Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meisjes op de kleuterschool: vriendschappen, pesten, partijtjes

Ik merk dat ik het heel moeilijk vind nu mijn dochter op de kleuterschool zit.
( ja ja kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen) 
Laat ik beginnen te melden dat ik zelf gepest ben en erg onzeker ben
Daardoor ben ik erg gevoelig voor wat er allemaal gebeurd op de kleuterschool bij mijn dochter.
Niet geweten dat dit zo'n invloed op me zou hebben. Ik schaam me er ook wel voor.

Ik merk dat ik heel erg bezig ben met haar vriendschappen, uitnodigingen voor partijtjes, speelafspraakjes etc. Ik laat haar niks merken maar van binnen vreet ik me op

Ze zit nu ruim een half jaar op school en heeft nog niet zoveel aansluiting. 
Ze maakt geen speelafspraakjes en wordt ook niet gevraagd. De laatste weken een enkele keer.
Ze heeft nu haar eerste uitnodiging voor een partijtje Bij dit kindje heeft ze overigens nog nooit gespeeld.

Ik hoor haar over kindjes die met elkaar spelen in de klas : die is vriendinnen met die en die is vriendinnen met die , maar zij heeft dus geen vriendin.
Ze zegt me dat ze gemeen tegen haar doen. Dat ze zeggen dat ze stom is en niet mag meespelen. Of dat waar is? In een gesprek met de juf zei de juf dat ze goed meedoet in de groep, maar ook goed alleen kan spelen. 

Ik merk verder niet zoveel aan haar. Ze gaat zonder problemen naar school en komt prima thuis. 

Het zal ook meer mijn eigen pijn zijn maar mijn hart breekt af en toe.

Over de jaren komt het vast goed zeg ik tegen mezelf maar hoe kan ik dit een beetje gaan loslaten?


kleuterschool? Of groep1/2 van de basisschool? Ze zit pas een half jaar op school dus naast dat ze aan alles moet wennen, moet het ook groeien.
Waarom maakt ze zelf nog geen speelafspraken? Te spannend? Of gewoon nog geen behoefte aan?

Gingergirl schreef op 02-12-2023 om 16:34:

kleuterschool? Of groep1/2 van de basisschool? Ze zit pas een half jaar op school dus naast dat ze aan alles moet wennen, moet het ook groeien.
Waarom maakt ze zelf nog geen speelafspraken? Te spannend? Of gewoon nog geen behoefte aan?

Die uitsluiting begint bij de kleuterschool al hoor! Met mijn zoon ook gemerkt. Kreeg nu van een klasgenootje te horen dat (ook al zit mijn zoon nu veel beter in zijn velletje op school) mijn zoon de enige is die nog gepest wordt op school maar dat er een groepje kinderen is die hem juist betrekken in het spel en daardoor proberen weg te houden bij de pesters. 

Decembermamma schreef op 02-12-2023 om 16:51:

[..]

Die uitsluiting begint bij de kleuterschool al hoor! Met mijn zoon ook gemerkt. Kreeg nu van een klasgenootje te horen dat (ook al zit mijn zoon nu veel beter in zijn velletje op school) mijn zoon de enige is die nog gepest wordt op school maar dat er een groepje kinderen is die hem juist betrekken in het spel en daardoor proberen weg te houden bij de pesters.

Ik schrijf nergens dat, dat niet zou kunnen. Maar TO schrijft zelf ook dat het echt gevoelig ligt bij haar, je moet dan ook oppassen dat je er niet teveel bovenop zit vanuit eigen ervaring. Ik lees niks geks in haar post. Kind zit pas een half jaar op school, is dus pas voor de zomervakantie begonnen, dat is nog erg kort.

Kleuterschool bestaat in Nederland al heel lang niet meer, vandaar ook mijn vraag; woont TO wellicht inhet buitenland waar het er anders aan toe gaat?

In een bestaande groep 1/2 zitten natuurlijk ook al kinderen die ouder zijn en al veel langer op school zitten, en die daardoor al vriendschappen gesloten hebben. Bij de jongere kinderen die nieuw zijn moet dat groeien. En daarbij is niet ieders behoefte hetzelfde qua afspreken.

Ze gaat zonder problemen naar school en komt prima thuis. Ze wordt uitgenodigd voor een feestje. En juf zegt dat ze goed meedoet in de groep en goed alleen kan spelen. Klinkt goed allemaal.

Heeft juf niks gezegd over dat ze wordt buitengesloten? Want het is natuurlijk wel gek dat je dochter dit aangeeft en juf dit niet signaleert. 

Ik zou me geen zorgen maken over het feit dat ze geen eigen vriendinnetje of meerdere vriendinnetjes heeft zo lang ze maar met plezier naar school gaat.

Lizzyliz schreef op 02-12-2023 om 17:45:

Ze gaat zonder problemen naar school en komt prima thuis. Ze wordt uitgenodigd voor een feestje. En juf zegt dat ze goed meedoet in de groep en goed alleen kan spelen. Klinkt goed allemaal.

Heeft juf niks gezegd over dat ze wordt buitengesloten? Want het is natuurlijk wel gek dat je dochter dit aangeeft en juf dit niet signaleert.

Ik zou me geen zorgen maken over het feit dat ze geen eigen vriendinnetje of meerdere vriendinnetjes heeft zo lang ze maar met plezier naar school gaat.

