Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Plassen tijdens skiles

Hi ouders, 

Wij gaan als gezin elk jaar de bergen in om lekker te skiën. Dit jaar ook weer. Jongste dochter zit dan in zo’n skiklasje zodat ze de juiste techniek aanleert. 

Nu is het zo dat het eigenlijk elk jaar wel eens mis gaat bij haar met plassen. Voelt het niet op tijd aankomen, wc niet in de buurt of skileraar spreekt geen Nederlands en begrijpt haar niet. Dit resulteert dan dus in een nat pak, en niet van de sneeuw🫣
Toen ze nog wat jonger was droeg ze luierbroekjes onder haar pak voor de zekerheid maar dit jaar hebben we daar van af gezien.
Maar helaas ook deze vakantie was het nog en keer raak en kom man lief tussen de middag maar het hotel voor een schoon skipak.

Nu weet ik van mijn oudste dochter dat zij hier vroeger ook last van had. Nu is het wel zo dat allebei mijn dochters niet de sterkte blazen hebben en dat de kou ook zeker niet helpt. 

Nu vroeg ik me af of er meer ski ouders zijn die dit herkennen, of misschien skileraren die dit vaker mee maken. 
Mocht je er ervaring mee hebben hoe pakken/pakte jullie dit aan? 
Groetjes Irene

De partner van een vriendin van mij is ski-leraar en die houdt altijd verplichte plaspauzes in de kinderklasjes. En anders een drynite omdoen?

Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar ze zal toch echt moeten leren zelf tegen een skileraar te zeggen dat ze naar de wc moet. En ook nog in de juiste taal. Als ze daar echt nog te klein voor is zou ik het van tevoren zelf bespreken met de skileraar. 
En anders inderdaad een dry nite, daar zie je toch niks van in zo'n pak.

Ja, hoor. Ik weet niet hou oud julie kinderen zijn. Maar mijn toen 3 en 4 jarigen hadden daar ook last van. Terwijl ze vloeiend  duits spreken. Zij waren meer bang dat het klasje zonder hun vertrok.

Mijn zoon had met vier ook zo’n luierbroekje om, het is een hele hijs om zo’n kleuter uit een skipak te krijgen en te laten plassen als hij vaker moet. Ik zou het een beetje makkelijk maken, ze worden vanzelf groter en het haalt een hoop gedoe weg.
En ze moeten natuurlijk wel mee doen met de plaspauzes dan he…

Je schrijft elk jaar. Dus ze is ouder dan 4? Luncht ze met jullie of overblijf? Mijn ervaring is dat er regelmatig gepauzeerd wordt. Ze moet dus gaan in de pauzes ook al hoeft ze niet. Zou dat aan de hand kunnen zijn? Dat ze denkt: ik hoef nu niet laat maar.
 

Ik zou voor dubbbel gaan : 
- Afspraak maken met de skileraar en je dochter hoe ze kan aangeven als ze naar toilet moet tussen de pauzes door
- Drynite / Kruidvat broekje

ik zou een kaartje in haar zak doen waarop in meerdere talen staat 'ik moet plassen, waar kan ik naar de wc?' en afspreken dat ze dat DIRECT als ze voelt dat ze moet plassen aan de skileraar laat zien. Of van te voren met haar oefenen op dit zinnetje in de taal die de skileraar spreekt. Maar ook echt benadrukken dat ze niet moet wachten tot ze nodig moet, maar direct bij de geringste aandrang al even melden zodat er ook tijd is om even een toilet op te zoeken zonder dat het al in haar schoenen loopt...

Verder afspreken dat ze op elk moment dat er gelegenheid is even gaat, ook al hoeft ze op dat moment niet (dus elke pauze, als een ander kind een plaspauze nodig heeft en de rest moet ff wachten, vlak voor de les nog even gaan etc). 

En als ze het zelf wil idd een luierbroekje aan. Valt niet op in zo'n skipak en voorkomt veel ongemak als het toch ff misgaat... 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.