Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PriceyRook54

PriceyRook54

08-06-2022 om 16:00

Rare liedjes op school vroeger

Ik sta net op kantoor mijn waterfles bij te vullen en ineens schiet me een belachelijk liedje te binnen.

Water lekker helder water
Zonder water gaat het allemaal mis
Water lekker helder water
Fijn, fijn dat er water is.

Geen idee wat de context is, misschien tegen waterverspilling, of was het een geldophaalactie voor waterpompen in Afrika of zo?

En dat brengt me dan weer op de ongelooflijk racistische liedjes die we ook graag zongen (Moriaantje zo zwart als roet, kleine Chineesje Ching Chang Chong)... mèn wat was het soms erg en als blank kind had je gewoon geen idee! We hadden nota bene kinderen uit Suriname op school  Ik heb het over zo'n 40 jaar geleden trouwens.

Herken je dat, dat een raar liedje ergens achter in je brein ineens tot leven komt? En dat je nu denkt, WTF!


Altijd is Kortjakje ziek, werd volop gezongen. Niet door hebben dat het over een hoertje ging die de hele week op haar rug op bed lag, en haar zonden op zondag in de kerk ging overdenken.... 

Op de lagere school zongen wij regelmatig een Zuid-Afrikaans liedje, Sarie Marijs (of Sarie Marais). In het Afrikaans. Zo'n 40 jaar geleden.  
Geen idee waarom je kinderen van een jaar of 10 "Breng mij trug naar die ou Transvaal" zou laten zingen , vreemde keuze.


https://youtu.be/FQ0hzMoecQk

Bijtje82

Bijtje82

08-06-2022 om 16:29

Nee sorry, dit gevoel herken ik niet.
Behalve bij K3, die zingt voor kleuters en peuters over mannen met leuters... 

Als je het refrein in Google intypt, krijg je meerdere links met het liedje.

Mijn broer en ik ruimden de flat van mijn moeder op en vonden een plaatje van de Zangeres Zonder Naam: "Hij was maar ´n neger". Het refrein ging zo:

Hij was maar 'n neger, zo'n zwarte
Zoiets haal je niet in je huis
Omdat je 't noodlot dan tartte
Want die zwarten zijn immers niet pluis

Nu zou ze gestenigd worden met zo´n tekst. 

Apiejapie schreef op 08-06-2022 om 16:21:

Altijd is Kortjakje ziek, werd volop gezongen. Niet door hebben dat het over een hoertje ging die de hele week op haar rug op bed lag, en haar zonden op zondag in de kerk ging overdenken....

Pff, de meeste liedjes die nu kinderliedjes zijn een soort zedepreken.

In de maneschijn bv, gaat erover dat je als huwbaar meisje wel mag vrijen met jongens, maar geslachtsgemeenschap moet je bewaren voor je echte verloofde. 

https://bertvanzantwijk.com/2016/07/04/indemaneschijn/

Fély schreef op 08-06-2022 om 16:32:

Als je het refrein in Google intypt, krijg je meerdere links met het liedje.

Mijn broer en ik ruimden de flat van mijn moeder op en vonden een plaatje van de Zangeres Zonder Naam: "Hij was maar ´n neger". Het refrein ging zo:

Hij was maar 'n neger, zo'n zwarte
Zoiets haal je niet in je huis
Omdat je 't noodlot dan tartte
Want die zwarten zijn immers niet pluis

Nu zou ze gestenigd worden met zo´n tekst.

Wow dan.....

Ik ken dat lied niet, maar zou het niet zo zijn dat de uiteindelijke moraal van het verhaal is dat die "maar een neger" uiteindelijk een hele brave borst blijkt te zijn? 

Wat dacht je trouwens van het intens denigrerende stukje uit Kinderen voor Kinderen "een kind onder de evenaar/is meestal maar een bedelaar". En bedankt, blanke weldoeners. En dat tekstje is vziw inmiddels dan wel bij het grof vuil gezet (ook al omdat Kinderen voor Kinderen nu geen geld voor ontwikkelingslanden meer ophaalt), maar het is volgens mij een heel stuk recenter dan die van de Zangeres Z.N.

Ook het bekende "ook al ben ik zwart als roet/ 'k meen het wel goed" is niet zo heel gelukkig, trouwens. 

Apiejapie schreef op 08-06-2022 om 16:41:

[..]

Wow dan.....

