Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Quality time tradities


Herfstappeltaart schreef op 19-09-2022 om 09:10:

[..]

Waar kan ik die vinden?! Dat wil ik ook!

dvd box bij bol.com:

Kerst met Linus (Dvd), Ina Svenningdal | Dvd's | bol.com

al was het een stuk goedkoper toen ik 'm jaren geleden kocht.

Taart eten met het hele gezin als 1 van de kinderen een 10 op zijn/haar rapport heeft. Dat lukt op de bassischool elke keer wel. Maar verwacht dat dat op de middelbare school niet meer gaat lukken.

Mijn ouders haalde altijd Chinees als we terugkwamen van vakantie. Die traditie proberen we er in te houden.

Verder hebben we het plan om elk weekend samen uitgebreid te koken, maar dat is tot nu toe nog niet echt gelukt.

Caroline80 schreef op 19-09-2022 om 10:58:

Taart eten met het hele gezin als 1 van de kinderen een 10 op zijn/haar rapport heeft. Dat lukt op de bassischool elke keer wel. Maar verwacht dat dat op de middelbare school niet meer gaat lukken.

Op de basisscholen waar zoon zat werden geen cijfers op rapporten gegeven.

En op de middelbare school werd er alleen een eindrapport gegeven. De rest stond per periode in magister, maar alleen het het eindgemiddelde was leidend. Ik heb toen dat veranderde van een rapport per periode naar 1x per jaar nog een mail naar de mentor gestuurd dat dit toch wel afbreuk deed aan het verdienmodel van de leerlingen.

Oja, iets lekkers bij de koffie als ze weer terug zijn bij hun vader vandaan. Dat is maar een paar keer per jaar en kost ze altijd veel energie.
Een gezellig welkom. Heb het nooit hardop uitgesproken, maar het is een beetje een stille traditie.

Bijtje82

Bijtje82

19-09-2022 om 12:16

Wij hadden vroeger nooit zo'n fijn gezin en toen ik zelf kinderen kreeg wilde ik voor hen alles wat ik zelf nooit had.
Daarom ingevoerd dat wij eerste kerstdag thuis zijn. Gezamenlijk een feest ontbijt hebben, cadeautjes onder de boom en de hele dag lekkere hapjes. 
Iedereen is welkom om mee te vieren, maar wij zijn die dag thuis. 
Eerste kerstdag is mijn dag. Tot grote irritatie van mijn ex schoonouders, zij probeerden die dagen altijd zo te regelen zodat ze goed te plannen waren voor hun andere zoon. Daar ging ik niet in mee. 

Heb dat zelfs laten vastleggen in het ouderschapsplan.  Eerste KD zijn ze bij mij. Sinterklaas en overige feestdagen doen er niet zo toe. 

Samen koffie en thee drinken, ik hoor nu van mijn dochters dat ze dat een welkome onderbreking van hun huiswerk vonden. 
Elk weekend ieder een zak chips
Met kersttijd samen naar een tuincentrum en daar een wafel of oliebol eten en kerstshow bekijken. Die hebben we erin gehouden ook al zijn ze allang het huis uit
Elke 2 februari Groundhogday kijken en 29 november pannenkoeken eten vanwege St. Pannenkoek
Elke avond voorlezen, ook al konden ze allang zelf lezen
De 1e menstruatie werd "gevierd" met een Bossche bol. (drie keer)
Er zal me best meer te binnen schieten, maar dit was wat ik zo kon opschrijven

Vroeger kreeg ik van mijn oom een euro als ik een onvoldoende haalde. Ik was extreem perfectionistisch en ook faalangstig en hiermee probeerde hij mij te helpen om het soms een tandje minder heftig aan te pakken. Het hielp niet enorm, maar ik moet er toch even aan denken 

Nu met mijn eigen kinderen hebben we in elk geval de zaterdagavond traditie om met zijn allen een film te kijken. Halverwege de film wordt een kom popcorn tevoorschijn gehaald en ze mogen dan wat kinderfanta/-cola drinken. Ze zijn 3/5/7, dus ze vinden het nog heel speciaal en kijken de hele week uit naar die zaterdagavond.

---

---

19-09-2022 om 13:24

Bijtje82 schreef op 19-09-2022 om 12:16:

Wij hadden vroeger nooit zo'n fijn gezin en toen ik zelf kinderen kreeg wilde ik voor hen alles wat ik zelf nooit had.
Daarom ingevoerd dat wij eerste kerstdag thuis zijn. Gezamenlijk een feest ontbijt hebben, cadeautjes onder de boom en de hele dag lekkere hapjes.
Iedereen is welkom om mee te vieren, maar wij zijn die dag thuis.
Eerste kerstdag is mijn dag. Tot grote irritatie van mijn ex schoonouders, zij probeerden die dagen altijd zo te regelen zodat ze goed te plannen waren voor hun andere zoon. Daar ging ik niet in mee.

Heb dat zelfs laten vastleggen in het ouderschapsplan. Eerste KD zijn ze bij mij. Sinterklaas en overige feestdagen doen er niet zo toe.

Ik zou nooit zo'n harde claim op een dag leggen als je ook met anderen te maken hebt en dan hoogstens alleen bijvoorbeeld de oneven jaren (oneven jaren eerste kerstdag hier). Ik heb niet meer rechten als ieder ander op mijn partner (bij jou dus ex schoonfamilie) of kinderen of wie dan ook op een bepaalde dag. 

Bijtje82

Bijtje82

19-09-2022 om 13:31

--- schreef op 19-09-2022 om 13:24:

[..]

Ik zou nooit zo'n harde claim op een dag leggen als je ook met anderen te maken hebt en dan hoogstens alleen bijvoorbeeld de oneven jaren (oneven jaren eerste kerstdag hier). Ik heb niet meer rechten als ieder ander op mijn partner (bij jou dus ex schoonfamilie) of kinderen of wie dan ook op een bepaalde dag.

