Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Mevrouw75 schreef op 24-05-2022 om 10:58:

[..]

Ik snap dat niet zo goed, hoe kan je ouders nou de training laten verzorgen? Die hebben over het algemeen de ballen verstand van trainingen en/ of groepen kinderen. Ik hoor het dus vaak bij voetbal, maar heb het nooit gesnapt.

De meeste amateursclubs kunnen nu eenmaal niet voor elk team een professionele en betaalde trainer regelen.

Dus dan draai je op vrijwilligers die dat willen doen, eventueel na het doen van een cursus. 

Ik vind het heel begrijpelijk dat verenigingen draaien op vrijwilligers en dus (bijna) iedereen moet helpen. Natuurlijk is de ideale situatie dat je een grote groep van enthousiaste vrijwilligers hebt die geheel vrijwillig meedraaien en het allemaal heel leuk vinden. Maar als die groep er niet is dan heb je als vereniging een aantal keuzes:
- contributie omhoog en oudere jeugdleden betalen bijvoorbeeld voor het vrijwilligerswerk
-activiteiten schrappen en alleen het minimale aanbieden
- iedereen moet een paar taken doen als onderdeel van het lidmaatschap; inclusief de ouders van jeugdleden.

Geen van die oplossingen is ideaal natuurlijk. Ik ben zelf niet iemand die veel tijd heeft of veel feeling met de meeste sporten dus ik kies liever voor een hogere contributie. Dat is echter natuurlijk niet een keuze die iedereen kan/wil maken. 

Mijn kinderen doen gelukkig vooral activiteiten waarbij ouders weinig/niet hoeven te helpen, scheelt ook dat ze niet zo competitief zijn en dus sowieso niet zo'n interesse hebben in een sport met veel wedstrijden. 
(maar bij mijn jongste zoon zie ik het wel gebeuren dat hij over een paar jaar voor actieve teamsport met wedstrijden kiest dus dan zullen we eens moeten kijken of we een vereniging kunnen vinden waarbij we niet achter de bar hoeven.)

Ysenda schreef op 24-05-2022 om 10:49:

[..]

Als je daar in een weekend 5 (competitiewedstrijd) tot 24 uur (toernooi) (2*12uur of langer) zit wil je op een gegeven moment echt wel iets eten.

En we nemen echt heel veel mee, maar een tosti-ijzer meenemen op de tribune is niet heel praktisch.

En het is ook heel gebruikelijk om na de wedstrijd je tegenstander een drankje, en bij onze vereniging zelfgemaakte taart, aan te bieden voor ze weer in de auto naar huis stappen. Even de wedstrijd na bespreken, en de andere teams in de poule door te nemen. Dat is bij de jeugd al en ook bij de senioren een goed gebruik. Als je geluk hebt zit je tegenstander op een half uur rijden, heb je pech ben je 1,5-2 uur onderweg (enkele reis) (En dan op donderdagavond competitie mogen spelen met een jeugdig-team dat de volgende dag naar school moet).

Ja, allemaal echt leuk als het kan, maar zeker niet noodzakelijk. Als je geen vrijwilligers hebt, kan het dus niet. En dat is helemaal niet zo erg. Boterhammetjes en een banaan mee, desnoods een thermosfles met soep of koffie/thee. Je kunt prima zonder tosti en taart natuurlijk. En het kan ook gewoon gezellig zijn met meegebracht eten, dat zit toch in het gezelschap en niet in wat je koopt. 

Het is maar net wat je gewend bent. Ik ben niet gewend aan kantines die altijd open zijn bij mijn sportvereniging, en dan stel je je daar gewoon op in en neem je zelf wat mee. Dan is het nog steeds gezellig nazitten hoor.

Hogere contributie betekent vaak dat er leden af (moeten) haken. Zeker met teamsporten leidt dat vaak niet meteen tot lagere kosten, maar wel tot lagere inkomsten en mindere bezetting van de teams. Bij teamsporten heb je meestal toch wel 'n bepaald aantal teamleden nodig. 

Bij sommige verenigingen kun je bardienst wel afkopen. Dat is dan nog wel een aardige middenweg. 
 . 

Rondstruiner schreef op 24-05-2022 om 12:27:

[..]

