Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Beseffen degene die hun dochters kort haar weigeren trouwens ook dat je daarmee volkomen voorbij gaat aan gevoelens van meisje/ jongetje willen zijn of voelen?
Ik vind het echt schandalig dictatoriaal tegenwoordig dat ieder vrouw of meisje lang haar moet hebben.

Hier ook een dochter van 4 die ook geregeld zegt dat ze kort haar wil. Hoe onpopulair het op dit moment ook is om nee te zeggen: op dit moment mag ze die keuze van mij nog niet zelf maken. Wanneer wel weet ik niet. Ik vind het simpelweg niet mooi. En ja, dat is een stom argument, maar dat is wel de waarheid. 
Overigens zegt dochter het met name omdat ze de klitten in haar haar zat is en snapt dat ze met kort haar geen klitten zal hebben. We hebben daarom wel wat meer geïnvesteerd in goede conditioner en zachter borstelen. Sindsdien roept ze het al veel minder. En ze zegt ook regelmatig dat ze blij is met haar lange vlechten, haar hoge staart of haar knotjes op haar hoofd. Dat geeft me ook nog wel het gevoel dat ze over haar haar net zo wispelturig is als over alles waar ze nog meer elke minuut over van mening switcht. En dan draai je het ook niet heel snel meer terug.

Nu kan de plaats of buurt waarin je woont van invloed zijn op je beslissing. In een grote stad wordt een ‘hip’ kapsel sneller geaccepteerd dan in een dorp, zowel in de klas als op straat.

Pippeltje schreef op 11-06-2023 om 21:13:

Beseffen degene die hun dochters kort haar weigeren trouwens ook dat je daarmee volkomen voorbij gaat aan gevoelens van meisje/ jongetje willen zijn of voelen?
Ik vind het echt schandalig dictatoriaal tegenwoordig dat ieder vrouw of meisje lang haar moet hebben.

Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen kort haar of stekeltjes. Dochter van TO wil stekeltjes omdat ze op haar vriendjes wil lijken, en is pas 4. 

Pippeltje schreef op 11-06-2023 om 21:13:

Beseffen degene die hun dochters kort haar weigeren trouwens ook dat je daarmee volkomen voorbij gaat aan gevoelens van meisje/ jongetje willen zijn of voelen?
Ik vind het echt schandalig dictatoriaal tegenwoordig dat ieder vrouw of meisje lang haar moet hebben.

Nou dat eerste vind ik geen conclusie of beschuldiging die je op grond van de bestaande info of kennis van de schrijvers kunt maken en vwb het tweede: Wie hoor je dat zeggen dan?

Nick90 schreef op 11-06-2023 om 14:27:

Waarom zouden meisjes geen kort haar kunnen? Er zijn zat jongens met lang haar dus een meisje met kort haar is toch niks raars?

Nou dit

Wat een vreemde reacties

Pippeltje schreef op 11-06-2023 om 21:13:

Beseffen degene die hun dochters kort haar weigeren trouwens ook dat je daarmee volkomen voorbij gaat aan gevoelens van meisje/ jongetje willen zijn of voelen?
Ik vind het echt schandalig dictatoriaal tegenwoordig dat ieder vrouw of meisje lang haar moet hebben.

Veronderstel je nu een rechtstreeks verband tussen kort haar willen hebben (bij een 4jarige..) en een jongetje willen zijn? Er zijn nog zoveel meer redenen om kort haar te willen hebben. Het lijkt me wijs om het gesprek aan te gaan met je kind over wat er fijn/leuk is aan kort haar hebben en niet direct te veronderstellen dat er genderproblematiek aan ten grondslag ligt.

Misschien dat kort haar de associatie oproept met luizenhoofd? Maar dan zou dat ook voor jongens moeten gelden.
Sommige moeders vinden kort haar bij een meisje niet mooi maar zoiets kun je alleen bepalen voor je eigen haar en niet voor je kind.

Bijtje82

Bijtje82

11-06-2023 om 21:50

Pippeltje schreef op 11-06-2023 om 21:08:

[..]

Dat MOGEN ze zelfs niet?? Waarom niet? Het is toch hun haar? Ennuh...het is niet voor eeuwig he; het groeite namelijk weer aan.

Ik vind echt als een kind zo duidelijk aangeeft het op een bepaalde manier te willen dan ga je daar in mee; tenzij de kosten te gek worden.

En zeker heel kort haar: dat kun je makkelijk zelf bij houden.

Nee, dat mogen ze niet. Niet omdat ze niets zelf mogen bepalen, maar juist omdat niet alles wat een kind wil ook goed voor ze is. En daarbij hoef je echt niet in alles mee te gaan wat een kind wil. 

