Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat doen jullie mannen met/voor de kinderen qua verplichtingen en afspraken?


Mijn ouders werkten beiden in de jaren 80 en 90. Eigenlijk veel beide ouders van mijn klasgenoten wel. Nu zat ik op een montessorischool dus wellicht een iets andere ‘doelgroep’ dan op de meeste scholen destijds. 
Mijn vader hielp ook vaak op school mee (hij kwam ook uit het jeugdwerk en is docent). Gaf hij handvaardigheidlessen, of bouwde het spookhuis met de fancy fair en deed veel klusjes op school. Mijn moeder hielp met overblijven en in de schoolbieb. Mijn vader hielp ook bij de overblijf (wij hadden continuerooster met een vaste overblijfkracht aangevuld met een ouder, dus ouders moesten zo’n keer per maand meehelpen). 
Luizenpluizen deden ze toen nog niet. 

10 minuten gesprekken doen we zoveel mogelijk samen. Ouderavonden op school is net hoe het uitkomt. Man gaat altijd mee naar uitwedstrijden van voetbal van de oudste. Tandarts altijd met het hele gezin. Dokter net wie er thuis is. Speelafspraken ook. Excursies school gaan we ook vaak mee, ik als het op mijn parttime dag is, hij als het op zijn dag is. Hij brengt ze meestal naar school op mijn werkdagen.
Kinderfeestjes regel ik maar we zijn er allebei bij. Zwemles jongste is op mijn vrije dag, maar soms is man vrij en gaat hij met de jongste mee. Mooi gelijk verdeeld dus. 
Als er een kind ziek is op een dag dat wij beide werken, blijf ik thuis, want kan thuiswerken.

Lieveheersbeest schreef op 12-10-2024 om 13:04:

[..]

En statistieken. Misbruik van kinderen gebeurt in de meeste gevallen door een man die een bekende is. Zeker als je als ouder in het verleden misbruikt bent of van dichtbij meegemaakt hebt, snap ik héél goed dat je je kind niet dropt bij een vader waar je 2x hoi tegen gezegd hebt. Wat betreft sport en mannelijke trainers: kan een hele goede reden zijn om bij de trainingen van je kind aanwezig te zijn.

Misbruik is echt heel erg naar, maar ik vind het niet gezond om kinderen een gegeneraliseerde angst voor mannen aan te leren.

En niet bij elke sport of club mag je bij elke training kijken. Trainers hebben vaak ook een VOG. Maar dat zegt alleen dat iemand geen juridisch verleden heeft op dat gebied. 

By far de meeste mensen zijn van goede wil en vrouwen kunnen ook nare mensen zijn. Ik ben er ten diepste van overtuigd dat een opvoeding gebaseerd op wantrouwen heel schadelijk is voor je mensbeeld en je ontwikkeling. Dat geeft namelijk het gevoel dat iedereen continu moet bewijzen goed genoeg te zijn en vooral niks fout te doen.

Lieveheersbeest schreef op 12-10-2024 om 13:04:

[..]

En statistieken. Misbruik van kinderen gebeurt in de meeste gevallen door een man die een bekende is. Zeker als je als ouder in het verleden misbruikt bent of van dichtbij meegemaakt hebt, snap ik héél goed dat je je kind niet dropt bij een vader waar je 2x hoi tegen gezegd hebt. Wat betreft sport en mannelijke trainers: kan een hele goede reden zijn om bij de trainingen van je kind aanwezig te zijn.

We hebben het in dit geval over mannen die op school  met meerdere vrouwen meehelpen. Dat is toch heel iets anders dan 1 op 1 contact, of bij vreemden of bij sport? 

Vind jij die verdachtmakingen/zorgen dan terecht? 

MamaE schreef op 12-10-2024 om 13:30:

[..]

Misbruik is echt heel erg naar, maar ik vind het niet gezond om kinderen een gegeneraliseerde angst voor mannen aan te leren.

En niet bij elke sport of club mag je bij elke training kijken. Trainers hebben vaak ook een VOG. Maar dat zegt alleen dat iemand geen juridisch verleden heeft op dat gebied.

