Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


Ysenda schreef op 29-10-2022 om 18:46:

[..]

Ik verwacht dat bij elk bedrijf veiligheid boven uiterlijk gaat.

Ik reageerde op dat de klanten bij jou conservatief zijn.

Kleding mbt veiligheid is bij ons niet van toepassing. 

Sunny_ schreef op 30-10-2022 om 12:29:

[..]


En ik begrijp gewoon niet hoe je denkt dat die meiden zich dan maar moeten aanpassen en niet die mannen met vieze ideeën.

Want indirect zeg je eigenlijk dat je het over jezelf afroept dat mensen ongepaste dingen over je denken. En de eventuele gevolgen daarop.

En dat is het niet.

 Als het gaat om het voorbeeld wat ik noemde, in verslavingszorg, heb je dan enig idee hoeveel procent daarvan psychische problemen heeft: hallucinaties, psychoses, Korsakov, etc.? Natuurlijk komt respect aan bod en worden mannen erop aangesproken dat ze vrouwen niet moeten seksualiseren, maar als iemand high/dronken/... is, zit de rem er niet op.

Ik zeg helemaal nergens dat vrouwen iets over zichzelf afroepen, maar bij mijn studenten wordt wel gewerkt met een doelgroep die niet zo lekker aanspreekbaar is.

Ik weet ook uit ervaring, zoals de meerderheid van de vrouwen in Nederland, dat ik me -zacht uitgedrukt-  behoorlijk verward voelde toen iemand op de werkvloer in m'n kruis greep. Ja, als ik dat kan voorkomen met kleding die ik dat. Als ik dat kan voorkomen bij studenten door met hen in gesprek te gaan over kleding, doe ik dat ook. Je kunt het betutteling noemen of ouderwets of wat dan ook, maar ik wil dat mijn studenten zich veilig voelen.

Toevoeging: dat veilig voelen sluit het gesprek niet uit en je hebt de instellingsregels waar je op terug kunt vallen. Dan geldt nog steeds: als ik mijn studenten kan helpen om de kans op seksuele intimidatie te verminderen, dan doe ik dat. 

Ja, ik kan hen altijd kleding maar keuze laten dragen en steeds het gesprek aangaan met de daders, maar dan ben je altijd achteraf bezig en is de schade al gebeurd. Ik pak het liever praktisch aan, als het kan worden voorkomen, dan zet ik daar op in. Dit betekent niet dat mijn studenten dan nooit te maken krijgen met seksuele intimidatie; dat gebeurt helaas nog veel te vaak.

Monika_Geller schreef op 30-10-2022 om 13:20:

[..]

Als het gaat om het voorbeeld wat ik noemde, in verslavingszorg, heb je dan enig idee hoeveel procent daarvan psychische problemen heeft: hallucinaties, psychoses, Korsakov, etc.? Natuurlijk komt respect aan bod en worden mannen erop aangesproken dat ze vrouwen niet moeten seksualiseren, maar als iemand high/dronken/... is, zit de rem er niet op.

Ik zeg helemaal nergens dat vrouwen iets over zichzelf afroepen, maar bij mijn studenten wordt wel gewerkt met een doelgroep die niet zo lekker aanspreekbaar is.

Ik weet ook uit ervaring, zoals de meerderheid van de vrouwen in Nederland, dat ik me -zacht uitgedrukt- behoorlijk verward voelde toen iemand op de werkvloer in m'n kruis greep. Ja, als ik dat kan voorkomen met kleding die ik dat. Als ik dat kan voorkomen bij studenten door met hen in gesprek te gaan over kleding, doe ik dat ook. Je kunt het betutteling noemen of ouderwets of wat dan ook, maar ik wil dat mijn studenten zich veilig voelen.

Je had het in de eerste plaatst over op school en later over het op werk of stage. Verder geef je ook nu pas context over de werkvorm. Ik heb kantoorassociaties. Dat is mijn manko. Als je met bijzondere doelgroepen werkt die niet weldenkend zijn heb je een punt.


Over op school blijft mijn mening onveranderd. Daar moeten mijn inziens diegenen die wat zeggen over iemand worden aangesproken en niet de meiden zelf.

Index224 schreef op 30-10-2022 om 13:15:

[..]

Ik reageerde op dat de klanten bij jou conservatief zijn.

Kleding mbt veiligheid is bij ons niet van toepassing.

Dat heb je als je klanten wereldwijd zijn. 

Trouwens als westerse vrouw zit ik ook niet op een (gedeeltelijk) blote buik van een collega m/v te wachten. Doe dat lekker in je vrije tijd.

