Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

speen

Mijn dochter wordt bijna 6 en heeft de grootste moeite om haar speen vaarwel te zeggen. Al sinds februari hebben we haar, in bijzijn van de tandarts, gezegd dat we geen nieuwe speen meer zouden kopen in geval van verlies of scheuren en dat ze vanaf het nieuwe schooljaar helemaal geen speen meer mocht. Ze kijkt er al een hele tijd naar uit om eindelijk 6 te worden want dan vindt ze zichzelf groot. Maar vandaag is haar speen echt helemaal naar de gallemiezen, er is niks meer om te zuigen dus heeft ze geen keuze om vannacht zonder speen in te slapen. Duim wil ze niet. Ze kan het maar niet bevatten en huilt & jammert al sinds ik haar op bed heb gelegd. Ik heb het wel met haar te doen hoor, die speen was haar troost en toeverlaat.
Daarnaast zitten haar 2 ondertanden los, ook de eerste keer dat ze dit gaat meemaken en ze vindt het best eng. Groot worden gaat ineens zo snel... Ik heb gezegd dat ze het 3 nachten moet proberen, en als ze daarna nog steeds erg moet huilen (en ik weet heel goed wanneer het oprecht verdriet is) zal ik voor die laatste 3 weken nog een speen kopen. Dit leek het gemis iets te verzachten maar ze blijft in tranen, gewoon omdat ze bang is dat ze niet zal kunnen slapen.
Op dit moment zit ze bij haar grote broer op de kamer voor 'consult' en troost. (hihi)


Nastia

Nastia

09-08-2015 om 23:04

Niet doen!

Gewoon zo laten gaan, 'n nieuwe speen is alleen maar uitstel. Ze wist dat dit moment ging komen en is oud genoeg om het te begrijpen. En dat groter worden was al een tijdje aan de gang hoor... 6 jaar en dan nog 'n speen :S

Wees maar blij dat ze haar duim niet wil, dat is nog veel moeilijker af te leren.

Andreaa

Andreaa

09-08-2015 om 23:10

Doorzetten

Ik zou nu gewoon doorzetten want een kind van vijf is echt te oud voor een speen. Je had hem, mijns inziens, al jaren eerder moeten afleren. Tis slecht voor de spraakontwikkeling, voor de groei van de bovenkaak, voor de ontwikkeling en aanleg van het gebit en voor de tongspier. Het is niet zo handig dat je hebt beloofd dat je alsnog een speen zult kopen als ze drie avonden huilt, want nu is de kans groot dat ze dat ook echt gaat doen.

Ze valt echt wel in slaap en morgen moet je haar de hemel in prijzen dat ze zonder speen geslapen heeft en dat het haar die avond dus ook gaat lukken.

Leer haar alsjeblieft geen duim aan als vervnging van de speen. Duimen is nog erger dan een speen, want duimen kun je niet afleren, tenzij je de duimen eraf hakt.

Verder verbaast het me dat je sinds februari geen nieuwe speen hebt gekocht. Dat ding zal behoorlijk vies zijn geweest.

Sterkte met haar. Je zult zien dat het gaat lukken.

bertje1

bertje1

09-08-2015 om 23:18

ff korte nachtjes

doorzetten... gaat vanzelf over. 6 jaar met een speen, tja, die gewoonte leer je niet zo maar af!
enne, duim is ook niet goed.

Toffee

Toffee

09-08-2015 om 23:52

Eens met de anderen

Als ze straks jarig is wil je haar speen niet afnemen want je wilt haar verjaardag niet verpesten. Daarna zit er nog een tand los of is er eentje uit, daarna is er weer een andere reden. Kortom, er zal altijd wat zijn. Nu doorzetten! Zes is echt heel oud voor een speen en je helpt haar niet door het toe te staan. Integendeel. Je helpt haar als je nu doorzet.

sterkte met doorzetten

want dat is inderdaad echt wat je nu moet doen. Geen ach gossies meer, ze is nu een grote meid, en daar hoort geen tutje meer bij! Ook blij dat ze niet wil duimen, dit houdt ze misschien (!) een paar nachten vol, maar jij bent de moeder, jij weet wat goed is voor haar, en jij houdt het langer vol! Ik wens je wel sterkte, want het is niet leuk haar zo verdrietig te zien. Maar ja, het is ook verdrietig als ze straks logeerpartijtjes krijgt en haar vriendinnen zien haar nog met een speentje!

