Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-01-2025 om 21:59
Hallo,
Mijn zoontje zit sinds een aantal maand in groep 1 van de basisschool. Hij is 4 jaar en praat goed voor zijn leeftijd en speelt graag met andere kindjes. Soms vroeg ik hem hoe het ging op school en hij vertelde mij het een en ander dan. Ook uit zich zelf vertelde hij mij wel eens wat over school. Ook vertelde hij dat hij uitgescholden werd om niks door de juf en hij geregeld met blauwe plekken thuis kwam door het trappen van andere kindjes. Ik heb dit besproken op school, maar er werd boos terug gereageerd door de juf dat dit niet kwam door andere kindjes, maar door het spelen in de gymzaal. Ook wist ze niets van dat uitschelden. Een paar weken later nadat ik met de juf had gesproken verteld mijn zoontje mij niks meer en als ik hem wat vraag zegt hij altijd weet ik niet meer of ik mag niks zeggen van de juf over school.
Ik heb dit weer besproken of het zo is dat de juf tegen mijn zoontje zegt dat hij niks meer mag zeggen over school, maar volgens haar is dit niet waar.
Eerst durfde mijn zoontje nog iets te vertellen nu totaal niks meer. Zelfs geen leuke dingen meer over school, helemaal niks. Ik vraag hem al lange tijd niks meer, maar hij vertelt ook totaal niks meer over school. Nu maak ik me zorgen dat de juf hem bang maakt dat hij niks meer mag zeggen over school.
Is er iemand die dot herkend of ook overkomt of overkomen is en zo ja wat doen jullie hiermee?
13-01-2025 om 18:32
De kans dat de juf dreigt, lijkt me vele malen kleiner dan de kans dat jouw kleuter iets niet goed heeft begrepen of dat hij fantasie en werkelijkheid door elkaar haalt.
En ja, die antwoorden in de orde van 'weet ik niet', zijn heel herkenbaar. Ik had er een die als favoriete antwoord had: 'gewoon'.
Na een van die 'gewone' dagen, appte zijn juf me 's middags een foto. Hij stond erop met een flinke wurgslang om zijn armen 'Oh ja', reageerde hij, 'er kwam een man vertellen over reptielen'
13-01-2025 om 19:43
Mijn neefje zei ook niks tegen zijn moeder ( mijn zus ) ovet wat er op school gebeurde echter is hij heel open bij mijn vader. Ze zijn heel close. Ook bij mij komt er veel uit, vaak als hij in bad moet of tijdens het spelen. Is er misschien een Opa of Oma of een andere favoriete familie lid die met hem kan praten over school.