Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

samen slapen


MRI

MRI

07-01-2024 om 12:45

MamaE schreef op 07-01-2024 om 12:11:

Misbruik gebeurt inderdaad meestal door bekenden. Maar het is daarvoor niet nodig om samen te slapen, laat staan dat op andere plaatsen dan thuis te doen.
Als iemand dat wil, dan is daar thuis meer dan genoeg gelegenheid voor.

En hoewel het te vaak voorkomt en elk geval er één te veel is, zijn nog altijd veruit de meeste ouders géén misbruikers. In beginsel uitgaan van het goede lijkt me heel gezond.
Dit lijkt een beetje op de discussie over signalering kindermishandeling in de zorg; alert zijn is prima, maar overal argwanend op reageren en instanties op af sturen leidt ook weer tot zorgmijden. Veruit de meeste ouders mishandelen hun kind niet.

Natuurlijk moet je uitgaan van het goede maar alertheid is, gezien de grote aantallen misbruik, niet overbodig. 

Misbruik komt voor, komt veel voor en ja gebeurt ook door aardige broers, ooms, vaders en stiefvaders.  En een heel heel enkele keer door moeder, of oppas. Een onterechte beschuldiging of teveel wantrouwen naar een volwassene is verschrikkelijk. Seksueel misbruikt worden op jonge leeftijd imho nog erger. 

Nee je hoeft niet iedereen te wantrouwen maar alertheid is wel geboden. Goed dat iemand er een draadje over begint dus. 

Weten waar je op moet letten, in je achterhoofd houden dat het altijd kan spelen en vervolgens ieder mens met alle vertrouwen tegemoet zien lijkt me een balans die we allen mogen ontwikkelen

MRI

MRI

07-01-2024 om 12:47

Pippeltje: waardoor hadden jullie er een vreemd gevoel over? Aan de dochter was immers niets te merken.

Het kan natuurlijk dat je alerter bent omdat je het zelf hebt meegemaakt maar het kan ook dat je daardoor meer voelsprieten hebt ontwikkeld voor als iets niet pluis is. 

MRI schreef op 07-01-2024 om 12:45:

[..]

Natuurlijk moet je uitgaan van het goede maar alertheid is, gezien de grote aantallen misbruik, niet overbodig.

Misbruik komt voor, komt veel voor en ja gebeurt ook door aardige broers, ooms, vaders en stiefvaders. En een heel heel enkele keer door moeder, of oppas. Een onterechte beschuldiging of teveel wantrouwen naar een volwassene is verschrikkelijk. Seksueel misbruikt worden op jonge leeftijd imho nog erger.

Nee je hoeft niet iedereen te wantrouwen maar alertheid is wel geboden. Goed dat iemand er een draadje over begint dus.

Weten waar je op moet letten, in je achterhoofd houden dat het altijd kan spelen en vervolgens ieder mens met alle vertrouwen tegemoet zien lijkt me een balans die we allen mogen ontwikkelen

Alertheid is niet overbodig. Maar een ouder die (een keer) samen met een kind in bed slaapt is volkomen normaal en zegt niets. 

MRI

MRI

07-01-2024 om 14:06

LydiaDietz schreef op 07-01-2024 om 13:54:

[..]

Alertheid is niet overbodig. Maar een ouder die (een keer) samen met een kind in bed slaapt is volkomen normaal en zegt niets.

Oh maar ik zeg ook helemaal niet dat het abnormaal zou zijn toch? Maar ik vind het wel interessant waardoor Pippeltje en vriendin er geen goed gevoel over hadden. Het kan projectie zijn of juist voelsprieten.

Waarom moeten vaders meteen weer wantrouwd worden? Als het een moeder was geweest had er geen haan naar gekraaid.

Nick90 schreef op 07-01-2024 om 16:25:

Waarom moeten vaders meteen weer wantrouwd worden? Als het een moeder was geweest had er geen haan naar gekraaid.

Nou, dat is dan wel weer te verklaren door de cijfers volgens mij. 

Bij mij was er geen alarmbel afgegaan trouwens. Ik kwam gisteravond laat thuis en toen lag vriend met beide dochters in ons bed. Konden allebei niet slapen. Ik heb ze maar laten liggen en ben in het bed van dochter van liggen.