By far de meeste mensen zijn van goede wil en vrouwen kunnen ook nare mensen zijn. Ik ben er ten diepste van overtuigd dat een opvoeding gebaseerd op wantrouwen heel schadelijk is voor je mensbeeld en je ontwikkeling. Dat geeft namelijk het gevoel dat iedereen continu moet bewijzen goed genoeg te zijn en vooral niks fout te doen.

Precies. Goed omschreven.

Nicole123 schreef op 12-10-2024 om 13:08:

[..]

Niet, het ging om een man die 1x per week kookt en dan nooit groente bereidt en zijn vrouw moet dat de overige 6x maar rechttrekken en wel volwaardig koken. Als jij het over ietd heel anders hebt (bijv een man die 7 dagen per week kook, waarvan 1x zonder groente, of de ouders hebben om en om het gemak van een snelle-hap-kookdag) dan moet je niet mij quoten en roepen dat ik zou overdrijven, want ik schreef over dat voorbeeld.

Deze was het:

Zelf heb ik geprobeerd mijn partner aan het koken te krijgen (hij kookte ook niet voor zichzelf toen ik hem leerde kennen). Eén dag per week, in de hoop dat het vanuit daar beter zou worden. Dat werd het niet, zijn idee van koken was rijst (hij is Aziatisch) met vlees. Groente moest ik er zelf nog bij regelen. Van dat weinige koken maakte hij dan ook nog een toestand alsof hij een restaurantkeuken aan het runnen was. Als het aan hem had gelegen hadden we gewoon altijd afgehaald of kant en klaar eten gegeten (of eten dat we van zijn moeder hadden gekregen; die overigens uitstekend kookt, dus dat vond ik iha prima). Ben ik dan overdreven veeleisend en belet ik zijn vooruitgang als ik dan de rest van de week maar voor het eten zorg omdat ik graag zie dat mijn bloedjes en ikzelf ook nog op regelmatige basis groenten te eten krijgen? En af en toe een ander soort koolhydraat?

Zijn vrouw " moet" niks, dat ziet/ voelt zij zelf zo. Je kunt groente ook op een ander moment eten dan uitsluitend bij de avondmaaltijd. Natuurlijk snap ik de gevoelens hierin; de een kookt meerdere keren uitgebreidt en de ander kookt " maar" 1x en dan voelt het of hij zich er "makkelijk" vanaf maakt want hij doet het " anders" en dat voelt dan "oneerlijk". Of je er een drama van moet maken is dan een tweede. Een gerecht met rijst en vlees is niet per definitie een mega ongezonde maaltijd, zeker niet als je op andere momenten groente eet en het wil ook niet zeggen dat de ander nooit op de overige dagen een keer de groente kan skippen.  Denk in oplossingen. Mijn man is geen held met koken ook al doet hij er enorm zijn best op, het mislukt bijna altijd en lekker is het meestal ook niet, maar ipv me eraan te ergeren eet ik het op en waardeer zijn moeite. Net zoals dat hij ook mijn minpunten accepteert want van de vele klussen die vaak door mannen worden gedaan ben ik ook geen held in en mislukt mijn aandeel ook nogal vaak( eigenlijk altijd) maar ergert hij zich ook niet aan en waardeert mijn moeite.

MamaE schreef op 12-10-2024 om 13:30:

[..]

Misbruik is echt heel erg naar, maar ik vind het niet gezond om kinderen een gegeneraliseerde angst voor mannen aan te leren.

Dat mag, helemaal prima hè. Maar datzelfde geldt voor de ouders die er meer zicht op willen houden omdat ze bang zijn dat hun kind een van velen wordt.

En dan heb ik het niet over de luizenvader tussen de luizenmoeders… dat vind ik ook een extreme situatie.

Lieveheersbeest schreef op 12-10-2024 om 13:04:

[..]

En statistieken. Misbruik van kinderen gebeurt in de meeste gevallen door een man die een bekende is. Zeker als je als ouder in het verleden misbruikt bent of van dichtbij meegemaakt hebt, snap ik héél goed dat je je kind niet dropt bij een vader waar je 2x hoi tegen gezegd hebt. Wat betreft sport en mannelijke trainers: kan een hele goede reden zijn om bij de trainingen van je kind aanwezig te zijn.

