Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ikke

Ikke

01-01-2016 om 21:31

te dun??

Ik krijg regelmatig te horen dat mijn kind dun is.
Ze is 9 149 lang en weegt 29 kilo.

Ia dit echt te licht? Moet ik hier iets mee?

Hoe zwaar zijn jullie kids?


Bmi

Als je haar bmi opzoekt zie je dat dat 13 is. Dat is licht, zelfs wat ondergewicht. Maar ook weer geen ernstig ondergewicht.
Als ze genoeg energie heeft, gezond en levenslustig hoef je er niets mee. Meer in de gaten houden dat ze wat aankomt naarmate ze groeit.
Wat mijn kind woog op dezelfde leeftijd heb je niet veel aan, je kunt dan beter opzoeken wat jou kind "moet" wegen om op een gezond gewicht te komen.

Persoonlijk ken ik kinderen die dun zijn en er kerngezond uitzien, dus alleen het gewicht zegt niet alles.

Jamie

Jamie

02-01-2016 om 10:08

idd

Kijk naar haar gezondheid. Als ze niet vaak ziek is: helemaal niks aan doen!

En ook belangrijk

hoe zien jullie er zelf uit. Niet iedereen ziet er uit als Hollands welvaren. Ik zie er genoeg die voor hun lengte heel dun zijn, maar naast de ouders prima in proportie zijn.
Ik zou mij daar dus niet te veel van aantrekken als dat het geval is.

Nimbo

Nimbo

02-01-2016 om 11:59

ook een punt

kijk naar de gene die het zegt. Het zijn graag juist diegene met overgewicht die anderen te dun achten. Zo willen ze de normen aanscherpen in eigen voordeel, om zelf weer binnen de norm te vallen...

Ikke

Ikke

02-01-2016 om 12:13

gezond

Mijn dochter is gewoon gezond. Nooit ziek. Ze is lactose intolerant dus ze eet vaak gewoon gezond omdat ze niet zo snel kan snoepen enzo.

Wij (ouders) zijn niet dik maar ook niet dus. Gezond bmi.

Maar Door die reacties die ik de laatste tijd kreeg werd ik onzeker...

Caesar

Caesar

02-01-2016 om 15:08

Wie

Wie zegt dat jouw kind te dun is? Het maakt nogal wat uit of dat een arts of een onbekende op straat is. Overigens is een BMI van 13 behoorlijk laag. Maar zoals andere ook al hebben gezegd, de BMI is niet zaligmakend.

Ikke

Ikke

02-01-2016 om 20:34

kennissen en onbekenden

Ik heb hier geen arts over gesproken. Alleen kennissen en onbekenden zeggen dat wel. Maar ze zal binnenkort wel naar het consultatie bureau moeten en dan zal ik het denk wel horen of dit erg is.

Wikke

Wikke

03-01-2016 om 11:15

Kom Nimbo

"kijk naar de gene die het zegt. Het zijn graag juist diegene met overgewicht die anderen te dun achten. Zo willen ze de normen aanscherpen in eigen voordeel, om zelf weer binnen de norm te vallen..."

Tuurlijk, nog even een vooroordeel er overheen. Gaat het eens een keer niet over dikke mensen, maak jij er een slag naar. Denk jij echt zo over mensen?

Wikke

Wikke

03-01-2016 om 11:17

ontopic

Nee, het is niet ERG. Zoals hierboven al gezegd, als je dochter goed in haar vel zit, er gezond uitziet, niet vaak ziek of moe is, dan zal daar niets aan gedaan worden.

Nimbo

Nimbo

03-01-2016 om 11:27

wikke

Het is gewoon iets wat vaak gebeurt. mensen met overgewicht die doen alsof overgewicht niet erg ofzelfs niet waar is, mensen die te veel drinken en dat bagataliseren, met roken gebeurt het.
Het heeft niets te maken met een vooroordeel, want het zijn lang niet alle mensen mensen met slechte gewoontes die het op die manier proberen te verdoezelen. Gelukkig is er ook een groot deel die dat gewoon op een realistische manier ziet.