Sunny_ schreef op 30-10-2022 om 13:25:

[..]

Je had het in de eerste plaatst over op school en later over het op werk of stage. Verder geef je ook nu pas context over de werkvorm. Ik heb kantoorassociaties. Dat is mijn manko. Als je met bijzondere doelgroepen werkt die niet weldenkend zijn heb je een punt.


Over op school blijft mijn mening onveranderd. Daar moeten mijn inziens diegenen die wat zeggen over iemand worden aangesproken en niet de meiden zelf.

Ja, ander referentiekader. Ik werk op een mbo, sector welzijn. Ik begeleid student op school en stage. De regel is dat je zowel op school als werk jezelf opstelt als professional, dus de kleding moet in beide gevallen ongeveer gelijk zijn aan elkaar. Voor studenten hun eerste stage hebben, ga ik altijd in op risicofactoren: hakken zijn in veel gevallen onhandig in de zorg, hetzelfde geldt voor minirokjes, deuren niet sluiten, als man altijd vragen of iets oké is voor een cliënt als het gaat om fysiek contact of er een collega bijhalen. Ja, allemaal dingen die je niet zou willen hoeven vertellen omdat je graag zou willen dat iedereen zich respectvol gedraagt, maar de realiteit is anders.

Nu stop ik met off-topic praat.

Ysenda schreef op 30-10-2022 om 13:27:

[..]

Dat heb je als je klanten wereldwijd zijn.

Trouwens als westerse vrouw zit ik ook niet op een (gedeeltelijk) blote buik van een collega m/v te wachten. Doe dat lekker in je vrije tijd.

Dat heb ik ook wel ja. Niet alle kleding is gepast voor werk, ook niet kantoor. Dat heeft voor mij niets met man/vrouw te maken. Daar wil ik gewoon niet de hele dag naar kijken. 

Monika_Geller schreef op 30-10-2022 om 13:31:

[..]

Ja, ander referentiekader. Ik werk op een mbo, sector welzijn. Ik begeleid student op school en stage. De regel is dat je zowel op school als werk jezelf opstelt als professional, dus de kleding moet in beide gevallen ongeveer gelijk zijn aan elkaar. Voor studenten hun eerste stage hebben, ga ik altijd in op risicofactoren: hakken zijn in veel gevallen onhandig in de zorg, hetzelfde geldt voor minirokjes, deuren niet sluiten, als man altijd vragen of iets oké is voor een cliënt als het gaat om fysiek contact of er een collega bijhalen. Ja, allemaal dingen die je niet zou willen hoeven vertellen omdat je graag zou willen dat iedereen zich respectvol gedraagt, maar de realiteit is anders.

Nu stop ik met off-topic praat.


Ik begrijp het referentiekader beter maar ik val dan wel weer over waarom je bijvoorbeeld alleen als man moet vragen of een handeling oké is. Als man vind je het misschien ook niet per sé prettig om door een vrouw aangeraakt te worden. 

En dat zeg ik nu niet om weer een stok te hebben om mee te slaan maar om wat licht op de andere kant te werpen, wat mijn inziens belangrijk en nodig is. We meten nog zoveel met twee maten.



Rondstruiner schreef op 30-10-2022 om 13:33:

[..]

Dat heb ik ook wel ja. Niet alle kleding is gepast voor werk, ook niet kantoor. Dat heeft voor mij niets met man/vrouw te maken. Daar wil ik gewoon niet de hele dag naar kijken.



Blote armen en/of benen van vrouwen worden vaak heel normaal gevonden op werk en mannen moeten dat echt niet proberen. Net zoals dat mannen op platte schoenen heel gewoon is en vrouwen vaak pas als zakelijk worden gezien met hakken.

Nu overdrijf ik lichtelijk en gaat het niet in alle gevallen op, maar ik denk dat we meer af moeten van wat gepast en ongepast is. Dat zijn in mijn ogen echt stomme ouderwetse regels. Als de mussen van het dak vallen, lekker een korte broek aan als man bijvoorbeeld. En wat er storend zou zijn aan een blote buik snap ik ook niet, we hebben toch allemaal een buik? En waarom zou iets korts of bloots afleidend zijn? Dat zegt toch veel meer over diegene die afgeleid is dan de persoon die het draagt. 

Biebel schreef op 30-10-2022 om 12:03:

[..]


Ik kan het niet terugvinden, maar het schijnt dat onze gemiddelde kamertemperatuur de afgelopen jaren met 2 graden is gestegen. Blijkbaar went warmte, maar koude ook. Dat is volgens mij ook de kern van een graadje lager; dat je ook aan kou went.

