Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

klimbos icm hypermobiel

Is er iemand die ervaring heeft met een bezoekje aan een klimbos met een hypermobiel kind? Onze zoon draagt hiervoor semi-orthopedische schoenen, heeft slappe enkels, kan slecht evenwicht bewaren, valt snel.
Zag net op een filmpje bijv. een wiebelende loopbrug, maar dat zorgt bij hem gelijk voor vallen. Als je goed gezekerd bent is dat niet erg, maar een parcour al struikelend en vallend doorkomen lijkt me niet echt aantrekkelijk. Door het makkelijke vallen, is hij ook een soort van faalvallig geworden. Heeft al meerdere keren iets gebroken.

Gewoon doen of rekening houden met zijn (on)mogelijkheden?


Waarom zou je het wel doen als je denkt dat je kind het niet leuk zal vinden?

Hoe oud is kind en wat wil kind?

Want ik neem aan dat je zoiets niet privé gaat doen (ik zou het zelf toch niet doen), maar dat je dit eerder tegenkomt in een schoolse situatie, bijvoorbeeld als jaarafsluit.

Bernadetdk

Bernadetdk

29-06-2024 om 20:53 Topicstarter

Als jaarafsluiting inderdaad.

Ik zou mijn zoon daarmee geen slapeloze nacht willen bezorgen, maar het wordt een schooluitje.

Lijkt me niet handig, vooral het slechte evenwicht is denk ik een probleem. Vaak heb je voor bepaalde onderdelen echt evenwicht nodig anders blijf je er steeds afvallen.

In een klimbos moet je wel goed je evenwicht kunnen bewaren, ander val je continue. En ook al ben je gezekerd, op sommige plekken ben je 10 - 20 meter boven de grond en voordat ze je daar weg gehaald hebben ben je wel een tijdje verder... Sommige stukken kunnen ook best moeilijk/eng zijn. Ik zou er nog eens over nadenken.

Bernadetdk schreef op 29-06-2024 om 20:53:

Als jaarafsluiting inderdaad.

Ik zou mijn zoon daarmee geen slapeloze nacht willen bezorgen, maar het wordt een schooluitje.

Gezien wat je eerder over de klas van je zoon geschreven hebt, zou ik hem thuislaten.

Ik zou denk ik informeren bij het klimbos in kwestie. Die in Goirle heeft bijvoorbeeld zelfs een parcours voor rolstoelers.
Mijn zoon (hypermobiel en cerebrale parese) zegt dat als je zoon mee wil, dat je misschien kunt vragen of jij mee mag of dat er iemand met hem naar boven gaat om hem fysiek te ondersteunen op de moeilijke stukken. Dat moet jouw zoon maar net willen natuurlijk, maar dat lijkt me iets dat je kunt overleggen met hem.
Mocht je zoon het zelf helemaal niet zien zitten, dan is het volgens mij niet onredelijk om hem niet mee te laten doen vanwege zijn fysieke problemen.

Bernadetdk

Bernadetdk

29-06-2024 om 21:09 Topicstarter

Ik ben zelf nog nooit in een klimbos geweest vandaar even een vraag om het wat duidelijker te krijgen. Hij valt gewoon snel, bij een klein zetje rolt hij al om. Ik kan me wel voorstellen als je op 10 m hoogte of nog hoger valt, dat dat best eng is. Ook al zit je gezekerd.

@Daglichtlamp: zijn klas zal hem of ver achter zich laten en niet op hem wachten of hard blijven wiebelen zodat hij valt en niet overeind kan komen.

Bedankt al tot zover, mijn aarzelingen bij een klimbos lijken gegrond...

Bernadetdk schreef op 29-06-2024 om 21:09:



@Daglichtlamp: zijn klas zal hem of ver achter zich laten en niet op hem wachten of hard blijven wiebelen zodat hij valt en niet overeind kan komen.

In dat geval zou ik hem sowieso niet laten gaan, tenzij hij zelf heel graag wil.

tja je valt niet echt want je bent gezekerd. Ze moeten vaak ook eerst een mini parcours doen om te laten zien of ze geluisterd hebben naar de uitleg. Die is vaak net boven de grond. 
 Bij de makkelijkere parcoursen wiebel je minder en kan je je vaak wel ergens aan vasthouden. 
Maar het blijft boven de grond en plakjes/touwen etc. Heb je geen speeltuin in buurt waar ze een lage variant hebben om eens te oefenen?

Bernadetdk schreef op 29-06-2024 om 21:09:

Ik ben zelf nog nooit in een klimbos geweest vandaar even een vraag om het wat duidelijker te krijgen. Hij valt gewoon snel, bij een klein zetje rolt hij al om. Ik kan me wel voorstellen als je op 10 m hoogte of nog hoger valt, dat dat best eng is. Ook al zit je gezekerd.

@Daglichtlamp: zijn klas zal hem of ver achter zich laten en niet op hem wachten of hard blijven wiebelen zodat hij valt en niet overeind kan komen.

Bedankt al tot zover, mijn aarzelingen bij een klimbos lijken gegrond...

Dan zou het mij vrij snel duidelijk zijn dat hij gewoon thuisblijft. Heeft hij niets aan.

Tenzij hij om één of andere duistere reden persé mee wil om te kijken naar de anderen. Wat ook al moeilijk is als ze op 20 meter hoogte hangen / lopen.


Ik vind een klimbos wel indrukwekkend hoor. Het is hoog en er wordt best wat van de kinderen gevraagd. 
Als hij fysiek niet handig is en er geen veilige basis in de klas is zo te lezen, heb een een hele goede reden om hem thuis te houden.

Of inderdaad misschien samen met iemand naar boven. Maar heb wel kinderen zien stuntelen en bibberen hoog boven in de bomen. De hele club erachter wachten, file vorming is er snel en uiteindelijk wordt het kind dan naar beneden afgetakeld. Op youtube staan wel filmpjes over het klimbos.

Lekker thuis blijven!

Klimbos is juist gaaf! En gaat ook veel op kracht hoor. Ga anders morgen samen naar een klimbos en beslis daarna pas of het wat is.  

absor schreef op 29-06-2024 om 22:26:

Klimbos is juist gaaf! En gaat ook veel op kracht hoor. Ga anders morgen samen naar een klimbos en beslis daarna pas of het wat is.

Zoon heeft slappe enkels en is instabiel. Dan is een klimbos met je niet-steunende klasgenoten niet "gaaf". 

Ik zou lekker zelf iets leuks met hem gaan doen, TO

DeOnbekende schreef op 29-06-2024 om 22:46:

[..]

Zoon heeft slappe enkels en is instabiel. Dan is een klimbos met je niet-steunende klasgenoten niet "gaaf".

Ik zou lekker zelf iets leuks met hem gaan doen, TO

Dat hoeft geen belemmering te zijn. Eerst proberen voordat je direct zegt dat iemand dat niet kan.  En snap dat je dat niet met je klas direct doet als je geen fijne klas hebt, maar kan dat toch samen eerst gaan doen en daarna besluiten.  

Ik heb ook ooit diagnose hypermobiel gehad (vaat niet zo erg als zoon van to hoor) en zwakke enkels maar met goede stevige hoge bergschoenen kan ik prima klimparken    Het gaat om kracht vooral

hier een topklimmer die zelf hypermobiel is


https://www.womenshealthmag.com/nl/trainen/a28775861/pleun-frank-voorbereiding-wk-boulderen/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.