Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Quality time tradities


Wieder schreef op 20-09-2022 om 15:50:

ik heb bepaald geen groene vingers, krijg iedere plant in no time dood, maar we hebben een olifantsoorplant die het wonderwel doet. Al jaren. En in het kader van Er Is Altijd Wel Iets Te Vieren, eten we taart elke keer als de plant en nieuw blad krijgt. Mijn jongste is inmiddels 19 en kwam laatst blij de trap oprennen omdat er weer een nieuw blad was. Of een het echt een traditie mogen noemen weet ik niet, maar als mijn kinderen het huis uitgaan, krijgen ze zo'n plant. Kunnen ze het thuis ook doen als ze willen!

Haha deze vind ik echt geniaal.

Vind dat trouwens ook echt een hele leuke plant, zo jammer dat hij giftig is voor katten. 

Okki21

Okki21

20-09-2022 om 21:19 Topicstarter

Kijken jullie ook het programma Opvoeden doe je zo? Waarbij allemaal verschillende opvoedstijlen aan bod komen? Ik vind het wel interessant en ook om te spiegelen hoe je het zelf doet.

Ook echt leuk om te lezen al deze tradities en mooie gewoontes!

Elmervrouw schreef op 20-09-2022 om 18:53:

[..]

Wat een leuke traditie! (En bijpassende nick, of is dat toevallig?)

Helemaal toevallig! Ons overbuurjongetje kon de naam van mijn jongste niet uitspreken en maakte er dit van 😄

Een paar van onze tradities: 
- chips op zondagmiddag
- verjaardag beginnen met cadeautjes, met zn allen in t grote bed (lukt nu niet meer altijd, maar vinden ze wel leuk)
- jaarlijks naar een spellenbeurs
- savonds theedrinken met elkaar met wat lekkers erbij

Zijn er vast nog wel meer, maar dit waren de eerste die ik kon bedenken. Leuk om te lezen wat anderen doen

Tess

oh ja  nu t pubers zijn wordt sinterklaas alleen maar nog leuker, met lootjes trekken, gedichten en surprises. We genieten daar erg van met zn allen. 

2x per jaar de stad in om te shoppen. Nieuw seizoen, nieuwe kleding. Lekker wat drinken samen en weer door.

bij start zomervakantie mag oudste een kadootje uitkiezen (is net voor Sint jarig), als ze buitenspeelgoed kiest mag ze 2x zoveel uitkiezen. 

Met z’n allen in bad (zullen we ook niet meer doen als ze 20 zijn )

Als er een onvoldoende gehaald wordt, maar er is wel goed geleerd, dan halen we taart. Fouten maken is immers een feestje, dan is er ruimte voor verbetering. 

Zijn we mee begonnen toen onze oudste heel erg bang was voor toetsen en er wakker van lag. Wat als ik nou een onvoldoende haal? Toen kwam de belofte van taart. Ze besloot direct niet meer te leren, want taart. Toen de toevoeging dat er dan wel geleerd moest zijn. 
We hebben nog nooit taart hoeven halen. 

Als de kinderen ( met dyslexie) een AVI hadden behaald, was dit reden voor een happy meal.

kj131 schreef op 20-09-2022 om 23:26:

Als er een onvoldoende gehaald wordt, maar er is wel goed geleerd, dan halen we taart. Fouten maken is immers een feestje, dan is er ruimte voor verbetering.

Zijn we mee begonnen toen onze oudste heel erg bang was voor toetsen en er wakker van lag. Wat als ik nou een onvoldoende haal? Toen kwam de belofte van taart. Ze besloot direct niet meer te leren, want taart. Toen de toevoeging dat er dan wel geleerd moest zijn.
We hebben nog nooit taart hoeven halen.

Die is leuk zeg. Sowieso leuke tradities, die ik ga onthouden. 

ik heb nu mijn eigen gezin, maar nog geen tradities . Vroeger hadden we die natuurlijk wel: elk jaar met kerst een mooi ornament uitkiezen (liefst op de kerstafdeling van de V en D) en de boom optuigen bijvoorbeeld. En herfst stukjes maken in de herfst vakantie. Die stonden dan lang op tafel te pronken 

kj131 schreef op 20-09-2022 om 23:26:

Als er een onvoldoende gehaald wordt, maar er is wel goed geleerd, dan halen we taart. Fouten maken is immers een feestje, dan is er ruimte voor verbetering.

Zijn we mee begonnen toen onze oudste heel erg bang was voor toetsen en er wakker van lag. Wat als ik nou een onvoldoende haal? Toen kwam de belofte van taart. Ze besloot direct niet meer te leren, want taart. Toen de toevoeging dat er dan wel geleerd moest zijn.
We hebben nog nooit taart hoeven halen.

Help me even, hoe kan "nog nooit taart hoeven halen" dan een traditie zijn? 

Leuk! Hier ook vele tradities. Een in het oog springende is dat ik bij elke verjaardag voor de jarige een cijfer van brood maak (bevroren brood, cijfer tekenen met een mes, uitsnijden, op een mooi bordje leggen, brood beboteren en dan sprinklers erop). Deze zomer hebben we de 11 (een bijzonder makkelijk cijfer 😊)  en 9 gehad. De cijfers worden altijd als eerste opgegeten bij het verjaardagsontbijt, en daarna gaan de pakjes pas open. 

kj131 schreef op 20-09-2022 om 23:26:

Als er een onvoldoende gehaald wordt, maar er is wel goed geleerd, dan halen we taart. Fouten maken is immers een feestje, dan is er ruimte voor verbetering.

Zijn we mee begonnen toen onze oudste heel erg bang was voor toetsen en er wakker van lag. Wat als ik nou een onvoldoende haal? Toen kwam de belofte van taart. Ze besloot direct niet meer te leren, want taart. Toen de toevoeging dat er dan wel geleerd moest zijn.
We hebben nog nooit taart hoeven halen.

Wat een leuke benadering en ontspannend voor je kinderen. Heel leuk

Levina123 schreef op 21-09-2022 om 10:46:

Leuk! Hier ook vele tradities. Een in het oog springende is dat ik bij elke verjaardag voor de jarige een cijfer van brood maak (bevroren brood, cijfer tekenen met een mes, uitsnijden, op een mooi bordje leggen, brood beboteren en dan sprinklers erop). Deze zomer hebben we de 11 (een bijzonder makkelijk cijfer 😊) en 9 gehad. De cijfers worden altijd als eerste opgegeten bij het verjaardagsontbijt, en daarna gaan de pakjes pas open.

Nat brood?

MMcGonagall schreef op 22-09-2022 om 11:22:

[..]

Nat brood?

Nee hoor, hoezo? Oh....de sprinklers   , het muntje valt!!! Wat een blunder. Zielig voor de kinderen ook. Hoe noem je die dingen? Ik bedoel van die vrolijke versiering voor cupcakes en ijs. 

Sprinkles

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.