Astrid

Astrid

10-08-2015 om 10:38

wat nou

Is dat zo bijzonder als we hier pas nog een draadje hebben gehad over "grote" jongens met een knuffel?
Kom op, een troost is een troost, of die in een speen zit, een doekje, een duim of een knuffel, of moeders borst met 6 jaar.
Een duim is net zo slecht en kun je niet weggooien.
Vandaar vast dat ik tot mijn 9e op mijn vingers gezogen heb. Maar ook dat kan, gewoon afbouwen en in 2 weken was ik er vanaf en konden mijn vingers niet meer fijn in mijn mond.

Komt wel goed met je dochter, nu gewoon doorzetten. Het punt is dat als je over 3 weken een speen voor haar koopt, je zult zien dat die waarschijnlijk niet eens meer lekker in haar mond past.

Evanlyn

Evanlyn

10-08-2015 om 10:46

hier wel gedaan op verjaardag

Kind kreeg op haar verjaardag een poppenhuis als ze het speentje opgaf. Dat poppenhuis werd in haar kamer gezet zodat ze het vanuit haar bed kon zien. Ik heb haar niet meer over het speentje gehoord, ze was vol van het poppenhuis.

Bij de anderen gingen de speentjes in hun schoen, zodat Sinterklaas ze aan kleine babietjes kon uitdelen. Ze kregen een mooie bedankbrief terug van Sinterklaas en natuurlijk een mooi kadootje, speciaal voor grote kinderen.

Tot mijn eigen verbazing werkte het allemaal prima. Maar ik had het wel goed voorbereid: dat ze nu groot waren, dat grote kinderen geen speentjes meer hadden, maar wel andere dingen die babies nog niet mochten.

Dees

Dees

10-08-2015 om 10:59

Speen bij een kleuter, serieus?

Astrid ik vindt het wel degelijk een groot verschil tussen een knuffel en een speen. Een speen verziekt je gebit zeker als dat ding veel te lang gebruikt wordt. Ik begrijp overigens niet dat Zwelgje die speen niet al 4,5/5 jaar eerder heeft weggehaald. Mijn zoon wilde op een gegeven moment echt nog wel een speen maar dat was na 2 nachten over, en toen was hij een jaar. Ik zie ze overdag ook weleens lopen hoor, kinderen die al zeker 4/5 jaar zijn aan een speen lurken echt geen gezicht. Een knuffel bij een knul van 9 vindt ik juist schattig en is mijn inziens totaal geen probleem. Een duim kun je inderdaad niet afpakken en is heel moeilijk af te leren, helaas dat is niet anders kun je ook niets aan doen maar een speen daar heb je als ouders de beslissing in. Opvoeden is niet alleen maar vorkomen dat je kind Zwelg(je)t in zelfmedelijden maar is soms ook hard zijn voor je kind.

Annette

Annette

10-08-2015 om 11:07

Vreemd

Waarom heb je daar zo lang mee gewacht? Ik vind dat echt geen opvoeden hoor.

Zeggen dat als ze over drie nachten nog zo huilt ze een nieuwe speen krijgt is echt het allerdomste wat je had kunnen doen. Gewoon doorzetten en zeker geen duim stimuleren ook al lukte het mijn zoon om beide duimen af te leren met 4 jaar!

Astrid

Astrid

10-08-2015 om 11:45

Hier

Hier had ik een duimerd en een spenerd. De duimer heeft veel langer geduimd dan dat de ander een speen had. Een schimmelinfectie op de duim heeft gezorgd dat het minder werd.

Ik zie het als troost en dat had het kind dat de speen had heel hard nodig omdat haar leven verre van lekker verliep. Op een gegeven moment heeft ze zelf besloten dat de speen voor in huis was. Daarna alleen als ze sliep, daarna bij het inslapen en toen was het klaar. Een nacht onrustig slapen en daarna was ze al gewend.

Het is natuurlijk heel persoonlijk wat je "geen gezicht" en "schattig" vindt. Zelf vind ik de uitingen van afkeer wel wat storend moet ik zeggen. Het beantwoorden van een vraag hoeft echt niet altijd met een oordeel vergezeld te gaan.

Nur

Nur

10-08-2015 om 11:50

Verschil

Een speen is net als duimen schadelijk. Een knuffel beest is dat niet.
6 jaar is echt te oud om nog met een speen te slapen. Je kan het beste nu die gewoonte inderdaad gewoon doorbreken. Even een paar nachten doorzetten. En zet er inderdaad iets leuks tegenover.Een mooi cadeau wat ze echt graag wil hebben kan een enorme stimulans zijn. Zeker op deze leeftijd. Met 6 kan ze best snappen dat een speen slecht is voor en als er een mooi cadeau tegenover staat heb je de kans dat ze zeer goed gemotiveerd zal zijn om haar gewoonte te doorbreken.

