Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Samen gaan slapen is een ramp

Hoi,

Ik heb twee zoontjes. Eentje van 7 (heeft ADHD) en eentje van 11. Nu in januari ben ik verhuisd en moeten ze noodgedwongen samen slapen in één kamer. Ik dacht twee jongens geen probleem en zei zagen dat helemaal zitten . De jongste gaat vroeger slapen dan de oudste. Nu is het probleem dat de jongste wakker blijft tot de oudste komt slapen. En als de oudste dan ook komt slapen, ja dan zijn de poppen aan het dansen. Dan beginnen ze onnozel te doen enz en is het snel 22 uur voor ze slapen. Als er iemand tips heeft hoe ik dit het best kan aanpakken; wil ik ze graag horen

hortensia

hortensia

10-05-2016 om 14:11

zelf meegemaakt

Ik heb jaren en bed in de huiskamer gehad om die reden. Niet ideaal, maar elke dag opnieuw de politieagent uithangen is dat ook niet...

Sterkte! En hopelijk snel een passende woning!

Pien

Pien

10-05-2016 om 14:13

In jouw bed

Leg de jongste in jouw bed te slapen. Daar laat je hem ook liggen als de oudste naar zijn bed gaat. Als je zelf naar bed gaat, leg je de jongste slapend over in zijn eigen bed.

Ik heb maar één tip.

Uit elkaar, al moet er een muurtje dwars door de kamer, of één in het bezemhok. De jongste heeft adhd, precies, dit blijft aan de gang tot ze apart liggen.

Petra 79

Petra 79

10-05-2016 om 14:17 Topicstarter

In mijn bed

Dit deed ik dus idd soms, dan legde ik de jongste in mijn bed en dan sliep hij wel snel maar liet hem liggen. Maar het is idd beter als ik hem s'avonds als ik ga slapen, in zijn eigen bedje leg. Ben enkel wat bang voor gewenning

Paddington

Paddington

10-05-2016 om 14:24

Een andere mogelijkheid

is een bedbank aanschaffen en zelf in de woonkamer gaan slapen.

Jaina

Jaina

10-05-2016 om 14:38

Misschien gewoon wat strenger worden? Als de oudste naar bed gaat wordt er niet meer gesproken. Je gaat er desnoods gewoon bij zitten. 1 woord = morgen 15 minuten eerder naar bed. Je hebt dan even een paar rotavonden maar de lol is er dan vlug af. Misschien werkt het niet bij jouw kinderen maar hier werkte het uitstekend.

Nimbo

Nimbo

10-05-2016 om 14:42

precies

Jongste blijft nu gemakkelijk wakker met het vooruitzicht op pret met zijn broer straks. Ga erbij zitten in het donker, net zolang tot ze slapen. Even volhouden, dan is de lol er zo vanaf.
En toch nog dollen: allebei eerder naar bed de dag erop.

Triva

Triva

10-05-2016 om 14:52

inderdaad

en dan bij 1 woord niet een kwartier want dat is niet vol te houden met waarschijnlijk je avondritueel. Ik zou er alleen niet bij gaan zitten aangezien je dan zelf niets kunt doen maar dus op de overloop met de stoel tegen de deur zodat je kunt lezen of iets op je tablet/smartphone kunt doen. Je kunt dan ook zo de deur opendoen en zeggen dat er weer een minuut (of vijf) afgaan. Wel volhouden, als je toegeeft en de volgende avond niet streng bent kun je deze methode vergeten.

Petra 79

Petra 79

10-05-2016 om 15:33 Topicstarter

strenger zijn

Dit heb ik al geprobeerd als straf:

- volgende dag thuiskomen, eten, wassen en onmiddellijk in bed: helpt langs geen kanten, blijven lekker wakker tot de ander er is

- zeggen tegen de jongste dat als hij niet slaapt tegen dat broer er is, de broer bij mama mag slapen. Als de broer dan in mijn bed ligt; gaat de jongste achter men rug bij de broer kruipen en lekker dollen. helpt ook niet.

Misschien moet ik idd gewoon even doorbijten en me echt aan hun deur zetten. Misschien een paar avonden na mekaar. Dit zou in elk geval een betere oplossing zijn op langere termijn dan de jongste altijd bij me in bed leggen.