Dus ik weet niet wat je precies bedoelt met je vraag ;"denk jij echt zo over mensen", want nee; het is geen gedachtegang over mensen, het is iets wat je soms ook ziet gebeuren. Punt!

Ikke

zou ze naar het cb mogen? Dat is erg vreemd. Bedoel je de jeugdarts?
Al zou die zeggen dat ze te dun is; ik neem aan dat ze met lactose intolerantie ook noten ed mag. Die zou ze lekker kunnen eten.

Mijn jongste meet 136 cm met 25 kg. Altijd al een magere sprinkhaan geweest, veel verkouden en ziek. Hij heeft echter een ziekte.
In jouw geval zou ik er het mijne van denken.
Een juf van mijn jongste was vroeger ook een magere spriet en is nu nog niet gevuld. Soms loopt het zo. Dat ze verder gezond is, zegt veel meer. Wees daar blij mee.

Krullevaar

Krullevaar

03-01-2016 om 11:55

Precies

Mijn zoon is bijna 10, 135 cm en 23 kg. Volgens de tabellen ondergewicht maar hij is nooooit ziek. Ik ben jaren geleden met hem bij een diëtist geweest en ondanks allerlei krachtvoer, kwam hij niet aan. Onze arts zei op een gegeven moment tegen ons: misschien moet je accepteren dat het bij hem hoort want hij zit verder prima in z'n vel. En zo is het!

Ik had ook liever iets meer spek gezien, maar dan maar liever te dun dan te dik. De even oude dochter van mijn vriendin valt in de categorie obesitas en zij moeten echt aan de slag. Dat valt echt niet mee hoor.

Thursday Next

Thursday Next

03-01-2016 om 12:00

hier ook

zo'n spriet, ook 9 jaar.
Ze zit al een hele tijd op het randje van ondergewicht. Eet echter als een bootwerker (als het maar lekker genoeg is), is zelden ziek en heeft energie voor 10.
Ik maak me dus geen zorgen erover.
Ze is inmiddels trouwens iets zwaarder naar verhouding, 1.47 en 29 kilo.

Odile

Odile

03-01-2016 om 12:13

Nimbo

Ik heb overgewicht. Mijn slechte gewoonte is voor de hele wereld te zien en te veroordelen. Zou niet weten hoe ik dat moest verdoezelen.

En on topic, mijn jongste is dun, de oudste iets te dun. De een is 12, de ander 15. Nooit ziek, eten als een dijker, hebben energie genoeg, ik maak me niet druk.

Katniss

Katniss

03-01-2016 om 12:17

Volgens de kinderbmi zou ze minimaal 33 kilo moeten wegen. Ik sluit me aan bij de rest. Als ze nergens last van heeft en goed eet zou ik het wel best vinden.
Ik heb zelf een bijna 11-jarige van 1.52 m en 43 kilo. Dat scheelt wel wat dus

Moni

Moni

03-01-2016 om 13:24

Een beetje bijvoeren kan geen kwaad

Noten als tussendoortje is een goed voorbeeld.
Kopje soep na school (met balletjes voor de eiwitten)

Krullevaar

Krullevaar

03-01-2016 om 13:36

nee maar..

of het helpt?

Mijn zoon krijgt vrijwel elke dag een zakje chips of een mars uit school (op advies dietiste van academisch kinderziekenhuis - voordat ik iedereen over me heen krijg) maar het helpt geen moer. Sommige mensen komen nou eenmaal moeilijk aan. Aankomen is moeilijker dan afvallen.

Maar goed, 'bijvoeren' doen wij ook.

Lusithania

Lusithania

03-01-2016 om 14:09

zucht, bmi

Zoals anderen al schreven moet je kijken naar je kind voor wat betreft gezondheid, vaak ziek zijn en eetlust. Als je ziet dat je kind het goed doet, is het goed hoewel ggd of consultatiebureau misschien alleen naar het bmi kijkt en dan knik jd maar eens braaf.

