Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


PhilDunphy, hoe ben je erachter gekomen dat je kind hoogbegaafd is? Een van mijn kinderen is erg pienter, vandaar mijn interesse. Wat is het verschil tussen gewoon slim en hoogbegaafd?

Veel van de spellen liggen hier wel al in de kast maar zijn aandachtsspan is er denk ik niet lang genoeg voor. Ben na googlen uitgekomen op Stef stuntpiloot. 

alhambra schreef op 20-11-2021 om 21:13:

PhilDunphy, hoe ben je erachter gekomen dat je kind hoogbegaafd is? Een van mijn kinderen is erg pienter, vandaar mijn interesse. Wat is het verschil tussen gewoon slim en hoogbegaafd?

Het is (nog) niet officieel bij hem vastgesteld hoor. Maar op fora zeg ik voor het gemak 'Mijn HB'er' omdat het context geeft aan waarom een kind anders is dan andere kinderen. Het hele verhaal erbij typen is dan wat teveel. Maar omdat je er naar vraagt:

Zowel school als wijzelf gaan er vanuit dat hij HB is. Er zijn vele signalen geweest in zijn ontwikkeling dat hij erg voor liep. Zoals extreem vroeg praten (7mnd eerste woordje), enorme gerichtheid op boekjes en puzzels (rond 2 jarige verjaardag puzzels van 70 stukjes, waardoor het KDV materiaal moest gaan bij kopen). Op zijn 3e leerde hij zichzelf lezen. In groep 2 is hij doorgetest en bleek hij didactisch erg voor te lopen (rekenen groep 4, lezen eind groep 5 niveau). Om hem uit te dagen kreeg hij schaken aangeboden en werden we al snel gebeld dat hij voor zijn leeftijd een enorm inzicht had. Hij is uiteindelijk gezien door de orthopedagoog van school en zij geeft aan in hem niet een gewone pientere jongen te zien, maar een hoogbegaafde jongen. Niet alleen afgaande op zijn voorsprong, maar vooral ook afgaand op hoe hij denkt en welke verbanden hij legt, en welke gedachtensprongen ze hem ziet maken.  Inmiddels zit hij op een school waar ze ook voltijds HB onderwijs bieden. Hij wordt daar nu samen met twee andere kinderen als de uitschieters van de klas gezien, waarop een uitgebreid aanbod wordt geboden. 

Emotioneel heeft hij overigens ook alle typische HB problemen, dus een feestje is het niet. Vanaf jonge leeftijd is hij anders dan andere kinderen en miste daarmee elke aansluiting. Jongens van zijn leeftijd houden van voetbal en lego, hij houdt van sudoku's, lezen en schaken. Hij kan zich met geen enkel speelgoed vermaken verder. 
Leren is een ramp. Want voor leren moet je doorzetten als het moeilijk wordt en dat heeft hij nog nooit hoeven doen. In combinatie met een torenhoge lat voor zichzelf (extreem perfectionistisch) is elke uitdaging hem teveel. Faalangst tot en met. Dat is ook typisch HB problematiek en erg ingewikkeld. Dus het is de ene huilbui na de andere. Hij is sowieso zeer gevoelig, trekt zich elk klein en groot leed aan. Dat zeg ik er toch altijd ook maar bij, omdat mensen die onbekend zijn met het onderwerp altijd denken aan 'opschepperige moeders' als je vertelt wat je kind allemaal kan. En natuurlijk ben ik trots op mijn slimme knul, maar het HB zijn is in dit geval oprecht een probleem. 

Mocht je meer willen weten, er is ook een speciaal topic voor ouders voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid: https://www.viafora.nl/forum/ouders-en-school/ontwikkelingsvoorsprong-en-of-hb-tooic

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord en mede de tijd die je erin gestopt hebt.

Ik vind het rot om te lezen tegen welke problemen hij aanloopt. Fijn dat hij HB-onderwijs krijgt.  Daar zitten dan ook wat gelijkgestemden lees ik.

Graag gedaan en gelukkig zit hij nu helemaal op zijn plek  

Hier wordt vol overgave gezonden "hoe waaien de rimpels al heen en al weer"

Hebben jullie nog leuke andere voorbeelden?

alhambra schreef op 23-11-2021 om 18:43:

Hier wordt vol overgave gezonden "hoe waaien de rimpels al heen en al weer"

Hebben jullie nog leuke andere voorbeelden?

Mijn zoon zong net "trek je vest en tabberd aan" Ik vond het best leuk gevonden😂

Ik vind de sinterklaasperiode altijd heel gezellig, maar inmiddels ben ik blij als de beste man weer naar Spanje gaat, lig 's avonds in bed nóg met die deuntjes in mijn hoofd.

RoosOpJeHoed schreef op 26-11-2021 om 13:51:

[..]

