Maria87
11-12-2024 om 21:20
Moeite met lezen
beste ouders,
Graag wil ik vragen of anderen gedachtes en tips hebben. Ons kind, 7 jaar, heeft moeite met lezen. Blijft de letter P,b,d,q door elkaar halen, als u v, en n en m. Lezen gaat blijft moeizaam gaan, ondanks veel oefenen (Ogen zijn goed dit is getest)
Is het mogelijk dat je dyslexie kunt hebben als je enkel de kenmerken hebt dat je deze letters door elkaar haalt? In andere kenmerken herken ik hem niet, bv links/ rechts en cijfers, digitale klok kijken.
Met rekenen loopt hij 2 tot 3 jaar voor. Ook barst hij van ingenieuze ideeen en is actief en enthousiast op school en gaat verder goed mee. Maar het lezen begint door te werken op zijn zelfvertrouwen, hij ziet anderen vooruit gaan en benoemt dit thuis ook.
Eerder ben ik meermaals erop geattendeerd dat hij mogelijk hoogbegaafd is o.a. door KDV. Echter nooit laten testen.
Heeft iemand tips? Raden jullie aan om te testen op dyslexie op deze leeftijd? Ben benieuwd naar gedachtes van andere ouders die kunnen bijdragen aan zijn welzijn en leerplezier. Bij voorbaat dank.
Annaniem2023
12-12-2024 om 08:05
Is hij links? Mijn zoon die links is, heeft ook lang moeite gehad om b en d en p en q uit elkaar te houden en hij verwarde ook cijfers, zoals 76 en 67. Zijn vriendje dat ook links was, deed dat ook. Dat kwam vanaf groep 5 wel weer goed. De kleuterjuf die het als eerste besprak met ons zei toen dat het vaker voorkwam bij linkshandigen. Waarom dat is weet ik niet.
yasmijn27
12-12-2024 om 08:22
Hier bleek zoon in groep 3 ook niet goed mee te komen met lezen. Dat was onverwacht, want hij leek verder heel pienter.
In groep 4 hebben wij hem op eigen kosten laten testen op dyslexie. Daarbij hoorde ook een intelligentietest, waaruit een iq van 145+ kwam. Hoogbegaafd dus, maar dat loste zijn leesproblemen niet op. Dyslexieverklaring kreeg hij niet, want goed leerbaar.
Hij is naar een logopedist gegaan om het kunstje van hardop lezen te leren en voor zijn spellingsprobleem heeft hij bijles gehad van een bevriende leerkracht die de spellingregels erin heeft geramd.
Toen hij 10 was deed hij ineens raar met zijn ogen, is hij bij een orthoptist geweest en bleek hij slechtziend. Dat is nooit opgemerkt, door niemand, maar wel sterkte +4.25. En iets met een prisma, hij moest ook een oogtraining doen.
Waren wij erg van geschrokken. Bril deed logischerwijs veel!
Je schrijft dat zijn ogen zijn nagekeken. Is dat grondig gedaan, met druppels?
Hier trouwens ook linkshandig
yasmijn27
12-12-2024 om 08:24
Hier bleek zoon in groep 3 ook niet goed mee te komen met lezen. Dat was onverwacht, want hij leek verder heel pienter.
In groep 4 hebben wij hem op eigen kosten laten testen op dyslexie. Daarbij hoorde ook een intelligentietest, waaruit een iq van 145+ kwam. Hoogbegaafd dus, maar dat loste zijn leesproblemen niet op. Dyslexieverklaring kreeg hij niet, want goed leerbaar.
Hij is naar een logopedist gegaan om het kunstje van hardop lezen te leren en voor zijn spellingsprobleem heeft hij bijles gehad van een bevriende leerkracht die de spellingregels erin heeft geramd.
Toen hij 10 was deed hij ineens raar met zijn ogen, is hij bij een orthoptist geweest en bleek hij slechtziend. Dat is nooit opgemerkt, door niemand, maar wel sterkte +4.25. En iets met een prisma, hij moest ook een oogtraining doen.
Waren wij erg van geschrokken. Bril deed logischerwijs veel!
Je schrijft dat zijn ogen zijn nagekeken. Is dat grondig gedaan, met druppels?
Envelop schreef op 11-12-2024 om 22:50:
Voor het lezen heb ik geen tips, volgens mij is dat vooral een kwestie van leesuren maken. Las hij al wel voor groep 3 of is hij pas dit leerjaar gestart met lezen?
Ik ga wel aan op het stukje mogelijke hb. Wij hebben dochter hier op laten testen met een kiqt+ test. Onze dochter heeft een iq van 118 en heeft dus geen hb, ik vind het heel fijn dat we dat nu weten omdat je dan ook soms voor een andere aanpak kan kiezen met dit soort zaken.Waarom is hij een jaar blijven zitten?
