C92
27-12-2024 om 09:54
Kind wil niet meer eten
Ander halve week geleden stikte onze zoon van 8 jaar bijna in een stuk stokbrood met ontbijtspek, sinds dien wil hij dus bijna niet meer eten. Het liefste eet hij nu vloeibaar zonder structuur.. er zijn dagen bij dat hij het “vergeet” of in gezelschap eet hij wel redelijk. Maar hij blijft bang om te stikken 😫 we zijn boos geworden, geprobeerd te belonen.. nu zijn we over gegaan op de negeer fase en besteden er geen aandacht meer aan.
Tips zijn erg welkom ❤️
Citroengraag
27-12-2024 om 14:58
Onze hele familie noemt Werthers echte na dertig jaar nog 'stiksnoepjes' nadat ik op einde basisschoolleeftijd de laatste in mijn leven nam en daarmee ook bijna mijn leven eindigde. Ik zou het kind serieus nemen, maar het ook niet te zwaar maken: 'nu is eten spannend, maar dat komt weer goed'. Hou het tempo van kind aan. Straks kwark met stukjes fruit, dan fruit zonder kwark...
Poezie
27-12-2024 om 15:14
Citroengraag schreef op 27-12-2024 om 14:58:
Onze hele familie noemt Werthers echte na dertig jaar nog 'stiksnoepjes' nadat ik op einde basisschoolleeftijd de laatste in mijn leven nam en daarmee ook bijna mijn leven eindigde. Ik zou het kind serieus nemen, maar het ook niet te zwaar maken: 'nu is eten spannend, maar dat komt weer goed'. Hou het tempo van kind aan. Straks kwark met stukjes fruit, dan fruit zonder kwark...
Dit inderdaad. En kind vooral leren om goed te kauwen.
Tango
27-12-2024 om 17:25
Waarom die zakjes? Is dat omdat zijn slokdarm nog gevoelig is? Ik sluit me verder aan bij wat anderen zeggen. Laat het bij je zoon wat hij wil eten. Een halve boterham is al een hele goede stap. Koop zacht beleg zoals smeerworst of smeerkaas. Geef multivitamines als je echt denkt dat hij iets tekort komt. Als hij die wel in durft te nemen natuurlijk.
Als het nog weken voortduurt is de POH of EMDR misschien nodig, maar lijkt me nu nog niet hoor.
alhambra
27-12-2024 om 18:51
Blijf rustig, neem hem serieus en dwing hem op dit moment niet om bepaalde dingen te eten. Blijf wel van alles aanbieden i.p.v. hem alleen te geven wat hij wil maar als hij niet wil dan is er morgen weer een dag waarop je het weer aanbiedt.
rionyriony
28-12-2024 om 06:52
Ik zou hem geven wat hij wil en daar zorg aan besteden maar het verder op geen enkele manier belonen ook niet met aandacht.
Je moet erop vertrouwen dat iemand wel gewoonten ontwikkeld ontstaan uit een keus uit het verleden, maar dat het kiezen van gewoon voedsel ook heel erg aantrekkelijk is dus voor hem voldoende reden om dat zelf aan te willen pakken.
Om je niet te verslikken moet je een paar dingen niet doen:
-praten tijdens het eten
-iets denken tijdens het eten wat niet met eten te maken heeft
Je moet dus best je aandacht erbij houden. Hoe dan ook, het blijft iedereen wel een paar keer per jaarl overkomen dat hij dat vergeet en rood aangelopen en proestend de kruimels uit zijn luchtpijp hoest. Reden is altijd dat je voedsel ingeademd hebt in plaats van doorgeslikt. Als je maar voldoende aandacht aan het eetproces besteed dan doe je dat niet dus dan kan je veilig eten.
_Roos_
28-12-2024 om 09:51
Beste tip die hier gegeven is: EMDR
Om een andere reden is het hier ook wel eens mis met eten. Halve boterham is prima. Technische en psychische kan het dus weer. Dat uitstralen naar het kind en kind zelf regie geven daarna.
Op crisismomenten wanneer kind wel honger heeft en wil maar niet kan, pak ik het grootste bord en leg ik er een klein stukje gesneden boterham(peuterhapje) op. Als dat lukt kan ik nog wel eens aanbieden nog een stukje neer te leggen maar daarna laat ik het aan het kind over.