En het gaat mij er niet om dat niemand meer een jas aan mag of korte broeken voor altijd. Wel vind ik het echt een punt dat je niet je eigen beeld van hoe kouwelijk jij bent, op je kind projecteert. Als kind niet voor zichzelf kan zorgen (want baby of peuter), is dat logisch. Maar voor kinderen van 8 die zelf het korte broeken rek opzoeken of bijna volwassen meiden, blijf ik vurig verdedigen dat ze zélf moeten kunnen bepalen hoe warm het is en wat zij daarbij vinden passen.

(Dat is wat anders dan bruiloften en begrafenissen. Dat je dan op jonge leeftijd wat strikter voorschrijft of op oudere leeftijd even overlegt, is vanzelfsprekender. Daar hoort nou eenmaal een dresscode bij, waar je rekening mee te houden hebt)

Ik ben het met je eens hoor. Ik heb nooit aangedrongen op het aantrekken of uittrekken van wat dan ook. Ik ga niet zitten drammen tegen mijn kinderen over iets waar ze vanzelf wel achterkomen. Het is de Derde Wereldoorlog niet als ze een dag zitten te bibberen of puffen. Het enige wat ik wel heb gedaan is, afwegingen en mogelijkheden aanbieden. Wat ze ermee doen is dan aan hen. Maar ik heb ook makkelijke kinderen voor wat betreft eten en kleding dus ik heb ook makkelijk praten. 

Sunny_ schreef op 30-10-2022 om 13:56:

[..]


Blote armen en/of benen van vrouwen worden vaak heel normaal gevonden op werk en mannen moeten dat echt niet proberen. Net zoals dat mannen op platte schoenen heel gewoon is en vrouwen vaak pas als zakelijk worden gezien met hakken.

Nu overdrijf ik lichtelijk en gaat het niet in alle gevallen op, maar ik denk dat we meer af moeten van wat gepast en ongepast is. Dat zijn in mijn ogen echt stomme ouderwetse regels. Als de mussen van het dak vallen, lekker een korte broek aan als man bijvoorbeeld. En wat er storend zou zijn aan een blote buik snap ik ook niet, we hebben toch allemaal een buik? En waarom zou iets korts of bloots afleidend zijn? Dat zegt toch veel meer over diegene die afgeleid is dan de persoon die het draagt.

Er valt zeker nog wat te winnen als het daar om gaat ja. Dat mannen bij een hittegolf geen korte broek aan mogen, maar vrouwen wel een korte rok vind ik belachelijk. 

Neemt niet weg dat ik liever niet de hele dag naar een blote buik van collega kijk, of dat nou man of vrouw is doet er niet toe. Ik vind het niet afleiden, maar gewoon niet prettig en niet gepast voor werk. 

Ik ben dan ook blij dat de meeste mensen dat niet gepast vinden. 

Ysenda schreef op 30-10-2022 om 13:27:

[..]

Dat heb je als je klanten wereldwijd zijn.

Trouwens als westerse vrouw zit ik ook niet op een (gedeeltelijk) blote buik van een collega m/v te wachten. Doe dat lekker in je vrije tijd.

Nogmaals..  gelukkig is dat bij ons niet zo.


Dus omdat jij er niet op zit te wachten zou een collega dat niet mogen dragen van jou? Tja, ik zit ook wel eens ergens niet op te wachten. Je hoeft er niet naar te kijken he. Je kunt ook gewoon diegene respecteren/accepteren.  

Rondstruiner schreef op 30-10-2022 om 13:33:

[..]

Dat heb ik ook wel ja. Niet alle kleding is gepast voor werk, ook niet kantoor. Dat heeft voor mij niets met man/vrouw te maken. Daar wil ik gewoon niet de hele dag naar kijken.

Maar wat wel/niet gepast is, is voor iedereen anders. Ik vind het wel gepast. Als ik achter m'n bureau zit dan hoef je er toch ook helemaal niet de hele dag naar te kijken. Kijk je maar de andere kant op. Dan zie jij het niet én ik voel me prettig in m'n kleding. Fantastische compromis niet? 

Monika_Geller schreef op 30-10-2022 om 13:31:

[..]