Als dat je uitgangspunt is, dan kunnen we maar beter helemaal stoppen met die emancipatie, vind je niet…? Dan zou ik ook heeeeel goed begrijpen dat mannen zeggen, geef mijn portie maar aan fikkie.

bieb1963 schreef op 12-10-2024 om 14:49:

[..]

Als dat je uitgangspunt is, dan kunnen we maar beter helemaal stoppen met die emancipatie, vind je niet…? Dan zou ik ook heeeeel goed begrijpen dat mannen zeggen, geef mijn portie maar aan fikkie.

Als je dat de grootste bedreiging vindt voor de emancipatie raad ik je aan om eens te duiken in de data, de vrouwonvriendelijke bewegingen die er zijn en de discussies worden gevoerd.

Ik ben niet verantwoordelijk voor emancipatie van onze maatschappij. Emancipatie hoeft niet over de rug van, en met het in risico brengen van de veiligheid van, onze kinderen.ik ben er verantwoordelijk voor dat mijn kinderen veilig zijn. En als dat betekent dat mijn kind niet met de badmeester een kleedhok in gaat, dan is be it. Of gaat spelen bij een vader die ik niet ken, of op kamp gaat met leiders waar ik geen goed gevoel bij heb.

Gingergirl schreef op 12-10-2024 om 13:45:

[..]

Zijn vrouw " moet" niks, dat ziet/ voelt zij zelf zo. Je kunt groente ook op een ander moment eten dan uitsluitend bij de avondmaaltijd. 

En ik heb al geschreven: als die man dan zelf regelt dat bijv bij de lunch soep of salade gegeven wordt: prima. Als de man wél vindt dat de kinderen regelmatig groente moeten eten, maar eenzijdig beslist dat dat maar door zijn vrouw geregeld moet worden, bij avondeten, lunch of wanneer dan ook (want hij weigert het te doen): niet oké. Ik zeg in dit soort gevallen altijd: 'de kabouters doen het niet'. Met andere woorden: als duidelijk is dat iets echt moet gebeuren (bijv groente bieden aan je kinderen) en partner A weigert eenzijdig zijn aandeel te pakken dan moet partner B het wel doen. Het alternatief is het verwaarlozen van de kinderen. 

In het algemeen vind ik gelden: als je beiden een bepaalde taak deels op je neemt en er is geen sprake van specifieke bijkomende afspraken* dan hoef je niet per se de norm van je partner aan te houden, maar wel beide een zodanige norm dat als je partner ook diezelfde norm zou hanteren het leefbaar is en niet je kinderen verwaarlozend. In het geval van dat koken is eenzijdig beslissen om bij jouw kookbeurt nooit groente te koken dan dus niet oké, want 7 dagen per week geen groente is gewoon niet gezond (en als een van de partners halsstarrig vindt van wel lijkt me dat ook een dingetje). Als een van de partners 6 van de 7 keren dat hij zelf kookt groente kookt en de partner 7 van de 7 keer dan is het prima.

* Als je specifieke afspraken maakt zoals 'jouw dag is makkelijke dag want (vul in) jij doet ook al X, Y en Z / we komen die dag allemaal laat thuis / er moet er eentje vroeg naar sport / etc' dan is het natuurlijk anders, maar dat was in het voorbeeld niet ter sprake.

@bieb: het is heel normaal als vrouwen op een openbare plek afspreken voor een date, want thuis is te gevaarlijk. We fietsen niet alleen in het donker door het park, want dat is te gevaarlijk. Maar als het om kinderen gaat mag je ineens niet meer voorzichtig zijn? Want die data (dat het meestal mannen en bekenden zijn als een kind misbruikt wordt) is te gevoelig? Waarom gaat dat je te ver?

Lieveheersbeest schreef op 12-10-2024 om 16:54:

@bieb: het is heel normaal als vrouwen op een openbare plek afspreken voor een date, want thuis is te gevaarlijk. We fietsen niet alleen in het donker door het park, want dat is te gevaarlijk. Maar als het om kinderen gaat mag je ineens niet meer voorzichtig zijn? Want die data (dat het meestal mannen en bekenden zijn als een kind misbruikt wordt) is te gevoelig? Waarom gaat dat je te ver?

