Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje in Ikea


Bij een binnenspeeltuin zijn de ouders wel aanwezig op het moment dat er iets is. Dus als de kinderen ruzie krijgen of er is iets anders met een kind, dan kunnen ze naar de ouders. Ik zou het ook niet oké vinden om een stel zesjarigen ergens af te zetten bij de binnenspeeltuin/buitenspeeltuin/bioscoop en zelf iets anders te gaan doen, zelfs al ligt het er naast. 
Wat ik wel nog een ding vind is het vervoer van zeven zesjarigen in één auto. Dat vind ik echt niet veilig.

Tsja, ik vind het niet netjes om de service van de Ikea te gebruiken als gratis binnenspeeltuin, maar in dit geval vind ik dat niet de verantwoordelijkheid van de ouders van de genodigden. Net zo min als dat het mijn verantwoordelijkheid is dat dit feestje misschien uitloopt op een teleurstelling als ze niet bij Ikea terecht kunnen of er al na 30 minuten klaar zijn. Ik zou die moeder wel op die mogelijkheid wijzen en vragen welk alternatief ze achter de hand heeft. Verder is dat haar zorg. 

Mijn verantwoordelijkheid is wèl dat mijn kind veilig is. Een zwemfeestje terwijl mijn kind nog geen diploma heeft, zou ik niet doen. Een feestje waarbij ze in de auto niet vast kunnen zitten, ook niet. Maar hoe raar dit plan ook is, ik denk niet dat het onveilig is. Je kan natuurlijk allerlei risico's verzinnen, maar die zijn er ook als kinderen tijdens een feestje een half uurtje losgelaten
worden in het speeltuintje achterom - iets dat we waarschijnlijk allemaal prima vinden.

Kortom: mijn kind zou wel mee mogen -mits het vervoer veilig is geregeld- en ik zou duimen dat het deze moeder lukt om haar kind op deze manier een fijne verjaardag te bezorgen. 

Niet is capabel voor inventieve gratis uitjes, of het ligt gewoonweg buiten hun belevingswereld. Ik vind ikea wel creatief bedacht. Er is toezicht, kinderen morgen er niet heel lang blijven en het is echt een uitje. Anders dan een middag tv kijken.

Ik zou wel even polsen bij moeder en hulp aanbieden. 

MamaE schreef op 31-08-2022 om 10:10:

Bij een binnenspeeltuin zijn de ouders wel aanwezig op het moment dat er iets is. Dus als de kinderen ruzie krijgen of er is iets anders met een kind, dan kunnen ze naar de ouders. Ik zou het ook niet oké vinden om een stel zesjarigen ergens af te zetten bij de binnenspeeltuin/buitenspeeltuin/bioscoop en zelf iets anders te gaan doen, zelfs al ligt het er naast.
Wat ik wel nog een ding vind is het vervoer van zeven zesjarigen in één auto. Dat vind ik echt niet veilig.

Maar dat staat toch nergens? Of heb ik daar overheen gelezen?

Verder, als er in de Ikea wat gebeurt in de ballenbak wordt je ook snel omgeroepen volgens mij. Om diverse redenen zou het mijn keuze echt niet zijn hoor, maar ik lees nergens dat dit feestje potentieel onveilig is. 

troelahoep schreef op 31-08-2022 om 10:49:

[..]

Maar dat staat toch nergens? Of heb ik daar overheen gelezen?

Verder, als er in de Ikea wat gebeurt in de ballenbak wordt je ook snel omgeroepen volgens mij. Om diverse redenen zou het mijn keuze echt niet zijn hoor, maar ik lees nergens dat dit feestje potentieel onveilig is.

Er worden zes kinderen uitgenodigd. Plus het kind dat jarig is zijn dat er zeven.
Moeder wil zelf gaan winkelen. Er wordt nergens over een vader of andere begeleider gesproken. Omdat er overal enkelvoud stond, ging ik er vanuit (ja, aanname) dat de moeder het feestje alleen zou organiseren. En er zijn niet zo gek veel mensen die een dusdanig grote auto hebben om zoveel kinderen te vervoeren. Meestal alleen als ze zelf veel kinderen hebben. 

Misschien gaan ze met de tram. Of woont de moeder op loopafstand van de IKEA. Of heeft ze een maat geregeld met een auto en gaan ze met 2 auto’s. Only one way to find out. Het is inderdaad vast de bedoeling niet maar ik vind het wel leuk bedacht, kan me voorstellen dat het een extreem feestelijk plan is voor een stel 6-jarigen. 

Of ze gaan lopen. Ik woon zo dichtbij de Ikea dat als ik echt zou willen, ik zou kunnen lopen. 

