Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Constant smssen

Mijn dochter is 13 en kan nogal door drammen.Ze wil nu een nieuwe hobby starten waar ik op zich niet op tegen ben maar ze veranderd zeer veel van gedacht.Haar nieuwe hobby zou om en bij de 400€ kosten.280€ lidgeld en meer dan 100€ sportmateriaal...Ik wil dit niet betalen omdat ze dit vandaag impulsief beslist heeft met een paar vriendinnetjes...Het gaat simpel weg ook niet nu en ik wil geen geld van onze spaarrekening halen daarvoor.Ik wil het haar uitleggen maar ze heeft er geen oren naar,...net waarschijnlijk 30 smeek smssen gekregen,...en dat gaat steeds zo als ze iets wil.Als ik aan het werk ben is dit zeer vervelend ze kan enorm doordrammen en luistert gewoon niet naar mijn uitleg...Er is wekelijks wel iets dat ze wil,nieuwe kleren,2 weken geleden haar gsm laten vallen120€ voor een nieuw scherm.Die ze zelf moet betalen maar dan nog...Ze moet nu nog 50€ terug betalen voor dat scherm dat ze tekort had,geld die ze zal krijgen voor haar verjaardag en dat vind ik dan wel sneu voor haar maar ze is zo slordig en nonchalant dat ik wil dat ze leert voor haargerief zorgen maar nu zou ze weer al al haar geld (die ze dus nog niet heeft) er alweer doorblazen om een nieuwe hobby te helpen financiëren,...Het groeit boven mijn hoofd precies,ik kan niet tot haar doordringen dat wij geen geld op onze rekening krijgen aan de lopende band,...In de school waar ze zit zitten zeer veel rijke kinderen dat doet er natuurlijk ook geen goed aan...

Angela67

Angela67

19-09-2018 om 13:35

nee zeggen

overleg met echtgenoot (indien van toepassing) een of twee hele heldere regels en schrijf die voor jezelf op.
voel je niet schuldig, vind haar vooral niet zielig.
je houdt van haar maar je wilt haar opvoeden én er zelf geen last van hebben. jullie komen namelijk anders niet verder. je bent haar geen uitleg schuldig als je iets 1 keer of eventueel 2 x hebt uitgelegd.

maak regels ook niet te complex want hoe meer ruimte ze voelt hoe meer ze zal proberen.
het is heel menselijk wat ze doet dus jullie kunnen haar goed helpen om met deze impulsiviteit om te gaan. maar hoe meer energie je kwijt bent aan het emotionele ervan, hoe minder energie je hebt om haar écht te helpen. Dus neem jezelf voor dat Nee zeggen en dan je mond houden en omdraaien (en smsjes weggooien) een daad van liefde is!
gr Angela

Doordrammen.

Dat heeft zin voor je dochter als je in het verleden alsnog vaak "ja" hebt gezegd. Ook hoef je je financiën niet uit te leggen aan je kind om je "nee" kracht bij te zetten.
Soms is er een "ja" en vaak is er een "nee", toch handig als ze dat leert. Misschien kan ze een folderwijk nemen om haar wensen te kunnen bekostigen?
Mijn "nee" is ook wel eens een "ja" geworden of mijn antwoord was "ik moet er even over nadenken" maar met drammen bereik je niets bij mij, integendeel.

Flavia

Flavia

19-09-2018 om 14:25

Wie betaalt bepaald

En aangezien ik meestal betaal bepaal ik dus ook.
Dat drammen heeft mijn 13jarige al lang geleden afgeleerd, want dan wordt het zeker een nee.

Heeft ze wel besef van de waarde van geld, en een basis over wat een huishouden kost en wat er dan overblijft?

Ze wilde (natuurlijk) een iPhone X, een rondje Mediamarkt was voldoende om dat tot realistischer wensen bij te brengen. Zeker omgerekend naar haar zakgeld.

Flavia

Flavia

19-09-2018 om 14:26

De ze in het 2e deel is mijn dochter die een Iphone wilde.

Tango

Tango

19-09-2018 om 17:17

Sms

Ik vind sms-en alleen al uitzonderlijk. Dat kost al geld in tegenstelling tot WhatsAppen, als je het op de wifi doet natuurlijk.
Verder hier ook een dochter die op die leeftijd ook graag van alles wilde. Dure kleding, telefoon etc. Kreeg ze lang niet altijd natuurlijk. Soms wel, als het kon. En dan was ze er extra blij mee. En helemaal blij was ze toen ze kon gaan werken zodat ze zelf af en toe een merkshirtje kon kopen.
Steeds een nieuwe sport was hier van jongs af aan geen optie. Je maakte het seizoen af, was de afspraak. 1 keer spijt van gehad trouwens. Dochter zat op muziekles maar vond het niet zo leuk. Bij de uitvoering aan het einde van het seizoen zagen we waarom. Het was zo kinderachtig dat zelfs zoon van 3 jaar jonger mee kon doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2018 om 22:32

Hmmm

Ze is 13, dus tijd voor een krantenwijk lijkt mij.
En waarom dramt ze zo door? Reageer jij op die sms’jes? Een nee moet voldoende zijn. Je hoeft niet uit te leggen waarom.

Dat drammen zou mij wel een ruzietje waard zijn. Klinkt als verwend gedrag en daar moet ik niks van hebben.

Triva

Triva

20-09-2018 om 06:39

Inderdaad

Mijn kinderen weten dat nee ook nee is dus doordrammen is verspilde moeite. Daar ben jij waarschijnlijk vroeger de fout mee in gegaan en heb je na drammen toch ja gezegd.

Als ze iets braagt waar je over na moet denken dan zeg je dat je pas dan en dan met een antwoord komt en dat zeuren ondertussen de kans verkleint dat het een ja wordt.

Verder idd: kleedgeld en werken.

@Emma

@Emma

20-09-2018 om 08:45

sms moeder

Als je persoonlijk last hebt van die piepjes de hele dag zou je haar tijdelijk kunnen blokkeren. Dat zou iedereen doen, waarom jij niet?

Natje1812

Natje1812

21-09-2018 om 18:18 Topicstarter

Bij ons in België

kan er pas gewerkt worden vanaf 15 jaar...buiten misschien eens babysitten maar ik denk dat ze daar nu nog wat te onervaren mee is.Ze wil echt wel werken wat ik wel goed vind maar het is dus nog wat wachten.Toen ze gisteren weer een berichtje stuurde om iets te vragen tijdens de speeltijd op school...wat sowieso al niet mag heb ik haar gezegd dat ik naar de school ging bellen om haar gsm in beslag te laten nemen...Ze is dan wel direct gestopt.Ze moet haar gsm beneden leggen als ze gaat slapen en ook ‘s morgens tot ze gewassen is en alles voor school klaar staat.Daar houdt ze zich wel aan omdat ze weet dat ze hem dan zal kwijt zijn haar gsm.Ik ben al strenger geworden maar het is verdomd moeilijk soms...

mc

mc

29-09-2018 om 12:43

,nee is nee

Ik zeg altijd, ik gun je alles, maar je kan gewoon niet alles krijgen/doen

ze zou wel een paar proeflessen kunnen doen,voor haar hobby.
om te zien of ze het echt wilt.
daarna kan je beslissen of het kan of niet.
maar is het financieel onmogelijk dan kan het gewoon niet.
zeg dat je het hebt uitgerekend, en dat het niet kan.

maar ik zou zeker praten over dat drammen, drammen is manipuleren.
en dat word echt alleen maar erger, en groter als ze nog ouder worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.