Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 17 verdient twijfelachtig geld

Oeh, de eerste stap in het criminele circuit... Ze geeft aan niet te willen stoppen omdat het lekker geld verdiend, maar misschien kan en durft ze niet te stoppen. Deze 'leuke sociale' jongens die dealen, willen nog wel eens een bedreiging uiten wanneer er niet naar hun pijpen wordt gedanst. 

Ik zou toch in overleg met school bespreken of een melding met naam en toenaam van dochter en dealer, via school bij de politie gemeld kan worden. Dan is dochter niet de aanstichter.

Niks melden bij de politie, is straks aangehouden worden en dan draait de dealer het zo, dat dochter zelf ook dealt. Die gaat heus niet met open armen zijn straf ontvangen. Dus dan zal de straf voor haar veel groter zijn.

Kinderen en jonge meisjes hebben nogal eens de neiging om hun eigen macht te overschatten, maar dreigementen van "ik doe dat niet meer, houd op want ik geef je aan" worden door deze lui helemaal niet als een loos dreigement gezien maar als een echte serieuze bedreiging van hun "business" en deze criminelen gaan hun bron van verdiensten zó hard en resoluut verdedigen dat niemand het meer in hun bolle hoofd zal halen om niet te gehoorzamen, laat staan de boel te gaan verlinken. Ze gaan dan een voorbeeld stellen van wat jou kan overkomen als je niet doet wat ze zeggen, mede om de rest in het gareel te krijgen.

Dus nooit iets zeggen. Meteen out of the blue doen wat je moet doen.

rionyriony schreef op 13-02-2025 om 07:44:

De meesten hebben weleens iets gedaan wat niet mocht.

Alleen in dit geval is er een connectie met de onderwereld en dan betekent dat je daar nooit meer vanaf komt; in het begin gaat het om twijfelachtige klusjes en die worden steeds duidelijker onwettelijk.

Behalve dat het je moraal geleidelijk ondermijnt word je ook chantabel want het bekendmaken betekent dat je niet veel kans meer zal hebben dat je bepaalde beroepen mag uitoefenen. Daardoor heb je geen andere keus meer dan voor die onderwereld te blijven werken dus je wordt corrupt. Je wil niet meer iets tegen hun zin doen want dan hang je.

Ze heeft niet veel tijd meer om te stoppen want het houdt niet vanzelf op. Ik zou, zonder voorafgaande mededeling aan "die jongen die de klusjes verzorgt" met ma naar de politie gaan en zeggen dat ze dat heeft gedaan, huilend en snikkend, maar dat het niet meer zal gebeuren. De politie zal blij zijn met de info en haar hopelijk niet verder vervolgen. Maar ik ben bang dat ze al gewend is aan de centjes en dat ze niet over later nadenkt; immers die jongen is heel normaal en een van hun? Wat ze niet beseft is dat de onderwereld in Nederland al heel dicht staat bij de bovenwereld en soms al verweven is. De onderwereld heeft de beschikking over alle moderne technieken om de kinderen psychologisch in hun grip te krijgen en te houden.

De meesten hebben iets gedaan wat niet mag???? Euh lijkt me niet

Miepjecody schreef op 13-02-2025 om 13:27:

[..]

De meesten hebben iets gedaan wat niet mag???? Euh lijkt me niet

hangt af van de categorie die je bedoelt: fietsen over de stoep, door rood of tegen het eenrichtingverkeer in... dat soort werk? Ik denk dat er erg weinig Nederlanders zijn die dat nog nooit hebben gedaan. Maar dat is natuurlijk een heel andere categorie van 'niet mogen' dan waar het hier over gaat.

De kans lijkt me groot dat die jongen op den duur drugs gaat verkopen, als hij dat al niet doet, omdat dat beter verdient. En dan gaat je dochter dat bezorgen. Bel de wijkagent. 

Je kunt de wijkagent ook bellen voor advies.Ze zijn in dit soort gevallen ook bereid mee te denken. School inlichten is hoe dan ook verstandig, aan hen wat ze er mee willen. 

weet je al welke actie je gaat ondernemen TO? Heb je iets aan onze reacties gehad?

Hier op school ook jongeren die dat doen. Dat zijn absoluut geen frisse types. Vaak problemen thuis (of ouders met dubieuze achtergrond), spijbelen, rondhangen en ruzie. Recent bleek nog dat in die pakjes ook regelmatig drugs zaten. Jouw dochter heeft werkelijk geen idee! Een jongen hier in de stad is zelfs met geweld geript van zijn bestelling (in elkaar geslagen en daarnaast was de verkoper boos op hem). 

Particuliere verkoop van nicotine is verboden en jouw dochter is medeplichtig en dus strafbaar. Daarnaast is ze als meisje extra kwetsbaar voor ronselpraktijken. 