Mijn zoon zong net "trek je vest en tabberd aan" Ik vond het best leuk gevonden😂

Ik vind de sinterklaasperiode altijd heel gezellig, maar inmiddels ben ik blij als de beste man weer naar Spanje gaat, lig 's avonds in bed nóg met die deuntjes in mijn hoofd.

En dan moet je nog een week!
Herkenbaar hoor
Ik was eerst bang ik de oude tekst van de liedjes zou blijven zingen maar binnen no time zat ook de nieuwe tekst in mijn hoofd.

‘wij mogen geen knecht zeggen op school.’ Waarom niet? ‘Dat was het oude liedje, de nieuwe is piet.’ 
we luisterden liedjes op youtube, dat waren dus nog oude. 

Wij luisteren hier heel bewust alleen de nieuwe Sinterklaasliedjes. Agaath de Haan is een goede daarvoor. We zijn hier helemaal in de Sinterklaassfeer, ik ben het nog niet zat gelukkig. Alle cadeaus zijn binnen en bijna alles is al ingepakt. We hebben pietjes en Sinterklazen geknutseld en kijken elke dag trouw het Sinterklaasjournaal. Hier gelukkig geen kind wat het te spannend vindt, ze zijn ook niet overprikkeld.

We hebben hier drie weken lang een ziekenboeg gehad. Beide kinderen hebben waarschijnlijk twee virussen te pakken gehad, met maar twee koortsvrije dagen ertussen. Lang hoge koorts, benauwd, hoesten, lamlendig. Vooral peuter had er echt last van, we zijn zelfs met haar naar de HAP geweest. Gelukkig geen corona en op het hoesten na zijn ze weer opgeknapt. Ik heb alleen het idee dat er nu bij mij en mijn man een verkoudheid aan zit te komen.

Verder gaat het hier goed. Kleuter doet het goed op zwemles en gaat vanaf vandaag ook weer naar dansles. We wilden eerst kijken of het niet teveel voor haar zou zijn, maar ze miste het dansen enorm.

Wij luisteren thuis eigenlijk weinig Sinterklaas muziek.  

Kleuter had gisteren eerste zwemles. En meteen voorlopig laatste vrees ik net deze maatregelen want les begon na 17:00. 

En net van school mail dat ze ook met snottebellen niet mogen komen dus kleuter is voorlopig wel thuis vrees ik. Even checken of hij met testen wel mag want dan gaan we dat wel doen 

Due-scimmie schreef op 27-11-2021 om 15:09:

Wij luisteren thuis eigenlijk weinig Sinterklaas muziek.

Kleuter had gisteren eerste zwemles. En meteen voorlopig laatste vrees ik net deze maatregelen want les begon na 17:00.

En net van school mail dat ze ook met snottebellen niet mogen komen dus kleuter is voorlopig wel thuis vrees ik. Even checken of hij met testen wel mag want dan gaan we dat wel doen

Dat is jammer. Net gestart en dan weer stoppen.

Ja als ik de nieuwe regels lees, vrees ik dat veel kleuters toch thuis zullen zijn. Kleuters zonder snotneus in nov/dec zijn schaars. 

JtM

JtM

27-11-2021 om 15:41 Topicstarter

Wij luisteren eigenlijk ook geen sinterklaas liedjes, zoon vraagt er in ieder geval niet om. Hij luistert liever naar 'ik wil zwemmen' (in Bacardi Lemon) en probeert daar stukjes van mee te zingen . Gisteren heeft hij zo'n  5 minuten hetzelfde zinnetje gezongen haha. Vriend werd er gék van en heeft hem gevraagd ermee te stoppen.

Balen dat er vanaf 17u geen sport meer mag, word voor zoon ook even geen zwemles, helaas... hopelijk word die maatregel snel weer opgeheven.

ah wat jammer due, hier heeft dochter zaterdagmorgen om 8.00 uur les dus dat kan gelukkig doorgaan. 
Hier zijn we ook into Sinterklaas, zo leuk! Bij man zijn werk was een Sint drive in, dat hadden ze erg leuk gedaan en we kregen het spel Snuffie hup, dat hebben we de hele middag gedaan. 
Leuk op dansles Fiona, dochter zat tot de zomer op ballet, toen ze begon met zwemmen is dat gestopt. Na de winterstop begint een cursus hockey voetbal, meerdere kinderen uit de klas doen dat en dat wilde ze ook graag. Maar zwemmen heeft prioriteit omdat ze echt een waterrat is. 

Wat vervelend dat de kinderen geen zwemles meer kunnen volgen, daar had ik me nog niet beseft. Kan/zal het zwembad de zwemtijden niet veranderen?

Ik laat mijn dochter testen als ze verkouden/ziek is, ze heeft inmiddels al 4 PCR-testen achter de rug. Ik ga er toch vanuit dat ze daarna direct weer naar school mogen toch? Ik heb haar tot nu toe in elk geval wel steeds weer naar school gebracht na een negatieve test. Ze hoest nog steeds maar vorige winter heeft ze eigenlijk 3 maanden lang gehoest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.