Mijn dochter zit volgens de bmi prima, net rechts van het midden maar de vetrollen en kwabben hangen erbij. Maar de bmi is toch goed????? (142 cm en 42 kilo).

Idd Lusithania

te dik, te dun. In beide gevallen kun je er niet echt iets over zeggen.
Mijn oudste valt ook in jouw categorie. Met hem letten we er wel op dat hij niet te veel koolhydraatrijk voedsel binnen krijgt.
Bij jongste mogen we hem zo ongeveer volproppen met slagroom (aldus kinderarts). Nog komt hij nauwelijks aan. Hij eet wat hij nodig heeft en stopt dan.

Te dun zijn en weinig eten heeft wel een keerzijde. Als je er extra in wil krijgen is het tegenwoordig steeds lastiger aan het worden afwisselend gezond koolhydraatrijk voedsel te vinden. Iedereen vindt maar dat een mens af moet vallen. De mensen die moeite hebben op gewicht te blijven, moeten maar veel suiker oid nemen?

Lusithania

Lusithania

03-01-2016 om 14:33

urslau

Dochter eet niet veel en is geen snoeper, verder is ze dol op fruit, paprika en snoeptomaatjes. Ook volgens de dietiste is er eigenlijk niets te veranderen aan haar voedingspatroon.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2016 om 15:00

Urslau

"Als je er extra in wil krijgen is het tegenwoordig steeds lastiger aan het worden afwisselend gezond koolhydraatrijk voedsel te vinden. Iedereen vindt maar dat een mens af moet vallen."

Dat begrijp ik niet. Bedoel je dat er geen (gezond) eten verkrijgbaar zou zijn met koolhydraten? En dat dat iets iets van 'tegenwoordig'? Wat was er 'vroeger' dan wel wat er nu niet beschikbaar is? En waarom kijk je trouwens alleen naar koolhydraten?

niet te druk maken

Als je kind verder gezond eet en goed in zijn vel zit, is daar verder weinig aan te doen. Je kunt moeilijk je kind ineens vet gaan mesten omdat een ander vindt dat ze dun is.

Mijn zoon is ook dun. Met zijn gewicht wankelt hij op de lijn ondergewicht/gezond gewicht. Hij is zeven 128cm en ongeveer 21 kilo. In groep 2 is hij bij de schoolarts geweest. Vanwege het ondergewicht moest hij na een half jaar terug. Zij kwamen met allerlei adviezen over gebruik volle melk enz.

Zoon eet goed, zeker niet te weinig en heb verder niks met het advies gedaan. Hij zit goed in zijn vel, heeft genoeg energie. Als hij futloos en veel moe zou zijn, zou ik het anders vinden maar dat is niet. De tweede keer was hij met zijn bmi net op gezond gewicht en toen was het wel goed.

Zelf ben ik klein en heb altijd een gemiddeld gewicht gehad. Man tegenwoordig dezelfde verhouding, maar als kind was hij ook heel mager. Net zoals zijn zus en mijn schoonmoeder. Schoonvader is lang en mager en ik hou het er op dat zoon daar zijn postuur van heeft.

Wikke

Wikke

03-01-2016 om 19:30

toch wel Nimbo

"zijn graag juist diegene met overgewicht "

Waar heb ik hier het vooroordeel gemist?
In je tweede posting nuanceer je: "het is iets wat je soms ook ziet gebeuren. Punt!"

Alhoewel je punt met een uitroepteken bevestigt hoe je denkt: geen discussie mogelijk ik heb gelijk.

Enfin het is jammer dat in een topic over te dun zijn weer een klinkslag naar mensen met overgewicht gemaakt moet worden, that's all.

sporten

Hier een kind dat twee keer in de week wedstrijd zwemt, daardoor niet meer zo dun, man is ook aangekomen door te sporten : meer spiermassa

niks aan de hand

Als je kind gezond en levendig is, is er niks aan de hand. En waar men het in die tabellen nooit over heeft: hoe is ze gebouwd? Mijn zoon is ook zo'n spriet. Ook 29 kilo, wel een paar centimeter korter (maar een jongen, die zou iets zwaarder moeten zijn). Hij is gewoon heel smal gebouwd. Hele dunne polsen bijvoorbeeld.
Hij eet ook niet veel, maar kennelijk wel genoeg, zijn lengte is gemiddeld, zijn gewicht ondergemiddeld. Ik was zelf op die leeftijd ook zo. Hij heeft ook weinig spiermassa. Jonger zusje is steviger van bouw, meer gemiddeld, nog altijd slank, maar stevig in vergelijking met grote broer.

