Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ouderpijn weggepest kind

ik heb een dochtertje dat altijd met veel plezier op een basisschool heeft gezeten, ze was altijd erg geliefd en populair. Op een gegeven moment kwam zij in een andere klas terecht (er wordt veel gesplitst op die school) en daar kwam ze in een horrorklas terecht waar constant werd gevochten en gepest. Leraren en directie deden niks, want “middelbaar is erger dus je kan maar beter trainen op weerbaarheid”. Mijn kind ging er zo aan onderdoor dat ik haar eraf heb gehaald en op een leuke school heb gezet waar ze gelukkig weer opbloeide. Ze kan het altijd met iedereen vinden en ze is hartstikke weerbaar, maar elke dag klaarstaan om te knokken hoort gewoon niet en dat trok ze ook niet. Meerdere kinderen zijn van die school afgegaan vanwege wanbeleid.

Alleen wonen we in een klein dorp waar iedereen elkaar kent en mijn kind ook constant eraan wordt herinnerd dat ze is weggepest. Je krijgt een soort label en ik merk dat ze daar erg last van heeft. Iedereen die ze tegenkomt herinnert haar eraan.

Ik merk dat ik er ook last van heb. Ik vind het zielig voor haar want ze is super leuk en had gewoon pech met dat klasje. 

Zijn er ouders die dit ook hebben meegemaakt en hoe ging je hier mee om? 

Zij is niet weggepest, anderen hebben zich zo misdragen en de school heeft dit zo slecht aangepakt dat jullie zo verstandig zijn geweest om haar te verplaatsen. 
Kun je haar een paar zinnetjes meegeven? Zoals bijvoorbeeld “Anderen hebben gepest, ik ben zo slim geweest om daar niet te blijven.” 
Heb je een klacht ingediend over de school? Totaal absurd zo’n antwoord. 

Ja, ik heb mijn dochter jaren geleden ook van een school gehaald waar enorm werd gepest. Op de nieuwe school ging het ook gewoon heel goed. Zij kwam in het dorp nog wel eens kinderen van de oude school tegen, die dan gewoon weer gingen pesten en zeggen dat ze haar toch maar mooi hadden weggepest. Ik had haar geleerd om tegen die kinderen te zeggen: "Jeetje, jij bent gewoon nog steeds aan het pesten. Ben ik even blij dat ik naar die andere school ben gegaan, daar is het wél fijn."
Nu ze 25 is en in een andere stad woont, komt ze nog maar heel sporadisch mensen tegen van die school als ze bij mij is. Maar zelfs dan moeten ze nog iets stoms zeggen, of haar naam zo heel dreinerig opdreunen. Soms ben ik erbij en dan zegt dochter: "Er is hier ook helemaal niks veranderd zeg, is het die mensen hun baan geworden om stom te doen nu ze niet meer op school zitten?" 
Eigenlijk is het heel sneu dat die pesters het verleden niet kunnen laten rusten of zich  juist gaan schamen voor wat ze hebben gedaan. Hopelijk kan je dochter naar een leuke middelbare school. Bij mijn dochter hebben die stumperds van de oude basisschool nog geprobeerd om dochters tijd op de middelbare school te verpesten, maar dat is gelukkig niet gelukt.
Ikzelf ben veel haatdragender dan mijn dochter, die alles al lang achter zich heeft gelaten. Zij herkent de pesters soms oprecht niet meer, of ze weet niet meer hoe ze heten. Ik wel. Gelukkig is dochter precies geworden wat ze wilde worden en heeft ze een leuke vriend en een leuke woning. Ze is helemaal gelukkig. Dat hoop ik voor jouw dochter ook!

Macando1990

Macando1990

13-06-2024 om 18:28 Topicstarter

Dymo schreef op 13-06-2024 om 18:19:

Ja, ik heb mijn dochter jaren geleden ook van een school gehaald waar enorm werd gepest. Op de nieuwe school ging het ook gewoon heel goed. Zij kwam in het dorp nog wel eens kinderen van de oude school tegen, die dan gewoon weer gingen pesten en zeggen dat ze haar toch maar mooi hadden weggepest. Ik had haar geleerd om tegen die kinderen te zeggen: "Jeetje, jij bent gewoon nog steeds aan het pesten. Ben ik even blij dat ik naar die andere school ben gegaan, daar is het wél fijn."
Nu ze 25 is en in een andere stad woont, komt ze nog maar heel sporadisch mensen tegen van die school als ze bij mij is. Maar zelfs dan moeten ze nog iets stoms zeggen, of haar naam zo heel dreinerig opdreunen. Soms ben ik erbij en dan zegt dochter: "Er is hier ook helemaal niks veranderd zeg, is het die mensen hun baan geworden om stom te doen nu ze niet meer op school zitten?"
Eigenlijk is het heel sneu dat die pesters het verleden niet kunnen laten rusten of zich juist gaan schamen voor wat ze hebben gedaan. Hopelijk kan je dochter naar een leuke middelbare school. Bij mijn dochter hebben die stumperds van de oude basisschool nog geprobeerd om dochters tijd op de middelbare school te verpesten, maar dat is gelukkig niet gelukt.
Ikzelf ben veel haatdragender dan mijn dochter, die alles al lang achter zich heeft gelaten. Zij herkent de pesters soms oprecht niet meer, of ze weet niet meer hoe ze heten. Ik wel. Gelukkig is dochter precies geworden wat ze wilde worden en heeft ze een leuke vriend en een leuke woning. Ze is helemaal gelukkig. Dat hoop ik voor jouw dochter ook!

