Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje slaapt slecht

Mijn zoon van bijna 4 is nooit een goede slaper geweest, maar wordt de laatste paar weken elke nacht wakker. We hebben al een slaaptrainer met rood en groen lampje aangeschaft en dat helpt wel, hij denkt nu niet meer midden in de nacht dat het ochtend is. Maar hij wordt nog steeds 2 a 3 keer wakker. Mijn man zegt dat het een fase is, maar ik vind het te lang duren. s Avonds slaapt hij ook slecht in, wil altijd weten of wij nog in de buurt zijn (roept ons dan). Ik denk dat het daardoor komt dat hij s nachts wakker wordt. Hij zegt dan dat hij bang is en hij wil altijd dat wij in de buurt zijn. 
Heeft iemand tips?

Het is heel normaal om meerdere keren per nacht wakker te worden. Voor kinderen en voor volwassenen. En vervolgens slaap je dan opnieuw in. 
Het probleem is niet dat je kind wakker wordt, het punt is dat hij kennelijk niet weer in slaap valt zonder jullie wakker te maken. Misschien moet je je daar op richten: ja jochie, iedereen wordt wel eens wakker in de nacht, dan draai je je gewoon weer om en slaap je lekker verder. Of, als hij niet kan inslapen omdat hij aan nare/enge dingen gaat denken, kan je hem meegeven dat hij maar eventjes een leuk boekje/Donald Duckje oid moet gaan lezen om aan leuke dingen te denken en daarna weer verder te kunnen slapen. 

Bij serieuze nachtmerries en hevig onweer kan je natuurlijk besluiten dat hij bij jullie op de kamer kan komen ofzo, maar buiten zulke noodgevallen moet hij toch leren om zelf weer in slaap te vallen (als jij tenminste ook een rustige nacht wilt hebben). 

O ja, een veel gegeven tip voor kinderen die niet gaan slapen omdat ze willen weten of de ouders nog wel in de buurt zijn: kind instoppen en dan een beetje op dezelfde verdieping rondrommelen. Was opvouwen ofzo, dan hoort kind dat je in de buurt bent, maar je praat niet met hem en dan valt hij vanzelf wel in slaap. En zijn slaapkamerdeur op een kiertje wil ook nog wel eens helpen.

Wij blijven er altijd bij tot ze slapen. De laatste weken slapen ze hier ook weer slechter. Combinatie van verkouden, niet top fit en kou denk ik. Ze blijven namelijk niet onder de dekens liggen.

Probeer hem de nabijheid te geven waar hij om vraagt. Dus boven rommelen als hij gaat slapen en 's nachts even bij hem liggen 
Het zal na een tijdje wel over gaan.

Al wat dingen uitgeprobeerd met wel/geen kussen, dikker of dunner dekbed, wel/geen pyjama, bed op een andere plek in de kamer?
Misschien is iets van een verzwaringsdeken of slaaptunnel iets om te proberen?
En voor het slapen gaan een luisterboek aanzetten?
Bekertje water naast het bed? Nachtlampje?

Malm

Malm

24-01-2024 om 17:30 Topicstarter

Ja pyjama e.d. hebben we geprobeerd. Bekertje water nemen we mee na tandenpoetsen. Het heeft volgens mij echt met verlatingsangst te maken, en afgelopen nacht met de harde wind, dat is ok natuurlijk.

De lamp-op-de-gang/hal-truc al gebruikt?

In mijn omgeving best veel kinderen die op die leeftijd echt nood hadden aan een lamp aan op de gang.
Dat ding tijdelijk 's avonds aandoen en dan 's nachts / als je zelf gaat slapen uitdoen zorgde gegarandeerd weer voor bal, wakker worden en een berg onrust.

Marty1984 schreef op 24-01-2024 om 19:22:

De lamp-op-de-gang/hal-truc al gebruikt?

In mijn omgeving best veel kinderen die op die leeftijd echt nood hadden aan een lamp aan op de gang.
Dat ding tijdelijk 's avonds aandoen en dan 's nachts / als je zelf gaat slapen uitdoen zorgde gegarandeerd weer voor bal, wakker worden en een berg onrust.