Astrid

Astrid

10-08-2015 om 12:21

knuffel/doekje niet schadelijk

Alleen als die gewassen wordt (spenen werden hier uitgekookt).

Ik heb pas van een kennis gehoord dat haar knuffel al 15 jaar niet gewassen is omdat deze anders niet naar "haar" ruikt. Als dat haar geur is ...brrr
De doekjes en staarten van knuffels van mijn neven stonken gewoon, er werd op gesopt en mochten niet gewassen.
Ik wil niet weten wat daar allemaal inzit.
Slapen met een te grote doek over je gezicht lijkt me overigens niet geheel ongevaarlijk.

Nur

Nur

10-08-2015 om 12:40

Nou

Dat klinkt me ook niet heel gezond maar hier gaan de knuffels zeer regelmatig in de wasmachine. Al betwijfel ik of afgezien van de geur het nou zo slecht is.
Heel gevaarlijk zal slapen met een doek op je gezicht niet zijn voor oudere kinderen; genoeg volwassen die helemaal onder de dekens slapen (ik niet overigens, lijkt me vreselijk)
Maar zelfs als wat je schrijft allemaal heel gevaarlijk is dan neemt dat nog steeds niet weg dat een speen ook schade veroorzaakt. Ik zou de ene verkeerde situatie (speen op 6 jarige leeftijd) niet goed willen praten met een andere verkeerde situatie (gore knuffels)

Zwelgje

Zwelgje

10-08-2015 om 18:43 Topicstarter

Dank je wel Astrid

Ik weet ook wel dat ze te oud is voor een speen. Het is inderdaad de manier waarop de meerderheid van de reacties meteen zo aanvallend en veroordelend overkomen, zo van: 'dat is geen opvoeden' en 'had je veel eerder moeten doen'. Je kunt ook gewoon reageren met aanmoedigende woorden & advies, zoals Jons en Bertje1. Daar heeft een mens toch meer aan in lastige situaties?

Annette

Annette

10-08-2015 om 18:54

Aanmoedigende woorden?

Nou nee, niet als jij al zegt dat je na drie nachten huilen de speen wel gaat teruggeven en je kind een half jaar met een oude speen laat doen en dan de afspraak maakt dat kapot kapot is maar toch nog overweegt voor drie weken een nieuwe te kopen. Dan helpen zachte heelmeesters niet meer want dan lijkt het er op dat je al vier jaar allerlei toestanden verzint en niet even door pakt. Je haalt zelfs de losse tanden erbij notabene!

Nur

Nur

10-08-2015 om 20:05

Zwelgje

Ik gaf advies:

a) doorzetten

b) een mooi/groot/bijzonder cadeau er tegenover zetten

Verder reageerde ik vooral op Astrid die het vergeleek met het hebben van een knuffel.

Birgit

Birgit

10-08-2015 om 20:36

Wat wil je horen?

Ik heb 3x je beginposting gelezen maar ik zie alleen een situatiebeschrijving. Speen kapot, huilende dochter, losse tanden, als ze 3 nachten huilt krijgt ze een nieuwe voor 3 weken. Ja. Dus. Duidelijk. Wat je afspreekt moet je doen.
Wat wil je van ons?

Astrid

Astrid

10-08-2015 om 21:42

je zal het niet geloven

en voor sommigen vast moeilijk voor te stellen of in te leven, maar soms willen mensen gewoon iets kwijt.

Zwelgje

Zwelgje

10-08-2015 om 21:51 Topicstarter

Jeeeemig zeg

Het is natuurlijk heel makkelijk om zomaar kritiek te geven op de opvoedwijze van een onbekend persoon. Maar goed, ik zal wel een bar slechte moeder zijn. Jullie zijn natuurlijk allemaal PERFECTE moeders met PERFECTE kinderen en jullie leven een PERFECT leven. Bravo.
Mijn kind heeft hoogstwaarschijnlijk later een beugel nodig omdat ze tot haar 6e een speen had bij het slapengaan. So what. Maar ze is intelligent, vrolijk, praat ontzettend goed, niks mis met haar tong, groeit als kool en zo kan ik nog wel tot morgenochtend doorgaan.
Maar dit kunnen jullie je natuurlijk niet bedenken want ze had tenslotte een speen tot haar 6e verjaardag.
Ik lees al sinds 2005 dit forum maar ik denk dat ik ouders.nl maar uit m'n favorieten haal.

Birgit

Birgit

10-08-2015 om 21:51

Dat geloot ik best Astrid

Lucht je hart, prima. Maar piep dan niet als de reacties niet naar je zin zijn.
Ik vind echt dat zwelgje het pad zelf al heeft uitgestippeld, wat daarvan hier ook gevonden wordt. Ze heeft haar dochter iets beloofd, namelijk een nieuwe speen als ze 3 nachten huilt.