Ja, allemaal echt leuk als het kan, maar zeker niet noodzakelijk. Als je geen vrijwilligers hebt, kan het dus niet. En dat is helemaal niet zo erg. Boterhammetjes en een banaan mee, desnoods een thermosfles met soep of koffie/thee. Je kunt prima zonder tosti en taart natuurlijk. En het kan ook gewoon gezellig zijn met meegebracht eten, dat zit toch in het gezelschap en niet in wat je koopt.

Het is maar net wat je gewend bent. Ik ben niet gewend aan kantines die altijd open zijn bij mijn sportvereniging, en dan stel je je daar gewoon op in en neem je zelf wat mee. Dan is het nog steeds gezellig nazitten hoor.

waar ga je dan nazitten? Bij ons in de kantine ben je niet verplicht om iets te bestellen. Je mag ook komen schuilen tegen de regen of kou.

Rondstruiner schreef op 24-05-2022 om 12:27:

[..]

Ja, allemaal echt leuk als het kan, maar zeker niet noodzakelijk. Als je geen vrijwilligers hebt, kan het dus niet. En dat is helemaal niet zo erg. Boterhammetjes en een banaan mee, desnoods een thermosfles met soep of koffie/thee. Je kunt prima zonder tosti en taart natuurlijk. En het kan ook gewoon gezellig zijn met meegebracht eten, dat zit toch in het gezelschap en niet in wat je koopt.

Het is maar net wat je gewend bent. Ik ben niet gewend aan kantines die altijd open zijn bij mijn sportvereniging, en dan stel je je daar gewoon op in en neem je zelf wat mee. Dan is het nog steeds gezellig nazitten hoor.

Precies dit. Bepaalde behoeftes worden gecreeerd maar zijn echt niet noodzakelijk. Maar los van dat, ook niet iedereen maakt er gebruik van. Wij bleven nooit hangen na het sporten, hadden mijn kinderen ook totaal geen behoefte aan, bijna niemand deed dat. Was altijd een vast clubje die dat deed en er een soort 2e thuis van maakte, helemaal prima, maar draai dan ook zelf die bar en ga dat niet opleggen aan anderen. Was ook hetzelfde groepje wat allerlei feestjes en partijen wilde en idd de bar opbrengsten daarvoor wilde gebruiken. Ook prima maar regel het zelf.

Bij een kantine moet je niet alleen aan ouders en kinderen denken. Ja, daar verdienen we goed aan maar het zijn toch de senioren die voor de grootste omzet zorgen. 

watertoren schreef op 24-05-2022 om 12:33:

[..]

waar ga je dan nazitten? Bij ons in de kantine ben je niet verplicht om iets te bestellen. Je mag ook komen schuilen tegen de regen of kou.

Ja, dat kan bij ons ook altijd, ook als de kantine open is hoef je niet per se iets te bestellen. Er is wel een ruimte die als kantine dienst doet, maar er is niet altijd iemand bij de bar om iets te eten of drinken te bestellen. Je kunt wel binnen zitten dus. Maar we zitten als het droog is meestal buiten. 

Ysenda schreef op 24-05-2022 om 08:36:

[..]

Dat kan maar is niet echt wat ik in de praktijk zie. Het zijn vaak dezelfde mensen die bij verschillende verenigingen/clubs etc de vrijwilligerstaken doen. Alle ouders in de ouderraad van school hier hebben ook nog 1 of meer taken bij diverse sportverenigingen.

Mijn stichtingsbestuur idem.

Het CBS heeft er een studie naar gedaan. Ongeveer 50% van de bevolking van 15 jaar en ouder doet minimaal 1* per jaar vrijwilligerswerk. Hoger opgeleiden meer dan lager opgeleiden, werkenden meer dan niet werkenden waarbij parttimers meer vrijwilligerswerk doen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2021/vrijwilligerswerk-2020?onepage=true

Hoe het er in je omgeving in de praktijk uit ziet kan verschillen natuurlijk. Hier zijn de 4 dames van de ouderraad, alle 4 thuisblijfmoeder en hebben daar dan ook meer tijd voor dan ouders die doordeweeks werken. Soms worden taken die iemand doet ook niet als officieel vrijwilligerswerk aangemerkt, daardoor kun je ook een scheef beeld krijgen. Iemand die niet werkt zorgt misschien wel voor een dementerend familielid, dat zien ze op school of sport niet. Dan lijkt het of iemand niks doet en tijd teveel heeft, maar hoeft niet zo te zijn.

