Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Luizen...


Envelop

Envelop

11-04-2022 om 10:38 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 11-04-2022 om 10:08:

Met een regenjas aan onder de douche bij uitspoelen? Of huishoudfolie desnoods? Of echt alleen het haar spoelen

Dat ik dit zelf niet heb bedacht, dat is wel een goede idd! Wat Bijtje doet doen wij idd ook wel eens, dat helpt ook wel goed. Nu is het niet meer zo erg met haar huid maar als wij eerder gingen zwemmen smeerden we haar ook vooraf helemaal in met cetomacrogol (vette zalf net zoals vaseline). Goede tip voor als er iemand meeleest die er ook last van heeft.

Als ik mijn (lange) haar was doe ik dat altijd voorovergebogen boven de wasbak. Dat kun je met je dochter ook doen, op een krukje aan het aanrecht, hoofd voorover. Of zittend in de douche, hoofd voorover en alleen haar haar uitspoelen.

Haar insmeren met natuurazijn ( die je door de sla doet, geen schoonmaakazijn), zo dat het haar nat is van de azijn. Dan een flink stuk aluminiumfolie over het haar doen ( maak er een soort pruik/ hoedje van) . Dan 30 minuten laten zitten, daarna uitspoelen. 
Als je dochter haar huid snel reageert, wellicht eerst testen of ze tegen azijn kan.

Gingergirl schreef op 11-04-2022 om 12:18:

Haar insmeren met natuurazijn ( die je door de sla doet, geen schoonmaakazijn), zo dat het haar nat is van de azijn. Dan een flink stuk aluminiumfolie over het haar doen ( maak er een soort pruik/ hoedje van) . Dan 30 minuten laten zitten, daarna uitspoelen.
Als je dochter haar huid snel reageert, wellicht eerst testen of ze tegen azijn kan.

Waar is dat dan voor? 

Als het voor de luizen is dan gebruik ok toch liever een echt luizenmiddel ipv haar te gaan laten weken in natuurazijn. Het lastigste bij luizen is het blijven kammen en voorkomen dat je kind steeds weer besmet raakt. Er hoeft maar 1 kind in de klas te zij  die de luizenproblematiek  niet serieus neemt en je blijft bezig. Bij mijn dochter was er een ouder  die al dat behandelen niet zo  nodig vond. Helaas was dat kind een vriendin van mijn dochter en zo bleven wij bezig.

Plantenbak schreef op 11-04-2022 om 12:26:

[..]

Waar is dat dan voor?

Als het voor de luizen is dan gebruik ok toch liever een echt luizenmiddel ipv haar te gaan laten weken in natuurazijn. Het lastigste bij luizen is het blijven kammen en voorkomen dat je kind steeds weer besmet raakt. Er hoeft maar 1 kind in de klas te zij die de luizenproblematiek niet serieus neemt en je blijft bezig. Bij mijn dochter was er een ouder die al dat behandelen niet zo nodig vond. Helaas was dat kind een vriendin van mijn dochter en zo bleven wij bezig.

Niet iedereen reageert goed op de echte luizenmiddelen, zoals de topicstarter ook al schreef. Mijn oudste kon er ook niet tegen, kreeg er blaren van. Azijn kan dan een optie zijn, ook daar eerst even testen of je er tegen kan.

Ik kreeg deze tip van een verpleegster bij de ggd. Door het zuur van de azijn en het feit dat je het afdekt zorgt ervoor dat de luizen heel snel dood zijn en neten loslaten. Daarna was het kammen een stuk makkelijker en sneller klaar. Daarna wel een paar keer goed wassen om van de zure azijnlucht af te komen, maar dat vonden we geen probleem. De chemische lucht van de luizenshampoos zijn ook niet alles.

Bijkomstig voordeel van azijn is ook dat het de haarschubben sluit en je haar meer gaat glanzen. Toen ik vroeger kapster was deden wij dat ook wel eens.

Bijtje82

Bijtje82

12-04-2022 om 18:26

Azijn zorgt ervoor dat het kalk in het water oplost en dus niet hecht. Vandaar dat je haar dan idd zachter wordt. 

https://www.luizenkliniek.nl/

Dit ben ik een keer tegen gekomen in mijn zoektocht naar hulpmiddelen. Zelf niet geweest.

Zo ontzettend vervelend, die luizen! School/kdv/bso is ingelicht zodat ze alle ouders erop kunnen attenderen? 
Wij zijn ook een tijdje bezig geweest met oudste dochter. In het weekend luizenvrij/neten vrij en dan  maandagavond weer een paar volwassen luizen vinden... Ik werd er gek van. 