Astrid

Astrid

10-08-2015 om 22:38

piep

Als jij mag snibben mag zij dan "piepen"(niet mijn woord)?

Je haalt er precies een zin uit die er waarschijnlijk het minst toe doet.
1. het is waarschijnlijk gewoon een troostopmerking, doen we dat niet allemaal wel eens?
2. al zou ze het kopen dan past dat ding niet meer in haar mond of vraagt ze er zelf al niet meer om.

gloria

gloria

10-08-2015 om 23:59

nou zeg

Wat een vervelende reacties zitten ertussen.
Ik dacht dat een speen schadelijk kan zijn voor een blijvend gebit, en niet voor een melkgebit? (Heb me er nooit in verdiept, mijn kinderen hebben maar heel kort speen gehad, maar die waren weer tiet-verslaafd, is ook niet alles hoor..)
Wat dat betreft ben je nu toch (net..) op tijd?
Eerder stoppen als een kind daar niet aan toe is kan juist leiden tot duimen en dat is volgens mij schadelijker voor gebit.
(Maar vraag me eigenlijk wel af hoe het zit, want bijna iedere puber heeft tegenwoordig een beugel, dus wat maakt het dan uit?)
Het lijkt me lastig hoor! (Ik vond stoppen met bv ook niet makkelijk, wel veel jonger toen maar dat maakt niet uit vind ik.
De belofte een nieuwe speen te kopen, (tot aan verjaardag) daarvan kan ik me voorstellen dat het bij sommige kinderen goed werkt. En misschien is het kapot gaan nu te plotseling voor haar. Maar misschien ook lukt het nu prima, juist als ze de veiligheid heeft dat er een nieuwe kont als het niet lukt.
Succes!

en duimen dan?

Hier eentje die duimde tot ze een jaar of tien was. Op gegeven moment afgesproken dat duimen alleen in bed mag, verder nergens. Dat lukte prima. Deze dochter moest later een beugel.

De andere dochter heeft nooit geduimd, ook geen speen gehad. Maar ook een beugel nodig.

Dus als die beugel de reden is voor 'streng zijn' - laat dan maar

Op een dag vindt ze zichzelf heus te groot voor een speen hoor.

Katniss

Katniss

11-08-2015 om 11:05

Afspraak

De afspraak was toch tot de zesde verjaardag óf als hij eerder stuk is. Ik zou dan geen nieuwe kopen, want nu voldoe je aan deel twee van de afspraak.
Hier ben ik trouwens op aanraden van de tandarts met de speen gestopt. Van de ene op de andere dag, zonder vooraankondiging (kind was 2,5). Dat leverde twee avondjes verdriet op en daarna was het klaar. Bij de jongste met 1,5 jaar gestopt, zelfde verhaal.

mirreke

mirreke

11-08-2015 om 13:14

Zwelgje, ik herken dat ook

ik vind de reacties hier steeds veroordelender en oordelender worden. En oh wee als het een beetje afwijkt van de 'norm', dan ben je een slechte opvoeder en word je zowat aangevallen.

Niet iedereen, en ook niet altijd, maar de algemene teneur is veel haniger dan vroeger.

Juist een reden om wel te blijven, en een beetje tegenwicht te blijven geven.

Mijn jongste zoon van nu 11 heeft heel lang bij ons in bed geslapen, had hij ook nodig. Heeft ook lang de borst gehad, tot bijna 4 jaar oud. En nog steeds heeft hij het liefst dat ik na het lezen bij hem blijf totdat hij slaapt. Oh, en hij heeft ook nog een knuffel, die we inderdaad niet erg veel wassen, gewoon af en toe.

Ach, alle kinderen worden groot. Bij hem heb ik heel sterk het gevoel dat hij dit nodig heeft.

Ik zou vooral naar je dochter zelf kijken. Als zij er zelf van af wil, dan zou ik haar daarbij ondersteunen. Maar als je merkt dat het om wat voor reden nog niet kan, nou, dan maar die speen hoor. Daar zou ik echt niet mee zitten. Wat ik trouwens met dit soort dingen nooit gedaan heb is belonen. Dat vind ik nou weer niet nodig. Het is gewoon een ontwikkelingsstap die erbij hoort, en ooit zal komen. Ik geloof heel sterk in intrinsieke motivatie, van binnen uit. Dat kun je stimuleren door erover te praten, of naar verhaaltjes te linken bijvoorbeeld. Maar alleen om haar eigen overtuiging te ondersteunen, niet om een subtiele boodschap uit te stralen dat een speen maar babyachtig is en een kind zo te manipuleren.