Ik vraag me wel af waardoor er iets geprikkeld werd bij de gastvrouw. Was dat de leeftijd? De manier waarop? Of iets anders? 

Als ik in zou vullen nav jouw verhaal zou ik denken dat vader en dochter er in de auto of vooraf over gepraat hadden en dat dochter aan heeft gegeven het spannend te vinden en dat vader toen aangeboden heeft dat ze bij hem kon komen liggen. En dat hij haar nu hielp door dit aan te geven. Dan hoeft dochter niks uit te leggen. Als ik gastvrouw geweest had zou ik denk ik nog gevraagd hebben of ze dan een extra luchtbed wilden. Als dat niet hoefde was dat dan ook prima geweest.

MRI schreef op 07-01-2024 om 12:45:

[..]

Natuurlijk moet je uitgaan van het goede maar alertheid is, gezien de grote aantallen misbruik, niet overbodig.

Misbruik komt voor, komt veel voor en ja gebeurt ook door aardige broers, ooms, vaders en stiefvaders.


Veel is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. De absolute aantallen zijn, ongeacht de hoogte, altijd te hoog. Maar als je het absolute aantal afzet tegen het aantal kinderen/ouders, dan is het ineens relatief laag. Er daarom rekening mee houden dat elke oom, buurman, coach en vader zijn nichtje/buurmeisje/pupil/dochter verkracht gaat mij te ver.

MRI

MRI

07-01-2024 om 20:48

Lieveheersbeest schreef op 07-01-2024 om 19:57:

[..]

Veel is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. De absolute aantallen zijn, ongeacht de hoogte, altijd te hoog. Maar als je het absolute aantal afzet tegen het aantal kinderen/ouders, dan is het ineens relatief laag. Er daarom rekening mee houden dat elke oom, buurman, coach en vader zijn nichtje/buurmeisje/pupil/dochter verkracht gaat mij te ver.

Nee het is misschien ook veel beter om te kijken naar de signalen bij het kind. 50% van de meiden en 20% van de jongens maakt een strafbare vorm van fysiek seksueel geweld mee voor hun achttiende verjaardag. 77% van de daders is een bekende van het kind (maar een deel daarvan zijn ook leeftijdgenoten (cijfers https://www.nationaalrapporteur.nl/)

Maar gezien deze cijfers is het imho iig handig om bij elk kind in je hoofd te houden dat zoiets aan de hand kan zijn. Niemand zegt dat elke oom buurman coach vader een kind verkracht trouwens. 

Intussen nog steeds benieuwd waarom Pippeltje in onderhavig geval een vreemd gevoel kreeg. Ik zou dat hierbij namelijk juist niet gehad hebben omdat er zo openlijk gedaan werd. En ook daarin kan ik het mis hebben. 

Pippeltje

Pippeltje

07-01-2024 om 21:32 Topicstarter

Oke bedankt voor jullie reacties. Waardoor de gastvrouw een raar gevoel kreeg: ook zij heeft bepaalde ervaringen van vroeger. 
Ik laat het verder voor wat het is, nichtje geeft inderdaad verder geen signalen.

MRI

MRI

07-01-2024 om 21:40

okay bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je het hier bij laat. 

Je zegt zelf dat ze thuis wel in eigen kamer slaapt. De reden waarom vader zijn dochter bij hem wil op verplaatsing is misschien omdat hij schrik heeft dat daar iemand zijn dochter komt lastigvallen. 

Ik als alleenstaande papa lig met mijn zoontjes op 1 kamer tijdens verblijf in hotels of B&B op vakanties waarvan eentje bij mij ligt in het grote bed, soms de jongste kleuter, andere nacht de oudste (8 jaar) dan een keer met de middelste zoon. Daar is helemaal niets mis mee. Mijn kinderen kruipen thuis vaak ook bij me al slapen ze allemaal in hun eigen bed normaliter.

Het is niet omdat een kind 12 jaar geworden is zoals in geval van die dochter dat zoiets ineens niet meer zou kunnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.