Mijn dochters hebben geen stekeltjes hoofd. Dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd. 

Bijtje82

Bijtje82

11-06-2023 om 21:51

Pippeltje schreef op 11-06-2023 om 21:13:

Beseffen degene die hun dochters kort haar weigeren trouwens ook dat je daarmee volkomen voorbij gaat aan gevoelens van meisje/ jongetje willen zijn of voelen?
Ik vind het echt schandalig dictatoriaal tegenwoordig dat ieder vrouw of meisje lang haar moet hebben.

Stekeltjes weigeren wil niet zeggen dat lang haar verplicht is. Er is nog heel veel keuze daar tussenin.

Bijtje82 schreef op 11-06-2023 om 21:50:

[..]

Nee, dat mogen ze niet. Niet omdat ze niets zelf mogen bepalen, maar juist omdat niet alles wat een kind wil ook goed voor ze is. En daarbij hoef je echt niet in alles mee te gaan wat een kind wil.

Mijn dochters hebben geen stekeltjes hoofd. Dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd.

Ach, wat niet goed voor ze is vind ik ook weer wat ver gaan, maar verder ben ik het eens dat je niet met alles wat je kind wil hoeft mee te gaan. 

Dat je het als ouder niet mooi vind, of niet praktisch vind ik op deze leeftijd nog een geldig argument. Hier hadden de jongens lang haar (inderdaad vanwege de prachtige krullen waarvan ik vond dat ze eraan mochten blijven). Ze hadden nog geen duidelijke voorkeur, op de ene zoon die een tijdje een soort van matje wilde, dus hebben ze een tijd lang het haar gehad wat ik mooi vond. Ik denk dat dat voor het grootste deel van de ouders geldt, dat de kinderen erbij lopen zoals zij het zelf graag zien. 

Bijtje82

Bijtje82

11-06-2023 om 22:13

troelahoep schreef op 11-06-2023 om 22:01:

[..]

Ach, wat niet goed voor ze is vind ik ook weer wat ver gaan, maar verder ben ik het eens dat je niet met alles wat je kind wil hoeft mee te gaan.

Dat je het als ouder niet mooi vind, of niet praktisch vind ik op deze leeftijd nog een geldig argument. Hier hadden de jongens lang haar (inderdaad vanwege de prachtige krullen waarvan ik vond dat ze eraan mochten blijven). Ze hadden nog geen duidelijke voorkeur, op de ene zoon die een tijdje een soort van matje wilde, dus hebben ze een tijd lang het haar gehad wat ik mooi vond. Ik denk dat dat voor het grootste deel van de ouders geldt, dat de kinderen erbij lopen zoals zij het zelf graag zien.

Bedoelde dat in de algemene zin. Niet perse alleen het haar.

Pippeltje schreef op 11-06-2023 om 21:13:

Beseffen degene die hun dochters kort haar weigeren trouwens ook dat je daarmee volkomen voorbij gaat aan gevoelens van meisje/ jongetje willen zijn of voelen?
Ik vind het echt schandalig dictatoriaal tegenwoordig dat ieder vrouw of meisje lang haar moet hebben.

Mijn kind wás een jongen in haar beleving, werd door ons als jongen (en zelfs als Batman toen die fase er was) behandeld. Ik ging alleen haar haar niet knippen.

Onzin dus, wat je hier stelt. Ik vind het echt schandalig dat je eraan voorbijgaat dat je je gevoelens van jongenzijn ook gewoon met lang haar kunt hebben. 

PhilDunphy schreef op 11-06-2023 om 21:26:

[..]

Veronderstel je nu een rechtstreeks verband tussen kort haar willen hebben (bij een 4jarige..) en een jongetje willen zijn? Er zijn nog zoveel meer redenen om kort haar te willen hebben. Het lijkt me wijs om het gesprek aan te gaan met je kind over wat er fijn/leuk is aan kort haar hebben en niet direct te veronderstellen dat er genderproblematiek aan ten grondslag ligt.

Er zijn daarnaast bákken 2,3,4 jarigen die zichzelf als het andere geslacht zien zonder dat er genderproblematiek onder zit. 

Bolmieke schreef op 11-06-2023 om 21:29:

Misschien dat kort haar de associatie oproept met luizenhoofd? Maar dan zou dat ook voor jongens moeten gelden.
Sommige moeders vinden kort haar bij een meisje niet mooi maar zoiets kun je alleen bepalen voor je eigen haar en niet voor je kind.

Dat kan je natuurlijk prima bepalen voor je kind. Het gros van de ouders beslist welke kleding er gekocht wordt en welke kleding uit die eigen selectie de volgende dag aan getrokken wordt. We moeten niet doen alsof 4 jarigen opeens overal zelf over beslissen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.