Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kind, bijna 5, wil niet poepen op wc. Alleen in luier/broek en ontwijkt het aangeven

Hoi hoi,

Onze zoon gaat vlg jaar naar groep 2, maar wil niet poepen op de wc.
Bekkenfysiotherapeut (poepdokter) heeft geen effect gehad, en in september begint het psychologische traject.
School werkt heel goed mee; buiten het poepprobleem, vinden ze dat hij zich emotioneel/sociaal en cognitief goed ontwikkeld, en dat zien wij ook.

Lange tijd gaf hij aan dat hij het gewoon niet wil, maar vaak ook dat hij bang is. 
Zittend plassen op wc is geen probleem.
Hij kan het ook ophouden als het nodig is.
Hij heeft nooit buikproblemen gehad, ook geen traumatische ervaring naar ons idee.

Bij de poepdokter kwamen we niet verder dan dat hij het aan kon/wilde geven als hij moest.

Uiteraard hebben we alles geprobeerd, belonen, erbij zitten, positief zijn voor langere tijd, speeltje op de wc, bergen wc papier in toilet zodat het niet plonst. Ook kleine potje wil hij niet. We praten er af en toe over, als we erbij zitten, dat alles veilig is, etc.

Inmiddels verschoont hij zichzelf op school, vouwt luier op en doet in plastic zakje etc, en doet verder wat normaal vereist is op de wc.

Nu denken we dat het misschien toch ligt aan het feit dat hij gewend is om staand te poepen.
Dus we proberen het hem weer te laten aangeven als hij moet poepen, zodat we naar de wc kunnen gaan en hij daar zittend op het kleine potje/of gehurkt met luier aan kan proberen te poepen.
Maar er is grote weerstand bij hem, zodra hij in de gaten heeft dat we een stap verder zijn, dan gaat hij een stap terug. En dus poept hij weer geruisloos als we het niet in de gaten hebben.

Heeft iemand in dezelfde situatie gezeten en tips?


hooi werkt eigen regie geven?
Dus vertellen dat je poepen op potje/wc wil bereiken in de volgende stappen.
- poepen in de badkamer/toilet ruimte. Luiers om mag staand. 
- zittend met luier poepen op wc/potje
-plakkers los van de luiers en dan poepen 
- luier in het potje leggen. Dan poepen.
- dan zonder luier.

Tegen je zoon zeggen..dat hij het tempo bepaald. Hij mag kiezen wanneer hij aan de volgende stap toe is. (Nooit echt nooit pushen tot volgende stap) Alleen wel benoemen wat de stappen zijn af en toe. 
Ik zij altijd iets in de trend van. Jij bepaald als jij er aan toe bent. Jij beslist. Je mag het aangeven als je naar de volgende stap wilt. 

Ik beloonde wel met een sticker. Maar weet niet of dat bij jou zoon werkt.

Zo heb ik het voor elkaar gekregen bij 4 jarige dochter.
Autonomie probleem? Als zij maar regie had. 
Dus zij besloot wanneer ze toe was aan de volgende stap.
Wij zijn overigens blijven steken bij de ena laatste stap.  Maar die heb ik kunnen vervangen door wc papier😊 i.p.v. open luier in potje.
Nu de stap naar de wc nog. Maar die komt vast ooit vanzelf.

Het lijkt er meer op dat het psychologisch is, zeker omdat hij alles al zo bewust kan doen en hij aangeeft dat hij bang is. Ik denk dat jullie het psychologische traject af moeten wachten, hoe moeilijk ook. Zou hij toevallig niet eerder terecht kunnen bij psycholoog? Of misschien kunnen dit eens proberen: https://dekinderfluisteraar.nl/

Het is niet heel duur en helpt het dan zou dat fantastisch zijn toch? Je kan het altijd proberen en wie weet kind een verder lang traject besparen. 
Veel sterkte! 

Kaartje1 schreef op 03-07-2024 om 19:48:

hooi werkt eigen regie geven?
Dus vertellen dat je poepen op potje/wc wil bereiken in de volgende stappen.
- poepen in de badkamer/toilet ruimte. Luiers om mag staand.
- zittend met luier poepen op wc/potje
-plakkers los van de luiers en dan poepen
- luier in het potje leggen. Dan poepen.
- dan zonder luier.

