Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-07-2022 om 11:30
Hallo moeders,
Hierbij even een korte inleiding tot onze vraagstelling.
Wij hebben een zoontje van 4, 5 jaar.
Een (hoog) sensitief kind.
Vooral gevoelig mbt oren, neus en alles wat bij sensitieviteit te maken heeft.
Lastige start gehad op basisschool, dwz thuis kwam alles eruit, waardoor we een erg pittige tijd hebben gehad en soms met de handen in het haar zaten. Maar gelukkig gaat dit nu stukken beter en nu vaak alleen nog pittig als hij moe is. Maar dat herkennen we inmiddels goed.
We hebben soms wat vraagtekens mbt tot z'n gedrag en vroegen ons af of meer ouders dit herkennen.
Nog steeds blijven vreemde mensen maar ook bekende mensen "spannend".
Als iemand op straat vriendelijk gedag zegt, dan kruipt hij achter ons. (soms vraagt hij waarom zeg je die gedag, ken je die). Dit gebeurd bv ook 's morgens op 't schoolplein als een kindje (soms ook een vriendje) hem gedag zegt of een bekende, zegt niets of kijkt naar ons van HELP er zegt iemand wat tegen me.
Terwijl hij bv later in de pauze wel met dat kindje speelt.
Vragen ze in de winkel wil je een snoepje dan idem, achter papa of mama kruipen maar niks durven zeggen.
Alsof alles en iedereen spannend is ofzo.
Op school komt hij verder wel aardig mee kwa leren, al is 't een afwachtend kindje dat niet mee zingt, niks durft te zeggen in de kring etc. En als een kindje iets wil wat hij toevallig heeft of mee speelt dan zal hij weglopen en 't kind 't over laten nemen.
Verder kunnen we als karaktereigenschappen noemen
: gevoelig, slim en verbaal sterk, ongeduldig wil graag alles in 1 x kunnen, kijkt heel graag tv (maar vanwege gevoeligheid echt wel schermtijd).
Ook kan hij erg slecht alleen spelen.
Op een vrije dag bv als we een keer niks doen mbt een uitje, dan kleeft hij de hele dag aan mij, is zelden tot zelf spelen aan te sporen.(ook 't eerst meespelen oid helpt niet) Verveeld zich snel..
Tuurlijk maak ik ook echt wel tijd voor hem en last 'm soms meehelpen (maar wil dat soms ook niet). Soms laat ik 'm maar wat aanmodderen en vervelen. Maar als ik dan even uurtje strijk op de slaapkamer ligt hij 't hele uur erbij te niksen en vervelen dit Terwijl hij speelgoed zat heeft.
Speelgoed wordt in weinig items aangeboden zodat 't ook niet teveel tegelijk is
Herkent iemand dit?
08-10-2022 om 07:39
Onze dochter van bijna 4,5 is precies hetzelfde. Op school elke ochtend weer heel verlegen de klas in, durft niet alleen naar haar stoel te gaan. Thuis het hoogste woord, op school, op visite, mensen die je tegenkomt ook achter mij kruipen. Moet altijd 20 minuutjes landen en loskomen. Pas huilend meegenomen van een kinderfeestje, te spannend. Zelfs elke keer bij opa en oma 10 min nodig om los te komen.
Heb een oudere dochter en die had dit ook in mindere mate en die is nu supersociaal. Ik zou er vooral niet teveel aandacht aan geven en laten merken dat het raar is. Komt vanzelf goed!
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.