Denk hier wel goed over na. Hier een neefje bij wie dit gedaan is, inmiddels 11 en durft nog steeds niet de gang in om naar de wc te gaan als het licht in de gang niet aan is. Er komt gewoon licht vanuit de woonkamer door het glas in de deur de gang in, maar alsnog moet er een ouder mee. Ook boven moet eerst iemand overal het licht aan gaan doen voor kind naar boven gaat. Achter kind aan moet iemand anders dan het licht uit doen weer. Slaapt bij logeren alleen met een gewone lamp op het nachtkastje. Ik zou dan eerder een klein nachtlampje op de kamer aan doen dan het licht op de gang.

Dochter heeft ook wel zo’n periode gehad inderdaad en die heeft een nachtlampje in bed die ingesteld kan worden op 3 tijden. Langste is 15 minuten geloof ik, dan gaat hij uit. Werd ze ‘s nachts wakker, dan duwde ze er op en ging hij weer aan. Hielp hier wel goed. Verzwaringsdeken kan ook nog helpen inderdaad. Geeft geborgenheid.

Idd opde overloop nog wat wasgoed opvouwen of een klein nachtlampje in een stopcontact of een redelijk formaat knuffeldier, welke door kind is uitgekozen.
Verder donkere gordijnen en/of niet te klein bed; sommige kinderen slapen beter in een bed dat niet te klein is.
Wat ook kan helpen is half uurtje eerder naar bed; een vermoeid kind komt moeilijker in slaap.

Wij hebben op de gang een stopcontactlamp van ikea. Ding geeft behoorlijk wat licht en schakelt overdag uit als er genoeg licht van buiten komt. 

wordt hij steeds om dezelfde tijd wakker?
Bij mijn zoon bleek dit honger te zijn, inmiddels 18 en nog steeds kom ik 'm als ik zelf ook wakker ben van de honger in de keuken tegen, een boterhammetje in een bakje naast het bed bleek de oplossing.

Andere reden om wakker te worden was de wekker van de buurman die af ging. Daar was de oplossing dat de buurman die aan de andere kant van zijn bed zette. 

Bij jongere kinderen is ook kou nog wel eens de oorzaak, zo rond 5 uur is het koudste moment van de nacht, zeker als ze zichzelf bloot hebben gewoeld kunnen ze daar dan ook wakker can worden, de oplossing slapen in een slaapzak. Vinden ze vaak ook nog eens heel leuk om te doen ook.

Tip voor niet in donker naar de wc durven/willen lopen.
lampje met bewegingsmelder onder het bed en op de overloop (ook handig voor jezelf). Lamp met bewegingsmelder in de badkamer kan ook handig zijn.

Malm

Malm

24-01-2024 om 22:10 Topicstarter

veel tips, bedankt! We gaan aan de slag met boven blijven. In de nacht is het ook echt verlatingsangst denk ik. 
Hij slaapt graag in een slaapzak en heeft dus een grote puckababy slaapzak voor kleuters, idd behoefte aan geborgenheid. Verzwaringsdeken kunnen we misschien ook proberen. Licht op de overloop en een klein lampje op de kamer hebben we al.

Hier een tip die je eigenlijk misschien niet wil horen, maar ik ga je toch mijn ervaring meegeven.
Hier een zoontje van 7 die al vanaf zijn geboorte een slechte slaper is (korte slaapjes overdag destijds, moeilijk inslapen, vroeg wakker, meerdere keren per nacht wakker).
We hebben alle bovenstaande tips geprobeerd, alle merken lampjes/wekkertjes gehad....wat wij nu doen is het accepteren.
Blijkbaar heeft hij weinig slaap en veel nabijheid van ons nodig.
Dus om en om blijven we bij hem in de avond, in de nacht gaat hij soms wel terug naar zijn eigen bed, soms gaat een van ons bij hem liggen voor de rust van het hele gezin (speciaal een uitschuifbaar bed gekocht, zodat je wel goed kan slapen bij hem) en gelukkig gaat hij sinds kort naar beneden zonder ons wakker te maken (altijd wakker tussen 5 en 6 uur).

Nooit gedacht dat ik bovenstaande zou schrijven, want oudste was en is een perfecte slaper. 
Maar de frustratie kostte meer energie dan het accepteren.

Voor de volledigheid: 7 jaar dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.