Tegen je zoon zeggen..dat hij het tempo bepaald. Hij mag kiezen wanneer hij aan de volgende stap toe is. (Nooit echt nooit pushen tot volgende stap) Alleen wel benoemen wat de stappen zijn af en toe.
Ik zij altijd iets in de trend van. Jij bepaald als jij er aan toe bent. Jij beslist. Je mag het aangeven als je naar de volgende stap wilt.

Ik beloonde wel met een sticker. Maar weet niet of dat bij jou zoon werkt.

Zo heb ik het voor elkaar gekregen bij 4 jarige dochter.
Autonomie probleem? Als zij maar regie had.
Dus zij besloot wanneer ze toe was aan de volgende stap.
Wij zijn overigens blijven steken bij de ena laatste stap. Maar die heb ik kunnen vervangen door wc papier😊 i.p.v. open luier in potje.
Nu de stap naar de wc nog. Maar die komt vast ooit vanzelf.

Mijn kinderen waren ook zo. Wel herkenbaar. Zo heb ik het toen ook ongeveer aangepakt. Mijn kinderen waren toen zindelijk voordat ze naar de basisschool gingen. Ik denk dat bij het kindje van TO misschien wel nog meer speelt waardoor het kindje het poepen per se echt nog niet wil op de wc.

D_Duck

D_Duck

03-07-2024 om 20:25 Topicstarter

@Dietloverzzz
Zeker is het psychologisch en speelt er meer, dat kan bijna niet anders. Voorgesprek met psychologe vandaag gehad en ivm een lange vakantie pas in september echt aan de beurt. De reden dat ik dit topic open is ook meer omdat ik niet zo goed weet in hoeverre dit probleem te maken kan hebben met bijvoorbeeld de zwangerschap/stress etc, daar gaan ze ook naar kijken natuurlijk. Ik ben de vader overigens. EMDR therapie is voornamelijk nuttig als het kind aantoonbaar een trauma heeft en dat is in dit geval volgens ons niet zo.

@Kaartje1
Mee eens, we gaan weer terug naar de basis, net zoals de stappen die jij en @Dietloverzzz al aangeven. De vakantie zal ons meer tijd geven om dit in detail te doen. Ik denk dat het ook met het staand poepen te maken heeft dus tussen stap 1 en stap 2 zal ik hem proberen te laten leunen tegen de wc aan, staand. Mits hij wel bereid is om aan te geven dat hij moet poepen.

Dank voor jullie reacties, ik zat ook al beetje op die lijn, goed om te horen.

Als het psychisch is dan is het belangrijk om het positief te houden. Dus niet boos worden, niet dwingen of teleurgesteld zijn. Maar vooral het goede prijzen en belonen. Hij doet zijn best en neemt duidelijk ook zelf verantwoordelijkheid door zichzelf te verschonen.

Geef aan dat je bereid bent hem te helpen met oefenen. Vraag hem wat hij nodig heeft. Laat het proces en het tempo bij hem liggen. Ik zou ook proberen juist niet alle stappen te plannen, maar gewoon steeds 1 volgende stap samen afspreken. Waarbij je hem laat bepalen hoe groot de stap is. 

En als dat dan lukt belonen. Liefst met een beloning die hij zelf heeft bedacht. Speelgoed dat hij heel graag wil hebben of een uitje naar het zwembad.

En als hij iets terugvalt vang hem dan liefdevol op. Zeg dat je weet dat hij het moeilijk vind en dat het niet erg is als het eens niet lukt. Zorg dat de keren dat het lukt meer indruk maken dan de keren dat het niet lukt.

Draagt hij trouwens nu hele dagen een luier? Zo ja dan zou het ook nog een stap zijn dat hij zonder luier gaat en de luier aantrekt als hij moet poepen. 

Ik hoop dat het lukt to!
En anders hoop ik heel erg dat dat psychologische traject werkt en ze daar goede tips en begeleiding kunnen bieden.
Het lijkt mij voor jullie en je zoon erg lastig.

