Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld contant of overboeken?


Index224 schreef op 25-09-2022 om 11:41:

[..]

Haha, om deze vergelijking moest ik wel even lachen. Je kind heeft toch geen rekeningen en huur/hypotheek dat betaald moet worden?

Nee maar als ik mijn kind beloof dat ze elke week een bepaald bedrag krijgt, moet ik dat ook nakomen vind ik. Van mijn salaris betaal ik ook leuke dingen/extraatjes voor mezelf zoals mijn kind die van haar zakgeld moet betalen.

Vind het lullig om te zeggen als ze iets wil hebben dat ze dat van haar zakgeld moet kopen en dan zelf om de haverklap het zakgeld vergeten. 

Wij deden het contant en dat ging in corona tijd helemaal mis want contant werd gezien is vies en smerig en kind vind Lego leuk en de Lego is online vaak een stuk goedkoper. Toen begonnen met zakgeld via een briefje, dat ging prima en zorgde dat we niets steeds allemaal bij elkaar gezameld losgeld in onze portemonnees kregen. Dit weekend jimi (gratis versie) geïnstalleerd dat vind ik ook een leuke oplossing! Hij heeft voor 5 cent extra zakgeld de hele woonkamer en gang gezogen😆

Overigens krijgt onze zoon 2,50 per week.

Hier ook bankrekening gekoppeld aan die van mn man en mij. Bij de Rabobank kon ik die in 1 minuut via de app kostenloos openen. Vanaf 6 jaar, 50 cent beginnen en dan jaarlijks 50 cent erbij. Vanaf middelbare zal dat wat gaan veranderen. Het NIBUD heeft goeie overzichten en tips wat in NL ‘gebruikelijk’ is (op alle soorten uitgaven).
Ik merk wel dat ik in de praktijk eigenlijk alles betaal voor mn kids en zelden zeg, dat haal ik van je rekening af. Ik boek wel af en toe een bedrag terug. Mn oudste van 8 is wel al vaker met dr pinpas naar de winkel. Dan zeg ik hoeveel ze heeft en spreken we af wat ze mag kopen. Dan gaat ze zelf uitrekenen in de winkel en bespreken met de cassiere enzo (kleine buurtsuper). Vind ik erg fijn voor haar zelfstandigheid. 
Maar ze weet inmiddels dat Sint niet bestaat en we praten ook vaak thuis over de oplopende kosten en wanneer dingen te duur zijn. Dat we werken voor geld en dat je een euro maar 1 keer kunt uitgeven. Dus dit óf dat. 
Maar ik moet nog een betere manier vinden om haar ‘uitgaven’ echt te verrekenen. Ze heeft bijv een betaald roblox account maar dat verreken ik nog niet omdat dan haar zakgeld meteen op is

Index224 schreef op 25-09-2022 om 11:41:

[..]

Haha, om deze vergelijking moest ik wel even lachen. Je kind heeft toch geen rekeningen en huur/hypotheek dat betaald moet worden?

Het is dus ook zaak dat je dat WEL geeft: vaste lasten! Dus kind moet bijv een kadootje kopen voor de opa's en oma's, ouders, broer/zus etc. Je berekend gewoon voor hoeveel mensen ze voortaan een kadootje moet kopen en je vermenigvuldigt dat met bijv 5 of 10 euro en dat deel je door 12 en dat geef je bovenop het zakgeld. Zeg dat kind geheel vrij is in wat te geven voor diegene maar het wel zelf koopt. 

Ik vind het belangrijk dat een kind leert dat niet al het geld er is om uit te geven en als vlak voor opa's verjaardag de bankrekening op nul staat dan leen ik geld en leg ik meteen uit wat rente is. Daar leert je kind van. 

Ik heb ook een poos het zakgeld verhoogt met geld voor de kapper. Dus als mijn kind elke 2 maanden voor 15 euro per keer naar de kapper gaat dan krijgt hij er 15x6 : 12 euro per maand bij (wel iets meer overigens). Prompt liet hij zijn haar groeien (iets wat ik eigenlijk ook wel goed vond). Je kind leert zoveel van 'vaste lasten'. 

hier ook vaste lasten ingevoerd, begonnen met kadootjes en steeds er wat bij. Zoon moet nu zelf de sportverenigingen en sport betalen, daar moet hij ruim de helft van zijn maandelijkse toelage voor opzij zetten. Hij heeft inmiddels 2 spaarrekeningen geopend: 1 voor het vrij te besteden geld en 1 voor de reserveringen voor zijn vaste lasten die niet elke maand komen. Hij is net 17.