Ja, ander referentiekader. Ik werk op een mbo, sector welzijn. Ik begeleid student op school en stage. De regel is dat je zowel op school als werk jezelf opstelt als professional, dus de kleding moet in beide gevallen ongeveer gelijk zijn aan elkaar. Voor studenten hun eerste stage hebben, ga ik altijd in op risicofactoren: hakken zijn in veel gevallen onhandig in de zorg, hetzelfde geldt voor minirokjes, deuren niet sluiten, als man altijd vragen of iets oké is voor een cliënt als het gaat om fysiek contact of er een collega bijhalen. Ja, allemaal dingen die je niet zou willen hoeven vertellen omdat je graag zou willen dat iedereen zich respectvol gedraagt, maar de realiteit is anders.

Nu stop ik met off-topic praat.

Heerlijk toch hoe dit topic off-topic is gegaan. Kleren ohw ohw ohw. En dan heb jij het over mbo welzijn. Ik heb mbo gedaan (zeevaart school) en woon tegenover een mbo school. En daar zie ik de werk kleren. Dan staan de jongens/meisjes aan de rechter kant in rigboots en overall voor tech opleiding zeevaart, vliegtuigen etc, aan de linkerkant in rok en nette kleren voor hotels, mode, koks, zorg etc. En andere kant van die school in camo kleding en dan lopen ze in groep langs om te marcheren soms in het blauw maar meestal groen.

En proffesionaliteit hahahahhahahahahahahahaha, fuck that shit. Tijdje terug, komt er een loods aan boord (chinees, wat er niks heeft mij uit te staan maar toch). In ieder geval ik ben een mager ding. Dus ik zeg tegen die loods "ik ben de kapitein, nee zegt die loods dat kan niet, ik zeg echt wel ik ben het, nee zegt die loods kan echt want alle kapiteins (maakt die zo'n beweging van middel naar buiten met zijn armen) zijn moddervette blubber mannen. Ik dus niet, is leuk (voor mij) maar body shaming voor alle andere kapiteins, die wat mij betreft lazy assholes zijn. Dat vanwege de bemanning hoeveel er dek officieren zijn. Ik heb er 2, dus ik loop wacht. Meeste boten hebben er 3 of 4 of 5. Dus daar doet de kapitein eigenlijk zo goed als niks.

Ohw en ik heb wel eens zo gevaren met bemanning dat ik echt, helemaal niks hoefde te doen. Alleen maar aanwezig zijn en dat is genoeg. Het meest verschrikkelijke wat ik ooit heb meegemaakt. 

Index224 schreef op 30-10-2022 om 14:34:

[..]

Maar wat wel/niet gepast is, is voor iedereen anders. Ik vind het wel gepast. Als ik achter m'n bureau zit dan hoef je er toch ook helemaal niet de hele dag naar te kijken. Kijk je maar de andere kant op. Dan zie jij het niet én ik voel me prettig in m'n kleding. Fantastische compromis niet?

Nou nee. Wat wel of niet gepast is op de werkvloer, daar zijn de meeste mensen het best wel over eens hoor. Naast dat de cultuur bij de werkgever natuurlijk ook verschil maakt. 

Ik heb gelukkig niet zo vaak te maken gehad met collega's in naveltruitjes. 

Rondstruiner schreef op 30-10-2022 om 14:53:

[..]

Nou nee. Wat wel of niet gepast is op de werkvloer, daar zijn de meeste mensen het best wel over eens hoor. Naast dat de cultuur bij de werkgever natuurlijk ook verschil maakt.

Ik heb gelukkig niet zo vaak te maken gehad met collega's in naveltruitjes.

Dit is ook wat ik zeg: zolang het binnen de regels van het bedrijf/de school is. Ik gaf ook al aan dat dit gewoon mag van mijn werkgever. Dan nog zijn er mensen hier die zeggen dat ze het niet vinden kunnen. Dan denk ik; waarom? Ik voel me er prettig in, mijn werkgever vindt het prima. Dan is het toch ook gewoon prima?

Wat mijn andere collega's vinden dat weet ik niet en maakt mij eerlijk gezegd ook niet zo veel uit. Van vrouwelijke collega's hoor ik soms dat ze mn outfit leuk vinden. Maar misschien vinddn andere collegas het ook wel ongepast, geen idee. Ik kleed me niet voor mijn collega's. Collega's dragen ook wel eens iets wat ik raar vindt. Nou en? Ik zeg er niks van en accepteer het gewoon. Of kijk de andere kant op. Prima, gewoon elkaar respecteren is niet heel moeilijk. 

Ooit vonden mensen zichtbare tattoos op het werk ook ongepast. Wilden ze ook hun mening doordrukken ook al vond de werkgever het prima. Op dat gebied accepteren mensen elkaar gelukkig ook steeds meer. 

Er komt vast een moment dat mensen ook wat ruimdenkender worden mbt croptops en andere kledingstukken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.