Behandeling: dimeticon en dan heel goed kammen. Iemand heeft in een eerdere post al een heel goede luizenkam laten zien, zo eentje van rvs met kleine staaldraadjes om de tanden heen gewikkeld. Ze kosten wat, maar dat zijn echt de beste kammen. Heel kleine eitjes haal je er daar ook mee uit. 

Het kammen kostte bij ons ook heel veel tijd, maar het is afgezien van de shampoo met dimeticon, de enige manier om er vanaf te komen. Iedere dag kammen, kammen, kammen. Een zo'n luis legt op een dag een enorme hoeveelheid eitjes, dus met wat dagen tussen het kammen, red je het niet. 
Je noemde een gevoelige huid en hierboven noemde iemand al een paar goede tips. Lekker boven de was bak uitspoelen, handoekrol in de nek. 
Overigens kun je van die luizen eten ook echt een rode, gezwollen huid krijgen. Ik dacht ook dat ik het kreeg van dimeticon, tot ik de keer daarna enorme zwelling had in mijn nek en nog niets had gebruikt van producten. Dat waren echt de luizenbeten. 

Succes! Hopelijk komen jullie er snel vanaf. 

Bijtje82

Bijtje82

15-04-2022 om 18:04

Vergeet trouwens die luizen Kam ook niet te ontsmetten na gebruik. Gekookt water voor die ijzeren kammetjes. Weet niet of die plastic kammen zoveel hitte kunnen verdragen, anders ff een nachtje in de azijn leggen. 

Envelop

Envelop

15-04-2022 om 19:22 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 15-04-2022 om 18:04:

Vergeet trouwens die luizen Kam ook niet te ontsmetten na gebruik. Gekookt water voor die ijzeren kammetjes. Weet niet of die plastic kammen zoveel hitte kunnen verdragen, anders ff een nachtje in de azijn leggen.

Tijdens het kammen doop ik de kam steeds in gekookt water en nachts gaat die in de vriezer. Dank voor de tip.

De XT luis once heeft geen uitslag bij dochter gegeven, wel echt vet vies spul maar ik heb er goede hoop op dat het werkt. Kammen doen we nu toch ook maar (bijna) dagelijks. Bleegh, ben er wel echt klaar mee!

Grietje2 schreef op 12-04-2022 om 18:58:

https://www.luizenkliniek.nl/

Dit ben ik een keer tegen gekomen in mijn zoektocht naar hulpmiddelen. Zelf niet geweest.

Zij gebruiken ook hete lucht. Daarom ben ik gaan föhnen en dat hielp heel erg goed als aanvullend op het kammen en vet houden van het haar. 

Bijtje82

Bijtje82

16-04-2022 om 07:23

Dat XT Luis wat ik eerder aangaf, weet nog niet 100% of dat ook het spul is wat ik had. Zeker niet omdat je aan geeft dat het smerig spul is. Dat wat ik had stink niet. 

Nu ik het hierboven zie gaan over fohnen, bedenk ik me ineens dat het spul wat ik had ook droog gefohned moest worden. Dat weet ik nog goed, omdat ik daar nog een geweldige foto van heb. 

Envelop

Envelop

16-04-2022 om 07:39 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 16-04-2022 om 07:23:

Dat XT Luis wat ik eerder aangaf, weet nog niet 100% of dat ook het spul is wat ik had. Zeker niet omdat je aan geeft dat het smerig spul is. Dat wat ik had stink niet.

Nu ik het hierboven zie gaan over fohnen, bedenk ik me ineens dat het spul wat ik had ook droog gefohned moest worden. Dat weet ik nog goed, omdat ik daar nog een geweldige foto van heb.

Dan is dat toch iets anders geweest. Dit spul stonk trouwens niet maar is vooral heel vet en plakkerig

Bijtje82

Bijtje82

16-04-2022 om 08:51

Envelop schreef op 16-04-2022 om 07:39:

[..]

Dan is dat toch iets anders geweest. Dit spul stonk trouwens niet maar is vooral heel vet en plakkerig

Het is voor mij ook al minimaal 8 jaar geleden dat ik het kocht. Xt moet je uitspoelen, dit spul kun je gewoon in het haar laten zitten. Ik zag die fles een poos terug nog beneden staan in de kelderverdieping/onderhuis. Maar denk dat hij weggegooid is met het inpakken en opruimen hier. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.