Je dochter kan trouwens ook nog zo iemand zijn die beurtelings in de lengte en in de breedte groeit, daar ken ik in mijn omgeving ook een paar voorbeelden van.

Mensen gewoon laten kletsen. Er is geen reden voor bijvoeren, kind regelt het zelf wel.

Groeten,
Temet

Ikke, nog even

Je hebt het over een spriet met lactose-intolerantie. Gekke vraag misschien, maar ze is niet toevallig half of deels Aziatisch? Dat geldt wel voor mijn spriet (die overigens vziw geen lactose-intolerantie heeft, maar ook niet zo van melk houdt).
Voor Aziaten gelden andere normen voor een gezond BMI, die worden bij een lager BMI al te zwaar gevonden (kennis die ik paraat heb voor als iemand uit de medische hoek ooit over het lage gewicht van mijn zoon zou beginnen 'ja, maar eigenlijk moet u ook even naar de Aziatische tabel kijken' - tegen de tijd dat ze die hebben nagezocht ben ik alweer weg). Wordt er toch nog enigszins met verschillen in lichaamsbouw rekening gehouden.

Groeten,

Temet

IJsvogeltje

wat ik ermee bedoel is dat als je, zoals mijn zoon, niet van fruit houdt (alleen peer en banaan en af en toe een appel) het alternatief na worst, kaas en noten al snel de koek, snoep en chips varianten worden.

Toen ik jong was waren er veel meer worstsoorten om maar een voorbeeld te noemen. De kinderarts kan wel gekscherend zeggen dat hij dan maar iedere dag slagroom moet eten. Dat lijkt mij ook niet gezond.

Misschien was mijn woordkeuze niet de juiste. Ik bedoel te zeggen dat door alle negatieve aandacht voor suikerhoudende producten er zoveel lightproducten zijn gekomen, dat het lastiger worden om met weinig eetlust toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Als hij niet ziek is, is het een zeer beweeglijke jongen. Met zwemles noemden ze hem de gespierde spijker. Hij heeft helaas niet de energie om zich uit te kunnen leven in een sport.
Voldoende info zo?

Ely

Ely

04-01-2016 om 01:16

Meer worstsoorten vroeger?

Echt? Welke dan? In mijn beleving zijn van alle productsoorten de keuzemogelijkheden groter geworden....

Gezond eten

http://www.oppastips.nl/sesamkoekjes-snel-en-knapperig/
Ik zou inderdaad niet naar marsen en andere onzin grijpen. In een tijd dat ik veel last had van allergie had ik altijd sesamkoekjes bij me voor onderweg en druivesuiker als ik me te flauw ging voelen onderweg. Je hoeft de sesamkoekjes niet zelf te maken maar het artikel laat zien hoe gezond het ook is.
Later kon ik ook weer appels eten en ander fruit als druiven.
Pure chocolade of pure chocopasta op brood kan vaak ook maar niet iedereen vind dat lekker.
Brood altijd met vleeswaren zonder toegevoegde melk. Ook aangepast brood kun je vinden, zonder melk. Rijstwafels en bastognekoeken, matzes.
En inderdaad kun je nootjes maar ook zonnebloempitten meenemen voor onderweg.
Als er maar genoeg gezond aanbod is.
Eenmaal thuis heb je natuurlijk een nog groter aanbod aan voedingsrijke gerechten.

Ely

dat waren worstsoorten die mijn moeder bij mijn opa haalde. Ik heb dat helaas nooit in de winkel kunnen vinden.
Vooral knapperig om tussendoor te eten. e.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.