In dit geval zou ik haar aan alle kanten verbieden, in gesprek gaan. Spullen doorzoeken en weggooien en school direct benaderen. 

rionyriony schreef op 13-02-2025 om 11:33:

Kinderen en jonge meisjes hebben nogal eens de neiging om hun eigen macht te overschatten, maar dreigementen van "ik doe dat niet meer, houd op want ik geef je aan" worden door deze lui helemaal niet als een loos dreigement gezien maar als een echte serieuze bedreiging van hun "business" en deze criminelen gaan hun bron van verdiensten zó hard en resoluut verdedigen dat niemand het meer in hun bolle hoofd zal halen om niet te gehoorzamen, laat staan de boel te gaan verlinken. Ze gaan dan een voorbeeld stellen van wat jou kan overkomen als je niet doet wat ze zeggen, mede om de rest in het gareel te krijgen.

Dus nooit iets zeggen. Meteen out of the blue doen wat je moet doen.

Ik kan je vandaag niet helemaal volgen riony.  Kinderen en jonge meisjes hebben de neiging om hun eigen macht te overschatten 

Nooit iets zeggen. Meteen doen wat je moet doen 🤔Ik zeg niks 🤐

Yumi schreef op 13-02-2025 om 23:54:

[..]

Ik kan je vandaag niet helemaal volgen riony. Kinderen en jonge meisjes hebben de neiging om hun eigen macht te overschatten

Nooit iets zeggen. Meteen doen wat je moet doen 🤔Ik zeg niks 🤐

Is deze user ooit wel te volgen dan?? 

Nick90 schreef op 14-02-2025 om 07:29:

[..]

Is deze user ooit wel te volgen dan??

Yumi schreef op 13-02-2025 om 23:54:

[..]

Ik kan je vandaag niet helemaal volgen riony. Kinderen en jonge meisjes hebben de neiging om hun eigen macht te overschatten

Nooit iets zeggen. Meteen doen wat je moet doen 🤔Ik zeg niks 🤐

Volgens mij bedoelt Riony dat veel jongeren die dit soort werk doen de risico's onderschatten en het idee hebben dat het echt hun eigen keuze is en dat ze er elk moment weer mee kunnen stoppen zoals je een baantje bij de supermarkt of een restaurant ook kan opzeggen als je wat anders wil gaan doen. En dat is bij deze sector toch niet bepaald het geval. 

Ik verdien met mijn suffe interessante kantoorbaan in een uur waarschijnlijk meer dan jullie dochter. (software-ontwikkeling).

Als jullie een goed inkomen hebben, kun je jouw dochter misschien duidelijk maken dat ze helemaal niet zo veel verdient als koerier.
Als je een hoog inkomen hebt, kan je aan tafel eens gaan bespreken of je je vakantiegeld dit jaar aan het dierenasiel gaat schenken of aan Oekraïne en dat merkt je dochter dat het geld bij een gewone baan over de plinten klotst.

(Een gesprek over eerder met pensioen gaan maakt misschien minder indruk.)

haarklover schreef op 14-02-2025 om 11:44:

Ik verdien met mijn suffe interessante kantoorbaan in een uur waarschijnlijk meer dan jullie dochter. (software-ontwikkeling).

Als jullie een goed inkomen hebben, kun je jouw dochter misschien duidelijk maken dat ze helemaal niet zo veel verdient als koerier.
Als je een hoog inkomen hebt, kan je aan tafel eens gaan bespreken of je je vakantiegeld dit jaar aan het dierenasiel gaat schenken of aan Oekraïne en dat merkt je dochter dat het geld bij een gewone baan over de plinten klotst.

(Een gesprek over eerder met pensioen gaan maakt misschien minder indruk.)

Voor jongeren is dat wel zo. Een 17-jarige scholier kan enkel een eenvoudig bijbaantje hebben. Dat hoeft niet per se interessant te zijn, maar omdat je leuke dingen wil doen en dat vaak geld kost. Niks mis mee. Drugs koerieren levert vaak in minder tijd meer op dan een hele avond vakken vullen. 

Je vakantiegeld hoeft niet geschonken te worden aan een goed doel. En een 'gewone' baan zoals jij en ik die hebben, is heel mooi, maar niet haalbaar als je 17 bent en nog op de middelbare school zit. Daarvoor heb je eerst een diploma en een vervolgopleiding nodig. En dan heb je misschien een prima salaris. En zelfs dan verdienen drugsbarons nog steeds gigantisch veel meer. Met alle risico's van dien. Maar de aantrekkelijkheid van die sector zit wel degelijk in de beloning die onevenredig hoog is en waarmee normale banen niet kunnen concurreren. Desondanks zijn er redenen te over om er ver van te willen blijven.

Kimdekim schreef op 12-02-2025 om 22:10:

[..]

Bij mijn dochter op school is laatst de politie met een hoop man binnengevallen en hebben alle kluisjes gecontroleerd. Op zoek naar drugs, wapens en vapes. Er werden eigenijk alleen vapes ( en een paar joints) gevonden. Deze leerlingen zijn door school èn door de politie ( of de NVWA) bestraft.

Geloof er niks van dat de leerlingen die een vape hadden bestraft zijn. Met een joint wel maar die met vapes, nee. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.