Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-01-2020 om 07:01
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Mijn broer is 2 jaar geleden gescheiden. Omdat hij het zo moeilijk had heb ik hem geholpen met de kinderen in bed te doen en het een en ander. Ze zijn er 2 of 3 dagen. Nu gaan kinderen wel op tijd naar boven, maar mogen ze zelf weten hoelang ze nog lezen van vader. Ik heb ze al duidelijk gemaakt dat ze dit niet moeten doen en ze de dag daarna ontzettend moe zullen zijn, maar dat hebben ze geen boodschap aan, snappen ze ook niet op dat moment. Ik heb er ook weinig over te zeggen als het van vader mag. En ik krijg ook als antwoord van papa mag het en jij bent niet mijn ouder. Ze zijn en 8 en 11 jaar. Ik vind het niet normaal dat ze tot een uur of 10 lezen. Tegen vader hoef ik niks te zeggen, en maak ik het waarschijnlijk nog erger. Iemand nog tips?
11-01-2020 om 19:47
Consequentie
Toen onze kinderen nog wat jonger waren (basisschool) hadden we vaste tijden waarop ze naar bed moesten, en natuurlijk ook vaste tijden waarop ze eruit moesten (want school).
We hadden de afspraak dat wie smorgens chagreinig opstond en niet vooruit te branden was, savonds een half uur eerder naar bed moest. Verder geen straf, gewoon voorlezen en ingestopt als altijd, maar wel een half uur eerder dan anders.
Vonden ze allemaal prima en het scheelde ons een hoop gechagrein smorgens.
Het gaf hen de keuze tussen savonds stiekem lezen en dan smorgens opgewekt moeten doen terwijl ze doodmoe waren, of stiekem lezen en de volgende avond eerder naar bed (eigenlijk geen straf als je erg moe bent) of gewoon gelijk gaan slapen. En omdat de regel voor iedereen gold (ik ben ook wel eens eerder naar bed gestuurd als straf voor ochtendhumeur...) werkte het prima.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.