Hortensia

Hortensia

10-05-2016 om 15:39

"gewoon strenger zijn"

Ik denk dat Petra79 en alle andere ouders die tegen dit soort dingen aan lopen met hun IADH-kind dat (ongetwijfeld) goedbedoelde advies niet meer kunnen aanhoren

Petra 79

Petra 79

10-05-2016 om 15:50 Topicstarter

Inderdaad

Yep, het is inderdaad altijd goedbedoelde raad met strenger zijn voor je ADHD kind . Of wat ik ook vaak hoor: bij mij zou dat niet waar zijn zulle.... Jammer genoeg is het niet altijd zo simpel met zo een schatten van kinderen . Want de regels die helpen bij kindjes zonder ADHD werken niet altijd bij de ADHD. Dus ieder kindje heeft zijn eigen specifieke aanpak nodig . En met de tips die hier zijn, kan ik weer nieuwe dingen uitproberen. En wie weet kan ik hier binnen een paar daagjes wel zetten woehoe mijn schatten van varkentjes slapen onmiddellijk

Camilla

Camilla

10-05-2016 om 16:26

Petra

Je weet toch wel dat je een poosje moet volhouden met alle nieuwe stappen je ook aan de gang wil gaan.

angel3

angel3

10-05-2016 om 16:36

ja in jouw bed

En dan over leggen. Zo doen wij het altijd in vakanties. Dan liggen ze ook in een vakantiehuisje op 1 kamer en dan is het altijd gezeur. Was het maar gezellig . Pietje zucht, Klaasje hoest, het is te licht, nee ik vind het te donker, de deur moet open, nee de deur moet dicht. Er gaat er dan 1 in ons bed en die leggen we over. Oudste is nu 14 en zwaar! die zetten we op zijn benen en die slaapwandelt zijn eigen bed dan weer in

Pirata

Pirata

10-05-2016 om 16:50

inslaapprobleem

Sliep de jongste altijd al laat in? Ook toen ze nog niet samen lagen? Inslaapproblemen zijn namelijk een bekend verschijnsel bij ADHD. Dus als zoiets speelt, kun je daar misschien wat aan doen en hoef je geen muur te metselen in die kamer.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

10-05-2016 om 21:56

Hier

' volgende dag thuiskomen, eten, wassen en onmiddellijk in bed: helpt langs geen kanten, blijven lekker wakker tot de ander er is

- zeggen tegen de jongste dat als hij niet slaapt tegen dat broer er is, de broer bij mama mag slapen. Als de broer dan in mijn bed ligt; gaat de jongste achter men rug bij de broer kruipen en lekker dollen. helpt ook niet.'

Ik las eens in een boek dat adhd-ers in het NU leven. De wereld voelt voor hen, alsof hij over een uur (kwartier) vergaat. Zou je er dan mee zitten dat je morgen eerder naar bed moet? Of dat je moeder boos wordt?

Dat soort uitgestelde straffen werken gewoon niet. Ten minste, bij mijn adhd-ers niet. Ze zijn in het nu niet relevant, dus hebben geen effect. Mijn kinderen blijven niet wakker om ondeugend te zijn, of om je te pesten. Ze blijven wakker omdat het niet lukt om te slapen.

Waarschijnlijk heeft hij sowieso moeite met inslapen (dat hoort bij adhd) en dan is de spanning van het wachten op zijn broer, of een moeder die boos/geirriteerd doet, of met straf komt, al genoeg om hem helemaal op tilt te zetten. Elke toevoeging van prikkels, maakt dat hij niet kan slapen.

Ik zou inzetten op methodes om hem in slaap te laten vallen. Luister cd, massage, donkere kamer, monotone prikkels die voorspelbaar zijn.

En ik zou er eerst voor kiezen om hem bij mij in bed in slaap te laten vallen. Maar dat komt ook doordat er bij ons vaak kinderen in het bed sliepen. Lekker veilig in het grote bed. Als wij dan naar bed gingen, brachten we ze terug naar hun kamer. Dat vond ik geen enkel probleem.

Wat vind je zoon er trouwens zelf van. Wat noemt hij als reden dat hij wakker blijft? Snapt hij waarom het bezwaarlijk is? Heeft hij zelf ideeen hoe het beter zou kunnen gaan?

Pimpelpaars.

Klopt hier ook. Zoon is intussen veel ouder maar ik herken het van toen hij jonger was. Uitgestelde straffen hielpen niet. Een dag, een week, een jaar, maakt niets uit, alleen het hier en nu.

Die muur.

De muur kan je ook creèren met kasten bijvoorbeeld. Of een tent bouwen.