Je 'hebt' geen hb. Het is geen aandoening
Miekje6
12-12-2024 om 08:25
Poezenmeisje schreef op 12-12-2024 om 07:39:
Het MakkelijkLezenPlein is net als de boekenlijst voor de middelbare school. Het slaat alle plezier in lezen dood.
Jamaarhetistechnischzogoedopgezet...
Zorg dat kinderen plezier gaan hebben in lezen, zo gaan ze hun kilometers maken.
Welke taal heeft hij op school?
Nee hoor, juist boeken bijv. Uit de zoeklichtserie zijn juist plezierbevorderend. Dat zijn spannende verhalen maar wat makkelijker geschreven zonder in de kees-en-jan-gaan-naar-zee te belanden. Op dat plein staan ook veel reguliere boeken maar dan in het dyslexie-lettertype.
@TO, leest jullie kind wel nederlands of een andere taal? Wat zegt school?
Bij kinderen met dyslexie probeer je vaak trucjes uit om de verschillende letters toch aan te leren. De m-n en u-v verwisseling zijn trouwens niet typisch voor dyslexie. De tweetekenklanken zie je dan vaak eerder misgaan bv.
Zijn de ogen ook getest door een optometrist? Soms willen dit soort klachten voorkomen bij kinderen die gebaat zijn bij een prismabril. fixatie disparatie heet dat geloof ik.
Daglichtlamp
12-12-2024 om 14:11
Maria87 schreef op 12-12-2024 om 01:20:
Bedankt voor alle reacties en vooral ook de tip over een dyslexie lettertype.
Betreffende groep 3 en lang gekleuterd te hebben. Wij wonen in het buitenland en onderwijssysteem is anders. Maar ik dacht dat het vergelijkbaar is met groep 3 in Nederland. Hij heeft er niet langer over gedaan over zijn voorgaande schoolperiode. Qua meters maken zijn er best wat meters gemaakt (vandaar dat ik het opmerk omdat hij met alles makkelijk meekomt), lees en schrijfonderwijs incl bij behorend huiswerk sinds ongeveer zijn 5e jaar. Dagelijks ook voorlezen etc.
Ik besef dat het plezier belangrijk is, maar dat plezier zie ik dus niet meer zo bij hem. En dat is lastig omdat het doorsijpelt in andere dingen. Neem de tip van het dyslexia font ter harte en ga daar eens mee oefenen.
Dat maakt dus echt uit, heeft hij al twee jaar gestructureerd leesonderwijs gehad dan is het een hele andere situatie dan een kind in Nederland in groep 3 die nu nog maar enkele maanden gestructureerd leesonderwijs gehad heeft.
Dus dan zou ik in jouw land uitzoeken hoe het geregeld is met vaststellen van dyslexie, en eventuele behandeling daarvan. Ik denk niet dat je daarover op dit forum goede tips gaat krijgen.
Het is wel belangrijk om het goed uit te zoeken, zeker als hij hier op vast begint te lopen.
rionyriony
12-12-2024 om 14:59
Als hij weet wat zijn rechterkant is zou je misschien ezelsbruggetjes kunnen verzinnen?
Maheiden
12-12-2024 om 20:55
Leerkracht groep 3 hier. Letters door elkaar halen m.n. de b en d gebeurt nog regelmatig in het begin van het leesproces. Ik ga ervan uit dat er daarom regelmatig in de groep extra met hem geoefend wordt( verlengde instructie). Dyslexie kan pas getest worden nadat er 3x op een rij een V- voor de DMT is gescoord en er ondersteuning is geweest op zorgniveau 3. Dat kan dus niet eerder dan halverwege groep 4.
Dat betekent vanaf de herfstsignalering (die al geweest is) of in elk geval vanaf Cito midden 3 (of een ander leerlingvolgsysteem dat de school gebruikt) minimaal een uur extra leesondersteuning per week. Daarnaast thuis elke dag oefenen met lezen. Vraag de woordrijtjes mee als je deze nog niet hebt gekregen. En letters flitsen, meerdere keren per dag. Heel veel kilometers maken, samen hardop lezen. Stimuleer het zingend/zoemend lezen dus niet b oo m maar bbbbbbooooommmmm.
Letters en cijfers spiegelen is geen kenmerk van dyslexie, moeite met automatiseren wel. Zit er dyslexie in de directe familie?
Wat me opvalt is dat je de letter q als probleem noemt. Die letter is in een groep 3 nog helemaal niet aan de orde geweest dus niet zo gek dat deze niet herkend en onthouden wordt.
Ook heb je het over 2 a 3 jaar voorsprong op rekengebied. Waar blijkt dit uit? Is er een onderzoek geweest?
Maheiden
12-12-2024 om 20:57
Ach jee, schrijf ik een heel verhaal, lees ik nu je reactie over het buitenland. Misschien slim om dit de volgende keer in de openingspost te noemen.
