Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verantwoordelijkheid ouderlijk toezicht Instagram

Beste forummers,

Op ouders.nl kan ik kiezen uit de rubrieken alles digitaal en basisschoolleeftijd. Het is mij niet duidelijk waar mijn vraag bij hoort. Omdat het opvoedkundig is en geen vraag over de werking van internet doet ik het hier.

Mijn zoon kwam gisteren in paniek naar mij toe met dat een recent opgepakt persoon een vriendje van hem volgt. Ik dacht dat hij maar wat kletst. Maar het lijkt erop dat dit echt zo is. Die kinderen sturen elkaar alles over die persoon door waaronder facebook en instagramnamen. Ik kan alleen zien dat die persoon 3700 personen volgt op Instagram en dat hij gevolgd wordt door nog een ander vriendje van mijn zoon (als ik het begrijp, dus dat kinderen terug volgen????)

Ik heb de ouder van het vriendje dat die persoon volgt erop aangesproken. Omdat ik weet dat de kinderen foto's van elkaar plaatsen en elkaar taggen en dit soort personen dus ook informatie over mijn zoon via hun kinderen kunnen krijgen. Zij zeggen: onzin, een pedofiel kan overal staan.

Nu maak ik mij enorme zorgen om de veiligheid van mijn zoon. Ik wist echt niet dat ouders hier zo laks zijn dat ze niet controleren door wie hun kinderen worden gevolgd terwijl hun kinderen intussen informatie delen over onder meer mijn zoon

Hoe spreek ik de ouders zo aan dat ze verantwoordelijkheid nemen en mijn zoon dus ook beter beschermd wordt?

Mijn zoon is trouwens 10 jaar en de meeste vriendjes ook


Jij bent verantwoordelijk voor jouw zoon. Dus zorg ervoor dat zijn instellingen zo staan dat zijn berichten alleen zichtbaar zijn voor vrienden. (en als je zoon nog erg jong is: misschien helemaal geen social media, of alleen onder jouw direct toezicht?)

Als je zoon een privé account heeft kunnen vreemden in principe niet bij het account, en dus bij informatie, van jouw zoon.

elke ouder doet het anders. Jij kan niet bepalen hoe andere ouders het doen. Wat je wel kan doen is je eigen kind begeleiden. 

Mijn kinderen kregen bijvoorbeeld pas in groep 8 een telefoon. Mijn jongste is nu 12 en zit in de brugklas. Hij heeft sinds dit jaar ook een laptop. Het eerste jaar in groep 8 heb ik alles begeleid (bij al mijn kinderen). Ik gaf toestemming voor accounts. Hielp ze om alles privé te zetten. Legden ze de gevaren uit. Hoe herken je een nep bericht? Hoe reageer je op iets. Lang niet alle kinderen weten hoe ze met social media om moeten gaan. Zie maar eens het pesten in app groepen. Pas als ik merkte dat het goed ging liet ik ze wat meer los. 

Wat ik bij jou zou doen is al zijn accounts controleren. Staat alles op privé? Weet hij dat hij nooit iemand mag accepteren als "vriend" die hij niet echt kent? Wat plaatst hij zelf voor berichten? Mag hij accounts aanmaken en apps installeren zonder jouw toestemming? Weet jij waar hij allemaal op zit? 

Wellicht is 10 jaar ook nog wel erg jong. Instagram etc is niet voor kinderen gemaakt. 

Je laat je kind op instagram terwijl hij de minimumleeftijd nog niet heeft bereikt, controleert ook niet wat ze daar uitvreten, en dan zijn andere ouders te laks?

Als je je zorgen maakt, moet je zijn account verwijderen.

Ik vind dit wel zorgelijk. En je hebt ook een punt als er foto's van je zoon op pagina's van vriendjes staan die door een gek worden bekeken. Als die gek is aangehouden zal hij nu er niet naar kunnen kijken maar er zijn genoeg anderen die dat nog wel kunnen.

Hebben die vriendjes eigenlijk wel jouw toestemming om foto's van je zoon online te zetten en hem te taggen? Volgens mij moet dat wel door de AVG zolang je zoon geen 16 jaar is.

