Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

07-12-2022 om 21:09

Kind weinig interesse in sport/ moet jouw kind verplicht op een sport?


De meeste kinderen spelen alleen helemaal niet zo actief buiten dat je het mee kunt tellen als beweging. Hoe ouder, hoe minder.

Suusje. schreef op 08-12-2022 om 16:13:

[..]

Nee catechesatie is niet katholiek en doe je vooral in je puberteit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Catechisatie

Nouhou, niet als die toevallig ook samenviel met de koopavond hoor. Alleen dat ene jaar toen   G.M. uit A3d  in mijn kattenbakgroep zat, toen was ik ineens een stuk toegewijder aan de Heilige Schrift en de dominee. Maar ja, naast het halve rode liedboek kende ik ook het hele lesrooster van A3d uit mijn hoofd.

De activiteit bij sporten valt soms ook vies tegen. Er wordt bij sommige sporten veel op banken gezeten of stilstaand naar instructie geluisterd. 
Laat ik het zo zeggen: kinderen die buiten een balletje trappen krijgen daar misschien meer beweging mee dan wanneer diezelfde kinderen diezelfde tijd op de voetbalclub zouden doorbrengen. 

Ik ken een inmiddels jongeman die als kind ook redelijk op zichzelf was. Zijn ouders hadden een trampoline voor hem gekocht waar hij zich kon uitleven. Geen mede- of tegenspelers, gewoon lekker alleen springen. Misschien voelt hij alsof hij de wolkjes kan bereiken. 

Ik vind het wel belangrijk dat mijn kinderen ergens lid van zijn waar beweging een rol speelt. Dochter is totaal niet sportief, maar danst nu twee maal in de week. Dat blijkt helemaal haar ding te zijn. Zoon heeft van zijn 7e tot zijn 10e op de sport bso gezeten en zit nu op voetbal.

Temet schreef op 08-12-2022 om 16:48:

De activiteit bij sporten valt soms ook vies tegen. Er wordt bij sommige sporten veel op banken gezeten of stilstaand naar instructie geluisterd.
Laat ik het zo zeggen: kinderen die buiten een balletje trappen krijgen daar misschien meer beweging mee dan wanneer diezelfde kinderen diezelfde tijd op de voetbalclub zouden doorbrengen.

Dat valt mij ook op, ik wandel tegenwoordig veel en dan kom ik vaak bij trainingen soms staan ze in een kringetje een bal over te schieten maar vaak ook de helft spelen en de andere helft kijken.

Mijn zoon wandelt sowieso naar school dat zijn al 20 bewegingsminuten, tijdens zijn buiten spelen op school doet hij 2 keer een kwartier rondjes rennen op het plein. Vaak gaat hij op zoek naar vriendjes om buiten te spelen, soms ook niet. Bij de buren op de trampo, even een boodschap op de step of samen fietsen naar de bieb.

Zijn stappenteller komt vaak al snel rond de 20.000 tot 40.000 per dag uit.

Ysenda schreef op 08-12-2022 om 16:17:

[..]

Als je ziet dat zijn vader daardoor zijn leven al met 20! Jaar heeft weten te rekken en daarom nu wel in aanmerking kwam voor een levensreddende operatie sta je er misschien anders in. Dan zie je het belang van gezond leven direct voor je neus.

Vertel maar eens hoe hij dat deed dan. Je kunt je leven niet zo lang rekken door enkel voeding en bewegen,  tenzij je daarvoor heel veel fout deed.

Miepjecody schreef op 08-12-2022 om 21:53:

[..]

Vertel maar eens hoe hij dat deed dan. Je kunt je leven niet zo lang rekken door enkel voeding en bewegen, tenzij je daarvoor heel veel fout deed.

Geen alcohol meer, 4-5x per week sporten, gezonde voeding, en voldoende slaap heeft de voortgang van zijn aandoeningen ernstig vertraagd. En dat heel consequent volhouden. 95% heeft binnen 5 jaar een zware operatie nodig. Een deel van de andere 5% overlijdt en een aantal redden het langer maar moeten dan vaak wel stoppen of minder gaan werken. Mijn ex heeft tot een paar weken voor de operatie meer dan fulltime gewerkt. 

Volgens de artsen heeft zijn aangepaste levensstijl er voornamelijk toe bijgedragen dat de operatie zo laat heeft plaatsgevonden. 

Ysenda schreef op 08-12-2022 om 22:01:

[..]