Of ze laat ouders hun kinderen daar afzetten. Dat deed mijn zus altijd. Die koos een locatie en liet de kinderen daarnaar toe komen en weer afhalen (bijzonder vond ik dat altijd maar ouders deden het) 

Plantenbak schreef op 31-08-2022 om 11:02:

Of ze gaan lopen. Ik woon zo dichtbij de Ikea dat als ik echt zou willen, ik zou kunnen lopen.

Of ze laat ouders hun kinderen daar afzetten. Dat deed mijn zus altijd. Die koos een locatie en liet de kinderen daarnaar toe komen en weer afhalen (bijzonder vond ik dat altijd maar ouders deden het)

Dat is hier heel gebruikelijk; vanmiddag moet ik jongste dochter naar de bioscoop brengen omdat ze daar een kinderfeestje heeft en zoon heb ik vorige week bij een bowlingcentrum gebracht voor een feestje. Is allemaal in de buurt dus geen probleem.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 11:23

Gingergirl schreef op 31-08-2022 om 11:19:

[..]

Dat is hier heel gebruikelijk; vanmiddag moet ik jongste dochter naar de bioscoop brengen omdat ze daar een kinderfeestje heeft en zoon heb ik vorige week bij een bowlingcentrum gebracht voor een feestje. Is allemaal in de buurt dus geen probleem.

Hier is dat ook gebruikelijk dat je kind op de locatie brengt en ophaalt. Ik zou niet eens willen dat hij bij andere mensen in de auto moet.

Hier is het niet gebruikelijk om kinderen op locatie te brengen, maar als het een keer gevraagd zou worden, zou ik dat wel doen, mits het in de buurt is. 
De ikea is hier zo'n 60 km rijden. Twee keer op en neer is dan 240 km. Dat gaat me echt te ver voor een feestje. Plus nog dat ik er dan zelf zo'n drie uur mee kwijt ben dat ik in de auto zit. 

MamaE schreef op 31-08-2022 om 11:27:

Hier is het niet gebruikelijk om kinderen op locatie te brengen, maar als het een keer gevraagd zou worden, zou ik dat wel doen, mits het in de buurt is.
De ikea is hier zo'n 60 km rijden. Twee keer op en neer is dan 240 km. Dat gaat me echt te ver voor een feestje. Plus nog dat ik er dan zelf zo'n drie uur mee kwijt ben dat ik in de auto zit.

Tsja, het is natuurlijk speculeren, maar aangezien deze moeder blijkbaar niet veel kan/wil uitgeven, denk ik dat die Ikea niet zo ver weg is dat ze er duur vervoer voor nodig heeft. Anders zou ze wel naar de kinderboerderij lopen met een kan siroop en wat cupcakes. 

Plantenbak schreef op 31-08-2022 om 11:02:

Of ze gaan lopen. Ik woon zo dichtbij de Ikea dat als ik echt zou willen, ik zou kunnen lopen.

Of ze laat ouders hun kinderen daar afzetten. Dat deed mijn zus altijd. Die koos een locatie en liet de kinderen daarnaar toe komen en weer afhalen (bijzonder vond ik dat altijd maar ouders deden het)

Ik zou dat ook wel doen, binnen redelijke grenzen. Maar het is hier niet gebruikelijk.

Ik vind het niet netjes om de service van de ikea te misbruiken voor dit soort dingen. Mijn 'nee' zou daarom principieel zijn geloof ik. Je wil toch ook niet dat je kind gaat geloven dat dit soort dingen normaal zijn?

De suggestie om dit wel te gaan doen (kinderfeestjes aanbieden dus) vind ik geniaal trouwens. Het lijkt me echt een gat in de markt. Welk kind vindt het nu niet leuk om door de ikea te struinen?

GinnyTwijfelvuur schreef op 30-08-2022 om 19:41:

Voor mij zijn twee zaken van belang: is het veilig en vinden ze het leuk.

Mijn kinderen staan er ongeveer net zo in als de kinderen van ToetieToover, dus die zouden dit helemaal geweldig vinden. Van mij zouden ze dus mogen gaan.

Dus je vindt het veilig wanneer deze moeder een groep 6 jarigen alleen laat om door de ikea te lopen? 

Viva-amber schreef op 31-08-2022 om 12:37:

[..]

Dus je vindt het veilig wanneer deze moeder een groep 6 jarigen alleen laat om door de ikea te lopen?

Ze zijn toch niet alleen, er is toezicht. Het is in mijn ogen niet iets voor een kinderfeestje maar het is niet onveilig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.