Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kerstdiner op school


Decembermamma schreef op 15-12-2022 om 14:19:

[..]

Hier precies zo en de gerechten zijn nou niet zo dat je er op hoeft uit te sloven, de pizza wordt nu diepvriespizza, er komen nuggets, bami, patat, rauwkost, appelmoes, en ook pakken / flessen drinken, nachos, toetjes enzo.

Hier koken sommige ouders wat uitgebreider maar echt niet om op te scheppen. Ze zijn gewoon gewend om zo te koken. Hier wordt ook duidelijk geadviseerd hoeveel je moet maken zodat er weinig overblijft. Ik ga ook niet voor alle 32 kinderen appelmoes meenemen, dat zou zonde zijn.

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 13:36:

[..]

Nou, wat is er mis met een beetje uitsloven?

Niks, maar in dit geval is het meestal als parelen voor zwijnen. 

Verreweg de meeste kinderen gaan voor de pizza, friet, appelmoes en nuggets.

Natuurlijk zitten er een paar bij die zich enthousiast storten op de onbekende en ingewikkelde hapjes maar voor het overgrote deel hoeft dat niet.

Plus dat kwaliteit bij dat soort gelegenheden ook vaak weinig uitmaakt. Kinderen worden minstens zo enthousiast van diepvries pizzas en diepvries nuggets dan van zelf gemaakte pizzas en nuggets. Bovendien moet alles vervoerd worden en opgewarmd in de magnetron dus dan valt een deel van de het verschil in kwaliteit ook weg. 

Maar op zich is het natuurlijk prima om er wat meer van te willen maken.

MamaE schreef op 15-12-2022 om 14:23:

[..]

Dat kan. Maar 99% van de kinderen lust dat wel. Op een kinderfeestje is het eigenlijk ook bijna altijd friet met snack. Of pannenkoeken. Of pizza. Heb nog weinig anders voorbij horen komen van dochter over de kinderfeestjes die ze had.

Het ligt er ook aan waar je woont en wat kinderen gewend zijn. Hier is de populatie heel muticultureel en daardoor de eetgewoontes ook anders. Broodjes met beleg worden hier echt slecht gegeten terwijl het elders weer normaal is. Op kinderfeestjes is het aanbod vaak wat de locatie waar je bent te bieden heeft, inderdaad vaak patat met snacks. Dat lust ook niet iedereen. Als ze hier mogen kiezen dan kiezen ze vaak ook liever wat anders. School had paar jaar terug een jubileumfeest waarbij iedereen patat en snack kreeg, nou er is nog nooit zoveel overgebleven...echt zonde. Op een kleine school zal dat makkelijker gaan.

MamaE schreef op 15-12-2022 om 14:12:

[..]

Ja, hier heeft school maar ongeveer 80 leerlingen, verdeeld over vier combiklassen.
Ik zou het zonde vinden als er veel overblijft of er veel culinaire hoogstandjes zijn die veel kinderen niet lusten/kennen/willen.

Een kerstontbijt of lunch is ook prima wat mij betreft. Ik vind dit soort randzaken gewoon niet zo belangrijk. Mijn kind heeft een leuke avond en dan vind ik het al gauw goed.

Dat speelt hier dus eigenlijk niet. Bijna alles gaat altijd wel op. En door de diversiteit van kinderen is er voor ieder wat wils. 

En wat versta je onder culinaire hoogstandjes? Wat voor de een heel bijzonder is, is voor de ander doodnormale kost.

bij ons eten de kinderen kerstdiner in hun eigen klas. Tegelijk is er een borrel voor ouders in de aula. Eten dat in de klassen overblijft gaat naar de borrel,  dus weinig verspilling. 

Bijtje82

Bijtje82

15-12-2022 om 15:13

MamaE schreef op 15-12-2022 om 13:53:

[..]

Dat het dan zo'n wedstrijdje wordt onder ouders om elkaar te overtreffen.
Ik ben er meer voor dat de ouderraad/school zelf iets regelt. Voor een hele klas iets moeten maken kan best wat kosten en zeker als je meerdere kinderen hebt. Niet iedereen kan dat betalen, zeker nu niet. Ook niet alle ouders hebben er zin in/tijd voor.

Hier krijgen ze friet met een snack. Niet gezond, maar alle kinderen lusten het en het is geen gedoe voor ouders.

Hier kun je gewoon inschrijven op een lijst, niets verplicht. En je mag max 10 stuks maken van hetgeen je maakt. 

Zo heb je wel meer variatie en kun je als ouder ook rekening houden met wat het eigen kind lust. 

Friet met snack was bij ons vroeger ook hoor. Maar ja, tegenwoordig moet alles verantwoord en afgewogen. Dus dan krijg je dit.