Kerstin75 schreef op 25-09-2022 om 13:12:

[..]

Het is dus ook zaak dat je dat WEL geeft: vaste lasten! Dus kind moet bijv een kadootje kopen voor de opa's en oma's, ouders, broer/zus etc. Je berekend gewoon voor hoeveel mensen ze voortaan een kadootje moet kopen en je vermenigvuldigt dat met bijv 5 of 10 euro en dat deel je door 12 en dat geef je bovenop het zakgeld. Zeg dat kind geheel vrij is in wat te geven voor diegene maar het wel zelf koopt.

Ik vind het belangrijk dat een kind leert dat niet al het geld er is om uit te geven en als vlak voor opa's verjaardag de bankrekening op nul staat dan leen ik geld en leg ik meteen uit wat rente is. Daar leert je kind van.

Ik heb ook een poos het zakgeld verhoogt met geld voor de kapper. Dus als mijn kind elke 2 maanden voor 15 euro per keer naar de kapper gaat dan krijgt hij er 15x6 : 12 euro per maand bij (wel iets meer overigens). Prompt liet hij zijn haar groeien (iets wat ik eigenlijk ook wel goed vond). Je kind leert zoveel van 'vaste lasten'.

Eens maar ik vind dat dat ook later nog kan. Middelbare school of zo. Net als kleedgeld en geld voor de kapper. Dat hoeft van mij niet met zeven jaar al. Als ik voor pakweg twaalf cadeautjes per jaar (papa, mama, opa's en oma's en vriendinnetjes) een bedrag erbij moet geven, vraagt dat best wat planning qua uitgaven en ik vraag me af of dat voor jonge kinderen al haalbaar is.

We leren haar zeker om te sparen. Ik vind het overigens niet fair om in een winkel dingen te kopen voor je kind en dan later geld van hun rekening af te boeken zoals iemand schreef. Zo heeft een kind geen echte keuze. Het denkt dat het iets krijgt en opeens is er saldo weg. Ik zou me bestolen voelen. Als je in de winkel zegt dat ze het van hun eigen geld kunnen betalen, hebben ze op dat moment nog de keuze om ja of nee te zeggen.

Hier al vanaf dat ze een jaar of 9 zijn een eigen bankrekening met pinpas. Elke maand op de 1e krijgen ze via automatische overschrijving van mij hun zakgeld en inmiddels ook halverwege de maand nog wat kantine geld. Ook handig nu de jongste zelf naar de kapper gaat: ik maak het bedrag alvast naar hem over en dan kan hij met zijn eigen pas betalen. Je kunt samen afspreken wat er wel/niet van zakgeld betaald moet worden. Er is ook nog wel een portemonnee met contant geld voor beiden.

mijn dochter is nu 9 en heeft een eigen betaalrekening met bankpas. Ik denk nu zo'n 2 jaar. Is gekoppeld aan mijn rekening. Ze krijgt maandelijks zakgeld gestort via automatische overboeking. 

Als ze in de winkel iets zelf wil kopen, schieten wij voor en betaalt zij terug via haar rekening. (Spreken we terplekke af). Ze 'spaart' daar vooral voor grotere aankopen.

Tot 7 jaar doe/deed ik constant. Ik heb een lijstje met alle data inhet zakgeld bakje. Als ik zakgeld geef, streep ik het af op het lijstje. Ben ik het vergeten, dan kan ik dat dus zien en krijgt kind het de week erop alsnog. 
Vanaf 7 ben ik gaan overmaken.

Bijtje82

Bijtje82

25-09-2022 om 15:44

Ik vind dit eigenlijk best een interessant dilemma. Mijn zoon is inmiddels ook wel op een leeftijd dat hij zelfstandig iets kan kopen en moet leren hoe hij zijn uitgaven in de hand houdt. 

