Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

School veranderen ? Verkeer

hallo,

Ik heb jongens van bijna 7j & 6j en een meisje van bijna 4j.

Ze gaan momenteel naar een goede school. We zijn tevreden en ze gaan zelf graag.
Alleen ligt de school aan een enorm drukke baan, eerder een steenweg met veel vrachtverkeer en tractors, ze rijden allemaal erg snel. Het is een gekend probleem in de gemeente. Ook quasi geen parkeerplaats. Dus je moet een paar straten stappen, langs het druk zwaar vrachtverkeer of je staat ergens in een berm dichterbij, gevaarlijk geparkeerd. Ik ben soms echt bang aangereden te worden, als ik een kind in de autostoel klik. 
We proberen voor een 4de kind. En ik sla nu al doodsangsten uit met oudste die voorop loopt langs het razend verkeer, ik heb niet genoeg handen voor 4 kinderen vast te houden. 
Ook doen ze de schoolpoort niet op slot, en is oudste als kleuter al eens naar het voetpad ontsnapt, voor ik hem afhaalde, kwam hem op straat tegen voor het afhaalmoment. Overdag laten ze ook de tuinpoort open (kunnen ze weg).

Nu gaat mijn oudste  naar de jeugdbeweging in een naburig dorp. En daarnaast is een schooltje (waar bijna alle kinderen van de jeugdbeweging zitten). Dat schooltje ligt vlak achter de kerk verstopt in een doodlopende straat, met veel parkeerplaatsen op het kerkplein, rustige dorpsstraten rondom.

Ik verander niet graag omwille van 2 beste vriendjes (maar nu hoor ik die ouders zeggen, dat zij niet tevreden zijn van een leerkracht en overwegen te veranderen van school...).

Wat moet ik hiermee... 
In de ene school is het veel veiliger en gaan veel meer kinderen van de jeugdbeweging, onze kinderen zullen er altijd buitenbeentjes zijn in de jeugdbeweging, oudste hoort er niet zo bij (als ze ook niet naar die school gaan).
Zoveel jaar later vinden we de jeugdbeweging belangrijk, en in een klein dorp naar school te gaan. 

Anderzijds is onze school vertrouwd en gaan ze graag.  
Maar ik ben zo ontzettend bang van het verkeer. Al paar keer erg geschrokken....

Meningen hierover? Ervaringen met school veranderen ? 

Wat vindt de mr van deze onveilige school
Situatie?
En de gemeente?
Waarom geen 15 km zone bij de school?
Of drempels?

actie voeren bij school en gemeente voor veiligere verkeerssituatie. Je doet dat niet alleen voor je eigen kinderen maar voor alle kinderen.
Je kinderen van kleins af aan goed in de gaten houden en verkeersveiligheid leren. Als ze te klein zijn om het te snappen gewoon vast in de buggy oid

Ik zou zelf niet van school wisselen als de school zelf goed is en de kids maar hun zin zitten want echt..elke school heeft iets.   Mss veiligere verkeerssituatie maar nare klas of weinig aandacht voor bepaalde zaken enz enz

Elaria

Elaria

25-10-2024 om 17:07 Topicstarter

hallo,

1) wat is een Mr ? Wij zijn van België de school is zone 30. Maar wordt niet gehandhaafd. Er zijn een paar scholen in de gemeente, maar de onze is afgelegen en we krijgen nooit politiecontrole /wijkagent met de spits om die reden, de andere scholen liggen vlak rond politiekantoor. Dat is gewoon publiek geheim.  Ze zijn onderbemand de politie en onze school heeft niet de voorkeur door de verdere locatie...
Er zijn geen flitspalen of snelheidsdrempels. Wij hebben al jaren actie gevoerd  samen met de school, in de pers, met de fietsersbond. Het is een provinciebaan en er wordt van de overheid niets gedaan. Ze willen ook het vrachtverkeer en de vele landbouwers in de gemeente niet hinderen. Het is gewoon de lelijke realiteit...

Elaria

Elaria

25-10-2024 om 17:09 Topicstarter

2) elke school heeft inderdaad iets.  Zeker waar. De school zelf is goed. Het gaat vooral omwille van het verkeer. En ik dat met meerdere kinderen die loslopen niet veilig vind daar. 
6 en 7 jarige kan je niet meer in de buggy zetten. Ik heb maar 2 handen ook...

Elaria schreef op 25-10-2024 om 17:09:

2) elke school heeft inderdaad iets. Zeker waar. De school zelf is goed. Het gaat vooral omwille van het verkeer. En ik dat met meerdere kinderen die loslopen niet veilig vind daar.
6 en 7 jarige kan je niet meer in de buggy zetten. Ik heb maar 2 handen ook...

Met 6 en 7 jarigen kan je heel duidelijke afspraken maken hoor

Maar goed uiteindelijk is het jouw beslissing. Je vraagt wat anderen doen, en ik zou doen wat ik zei.   Hier op school hebben we ook een tijd verkeersouders gehad met gele hesjes rond breng en haaltijden. 

Die school gaat niet verplaatst worden en de weg is niet zo maar weg. Dus actie voeren? Nutteloos.
Je oudste hoef je op een bepaald moment toch niet meer vast te houden? Die kan dan weer een van de andere kinderen vasthouden. Komt vast wel goed.

MR is medezeggenschapsraad

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verkeersbrigadier is dat geen oplossing, samen met andere ouders? 

Elaria

Elaria

25-10-2024 om 19:18 Topicstarter

we hebben inderdaad een ouder die aan het zebrapad staat met hesje. Maar het zwaar verkeer raast wel langs je. Daarnet geteld. 13 tractors en vrachtwagens op kwartier tijd. Vind ik best veel.
De 7 jarige luistert goed, de 5 jarige niet.

het is vanaf hier moeilijk in te schatten hoe gevaarlijk het daar nou echt is. Is er bijvoorbeeld ook geen stoep om over te lopen?
 Maar mijn gedachte is dat een iets slechtere school waarschijnlijk minder erg is dan een aangereden kind. 

Tegen de tijd dat het kindje waarvoor je nu aan het proberen bent naar school gaat, zijn je andere kinderen een stuk ouder en dan kunnen ze misschien zelf naar school.

Je hoeft niet zoveel handen te hebben. Zolang de jongste in een kinderwagen ligt of in een buggy zit, kunnen de andere kinderen zich daaraan vasthouden als dat nodig is.

Misschien kunnen jullie fietsen en gaat dat beter? Of misschien kan je man tegen die tijd 2 kinderen brengen en jij 2?

Mijn kinderen zijn om andere redenen van school veranderd, maar dat was voor allebei niet makkelijk. Ze waren toen 8 en 5. Als je kinderen nu happy zijn op school, zou ik hen daar laten en andere oplossingen proberen te vinden voor het halen en brengen. Tenzij je kinderen (allemaal) het zelf heel leuk vinden dat op die andere school vriendjes van de jeugdbeweging zitten.

Ik vind het eerlijk gezegd best bizar dat je de keuze voor een extra kind laat afhangen van de verkeerssituatie rond school. Je hoeft je kinderen echt niet allemaal vast te houden als er eentje niet kan luisteren. En ze worden ook ouder.
Andere school kiezen wegens vriendjes van een jeugdbeweging vind ik ook ver gaan. Straks stopt je kind bij die club en gaat wat anders doen en dan? Mijn dochter zit op meerdere clubjes met kinderen uit allerlei dorpen uit de omgeving en die zitten gewoon in hun eigen dorp op school. Of op een speciale school of verder weg omdat ouders bijvoorbeeld een vrije school wilden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.