Bij onze kinderen stelden ze per klas een kerstdiner samen, bijvoorbeeld tomatensoep, stokbrood, kipnuggets, hamburgers, aardappelkroketjes, rijst, twee soorten groente en twee verschillende toetjes. Er werd door de kinderen een mooie menukaart gemaakt voor op tafel en de ouders maakten één of twee onderdelen van het menu. Daarna kon je, als je dat wou, bij de school de kassabon inleveren en kreeg je het bedrag terug.

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 15:18 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 15:13:

[..

Friet met snack was bij ons vroeger ook hoor. Maar ja, tegenwoordig moet alles verantwoord en afgewogen. Dus dan krijg je dit.

Het gaat niet altijd om verantwoord en afgewogen, maar ik weet nog wel goed dat mijn zoon in groep 1 en 2 een kleuterdag kreeg (ipv schoolreis) en daar aten ze patat, in groep 3 gingen ze op schoolreis (zelf brood mee) maar als verrassing kregen ze toch ook .....patat, in groep 4 en 5 gingen de schoolreisjes niet door want corona, maar er werd een sportief uitje op wandel afstand geregeld met als afsluiter patat met snack, toen kwam dat winterfeestgebeuren met patat en snacks ook langs. Dus ja het zou voor de kinderen die echt niet van patat houden weleens leuk zijn als de kinderen wat anders zouden krijgen te eten.

Ons kerstdiner op school vroeger: de man van de snackbar liep door de zaal en vroeg aan iedereen: frikandel of kroket. Patat erbij en dat was het. Good old 80s. 
Zelf ben ik niet zo creatief & mijn kids lusten weinig, dus als ze zelf op een lijst moesten schrijven kregen ze van mij als opdracht om zodra de lijst er hing, knakworst in bladerdeeg op te schrijven. 1 keer moest de oudste iets kiezen van een lijst van juf en heb ik groentesoep gemaakt. Wat warm naar school vervoerd moest, maar het is gelukt. Nu zitten ze op de middelbare. Einde kerstdinergeneuzel!

Decembermamma

Decembermamma

15-12-2022 om 15:53 Topicstarter

Netherfield schreef op 15-12-2022 om 15:37:

Ons kerstdiner op school vroeger: de man van de snackbar liep door de zaal en vroeg aan iedereen: frikandel of kroket. Patat erbij en dat was het. Good old 80s.
Zelf ben ik niet zo creatief & mijn kids lusten weinig, dus als ze zelf op een lijst moesten schrijven kregen ze van mij als opdracht om zodra de lijst er hing, knakworst in bladerdeeg op te schrijven. 1 keer moest de oudste iets kiezen van een lijst van juf en heb ik groentesoep gemaakt. Wat warm naar school vervoerd moest, maar het is gelukt. Nu zitten ze op de middelbare. Einde kerstdinergeneuzel!

Bij ons geen kerstdiner in de jaren 80. We hadden een kerst kerkdienst en die was verplicht.

Bijtje82

Bijtje82

15-12-2022 om 16:13

Decembermamma schreef op 15-12-2022 om 15:53:

[..]

Bij ons geen kerstdiner in de jaren 80. We hadden een kerst kerkdienst en die was verplicht.

Kinderen wordt tegenwoordig niets meer uitgelegd over Kerst en Pasen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 16:15

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 16:13:

[..]

Kinderen wordt tegenwoordig niets meer uitgelegd over Kerst en Pasen.

Op christelijke scholen wel. Hier wel in elk geval. Er is elk jaar een kerkdienst onder schooltijd. Nichtjes en neefjes in andere dorpen en plaatsen hebben hetzelfde. 

Netherfield schreef op 15-12-2022 om 15:37:

Nu zitten ze op de middelbare. Einde kerstdinergeneuzel!

Hier op het VO ook kerstdiner hoor

MamaE schreef op 15-12-2022 om 14:23:

[..]

Dat kan. Maar 99% van de kinderen lust dat wel. Op een kinderfeestje is het eigenlijk ook bijna altijd friet met snack. Of pannenkoeken. Of pizza. Heb nog weinig anders voorbij horen komen van dochter over de kinderfeestjes die ze had.

Ik weet nog van zoon die bij een feestje op de pannenkoekenboot vroeg of hij een bruine boterham kon krijgen want hij lustte toen nog geen pannenkoeken of witbrood. Toen werd 'm patat aangeboden maar dat vond ie ook niet zo lekker, uiteindelijk werd het toch die bruine boterham met pindakaas.

Bijtje82 schreef op 15-12-2022 om 16:13:

[..]

Kinderen wordt tegenwoordig niets meer uitgelegd over Kerst en Pasen.

Niet iedereen geloofd in hetzelfde dus er is ook niet 1 uitleg. Op een aantal Christelijke en katholieke scholen is die bijbelse uitleg er wel. En bij mijn gereformeerde schoonfamilie draait het op de basisschool van hun kinderen enkel om de kerkdienst. Het is dan ook net welke school je kiest. Maar goed dat is weer een andere discussie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.