een andere docent, maar dit kwam vanuit ons. Vanuit school hoef ik dat niet te verwachten, ik verwacht slechts het telefoontje met 'over' of 'blijven zitten'. 

Ik vraag me dus af of het raar zou zijn als we hier nu zelf al mee zouden komen. Deze week zijn de overgangsvergaderingen. 


waarom zou je dit niet aangeven bij school? Nee heb je, ja kun je krijgen. Wie weet wat ze van zijn idee en motivatie vinden. Zeker als zoon dit wil zou ik toch voor hem opkomen en dit proberen voor elkaar te krijgen, lukt het niet heb je het in ieder geval geprobeerd. 

Ik zou niet uit eigen beweging op doubleren aansturen. Je loopt dan het risico dat hij van school moet als hij ook het examen niet haalt. Liever dan 5 havo twee keer.

Er is niks raars aan om dit nu al aan te geven. Dus ik zou niet wachten op de overgangsvergadering. 

Weet nog dat mijn zus vroeger voorwaardelijk over ging (bestaat dat nog?) en zo blij was dat ze met de kerstvakantie terug mocht. Dus ja , ik zou het bespreken

Ik zou wel behoudend zijn met zelf aangeven. Ik weet niet in hoeverre zo'n boodschap de uiteindelijke beslissing kan beïnvloeden. Het is op zich niet zo gek om 4 havo over te doen, want die SE-cijfers blijven staan dus dat wordt dan extra hard werken om het op te halen.

Ik weet niet of je zelf kunt beslissen te willen blijven zitten. Scholen worden wel afgerekend op cijfers over zittenblijven, maar ook op slagingspercentages. 

MMcGonagall schreef op 26-06-2023 om 16:32:

Ik zou niet uit eigen beweging op doubleren aansturen. Je loopt dan het risico dat hij van school moet als hij ook het examen niet haalt. Liever dan 5 havo twee keer.

Het is verreweg het meest logisch om van school te gaan als je je examen niet haalt en het dan af te maken op de VaVo. Als je je examen wilt herkansen op je eigen school moet je alle vakken opnieuw doen, terwijl je op de VaVo alleen de vakken hoeft te doen die je niet gehaald hebt.

(overigens vind ik dat erg onlogisch, ik zou dat graag anders zien)

Praktisch zou ik dit inderdaad delen met de mentor. Of beter nog ik zou zoon stimuleren om dit zelf met de mentor te bespreken. Pas als hij daar met de mentor niet uitkomt, dan zou ik het zelf gaan doen.

Zeker in gesprek met de mentor gaan. Mijn mentorklas ga ik morgen voorbespreken en daarna ga ik zeker bij de bespreekgevallen in gesprek met de ouders en leerling. Met een aantal heb ik al afspraken gemaakt en hebben we al  een plan liggen. 
Natuurlijk wordt een school er op afgerekend maar een succesvolle leerling is ook veel waard!

MMcGonagall schreef op 26-06-2023 om 16:32:

Ik zou niet uit eigen beweging op doubleren aansturen. Je loopt dan het risico dat hij van school moet als hij ook het examen niet haalt. Liever dan 5 havo twee keer.

De maximale verblijfsduur is al enige tijd geleden afgeschaft.

Ik zou het zeker aangeven bij de mentor. Als je zoon liever het jaar overdoet dan is daar niets mis mee. Wij hebben nu ook twee leerlingen waarbij de leerling en ouders dit hebben aangegeven. 

Lavande

Lavande

26-06-2023 om 18:30 Topicstarter

Bedankt. Ik heb de mentor gemaild en gevraagd of we een gesprek kunnen hebben deze week. 

SuzyQFive schreef op 26-06-2023 om 17:32:

[..]

De maximale verblijfsduur is al enige tijd geleden afgeschaft.

Hebben de scholen dan vrijheid om leerlingen weg te sturen? Wij hebben vorig jaar al erg moeten aandringen om dochter te laten doubleren in 4 havo nadat ze 4 mavo had gedaan. Dit jaar wordt ze gewoon van school gestuurd als ze weer blijft zitten. Een andere puber die ik ken, heeft 4 havo tweemaal gedaan (ook na mavo) en is nu gezakt in de 5e. Hij wilde zelf al van school maar school had ook al aangegeven dat dat voor hen de enige optie was.