Dit is al vanaf dag 1 mijn dag, daar komt niemand tussen. Wat ze de overige dagen doen moeren zij weten. 

Ik kan er heel slecht tegen om dagen niet te vieren op de dagen die er niet voor bedoeld staan. Op verjaardagen na. 

Zij wilden altijd graag alles in het voordeel van hun ene zoon plannen, ik weigerde daarin mee te gaan. Sinterklaas een week voor 5 dec. Kerst vieren na nieuwjaarsdag. 

Wat is nou 1 dag claimen op de 365 die er zijn. We zijn er beiden mee akkoord, dus zie het probleem niet. Ik hecht gewoon veel waarde aan 25 december thuis met mijn kinderen. En als ze straks ouder zijn en zelf schoonfamilie krijgen, dan zien we verder wel weer hoe zij dat inrichten. 

Bijtje82 schreef op 19-09-2022 om 13:31:

[..]

Dit is al vanaf dag 1 mijn dag, daar komt niemand tussen. Wat ze de overige dagen doen moeren zij weten.

Ik kan er heel slecht tegen om dagen niet te vieren op de dagen die er niet voor bedoeld staan. Op verjaardagen na.

Zij wilden altijd graag alles in het voordeel van hun ene zoon plannen, ik weigerde daarin mee te gaan. Sinterklaas een week voor 5 dec. Kerst vieren na nieuwjaarsdag.

Wat is nou 1 dag claimen op de 365 die er zijn. We zijn er beiden mee akkoord, dus zie het probleem niet. Ik hecht gewoon veel waarde aan 25 december thuis met mijn kinderen. En als ze straks ouder zijn en zelf schoonfamilie krijgen, dan zien we verder wel weer hoe zij dat inrichten.

Mijn voornemen is juist precies andersom. Ik ben mijn ouders erg dankbaar dat zij mij nooit claimen op 25 dec en dat ze het desnoods ook prima vieren om kerst op de 28e te vieren. Dat heeft me zoveel gedoe gescheeld met de schoonfamilie. Andersom vindt vriend het super storend dat zijn familie nooit eens relaxed kan doen onder zulke dingen. Geforceerd samen zitten met z'n gezin van herkomst, terwijl we het veel liever op ons zelf of met vrienden vieren. En meerdere vrienden hebben ruzie gekregen binnen hun families omdat beide kanten de 1e kerstdag opeist. Echt een soort loyaliteitsconflict. Ik heb mij dus juist voorgenomen om never nooit eerste kerstdag te gaan claimen later bij mijn kinderen. 

Bijtje82

Bijtje82

19-09-2022 om 13:39

PhilDunphy schreef op 19-09-2022 om 13:36:

[..]

Mijn voornemen is juist precies andersom. Ik ben mijn ouders erg dankbaar dat zij mij nooit claimen op 25 dec en dat ze het desnoods ook prima vieren om kerst op de 28e te vieren. Dat heeft me zoveel gedoe gescheeld met de schoonfamilie. Andersom vindt vriend het super storend dat zijn familie nooit eens relaxed kan doen onder zulke dingen. Geforceerd samen zitten met z'n gezin van herkomst, terwijl we het veel liever op ons zelf of met vrienden vieren. En meerdere vrienden hebben ruzie gekregen binnen hun families omdat beide kanten de 1e kerstdag opeist. Echt een soort loyaliteitsconflict. Ik heb mij dus juist voorgenomen om never nooit eerste kerstdag te gaan claimen later bij mijn kinderen.

Zolang mijn kinderen deze traditie nog niet storend vinden en kunnen genieten van de dag, dan is er niets aan de hand. 

Het is altijd gezellig. Lekker eten, spelletjes of ze gaan hun eigen gang. Cadeautjes etc. 

De samenstelling is nooit hetzelfde. Schoonfamilie mocht gerust bij ons komen. Andere jaar komen er vrienden of andere deel van de familie. 

Voor mij houdt dat in dat die op die ene feestdag het kan vieren zoals ik het zelf voel. En daar past niet een willekeurige dag bij voor mij.

Decembermamma schreef op 19-09-2022 om 09:28:

[..]

Je zult eerst iemand moeten vinden die met je wil trouwen en dan krijg je de schoonouders er gratis bij.

Whahahaha....ik bedoel Linus.

PhilDunphy schreef op 19-09-2022 om 13:36:

[..]

Mijn voornemen is juist precies andersom. Ik ben mijn ouders erg dankbaar dat zij mij nooit claimen op 25 dec en dat ze het desnoods ook prima vieren om kerst op de 28e te vieren. Dat heeft me zoveel gedoe gescheeld met de schoonfamilie. Andersom vindt vriend het super storend dat zijn familie nooit eens relaxed kan doen onder zulke dingen. Geforceerd samen zitten met z'n gezin van herkomst, terwijl we het veel liever op ons zelf of met vrienden vieren. En meerdere vrienden hebben ruzie gekregen binnen hun families omdat beide kanten de 1e kerstdag opeist. Echt een soort loyaliteitsconflict. Ik heb mij dus juist voorgenomen om never nooit eerste kerstdag te gaan claimen later bij mijn kinderen.

Dat is ook de reden dat wij Kerstavond doen, soms blijven ze uit zichzelf tot 1e kerstdag, soms is er maar 1 kind en is de ander er niet,dat is prima.

De jarige mag kiezen wat we eten. Wat altijd leidt tot ingewikkelde gerechten. Een dochter die sushi wil en zoons die ingewikkelde Syrische gerechten vragen. Maar ze zijn er altijd superblij mee. Ook nou ze rond de 20 zijn 😀

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.