Geen alcohol meer, 4-5x per week sporten, gezonde voeding, en voldoende slaap heeft de voortgang van zijn aandoeningen ernstig vertraagd. En dat heel consequent volhouden. 95% heeft binnen 5 jaar een zware operatie nodig. Een deel van de andere 5% overlijdt en een aantal redden het langer maar moeten dan vaak wel stoppen of minder gaan werken. Mijn ex heeft tot een paar weken voor de operatie meer dan fulltime gewerkt.

Volgens de artsen heeft zijn aangepaste levensstijl er voornamelijk toe bijgedragen dat de operatie zo laat heeft plaatsgevonden.

Als hij daarvoor normaal leefde, kan hij echt niet door enkel bewegen en normaal eten, zoveel extra tijd hebben. Dan leefde hij daarvoor vast erg ongezond. 

Wat voor ziekte was het?

Mijn oudste is hoogbegaafd en zit ook alleen maar in zijn hoofd. Hij heeft weinig activiteiten binnen- en buitenshuis die hij leuk vindt. We stimuleren het sporten wel, door bijvoorbeeld proeflessen aan te bieden. Maar het moet geen pushen worden in mijn optiek.
Ik vind het vooral belangrijk dat hij mee krijgt dat bewegen / sporten leuk is (of kan zijn). Maar dat doen we eerder met voorbeeldgedrag (zelf sporten we ieder 2x per week en praten we ook wel eens over de leuke kanten van onze sport) en door sporten mogelijk te maken. En door bij mooi weer een stukje te gaan fietsen bijvoorbeeld. Ik ben bang dat pushen om op een sport te gaan averechts werkt.
Hij zit trouwens wel op een denksport (schaken). Dat heeft wel in beweging gezet voor zijn sociale en emotionele ontwikkeling. En past ook goed bij hem.

Miepjecody schreef op 08-12-2022 om 22:21:

[..]

Als hij daarvoor normaal leefde, kan hij echt niet door enkel bewegen en normaal eten, zoveel extra tijd hebben. Dan leefde hij daarvoor vast erg ongezond.

Wat voor ziekte was het?

Ziekte is niet gekomen door ongezond leven, het was/is een auto-immuunziekte.

En jij bent arts en kan zo het standpunt van zijn artsengroep van het scherm af onderuit halen, vind ik toch knap.

Het is prachtig, Ysenda, dat jouw partner het voortschrijden van zijn ziekte fors heeft kunnen vertragen door erg veel energie in een gezonde levensstijl te steken.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen die geen aandoening hebben ook hun leven met 20 jaar verlengen door vergelijkbare ingrepen. 

Net zoals extra vitamine c levensreddend is voor iemand met scheurbuik, maar niet veel toevoegt voor iemand zonder vitaminegebrek, zo is een levensstijl, gericht op het bestrijden van een ziekte, niet per se even nuttig voor iemand zonder die ziekte

Ysenda schreef op 12-12-2022 om 09:57:

[..]

Ziekte is niet gekomen door ongezond leven, het was/is een auto-immuunziekte.

En jij bent arts en kan zo het standpunt van zijn artsengroep van het scherm af onderuit halen, vind ik toch knap.

Dan nog zegt het niets over iemand anders met dezelfde ziekte, die ook zou sporten,  of dit hetzelfde effect zou hebben.

En al helemaal geen reden om je kinderen verplicht te laten sporten.

Miepjecody schreef op 12-12-2022 om 12:06:

[..]

Dan nog zegt het niets over iemand anders met dezelfde ziekte, die ook zou sporten, of dit hetzelfde effect zou hebben.

En al helemaal geen reden om je kinderen verplicht te laten sporten.

Precies!

Beweging is gezond dat weten we allemaal. En als je sport superleuk vindt, ook niks aan de hand. Maar VERPLICHTEN op een sport te MOETEN kan ook tegenwerken weet ik uit ervaring. 

Bewegen kan gelukkig op veel manieren.

Ik vraag me af hoe dat verplichten eruit ziet. Het zou nog kunnen met een klein kind, maar als ze wat ouder worden en ze zouden er niets aan vinden, ga je dan je onwillig kind verplicht daarheen sturen. Elke week een heleboel drama? 

Verplichten klinkt behoorlijk dominant en zo zou ik niet mijn kinderen willen opvoeden. 
Dat is net hetzelfde als kinderen die rustig zijn en niet van drukte houden naar een teamsport sturen. Want het is zo goed voor kind om te leren omgaan met anderen. Soms past dit niet bij het kind. Jammer dat ouders daar (goedbedoeld) overheen walsen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.