Slagingspercentage op de havo op mijn dochters school dit jaar was 82%. De gezakten waren o.a. de hele club mavo-doorstromers. Ergens doet school toch iets verkeerd (al zullen de Corona naweeën ook nog een rol spelen).

MMcGonagall schreef op 26-06-2023 om 18:55:

[..]

Hebben de scholen dan vrijheid om leerlingen weg te sturen? Wij hebben vorig jaar al erg moeten aandringen om dochter te laten doubleren in 4 havo nadat ze 4 mavo had gedaan. Dit jaar wordt ze gewoon van school gestuurd als ze weer blijft zitten. Een andere puber die ik ken, heeft 4 havo tweemaal gedaan (ook na mavo) en is nu gezakt in de 5e. Hij wilde zelf al van school maar school had ook al aangegeven dat dat voor hen de enige optie was.

Slagingspercentage op de havo op mijn dochters school dit jaar was 82%. De gezakten waren o.a. de hele club mavo-doorstromers. Ergens doet school toch iets verkeerd (al zullen de Corona naweeën ook nog een rol spelen).

School mag je nooit zomaar wegsturen, je hebt als school zorgplicht. Ze mogen dus niet zeggen: voor jou is geen plek en zoek het verder maar lekker uit. Ze moeten dan met je op zoek naar een alternatief. 

Dat er geen maximale verblijfsduur wettelijk is afgesproken wil overigens niet zeggen dat een school daar geen regels over heeft. Bij aanmelding op school ga je akkoord met de bestaande regels daarover. Bovendien kan je je afvragen of je überhaupt wel op je plek bent op die school als je na twee keer zittenblijven en een keer zakken verzocht wordt om een andere plek te zoeken.
Op de site van de onderwijsconsulenten kan je overigens wel meer hierover vinden. 

MMcGonagall schreef op 26-06-2023 om 18:55:

[..]

Hebben de scholen dan vrijheid om leerlingen weg te sturen? Wij hebben vorig jaar al erg moeten aandringen om dochter te laten doubleren in 4 havo nadat ze 4 mavo had gedaan. Dit jaar wordt ze gewoon van school gestuurd als ze weer blijft zitten. Een andere puber die ik ken, heeft 4 havo tweemaal gedaan (ook na mavo) en is nu gezakt in de 5e. Hij wilde zelf al van school maar school had ook al aangegeven dat dat voor hen de enige optie was.

Slagingspercentage op de havo op mijn dochters school dit jaar was 82%. De gezakten waren o.a. de hele club mavo-doorstromers. Ergens doet school toch iets verkeerd (al zullen de Corona naweeën ook nog een rol spelen).

Dat er geen wet is, wil niet zeggen dat scholen je niet zomaar wegsturen. Scholen zetten dit vaak in hun beleid waardoor leerlingen als nog van school worden verwijderd. Aan de ene kant snap ik het, scholen maken een inschatting of doorzetten succesvol is en hebben daar meer ervaring mee dan leerlingen en ouders. Aan de andere kant vraag ik mij wel af of scholen de weg via het mbo ook wel makkelijk vinden en het belang van de leerling minder belangrijk vinden. 

Ik vraag mij wel af wat je bedoelt met je laatste alinea. Havo vraagt iets anders dan mavo. Volgens mij zie je vaker uitvallers die via de mavo naar de havo gaan. Dat zegt iets over de leerling lijkt mij en niet iets over de school of corona


 Scholen hebben wel degelijk zorgplicht dus mogen leerlingen niet zomaar wegsturen als ze doubleren. Helaas proberen ze dat vaak genoeg wel. Bij zakken voor het eindexamen is het meestal ook in het belang van de leerling om niet op school te blijven. Omdat zoals eerder gezegd ze op de VaVo niet het hele jaar over hoeven te doen maar alleen de vakken waarvoor ze gezakt zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.