Enne je bent GEEN slechte opvoeder, zwelgje!

Zwelgje

Zwelgje

11-08-2015 om 14:36 Topicstarter

Ah, dat klinkt al veel aardiger!

Bedankt Mirreke, ben blij dat ik niet de enige ben die vind dat er zo snel niet-opbouwende kritiek gegeven wordt. En diegenen die zogenaamd niet snappen waarom ik me zo opwind over hun nare reacties - ze weten het eigenlijk dondersgoed- zoeken gewoon een schrijfwijze om zichzelf zo veel beter voor te doen, alsof er niks schort aan hun opvoeding. Jij geeft jezelf tenminste echt bloot, je schrijft over jouw 'zwakke' momenten wat betreft het samen slapen. Iets wat misschien veel lezers stiekem wel zullen herkennen maar niet (meer) durven neer te zetten omdat dat weer voor een hoop wijzende vingertjes gaat zorgen.
Oordelen hebben over opvoeden is iets waarmee je voorzichtig moet omgaan bij je naasten. Iedereen doet het zoals hij/zij denkt dat het goed is en we hebben allemaal onze zwakke plekken daarin. Het is net als geloven in God. Je doet het op de manier waarin jij je prettig voelt en als je even op iets stuit waar je hulp, advies of gewoon een hart on der de riem bij nodig hebt, verwacht je dit zonder die opgestoken wijsvinger van Brilsmurf. Waarom word er in de rubriek Religie & Spiritualiteit wél op een normale toon gediscussieerd? Onze eigen kinderen zijn onze eigen 'kleine goden' dus verwacht je respectvolle reacties.

Katniss

Katniss

11-08-2015 om 15:25

Zwelgje

Je trekt het je denk ik erger aan omdat je zelf aanvoelt dat het misschien niet de beste manier was? Mijn kinderen hebben tot hun 6e 's morgens een flesje pap gekregen. Dat is ook best laat, maar iedereen die daar iets over te zeggen heeft, nou ja prima. En als je me dan een slechte opvoeder vindt moet ik alleen maar lachen. Net alsof dat in een flesje (of speentje) zit.
Maar mijn eigen 'dingetje' is dus wel die afspraak. Als je hem nu wel geeft ga je in tegen je eigen afspraak. En natuurlijk vindt zij dat vreselijk en misschien wel het ergste wat ze zich op dat moment kan voorstellen, maar jij weet dat dat niet klopt en ze het over een week vergeten is.

En zelf?

Heb je de mail van Evanlyn gezien? Je kunt ook altijd nog besluiten dat ze het zelf mag beslissen, gehoord de argumenten van te groot en niet goed voor je tanden en dan op haar verjaardag op het nieuwe cadeau leggen zodat ze zelf kan besluiten dat het niet meer hoeft of dat ze nog even doorgaat. Dat geeft haar ook meer zelfvertrouwen dan als het voor haar beslist wordt.
Ik ken geen mensen die nog een speen hebben als ze 18 zijn dus de kans is groot dat het vanzelf een keer ophoudt.
Daarbij gezegd dat ik er zelf geen ervaring mee heb. Kinderen kregen borstvoeding en hebben misschien ooit een speen gehad op peuterleeftijd maar niet voortdurend en het was hier geen dingetje.

Evanlyn

Evanlyn

11-08-2015 om 20:12

En zelf duimde ik dus nog af en toe toen ik 18 was!! Dat heb ik ze willen besparen, dus ging ik heeeeeel soft op die speen. Want die kun je zelf wegleggen als het voor jou klaar is, maar ik duimde zonder het te merken. Had ik maar een speen gehad!

De kinderen hebben hem allemaal zonder gehuil kunnen afstaan, anders waren ze er nog niet klaar voor geweest in mijn ogen. En ze kletsen allemaal uitstekend. Sommigen kregen wel een beugel, anderen niet. Geen problemen hier.

mijn tandarts zei...

...toen ik hem verzocht om wat stichtelijke woorden te wijden aan het speengebruik bij in slaap vallen van mijn toen 4-jarige dochter: gewoon zo laten, kans is groot dat ze dan haar duim gebruikt en die kan je niet afpakken. En eventuele kaakvergroeiing trekt wel weer bij. We hadden wel beleid: alleen in bed en daar blijft het speentje ook.
Toen haar kleine broertje kort daarna 2 werd en triomfantelijk de speen in de prullebak gooide, deed zij haar speen er bij. Wel naar toe gewerkt. Mooi moment!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.