Dat het vaker mannen zijn, dat weet ik, ga ik nu ook helemaal geen discussie over voeren. Daarbij ben IK het ook niet zozeer die koste wat kost alles 50/50 wil hebben en alles gelijk enz enz. Ik weet ook helemaal niet hoe jij daar precies in staat. Maar ik zeg wél (in zijn algemeenheid en ook in deze discussie), als we mannen gaan zien, benaderen enz als potentieel gevaarlijk, we nooit tot volledige gelijkwaardigheid en emancipatie kunnen komen. Want die emancipatie gaat niet alleen om het recht, het gevoel enz van de vrouwen, maar net zo goed om de mannen. Kortom iedereen. En ik kan me echt absoluut heel goed voorstellen, dat als er dus zo naar mannen gekeken wordt (potentieel gevaarlijk), dat mannen weer heel snel klaar zijn om die zorg taken te gaan delen. Je moet er toch niet aan denken als man zijnde, dat er op die manier naar je gekeken wordt. Statische cijfers of niet, als individuele man, is dat nogal een ding dan, denk je niet. Als ik man was geweest, was ik weer heel snel ft gaan werken. Hoe denk je dat dat werkt: Als papa zijn niet werkdag heeft, dan mogen hier geen vriendjes/vriendinnetjes spelen? I.i.g. niet als die ouder papa nog niet goed kent. Wat voor boodschap is dat?

ik denk dat niet nee. Ik zie een hele beweging ontstaan waarin mannen hun gedragingen veranderen, omdat ze begrijpen dat ze anders gevaarlijks over kunnen komen op vrouwen. Bijv niet achter een vrouw blijven lopen maar ipv de straat oversteken. Er alert op zijn dat oogcontact niet verkeerd geïnterpreteerd wordt. Geen 3 kussen geven als de vrouw dat niet wil. 
Als een ouder afhaakt als ik bijv de eerste keer ‘spelen bij’ ff blijf hangen voor koffie, dan is dat zijn goed recht. Maar ik vind het dus belangrijker om een beetje op te letten (op die manier) dan mensen niet op hun teentjes te trappen.

Lieveheersbeest schreef op 12-10-2024 om 17:48:

ik denk dat niet nee. Ik zie een hele beweging ontstaan waarin mannen hun gedragingen veranderen, omdat ze begrijpen dat ze anders gevaarlijks over kunnen komen op vrouwen. Bijv niet achter een vrouw blijven lopen maar ipv de straat oversteken. Er alert op zijn dat oogcontact niet verkeerd geïnterpreteerd wordt. Geen 3 kussen geven als de vrouw dat niet wil.
Als een ouder afhaakt als ik bijv de eerste keer ‘spelen bij’ ff blijf hangen voor koffie, dan is dat zijn goed recht. Maar ik vind het dus belangrijker om een beetje op te letten (op die manier) dan mensen niet op hun teentjes te trappen.

Huh, dus jij denkt dat het ‘veiliger’ is als mannen zich meer bewust zijn, dat ze bepaalde dingen niet moeten doen omdat een vrouw dat eng of niet fijn vindt? Dan is het ineens veilig….. ? Ik denk eerder juist onveiliger, omdat je dénkt dat het veilig is…. Ik vind dit heel naïef.

Lieveheersbeest schreef op 12-10-2024 om 17:48:

ik denk dat niet nee. Ik zie een hele beweging ontstaan waarin mannen hun gedragingen veranderen, omdat ze begrijpen dat ze anders gevaarlijks over kunnen komen op vrouwen. Bijv niet achter een vrouw blijven lopen maar ipv de straat oversteken. Er alert op zijn dat oogcontact niet verkeerd geïnterpreteerd wordt. Geen 3 kussen geven als de vrouw dat niet wil.
Als een ouder afhaakt als ik bijv de eerste keer ‘spelen bij’ ff blijf hangen voor koffie, dan is dat zijn goed recht. Maar ik vind het dus belangrijker om een beetje op te letten (op die manier) dan mensen niet op hun teentjes te trappen.

Of denk jij dat een vader waar je regelmatig een praatje mee hebt gemaakt en die heel vriendelijk is en niet intimiderend enz, dan per definitie veilig is ….. ? Denk je dat hij naar jou gaat uitstralen dat hij iets met je kind wil? Ik begrijp werkelijk niets van jouw gedachtengang.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.