Als die ouders hun kinderen niet controleren op volgers en de accounts openbaar staan, zou ik eisen dat ze per direct de foto's van je zoon verwijderen.

Als het kinderen van school zijn kan je het ook daar aankaarten. Nu heb ik wel een vermoeden over welke regio het gaat, en zal er misschien morgen op die scholen daar ook aandacht hiervoor zijn. Maar het extra onder de aandacht brengen kan geen kwaad.

Valeria schreef op 06-06-2022 om 18:59:

Je laat je kind op instagram terwijl hij de minimumleeftijd nog niet heeft bereikt, controleert ook niet wat ze daar uitvreten, en dan zijn andere ouders te laks?

Als je je zorgen maakt, moet je zijn account verwijderen.

Dit dus

Het is niet duidelijk of jouw zoontje ook een instagramaccount heeft. ik  lees het niet in jouw openingsbericht. Als dat wel zo is, dan kun je dat meteen sluiten, want de minimumleeftijd voor een account is 13jaar. 
je kunt andere ouders wel vragen hun kinderen op te dragen geen foto’s te plaatsen waar jouw kind op staat. En dan is er verder niet zoveel aan de hand toch. En ik neem aan dat je mensen kunt blokkeren op instagram. Dan blokkeer je de boef en klaar. Ik vind het erg veel paniek om niks. 

Je zoon hoort niet thuis op insta. Hij is daar te jong voor. 

Valeria schreef op 06-06-2022 om 18:59:

Je laat je kind op instagram terwijl hij de minimumleeftijd nog niet heeft bereikt, controleert ook niet wat ze daar uitvreten, en dan zijn andere ouders te laks?

Als je je zorgen maakt, moet je zijn account verwijderen.

Dit.

De meestesocial mediaplatforms hebben een leeftijdsgrens van 13 jaar. En met reden.

Viva-amber schreef op 07-06-2022 om 08:24:

Je zoon hoort niet thuis op insta. Hij is daar te jong voor.

ik lees niet dat haar zoon zelf ook op Instagram zit. 

Rhonda schreef op 07-06-2022 om 13:18:

[..]

ik lees niet dat haar zoon zelf ook op Instagram zit.

In de OP:

Omdat ik weet dat de kinderen foto's van elkaar plaatsen en elkaar
taggen en dit soort personen dus ook informatie over mijn zoon via hun
kinderen kunnen krijgen.

Het staat er niet letterlijk inderdaad, maar waarom zou je je zorgen maken als je kind niet getagd kan worden? Ik nam dus aan dat het kind ook getagd werd en dat hij dus een account heeft. Ook weet het kind wat de rest allemaal doet om hun instagramaccounts, dus lijkt het logischer dat hij er zelf ook eentje heeft en niet de hele dag over iemands schouder meekijkt.

Iemand anders kan toch een foto plaatsen waar de zoon van de vraagsteller op staat? Daarvoor hoeft de zoon toch geen I-acount te hebben? 

Rhonda schreef op 07-06-2022 om 16:02:

Iemand anders kan toch een foto plaatsen waar de zoon van de vraagsteller op staat? Daarvoor hoeft de zoon toch geen I-acount te hebben?

Klopt maar dan kan zoon niet getagt worden en is zoon adhv de foto dus in principe niet direct herkenbaar/herleidbaar. Tenzij de plaatser er iets bij zet als: leuke dag gehad met Pietje Jansen, 12 jaar, uit Zwolle.

Biscuitje schreef op 07-06-2022 om 17:14:

[..]

Klopt maar dan kan zoon niet getagt worden en is zoon adhv de foto dus in principe niet direct herkenbaar/herleidbaar. Tenzij de plaatser er iets bij zet als: leuke dag gehad met Pietje Jansen, 12 jaar, uit Zwolle.

Dank je voor de uitleg. Dat wist ik niet. Dan zal inderdaad de zoon zelf ook illegaal want te jong op instagram zitten. In dat geval moet de moeder niet zeuren en als de wiedeweerga zijn account stoppen. Zelf toelaten wat niet mag en dan over anderen piepen is niet zo netjes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.