D_Duck

D_Duck

03-07-2024 om 21:15 Topicstarter

@Jillz
We houden het positief inderdaad, in het verleden heb ik dat soms niet gedaan. Soms was ik er echt klaar mee en heb ik hem gedwongen, dat zal niet de oorzaak zijn, maar het helpt natuurlijk niet.
En inderdaad, de luier, die laten we nog even om tot hij nog op school zit einde volgende week ivm schoonmaakproces.
Als we op vakantie gaan doen we de luier af en vertellen we dat hij die op de wc om mag doen, en dan de vorige stappen.
Thanks!

D_Duck schreef op 03-07-2024 om 20:25:

@Dietloverzzz
Zeker is het psychologisch en speelt er meer, dat kan bijna niet anders. Voorgesprek met psychologe vandaag gehad en ivm een lange vakantie pas in september echt aan de beurt. De reden dat ik dit topic open is ook meer omdat ik niet zo goed weet in hoeverre dit probleem te maken kan hebben met bijvoorbeeld de zwangerschap/stress etc, daar gaan ze ook naar kijken natuurlijk. Ik ben de vader overigens. EMDR therapie is voornamelijk nuttig als het kind aantoonbaar een trauma heeft en dat is in dit geval volgens ons niet zo.

@Kaartje1
Mee eens, we gaan weer terug naar de basis, net zoals de stappen die jij en @Dietloverzzz al aangeven. De vakantie zal ons meer tijd geven om dit in detail te doen. Ik denk dat het ook met het staand poepen te maken heeft dus tussen stap 1 en stap 2 zal ik hem proberen te laten leunen tegen de wc aan, staand. Mits hij wel bereid is om aan te geven dat hij moet poepen.

Dank voor jullie reacties, ik zat ook al beetje op die lijn, goed om te horen.

Graag gedaan! Hopelijk vinden ze snel de echte oorzaak en kan dit worden weg genomen. Het is zo september en anders zou ik eens kijken naar de alternatieve weg wat je in de zomer kan proberen. Bijvoorbeeld wat ik net noemde, of een homeopaat ofzo. Ik heb daar echt hele goede verhalen over gehoord met hele snelle goede resultaten voor kinderen en helpt het niet dan schaadt het niet. Er is zoveel wat we niet kunnen verklaren. 

Je hebt natuurlijk alles al geprobeerd, maar kwam dit laatst tegen. Wie weet heb je er toch iets aan.
https://www.doortrekkenmaar.nl/ 

Sterkte! uiteindelijk komt het goed!

Heeft hij al eens gezien hoe jullie poepen? 

Mijn zoontje had een vergelijkbaar verhaal. Op de poeppoli was het advies: met luier aan op de wc laten poepen (zodat zittend poepen normaal werd). Nadat dit goed ging, was de volgende stap: knip een gat in de luier en maak dat gat bij iedere volgende keer groter. 
uiteindelijk zei zoontje zelf “ja maar dan kan ik net zo goed zonder luier poepen” en toen was het opgelost. 
Wie weet heb je hier iets aan. Wij vonden het ook een lastig probleem. 

waarom wordt er aan iets psychologisch gedacht? 
Hier hetzelfde, kind poept alleen in een luier en wordt bijna 5. Hij vraagt om een luier als hij moet poepen en is juist een ster in ophouden dus op school en andere plekken houdt hij het op/poept hij nooit. Bij thuiskomst vraagt hij dan meteen een luier. Kinderarts gaf juist aan dat dit geen kwaad kan en er niet moet worden gedwongen. Dat het vanzelf overgaat dus er in mee gaan maar wel op een vaste plek poepen. 

Volgens mij hebben veel kinderen dit. Mijn oudste dochter wilde alleen maar im een luier poepen achter het gordijn .  Geen aandacht aan besteed en op een gegeven moment was het ineens over. Jongste precies zo. Eerst nog wat moeite gedaan om het op de wc te doen, vooral omdat zij het echt ging ophouden. Werd een beetje een strijd dus mee gestopt en het laten gaan. Na een paar maanden was het over. Mijn advies is dus er wat relaxter mee omgaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.