Het ligt er ook net aan hoe een kind het ervaart op zo'n moment. TO geeft zelf al aan...of het waar is. Soms spelen een paar kindjes samen, dat is niet altijd meteen buitensluiten. Wel als het stelselmatig zou zijn maar dat lijkt het niet. Ze gaat met plezier naar school, gelukkig.

honing14

honing14

02-12-2023 om 18:26 Topicstarter

ik bedoel idd groep 1 
Ik noem dat nog de kleuterschool 

Een van mijn zoons is inmiddels 15 en nam ook nooit kinderen mee naar huis en ging nooit bij iemand spelen. De keren dat het wel gebeurde waren op een hand te tellen. Ik hoorde van alle leraren dat hij het ook gewoon prima deed in de groep, aansluiting had etc. 
Nog steeds hoor spreekt hij amper af met anderen, misschien eens in de maand. 
Hij zegt daar zelf over dat hij het fijn vindt om na school zijn eigen gang te kunnen gaan, niet aan een afspraak vast te zitten. Vrienden zijn meer contacten voor op school, vindt hij. Hij heeft gewoon niet zoveel behoefte aan sociale contacten. 

Gedeeltelijk herkenbaar, ook zelf gepost en daardoor gevoeliger voor wat er bij mijn kinderen gebeurt. Mijn kind begon ook pas vanaf 5 jaar met andere kinderen te spelen buiten school. Ze vond het heel leuk en had aansluiting, maar afspreken was nog te spannend en school was al vermoeiend genoeg. Zo lang ze met plezier naar school gaat zou ik het zo goed mogelijk loslaten. 

Kind 1 had pas laat in groep 2 zn eerste speelafspraakje. En die waren op 1 hand te tellen, weinig behoefte op dat vlak.
Kind 2 had ook pas in groep 2 zijn eerste speelafspraakjes. Wel iets eerder dan de oudste.
Kind 3 had wel al in groep 1 speelafspraakjes. Maar die kijkt het natuurlijk af van de oudsten. Maar er gaan ook maanden voorbij dat er geen enkel speelafspraakje is. En ze is nu 5 en heeft nog geen kinderfeestje uitnodiging gehad.

Misschien helpt dit om het in perspectief te plaatsen

Hier ook een kleuter in groep 2 met weinig of eigenlijk geen speelafspraken. 
Ik twijfelde ook wel eens of alles goed ging, tot ik er achter kwam dat heel veel kinderen nog niet of weinig met kinderen afspraken. Het belangrijkste is dat ze lekker in hun vel zitten en op school plezier hebben.

Gingergirl schreef op 02-12-2023 om 18:24:

[..]

Het ligt er ook net aan hoe een kind het ervaart op zo'n moment. TO geeft zelf al aan...of het waar is. Soms spelen een paar kindjes samen, dat is niet altijd meteen buitensluiten. Wel als het stelselmatig zou zijn maar dat lijkt het niet. Ze gaat met plezier naar school, gelukkig.

Dat was precies ook de reden dat ik het vroeg. Ik dacht hetzelfde als jij. 

Kleuters kunnen erg lomp tegen elkaar doen is mijn ervaring maar een paar minuten later elkaar weer knuffelen. 

Ik snap je angst gezien je voorgeschiedenis maar zolang je dochter met plezier naar school gaat, is het goed.

Junio schreef op 02-12-2023 om 22:05:

Hier ook een kleuter in groep 2 met weinig of eigenlijk geen speelafspraken.
Ik twijfelde ook wel eens of alles goed ging, tot ik er achter kwam dat heel veel kinderen nog niet of weinig met kinderen afspraken. Het belangrijkste is dat ze lekker in hun vel zitten en op school plezier hebben.

Hier dezelfde ervaring. Tot nu toe hier ook nog geen speelafspaken in groep 1. Ze zit nu bijna een jaar op school en een aantal kinderen kende ze ook al van de peuterspeelzaal. Maar bij elkaar spelen lijkt ook helemaal niet te leven in de klas. Op school speelt ze met iedereen, dus ik maak mij er geen zorgen om. Het komt vast vanzelf. Deze week had ze toevallig met twee jongens gespeeld en dat waren nu haar vrienden. Volgende week zijn het vast weer twee andere klasgenoten.

ik zou wat met jou pest verleden gaan doen .
Heb jij hulp gehad?
Kind van mij heeft emdr gehad met goed resultaat.

Mijn oudste dochter had in het begin ook weinig speelafspraakjes. En toen dat een beetje begon wilde ze alleen bij ons thuis afspreken en dat wilde ook niet elk kindje... Haar eerste kinderfeestje was in oktober (gestart in mei) en daarvoor had ze nog nooit bij iemand anders thuis afgesproken. Toch is ze gegaan, heeft een top feest gehad en sindsdien was de jarige haar beste vriendin. Ze zitten nu in groep 5 en de vriendschap is nog altijd even hecht. Verder heeft ze wat klasgenoten waar ze soms mee afspreekt (als beste vriendin niet kan), nog steeds het liefste bij ons thuis.

Middelste is een heel ander kind. Is na de zomervakantie gestart op school en heeft al allerlei speelafapraken gehad. Zowel bij ons als bij de ander. Ze heeft het afgelopen jaren afgekeken van de oudste en kon niet wachten tot ze éigen vrienden kon gaan maken.

TO, misschien kun je ergens hulp krijgen voor je eigen verleden en angsten? Lijkt me heel lastig als dit zo'n stempel drukt op de opvoeding van je eigen kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.