Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter heeft verkeerd vriendje

Als die jongen in een AZC zit, ben ik wel benieuwd of hij minderjarig is of meerderjarig. En aangezien mensen in AZCs nogal heen en weer gesleept worden, is de kans groot dat hij binnenkort weer ergens anders zit (ongeacht zijn leeftijd). Dan lost dat het probleem "vriendje¨ alvast op.
Qua dochter is het niet zo simpel, het idee van je man om haar gewoon als vuilnis aan de straat te zetten is wel simpel maar niet de beste manier als je nog een beetje band met je kind over wil houden.
Heb je al eens overwogen dat je kinderen niet opvoedt om ze te laten gehoorzamen en er zo min mogelijk last van te hebben? Maar dat je ze een stevige basis geeft (roots) en de ruimte om zich vanaf daar te ontwikkelen (wings)?
Ik kan niet door je post heen kijken om jullie zelf te zien, maar jullie afwijzing van de jongen sijpelt er enigszins doorheen en dat zal niet meehelpen om je dochter in een goed humeur te houden, noch om haar eerlijk te laten zijn of jullie te respecteren.

Ik geloof haast niet dat dit verhaal echt is.  Na 2 maandjes van pubertijd zijn jullie als ouders al klaar om haar de deur te wijzen en de handdoek in de ring te gooien? Als heel Nederland dat zou doen, zou geen enkele jongere tussen de 15-18 nog thuis wonen denk ik. Ook deze fase hoort erbij en is heel normaal en gezond. 

Due-scimmie schreef op 03-03-2025 om 14:09:

[..]

Het is gewoon een jongen die ze fout vindt. Het is toch helemaal niet relevant waar hij woont.

Dat is jou mening en dat mag....

Ik vind jullie reactie ook nogal buitensporig. Hebben jullie al eens rustig met haar gepraat? Waarom ze zich zo gedraag? Hebben jullie die jongen al ontmoet? Is hij hier alleen of met familie? 

Op straat zetten lijkt me echt het domste wat je kunt doen. Ze is 16 en 2 maanden lastig.

En verder eens met de post van Moederkareltje. 

Yumi schreef op 03-03-2025 om 16:59:

[..]

Dat is jou mening en dat mag....

In welk opzicht vindt jij het relevant?

Due-scimmie schreef op 03-03-2025 om 14:09:

[..]

Het is gewoon een jongen die ze fout vindt. Het is toch helemaal niet relevant waar hij woont.

Jawel hoor. Misschien is het volledig langs je heen gegaan, maar mensen die in een azc zitten hebben vaak nogal last van trauma of andere probleempjes. 

Bij mij komt dit over alsof TO zelf de boel probeert op te naaien met “mijn dochter van 16 is sinds 2 maanden heel erg veranderd sinds ze een vriendje heeft in het azc”. 
Dat AZC is helemaal niet relevant in dit verhaal. Het gaat om ( dwars/ puber) gedrag van dochter. Ik vraag me überhaupt af of z.g vriendje hierin een aandeel heeft, laat staan zijn woon/ verblijfplaats.

hoezo is het vriendje verkeerd? Kun je dat uitleggen ? Het feit dat hij in een azc zit is toch geen reden dat hij verkeerd is? Ik zou eerder als titel geven: mijn dochter is ontspoord. 

Zilver_gray schreef op 03-03-2025 om 17:45:

Bij mij komt dit over alsof TO zelf de boel probeert op te naaien met “mijn dochter van 16 is sinds 2 maanden heel erg veranderd sinds ze een vriendje heeft in het azc”.
Dat AZC is helemaal niet relevant in dit verhaal. Het gaat om ( dwars/ puber) gedrag van dochter. Ik vraag me überhaupt af of z.g vriendje hierin een aandeel heeft, laat staan zijn woon/ verblijfplaats.

Ja, ik ben ook wel benieuwd of dochter en vriendje uberhaupt bestaan. Maar we zullen het zien.

Jouw dochter lijkt, sinds ze een vriendje heeft ontspoort, ze spijbelt, loopt weg, maakt ruzie, liegt etc. De vraag is hoe dat komt? Het hoeft niet persé door het vriendje te komen. Misschien doet hij niet zoveel verkeerd maar is dit vriendje voor dochter desondanks een reden om zich volledig op die jongen te storten en zich af te zetten tegen thuis/school. Dat hij in een AZC woont kan natuurlijk wel een rol spelen. De angst en onzekerheid die een asielzoeker voelt voel je natuurlijk ook als je een relatie hebt met iemand in zo'n situatie. 
Ik vind vreemd dat jullie je kind het huis uit willen zetten? Dat is natuurlijk geen optie en daarmee is dochter ook totaal niet geholpen. 
Focus op verbinding, met je dochter en met haar vriendje. Verdiep je in wat er speelt. Kijk hoe je hen kan ondersteunen. Probeer vriendje aan jullie kant te krijgen zodat hij ook kan helpen dochter weer naar school te krijgen en te voorkomen dat zij 's nachts weg blijft. Blijf positief. Bouw aan jullie relatie. En hou jezelf voor dat dit een fase is. Het hoort bij de pubertijd dat kinderen zich gaan afzetten. Ook als ze heel lief en verlegen zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.