Terwijl de tekst best kritisch is, op z’n Zangeres Zonder Naams:

In 't kerkje dat noodde, daar knielde hij neer
Bij 't ruw-houten kribje, van ons Lieve Heer
Toen vroeg-ie zich af of dat kindje zo klein
Alleen maar voor blanken geboren zou zijn

Want t lieve ‘negertje’ kreeg maar geen onderdak, waar hij ook vroeg, want: refrein. Ergo: hij loopt keihard tegen racisme aan. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

08-06-2022 om 16:54

Apiejapie schreef op 08-06-2022 om 16:21:

Altijd is Kortjakje ziek, werd volop gezongen. Niet door hebben dat het over een hoertje ging die de hele week op haar rug op bed lag, en haar zonden op zondag in de kerk ging overdenken....

Ik dacht dat het over een alcoholist ging, niet over een hoer 😂

Fély schreef op 08-06-2022 om 16:32:

Als je het refrein in Google intypt, krijg je meerdere links met het liedje.

Mijn broer en ik ruimden de flat van mijn moeder op en vonden een plaatje van de Zangeres Zonder Naam: "Hij was maar ´n neger". Het refrein ging zo:

Hij was maar 'n neger, zo'n zwarte
Zoiets haal je niet in je huis
Omdat je 't noodlot dan tartte
Want die zwarten zijn immers niet pluis

Nu zou ze gestenigd worden met zo´n tekst.

Even de hele tekst googelen ipv alleen het refrein en bedenken dat het in de jaren 60 is geschreven (woord neger). Het isniet racistisch bedoelt en ze zingt ook niet dat ze nooit een 'neger' in huis wil. Het is een kerstliedje. 

Temet schreef op 08-06-2022 om 16:52:

Ik ken dat lied niet, maar zou het niet zo zijn dat de uiteindelijke moraal van het verhaal is dat die "maar een neger" uiteindelijk een hele brave borst blijkt te zijn?

Wat dacht je trouwens van het intens denigrerende stukje uit Kinderen voor Kinderen "een kind onder de evenaar/is meestal maar een bedelaar". En bedankt, blanke weldoeners. En dat tekstje is vziw inmiddels dan wel bij het grof vuil gezet (ook al omdat Kinderen voor Kinderen nu geen geld voor ontwikkelingslanden meer ophaalt), maar het is volgens mij een heel stuk recenter dan die van de Zangeres Z.N.

Ook het bekende "ook al ben ik zwart als roet/ 'k meen het wel goed" is niet zo heel gelukkig, trouwens.

'T Liep tegen Kerstmis, hij zocht in de stad

Of iemand voor hem soms een kamer nog had

Maar waar hij ook kwam, even keek men hem aan

Dan schudde men 'nee', en dan kon-ie weer gaan


Hij was maar 'n neger, zo'n zwarte

Zoiets haal je niet in je huis

Omdat je 't noodlot dan tartte

Want die zwarten zijn immers niet pluis


Hij zag door de ramen de kerstbomen staan

Met glinst'rende bellen en lichtjes eraan

Hij hoorde gezang, ozo vroom en devoot

Terwijl men voor hem alle deuren goed sloot


Hij was maar 'n neger, zo'n zwarte

Zoiets haal je niet in je huis

Omdat je 't noodlot dan tartte

Want die zwarten zijn immers niet pluis


In 't kerkje dat noodde, daar knielde hij neer

Bij 't ruw-houten kribje, van ons Lieve Heer

Toen vroeg-ie zich af of dat kindje zo klein

Alleen maar voor blanken geboren zou zijn


Hij was maar 'n neger, zo'n zwarte

Zoiets haal je niet in je huis

Omdat je 't noodlot dan tartte

Want die zwarten zijn immers niet pluis



Mug schreef op 08-06-2022 om 16:54:

[..]

Ik dacht dat het over een alcoholist ging, niet over een hoer 😂

De toelichting van www.kinderliedjes info luidt:

"Die Kortjakje toch… In de aanhef zeiden we het al, Kortjakje was niet zo’n onschuldig meisje. Kortjakje was een prostituee, die door de weeks haar geld verdiende op haar rug. Geen wonder dat haar boek vol zilverwerk was, zij verdiende genoeg geld met dit werk. En daarom was haar jasje vast zo kort…" 😂

PriceyRook54

PriceyRook54

08-06-2022 om 17:16

Mug schreef op 08-06-2022 om 16:54:

[..]

Ik dacht dat het over een alcoholist ging, niet over een hoer 😂

Dit was typisch zo'n liedje dat ik zong, zonder dat de tekst uberhaupt opgenomen werd in mijn brein. Géén idee dus.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

08-06-2022 om 17:27

Moriaantje, zo zwart als roet... (ging eens wandelen, zonder hoed)
Hoe cliche.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

08-06-2022 om 17:29

Mug schreef op 08-06-2022 om 16:54:

Ik dacht dat het over een alcoholist ging, niet over een hoer 😂

Over een werkloze toch, die niet wil solliciteren..? 😆
Als je ziek bent, kun je toch ook niet op je rug liggen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.