Hoe vaak ik die kreet niet heb gehoord: Jij werkt niet, dan kan hij wel even iedere ochtend na de A4d de bekers afwassen toch? Woensdag, donderdag en vrijdag geen probleem maar de maandag doe ik vrijwilligerswerk dan kan ik niet. 
Dan zei de voorzitter: vrijwilligerswerk is vrijwillig, dat kan je een keer afzeggen! Dan zei ik: vrijwillig naar niet vrijblijvend,  als ik niet kom dan zit er 1 gehandicapte sporter zonder begeleider,  dat kan niet.
Ja dat is onbetaald werk dus als je iets anders moet doen kan je afmelden. Ik kon haar niet aan het verstand peuteren dat die mensen erop rekenden dat ik er was. Haar betaalde baan was zo belangrijk dat ze geen vrij kon nemen om "even" 150 bekers af te wassen. 
Was zo blij met de nieuwe voorzitter van de OR die het wel begreep. 

Valeria schreef op 10-05-2022 om 11:07:

[..]

Onzin. Je kunt ze niet alle 4 tegelijk kijken, nee, maar met 2 ouders kun je naar minstens 2 kinderen kijken, en de keer erna naar de 2 andere kinderen. Je wil het niet, maar het is niet onmogelijk.

Ja, alsof je, als ze beiden uitwedstrijden hebben, allebei weg kan met een auto als het verder is? 

En er zijn ook mensen die weekenden werken.

Miepjecody schreef op 24-05-2022 om 13:08:

[..]

Ja, alsof je, als ze beiden uitwedstrijden hebben, allebei weg kan met een auto als het verder is?

En er zijn ook mensen die weekenden werken.

Dan kun je natuurlijk schuiven met de dagen want een beetje slimme club laat ouders op data inschrijven die bij hun passen. 

Bakblik schreef op 24-05-2022 om 13:07:

Hoe vaak ik die kreet niet heb gehoord: Jij werkt niet, dan kan hij wel even iedere ochtend na de A4d de bekers afwassen toch? Woensdag, donderdag en vrijdag geen probleem maar de maandag doe ik vrijwilligerswerk dan kan ik niet.
Dan zei de voorzitter: vrijwilligerswerk is vrijwillig, dat kan je een keer afzeggen! Dan zei ik: vrijwillig naar niet vrijblijvend, als ik niet kom dan zit er 1 gehandicapte sporter zonder begeleider, dat kan niet.
Ja dat is onbetaald werk dus als je iets anders moet doen kan je afmelden. Ik kon haar niet aan het verstand peuteren dat die mensen erop rekenden dat ik er was. Haar betaalde baan was zo belangrijk dat ze geen vrij kon nemen om "even" 150 bekers af te wassen.
Was zo blij met de nieuwe voorzitter van de OR die het wel begreep.

Hoezo moet je bekers afwassen? Heeft die club geen vaatwasser? En anders neemt iedereen z'n eigen (wegwerp)beker maar mee .

redbulletje schreef op 24-05-2022 om 13:21:

[..]

Hoezo moet je bekers afwassen? Heeft die club geen vaatwasser? En anders neemt iedereen z'n eigen (wegwerp)beker maar mee .

Dat was ooit een "groen" initiatief geweest niet voor elke gelegenheid wegwerpbekers kopen maar investeren in bekers die meerdere keren gebruikt konden worden. Meestal ging de helft van de gebruikte bekers in de vaatwasser en moest de andere helft met de hand afgewassen worden. Terwijl je wacht op de vaatwasser kun je net zo goed iets nuttigs doen in plaats van candy crushen op je telefoon. 😜

Ik lees alleen maar over overdaad, overdaad aan aandacht, overdaad aan frituur en fris (wat is er mis met thee of water voor het hele team), overdaad aan pampering van kinderen (wat is er mis om met de bus of de fiets naar een uitwedstrijd te gaan en waarom zouden uitwedstrijden zo ver weg moeten zijn)
Ik zie ook een overdaad aan betrokkenheid, ik vind het sneu voor kinderen dat hun ouders er steeds maar boven op zitten en overal bij moeten en willen zijn.
En waarom moet alles altijd maar zo erg leuk zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.