Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-11-2016 om 20:23
Onze zoon is 9 jaar en heeft een hekel aan dingen die 'moeten'. Omdat hij, naast school, best een aantal dingen 'moet' hebben we een kalender waarop hij bv zelf inplant wanneer hij huiswerk gaat doen, wanneer hij aan zijn sint-surprise gaat werken, wanneer hij zijn oefeningen (logopedie) doet, etc. Verder noteren we op de kalender ook wanneer hij bv bij een vriendje eet, of een vriendje hier is, wanneer hij naar hockeytraining gaat, wanneer hij zijn zakgeld krijgt en zo nog meer dingen. zoonlief kijkt regelmatig op de kalender, kan de leuke dingen prima onthouden en regelen maar de dingen die 'moeten' vergeet hij alsnog te doen. Als wij hem erop wijzen ('kijk even op je kalender of er nog iets bijzonders is vanmiddag') raakt hij geirriteerd, gaat zuchten en steunen en doet het óf niet óf met veel aanmoediging en ondersteuning.
Per saldo zijn wij dus volledig verantwoordelijk voor dat zoon zijn verplichtingen nakomt en gaat het met een hoop gedoe gepaard. Gewoon laten gaan en hem dan in de problemen laten komen kan niet bij alles, en waar het wel kan boeit het hem niet echt veel. Vooruitzicht dat hij over een week zijn surprise voor school niet af heeft als hij blijft weigeren om eraan te beginnen: 'nou en joh. Dan geef ik haar gewoon het kadootje zonder suprise'. Vooruitzicht van een onvoldoende voor topo als hij niet leert:'mwah, dat zie ik dan wel. Ik ken het al een beetje dus het zal nooit een 1 worden'.
Kijk, ik snap dat een jongen van 9 niet volledig zelf verantwoordelijk kan zijn voor allerlei zaken, maar daar zal hij dus wel mee moeten gaan oefenen om dat te leren. En als hij erg gemotiveerd is dan lukt het hem redelijk goed (heeft bijna altijd zijn hockeyspullen op tijd klaarliggen, weet precies wanneer hij zakgeld krijgt en vergeet dat echt nooit te vragen). Maar als hij niet gemotiveerd is neemt hij nul (0, noppes) verantwoordelijkheid èn ontstaat er ruzie als wij hem helpen om ergens aan te denken of iets te gaan doen. Ik heb gisteren gedreigd dat ik ook stop met de dingen die ik voor hem moet doen (zoals op en neer rijden naar hockeytraining, lievelingsbroeken wassen) als hij de dingen die hij moet doen weigert te doen.
Wie heeft tips om hem hierbij te begeleiden? Of verwachten we teveel en is het normaal dat een 9-jarige verplichte dingen zoals huiswerk niet uit zichzelf doet en alleen onder zwaar protest als wij hem eraan helpen herinneren?
29-11-2016 om 10:28
Een kind blijft wel een kind
Een kind blijft wel een kind.
Vaak slaat de verzelfstandiging van kinderen tweeërlei door.
De kinderen mogen te veel en "dwingen" te veel af.
Maar wij verwachten ook te veel van ze.
Laat ze ook nog even lekker kind zijn.
Als is het makkelijker gezegd dan gedaan......
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.