Het gevoel dat ze toch apart liggen kan al helpen. Zelfs de kamer scheiden door iedere kant een eigen sfeer te maken met gescheiden kleuren en eigen stijl geeft al een gevoel van gescheiden slapen. Eventueel gordijn dwars door de kamer.

dc

dc

10-05-2016 om 22:26

hoe lang?

Ik zou ze gewoon laten rommelen een paar weken, en dan normaliseert het vanzelf lijkt me. Enige regel zou voor mij zou zijn "laat mij met rust na 9u"

Als je dat al aan het doen bent, dan zou ik 1 kind in jouw bed doen, en jijzelf in het andere. Maar dan heeeeeel erg vroeg allebei.

Mijntje

Mijntje

11-05-2016 om 09:15

melatomine en donker maken

Nog een paar tips. Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt bij de moeilijke inslaper, maar melatomine kan hierbij goed werken.
En ook het donker maken van de kamer. Wij hebben nu de kamer van de jongste met vuilniszakken (2 lagen) en het is echt een pikdonker hol geworden. Hij slaapt zo sneller en en langer 's ochtends.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2016 om 10:29

Twee kinderen op een kamer

Wij hebben dat ook een tijdje gedaan en het ging op den duur niet goed. Ik heb een rommelkontkind, waarvan we járen later de diagnose add kregen en een vreselijk gestructureerd kind. De laatste kon niet in de troep van de eerste leven. Om die reden zijn wíj naar het kleinste kamertje van het huis verhuisd. Een veredelde bedstee noemde ik het wel eens.

Ik heb zelf ook 7 jaar met een zus op een kamer gelegen en dat werkte wel. Ik ben vier jaar jonger, dus onze bedtijden waren ook verschillend. Maar lang niet voor alle kinderen is het een ideale oplossing en dan denk ik toch dat je ze apart moet leggen.

Als het kind met adhd normaal wel inslaapt zonder melatomine, zou ik er niet aan beginnen vanwege dit probleem.

Mijntje

Mijntje

11-05-2016 om 11:24

eerst donker

"Als het kind met adhd normaal wel inslaapt zonder melatomine, zou ik er niet aan beginnen vanwege dit probleem."
Mee eens. Ik zou het eerst volkomen donker maken. Het is nu ook wel een tijd waarin het langer licht is en lastiger in slaap vallen is.

AMS

AMS

12-05-2016 om 21:11

te gelijk_Oudste eerst

Misschien een idee om de oudtste als eerste naar bed te doen. Denk niet dat hij dat leuk vindt en dan wel ophoudt met keten. Of gewoon tegelijk naar bed.

Threeboys

Threeboys

19-05-2016 om 12:30

pfff

Nou, ik snap dat je het vermoeiend vind hoor!
Hier geen adhd maar drie zonen met allen een eigen kamer. Gisteravond was het wat later geworden (ja hoor Europa League finale) en gingen ze alle drie tegelijk naar bed. Het was weer ouderwets bal boven. Moet zeggen dat dat al héél lang geleden was maar ik moest er net even aan denken. Toen ik er genoeg van had heb ik ze een sanctie gegeven: nog 1 woord en je telefoon is morgen de hele dag van mij.
Dat hielp gelukkig.
Hier helpt in ieder geval alleen de harde en consequente aanpak.

Emma

Emma

28-05-2016 om 23:32

hetzelfde

Ik heb ze van baby af aan samen slapen. Ze zijn nu 5 en 7 jaar. Ze willen niet uit elkaar, maar samen slapen is ook "feest" zoals ik het thuis noem. We laten ze even uitdollen. Knuffel-gevecht, even samen kletsen, bij elkaar in bed, gymen in bed, gillen. Het komt allemaal voorbij, verschilt per avond. Het irritante is dat je er erg druk mee bent en het wordt zo tegen tienen voordat er eindelijk rust in de tent is.
Mijn oplossing : de jongste in mijn bed. Direct, zonder samen proberen. Als hij slaapt verhuis ik hem naar zijn eigen bed.
Als ik dat een paar avonden heb gedaan, mist hij zijn eigen bed en dan gaat het weer een paar avonden goed.

Soms probeer ik het om ze toch bij elkaar te houden en dan koppel ik er een straf aan als ze na de 3e keer bezoek van mij niet gaan slapen. Als ik zeg dat ik nu niets meer wil horen, dan weten ze hoe laat het is. Straf : minder computeren de volgende dag.

Ik vind het een ramp en zegen de dag dat ze gewoon nog even een kwartiertje of zo gaan praten en dan rustig gaan slapen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.