Oh zo te horen is ze er juist sterker uitgekomen. Ik heb er ook meer last van dan mijn dochter. Ik merk alleen wel dat haar karakter anders is geworden, ze was vroeger super zelfverzekerd en ze is nu voorzichtiger geworden. Ergens wel goed want ze heeft de lelijke kant van mensen gezien, maar ook sneu dat je dat met 10 jaar al meemaakt.

Wat rot zeg! 
En wat een stom dorp dat ze er nog zo mee bezig zijn. 
Schande voor die pesters, niet jouw kind. 

Die school is echt belachelijk. Zou je best iets mee kunnen, vooral gezien hun reactie. 

Hier iets vergelijkbaars; ontkenning van gepest en zodoende van school gewisseld. We overwogen een klacht in te dienen want genoeg bewijs, maar kind gaf aan rust te willen, dus geen klacht. Kort erna ging het naar de middelbare school. We kozen voor eentje met weinig oud-klasgenoten. Als kind in de tram eentje tegen kwam, zag kind hoe die ander zich klein maakte daar het zich op dat moment zonder medepesters moest doen. 
Op middelbare school geen last gehad van aanhoudend gepest.

Ik heb die tijd zelf anders beleefd. Ik was meer haatdragend naar die basisschool toe maar ging nog net niet op schoolplein staan kijken want ik  wilde niet beticht worden van laster. Ik volgde daarentegen hun nieuwsbrieven en zag hoe in paar jaar tijd de citoscore kelderde en de directeur zich voor maanden had ziekgemeld. En dacht ‘ Karma’. Uiteindelijk werd ze vervangen. Maar ook diverse goede leerkrachten verlieten de school. De onderwijsconsulent sprak van angstcultuur; dat blijft  etteren tot het interne probleem aangepakt is. Oftewel, laten ze dat probleem maar intern oppakken en hou je kind uit de wind.
Nu wonen jullie in een dorp, dus ieder kent elkaar. Kijk straks eerst de brugklas aan. De hiërarchie op een middelbare school is vaak anders door vermenging met leerlingen van andere basisscholen.

Ik zou het loslaten. Heel treurig dat er nog steeds zo naar gedaan wordt, maar ik vind de houding van de dochter van Dymo heel krachtig. Vooral als die mensen met hun 24/25 jaar nog steeds zo neerbuigend en naar doen. 

Je dochter zit nu op een fijne school, heeft het naar haar zin. Laat haar dat uitstralen naar die andere kinderen. 

Later heeft ze daar profijt van; in een onveilige omgeving kom je niet tot leren en zij heeft dan nuttige dingen geleerd op school waar ze later in haar leven nog wat aan heeft, in plaats van alleen maar vechten en ruzie maken. 

Wij wonen juist in een stad, maar ook daar merk ik dat het je lang blijft achtervolgen. Al is het maar weer een formulier voor de middelbare school met de vraag of je kind van school is gewisseld en waarom dan. Of je komt het kind tegen bij de avondvierdaagse of bij sport of bij een feestje van een vriendinnetje.

Mijn kind werd op de basisschool regelmatig geschopt en geslagen door een ander kind met gedragsproblemen. Maar school deed het af als meidenvenijn en deed er niets aan. Wij hebben daarom ons kind daar weggehaald.

Ik merk wel dat het helpt als je kind het op de nieuwe plek echt naar de zin heeft. Dan is wat anderen zeggen minder belangrijk. Maar mijn kind heeft wel 1,5 jaar nodig gehad om weer een beetje zelfvertrouwen te krijgen.

Verzin en oefen een paar standaard antwoorden die ze kan zeggen als iemand zo begint. Dan hoeft ze het niet ter plekke te verzinnen.

S.ndra schreef op 14-06-2024 om 00:02:

Wij wonen juist in een stad, maar ook daar merk ik dat het je lang blijft achtervolgen. Al is het maar weer een formulier voor de middelbare school met de vraag of je kind van school is gewisseld en waarom dan.

Vragen ze dit serieus nu? Het lijkt wel een sollicitatie gesprek. Vind dat ze dit best af mogen schaffen.

Valt me op aan de verhalen hier dat het steeds de scholen zijn die niks doen met domme smoezen. Op mijn school werd er elke keer als er maar iets neigde naar pesten, er meteen in de klas over gepraat en duidelijk gemaakt dat dit niet kon, waardoor het nooit verder ontwikkelde. Dus, dat ze het nu zogenaamd niet kunnen, ondanks dat er veel meer aandacht voor dit onderwerp is en zelfs pest protocollen, is onzin. 

Wat betreft die protocollen, vind dat scholen daar meer aan gehouden zouden moeten worden.

Macando1990 schreef op 13-06-2024 om 18:28:

[..]

Oh zo te horen is ze er juist sterker uitgekomen. Ik heb er ook meer last van dan mijn dochter. Ik merk alleen wel dat haar karakter anders is geworden, ze was vroeger super zelfverzekerd en ze is nu voorzichtiger geworden. Ergens wel goed want ze heeft de lelijke kant van mensen gezien, maar ook sneu dat je dat met 10 jaar al meemaakt.

Ik vind dit een rare gedachtengang. Alsof je zegt dat af en toe een tik, je in elk geval wel leert incasseren. Het klopt dat je van elke ervaring leert, maar je hoeft echt geen slachtoffer te zijn (geweest) om zelfverzekerd te worden of om te leren hoe hard de wereld kan zijn! Met die redenatie probeer je iets negatiefs te zien als iets positiefs. Ik begrijp waar deze gedachte vandaan komt, maar er is volgens mij niks positiefs aan. Pestgedrag is zinloos. Een van mijn kinderen is ook jaren slachtoffer geweest. Hij is daar echt niet sterker of wijzer van geworden dan mijn andere kinderen. Het is alleen maar heel verdrietig dat hij zo'n rottijd heeft gehad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.