Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ief

ief

13-01-2024 om 16:32

19 en 14, week alleen thuis?


Kan imo makkelijk als ze dat zelf graag willen  

Dolfje schreef op 13-01-2024 om 16:44:

Ja doen en zorgen dat er af en toe iemand even ( onverwacht) langs gaat om te kijken hoe het gaat.

Die oudste is 19, die heeft niemand onverwacht nodig om te kijken hoe het gaat. En al zouden ze op het moment dat er controle komt ruzie hebben, trekken ze vast weer 1 lijn.

Ik was voor het eerst 6 dagen  alleen met mijn zus toen ik14 was en mijn zus 17.
We kregen huishoudgeld en extra geld om een avond samen bij de  Chinees te eten. Ik ben nu over de 50, maar ik weet het nu nog. Mijn zus en ik vonden het fantastisch.
Dus ik zeg: doen!

nlies schreef op 13-01-2024 om 17:47:

[..]

Die oudste is 19, die heeft niemand onverwacht nodig om te kijken hoe het gaat. En al zouden ze op het moment dat er controle komt ruzie hebben, trekken ze vast weer 1 lijn.

Ja dat zal best maar kan voor de gemoedstoestand van To fijn zijn als er af en toe iemand komt.

Zo deed mijn moeder dat vroeger, ik bleef thuis en was 17 en mijn zus 14 en moeder zat 3 weken op Bali. Niet 2 uur verderop. 

Die 19-jarige zou ik rustig alleen laten.
Die 14-jarige zou mij too much en te jong zijn.
Zeker omdat ik niet zou willen dat zijn broer eigenlijk een hele week verantwoordelijk is voor hem.

Kan de jongste niet uit logeren naar familie of bij een vriend?

Het zou ook nog schelen of je weg wil tijdens een schoolvakantie of gewoon tijdens een schoolweek. Tijdens een vakantie zou ik het eventueel nog een kans willen geven. Maar als de oudste de jongste elke dag in de gaten moet houden dat ie op tijd naar school vertrekt, niet spijbelt, een beetje op tijd gaat slapen, er eten wordt gemaakt, ... nee, laat maar.

Doen, als zij dat zelf helemaal zien zitten. Ik heb hier 2 jongens van 14 en 18 en daarmee zou ik het wel aandurven. Ze zijn ook scoutingkampen gewend hier, waarbij ze elk jaar een week weg zijn, dat scheelt wel. Bij ons is de jongste ook juist wat verantwoordelijker dan de oudste (niet dat de oudste dat niet is), dus het zou geen probleem zijn verwacht ik. 

Wat maakt dat je er over twijfelt of dat niet te lang is voor de 14-jarige? Zou hij jullie gaan missen? Ben je bang dat hij teveel gaat gamen, ongezond eten of te weinig onder de douche zal gaan? 

net 14 of richting 15? Maakt op die leeftijd best uit. Vroegah gingen we met een clubje (brave) vriendinnen een week op (zomer)vakantie toen we 15 waren. Dat was in een voor ons nieuwe omgeving, nu voor jullie gewoon thuis met achtervang. Ik zou het doen.

Zoals jij je zoons beschrijft, zou ik met een gerust hart een weekje weggaan.

Gewoon lekker doen, ze redden zich vast prima. En van een keertje niet douchen krijgen ze niks. Zal trouwens ook best wel meevallen.
19 is al behoorlijk volwassen en 14 ook al best groot, als ze het goed samen kunnen vinden lossen ze alles wel op. Is een goede stap op weg naar zelfstandigheid. Onze enige voorwaarde was altijd “steek de gordijnen niet in brand”.

IMI-x2 schreef op 13-01-2024 om 19:55:

Zoals jij je zoons beschrijft, zou ik met een gerust hart een weekje weggaan.

Ik ook: zoals ik in een ander topic (forum?) schreef, ging ik al op m’n 14e op vakantie met vriendinnen, en nog jonger was ik ook alleen thuis met vrienden/vriendinnen.
En het voordeel van thuis blijven is dat er altijd iemand langs kan gaan, of als er iets is dat zij bij iemand langs kunnen gaan/bellen.

Klinkt allemaal goed, dus ik zeg ja

Inderdaad, net 14 of bijna 15? Onze jongste is nu bijna 15 en de oudste 19 en die zou ik wel een weekje samen thuislaten. Zeker in een vakantieweek. In een schoolweek gevoelsmatig net wat minder makkelijk, omdat ik de jongste er wel voor aanzie om de hele nacht te gamen en zich dan te verslapen voor school.

Ik ging overigens ook op m’n 14e een week alleen met vrienden op vakantie in Nederland, maar zat toen al in 4 vwo (jonge leerling), dus veelal tussen de 15- en 16-jarigen.  

Ik zou gaan, maar wel regelen dat ergens halverwege die periode een vertrouwde volwassene een avond bij hen is, mee eet en een belangstellend liefdevol praatje komt maken.
Wat ik van mezelf weet van zo'n week alleen, als jongste met oudere sibling, was dat ik me toch wat overweldigd voelde mentaal.

-Nienke- schreef op 13-01-2024 om 21:08:

Ik ging overigens ook op m’n 14e een week alleen met vrienden op vakantie in Nederland, maar zat toen al in 4 vwo (jonge leerling), dus veelal tussen de 15- en 16-jarigen.

Het hangt ook van je karakter en verantwoordelijkheidsgevoel af. Sommige kinderen van 14 kunnen niets alleen, maar anderen zijn juist weer heel zelfstandig.

Deze kinderen klinken verantwoordelijk 👍🏻

Ik vind 14 te jong voor een hele week. Ik zou eerst eens gaan voor een lang weekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.