Nu zit ik me af te vragen of er niet iets bestaat als een soort van prepaid betaalkaart, net als een prepaid credit card. 
Dan hoeft hij nog geen eigen betaalrekening te hebben. 

Edit: Zie zojuist dat Maestro prepaid pinpassen heeft, ga eens uitzoeken of deze ook voor particulieren beschikbaar zijn. Als het goed is zou je eigen bank deze kunnen uitgeven.

MamaE schreef op 25-09-2022 om 13:43:

[..]

Eens maar ik vind dat dat ook later nog kan. Middelbare school of zo. Net als kleedgeld en geld voor de kapper. Dat hoeft van mij niet met zeven jaar al. Als ik voor pakweg twaalf cadeautjes per jaar (papa, mama, opa's en oma's en vriendinnetjes) een bedrag erbij moet geven, vraagt dat best wat planning qua uitgaven en ik vraag me af of dat voor jonge kinderen al haalbaar is.

We leren haar zeker om te sparen. Ik vind het overigens niet fair om in een winkel dingen te kopen voor je kind en dan later geld van hun rekening af te boeken zoals iemand schreef. Zo heeft een kind geen echte keuze. Het denkt dat het iets krijgt en opeens is er saldo weg. Ik zou me bestolen voelen. Als je in de winkel zegt dat ze het van hun eigen geld kunnen betalen, hebben ze op dat moment nog de keuze om ja of nee te zeggen.

Maar het gaat hier om een kind van 10, niet van 7. Juist starten op de basisschool met 'vaste lasten' en met kleedgeld in de brugklas. Een beetje opbouwen en niet alles tegelijk. En je hoeft ook niet met 12 kadootjes te beginnen, kan ook met alleen voor het gezin. 

Bijtje82 schreef op 25-09-2022 om 15:44:

Ik vind dit eigenlijk best een interessant dilemma. Mijn zoon is inmiddels ook wel op een leeftijd dat hij zelfstandig iets kan kopen en moet leren hoe hij zijn uitgaven in de hand houdt.

Nu zit ik me af te vragen of er niet iets bestaat als een soort van prepaid betaalkaart, net als een prepaid credit card.
Dan hoeft hij nog geen eigen betaalrekening te hebben.

Edit: Zie zojuist dat Maestro prepaid pinpassen heeft, ga eens uitzoeken of deze ook voor particulieren beschikbaar zijn. Als het goed is zou je eigen bank deze kunnen uitgeven.

Bij een kinderrekening kun je niet rood staan en ook het maximaal te pinnen bedrag per week /transactie kun je vaak instellen.

Althans wel bij ASN.

Als ouder kun je dan gewoon via je eigen app mee kijken en ook afschrijven etc.

Ik zou dan ook wel voor een eigen rekening gaan.

Bijtje82

Bijtje82

25-09-2022 om 16:12

Ysenda schreef op 25-09-2022 om 16:02:

[..]

Bij een kinderrekening kun je niet rood staan en ook het maximaal te pinnen bedrag per week /transactie kun je vaak instellen.

Althans wel bij ASN.

Als ouder kun je dan gewoon via je eigen app mee kijken en ook afschrijven etc.

Ik zou dan ook wel voor een eigen rekening gaan.

Ja ik snap het hele principe, maar er zijn vast wel redenen te vinden waarom een extra rekening voor een ouder niet handig is. 

ik maak dat wekelijks gewoon over vanaf begin en zo jong als mogelijk hebben ze een eigen rekening en pinpas

juist omdat geld in je hand veel overzichtelijker is stort ik het. Want zakgeld is leergeld en ze zullen later ook alles digitaal moeten kunnen.    En als ze geld krijgen op een verjaardag kunnen ze kiezen dat te storten (bij mama of papa want bij de bank kan niet meer)
Regelmatig kijken we samen de app

Bijtje82 schreef op 25-09-2022 om 16:12:

[..]

Ja ik snap het hele principe, maar er zijn vast wel redenen te vinden waarom een extra rekening voor een ouder niet handig is.

Ik kan ze niet bedenken. Ik denk dat een prepaid creditcard het onnodig ingewikkeld maakt. Veel supermarkten, bij uitstek toch de plek waar pubers hun geld spenderen, accepteren geen creditcards. Daar worden toeristen bij ons in de stad nogal eens door overvallen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.