Due-scimmie
12-12-2024 om 22:42
Bij onze oudste klonken in groep 3 zorgen over dyslexie. Inmiddels groep 4 en verwacht dat hij gewoon gemiddeld gaat scoren met lezen.
We zijn 15 minuten per dag consequent gaan lezen. En hebben gezocht naar boeken die hij ook echt leuk vindt. De boeken van Tijgerlezen vond hij leuk.
Hij draait nog de b en d om en de w en M maar wordt wel minder.
Qua rekenen ook voorsprong. IQ test ook gehad maar die resultaten nog niet gehad
Maria87
13-12-2024 om 00:03
Daglichtlamp schreef op 12-12-2024 om 14:11:
[..]
Dat maakt dus echt uit, heeft hij al twee jaar gestructureerd leesonderwijs gehad dan is het een hele andere situatie dan een kind in Nederland in groep 3 die nu nog maar enkele maanden gestructureerd leesonderwijs gehad heeft.
Dus dan zou ik in jouw land uitzoeken hoe het geregeld is met vaststellen van dyslexie, en eventuele behandeling daarvan. Ik denk niet dat je daarover op dit forum goede tips gaat krijgen.
Het is wel belangrijk om het goed uit te zoeken, zeker als hij hier op vast begint te lopen.
Dank je wel voor je reactie, dat is ook wat ik begon te beseffen dat ik het goed moet uitzoeken. Dat mocht het zo zijn beter er op tijd bij te zijn.
Gelukkig ben ik door de post en de gedachtes die werden gedeeld wat verder gekomen. Oa door verder te lezen over het letter font en nu ook oefen boekjes / lees apps speciaal voor dyslexia. Baat het niet dan schaadt het niet
syboor
13-12-2024 om 16:33
In Nederlands hebben ze in december groep 3 nog niet alle letters gehad. En is het spiegelen van letters op zo'n moment nog behoorlijk normaal.
Specifiek voor wat betreft het spiegelen van letters helpt het om veel te schrijven, want dat doorbreekt de symmetrie tussen de letters. Zorg dan wel dat hij de correcte route schrijft. Bij de blokletter 'd' moet hij beginnen met het rondje tegen de klok in, bij de b met de stok van boven naar beneden. Hardop verwoorden bij het schrijven helpt, dus laat hem zeggen "ddddraai eerst een rondje" en "bbbovenaan beginnen" terwijl hij die letters (b en d) schrijft.
De consensus tegenwoordig is dat kinderen met dyslexie niet kwalitatief anders leren dan andere iets-minder-zwakke-lezers. Dyslexie is de zwaartste gradatie van slecht lezen, maar bijna alle zwakke lezers hebben dezelfde soort problemen en hebben baat bij dezelfde soort oplossingen. (Uitzondering: kinderen met zeer erstige spraakmoeilijkheden hebben wel andere behoeftes dan andere zwakke lezers.)
Ja, het is zeker mogelijk dat een kind met dyslexie niet eerder is opgevallen met het aanleren van links/recht, kleuren, of cijfers. Er is wel enige samenhang tussen de vaardigheid van het aanleren van "willekeurige" labels voor dingen en aanleg voor dyslexie, maar het zijn tegelijkertijd ook onderwerpen waar interesse en thuisomgeving een grote compenserende of stimulerende factor in kunnen zijn. Bovendien is dyslexie niet aangeboren maar een interactie van aanleg, taalsysteem en onderwijs. In sommige talen komt dyslexie veel vaker voor dat in andere talen, en met sommige onderwijsmethoden ook veel vaker dan met andere onderwijsmethoden.
In Nederland heeft dyslexie nogal een aparte status ten opzichte van andere leerproblemen, met een aparte zak geld vanuit de verzekering (ipv vanuit de school), en extra tijd bij examens die niet gegeven wordt bij andere leerproblemen. Dat maakt een dyslexiediagnose extra waardevol, maar ook moeilijk te krijgen. De criteria voor die zak geld worden nu gezien als de criteria voor "dyslexie", en volgens die criteria mag het kind alleen vergeleken worden met de norm en niet met de eigen intelligentie.
Hoe het in jouw land zit weet ik echt niet. Hij merkt dat hij achterloopt op andere kinderen en daar heeft hij last van. Dat is zeker iets om op school te bespreken. Maar wat de criteria zijn voor dyslexie en wat de behandelingen of voorzieningen zijn, dat kunnen wij niet weten.
Als je kind Engelstalig onderwijs volgt, dan doet de leesmethode er heel erg toe doet. Want Engels is een heel ondoorzichtige taal qua spelling, er zijn heel erg verschillende opvattingen over hoe je dat aan moet pakken, en daardoor zijn er enorme verschillen in leesmethodes ontstaan. En er bestaan leesmethodes en zelfs "interventies" voor zwakke lezers op de markt waarbij kinderen aangeleerd wordt om te "gokken". Dat is iets om bedacht op te zijn.