Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tics ineens verergerd

goedemorgen,

Afgelopen week ineens veel tics bij mijn zoon. Draaien met hoofd, geluiden maken en af en toe een scheldwoord.
Terugkijkend had hij al wel last van draaien met het hoofd maar ineens heel erg. Ook heeft hij soms wat dwanggedachten en is daar angstig over. Hij laat ook ineens vaak zijn drinken uit de handen vallen. Iemand hier bekend mee? Hij is 12.

massi78

massi78

31-12-2024 om 12:43 Topicstarter

nee daar is niet naar gekeken. Hij heeft ook niet iets van hoofdpijn dus dan doen ze dat niet zo snel denk ik. Ik kan het natuurlijk wel vragen uit voorzorg ze keken wel met test, ogen dicht en aanraken neus, in een rechte lijn lopen, wat daar een beetje bij hoort als er iets met je hersenen zou zijn toch?

massi78 schreef op 31-12-2024 om 12:43:

nee daar is niet naar gekeken. Hij heeft ook niet iets van hoofdpijn dus dan doen ze dat niet zo snel denk ik. Ik kan het natuurlijk wel vragen uit voorzorg ze keken wel met test, ogen dicht en aanraken neus, in een rechte lijn lopen, wat daar een beetje bij hoort als er iets met je hersenen zou zijn toch?

Ja, dat zijn inderdaad onderzoeken die iets zeggen over het functioneren van de hersenen. 

Ik ben geen arts. Maar klinkt als tourette syndroom.

massi78 schreef op 31-12-2024 om 12:43:

Ja, dat zijn wel testjes die daarmee te maken hebben.

Zit hij nog op de basisschool of al in de eerste van de middelbare school?
Spanningen die er in de vakantie uitkomen kan misschien meespelen. (Mijn kinderen hadden in de eerste van de middelbare school in de kerstvakantie de ontlading). Voldoende slaap wordt vaak genoemd om tics te verminderen, en ook structuur en regelmaat bieden in de vakantie. 

Mijn zoon had wel tics; die konden even verergeren bij spanning.

massi78

massi78

01-01-2025 om 13:25 Topicstarter

hij zit in groep 8 en mijn kids hebben wel een jaar met wat gebeurtenissen gehad. Hij had altijd al last van niet goed in slaap vallen en als ik hem moest aanspreken dan merkte ik wel lichtelijk die tik. Ook kon hij soms erg dwars zijn. Het begint mij nu pas te dagen dat dat misschien al voorbodes zijn geweest en inderdaad was het in de vakantie ineens heel heftig toen hij weer niet luisterde en heel boos werd toen hij op zijn kop kreeg. Hij was in het verleden wel vaker verdrietigg en kon niet vertellen waarom. Nu heb ik dat weer gevraagd en blijkt dat hij dat al bepaalde gedachtes had wat hij eng vond. Nu praat hij er gelukkig over en kan ik het hopelijk wat verlichten voor hem om ermee te leren omgaan. Het is wel schrikken.

massi78

massi78

01-01-2025 om 15:06 Topicstarter

wat ik wel apart vind, is dat hij van de week een keer drinken omgooide in de dagen dat hij erg van slag was en nu heel erg vaak zijn drinken laat vallen. Geef ik het in een bidon gebeurt er niks. Is dat ook iets bekends voor iemand?

Nee, maar zou het kunnen dat hij nu zenuwachtig wordt om het te laten vallen en het daarom juist gebeurt?

massi78

massi78

01-01-2025 om 22:36 Topicstarter

dat denk ik eigenlijk ook ja.. maar wel iets aparts.. ik geef het ook niet echt aandacht meer nu, maar toch..

Hoe erg zijn die dwanggedachtes. En hoe zien die eruit?

massi78

massi78

02-01-2025 om 09:47 Topicstarter

gedachten zijn vooral dat hij iets wil stukgooien en afgelopen week deed hij dat ook. Daarna is hij er vooral bang voor en laat hij dus bekers vallen. Als ik dan vraag waarom dan weet hij dat niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.