Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-03-2025 om 12:30
hoi allemaal,
Heb hier al eerder vraag gesteld over mijn zoontje die klein is voor zijn leeftijd en waarbij de groeicurve al jaren langzaam afbuigt.
Inmiddels bij kinderarts geweest en die nam het erg serieus. Donderdag bloedprikken op allerlei zaken. En er is een handfoto.gemaakt om de botleeftijd te bepalen. Die uitslag is nu binnen. Zijn botleeftijd bedraag 5,65 jaar met een kalenderleeftijd van 6,90 jaar. Weet iemand wat dit zegt qua wat dit kan betekenen voor zijn groei?
Ik hoor het graag.
03-03-2025 om 12:31
Hoe oud is je zoontje?
Ik zou afwachten wat de kinderarts zegt over de uitslag, of heb je die al gesproken nadat de foto gemaakt is?
03-03-2025 om 12:53
dit zijn allemaal bij uitstek vragen aan een kinderarts en waar iemand antwoord op zou kunnen of moeten geven hier
ik snap dat je ongerust bent maar je zal binnenkort bij de arts zitten. Zet anders al je vragen even op papier dan vergeet je straks niets
03-03-2025 om 14:17
Dat betekent dat hij meer 'groeitijd' heeft dan gemiddeld obv zijn kalenderleeftijd. Positief dus voor de groei (is bij mijn kind juist andersom).
De groeischrijven in de hand sluiten zich namelijk en als ze geheel gesloten zijn, stopt ook de groei.
Bij mijn kind wordt dit ook periodiek gemonitord.
Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de groei, dus alleen deze uitslag zegt nog weinig.
04-03-2025 om 06:57
dat is dus positief, want dan kan hij nog groeien. Dan heeft hij nog langer de tijd om dit weer in te halen. Kan goed zijn dat hij later ineens een spurt maakt of gestaag door groeit. Maar de kinderarts kan dit het beste uitleggen. En ik zou wel geregeld afspraken hebben om sit bij te houden…
hier is het andersom. Hier is het bij dochter dat haar botleeftijd bijna 2 jaar voorloopt op haar kalenderleeftijd. Gelukkig maar want nog groter worden hebben we liever niet. Dus zij groeit niet meer zo heel veel wat voor haar weer positief is.