Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jongen van 6 groep 3 - vriendjes

Peiling

Moeten wij als ouders ons “bemoeien” met vriendschappen?
12 stemmen
33%
67%

Ik zou die parallelklas zeker wel overwegen als die er is. Jouw zoon voelt heus wel aan dat er geen match is tussen hem en de juf en zal er naar verwachting alleen maar beter van worden. Gewoon aangeven dat het beter is voor hem, zo neutraal mogelijk, of helemaal niet en gewoon doen.
Destijds toen onze zoon in groep 3 zat, na juist een jaar extra kleuteren, trof hij ook zo'n juf die geen vertrouwen in hem had. Vond dat hij niets kon, niet lezen, niet rekenen, lui was, ongeïnteresseerd etc. Wij kwamen er echter pas aan het einde van het schooljaar achter, toen uitte zei dit in een gesprek. Het ging inderdaad niet lekker met zoon, maar niet dusdanig dat hij echt vastliep o.i.d. Na dat gesprek hebben we hem groep 4 in de parallelklas laten doen. Juf was faliekant tegen, want dan was hij weg bij zijn vriendjes zei hij. Toen heb ik het hogerop gespeeld bij de directrice en die ging akkoord omdat ze wist dat wij anders van school zouden wisselen. In groep 4 kon hij opeens prima rekenen en zei de juf binnen 2 weken dat we hem op dyslexie moesten laten testen, want ze zag overduidelijk kenmerken. Dit bleek dus juist. 
Zoon had het prima naar zijn zin in deze nieuwe klas, kreeg ook weer nieuwe vriendjes en de oude zag hij op het schoolplein nog. Hij heeft nooit last gehad van de wisseling en er nooit naar gevraagd. Terwijl hij het vreselijk vond om in de kleuterklas te blijven zitten en daar echt wel last van heeft gehad.
Later in groep 8 trof hij de juf uit groep 3 weer, gelukkig maar voor 2 dagen in de week. Hij wist nog precies dat hij haar niet prettig vond. Ben toen meteen weer het gesprek met haar aangegaan, maar ze was natuurlijk alles 'vergeten' wat ze destijds had gezegd. Het is nooit goed gekomen tussen zoon en deze juf, maar hij heeft het jaar met haar uitgezongen.

en je zorg rondom de parallelklas en veranderingen: ons kind wilde niet van school, want onbekend. Na 4 dagen meedraaien was hij om. Kinderen zijn flexibeler dan je denkt en als je het goed uitlegt dan pakken kinderen t vaak prima op. Hij voelt ongetwijfeld scherp aan dat dit niet oke is. 

mamatessa schreef op 10-03-2022 om 19:50:

[..]

Omdat het soms echt belangrijk is en het juiste lijkt om te doen. Je kunt niet altijd voorzien welke kant t kwartje op valt. Onze zoon is ook met 5.5 naar gr 3 gegaan omdat hij cognitief niets meer te zoeken had in gr 2. Hij had dat nodig. Verschil was wel dat hij wel vriendjes had, en tot hij in gr 6 echt vastliep, altijd ook had. Maar geen peers. Het heeft dus niet altijd met haast te maken, maar met uitvinden wat je kind nodig heeft en dat is soms erg ingewikkeld. En dat verandert ook echt niet persé als ze een jaar langer blijven kleuteren (verveling ligt enorm op de loer). Of een jaar eerder of later naar t VO gaan, de eigen issues blijven gewoon meelopen

Ik ben dus meer voor een paar maanden vervelen, dan voor schooljaren op de tenen lopen of zelfs vastlopen. 

Tatemae schreef op 10-03-2022 om 22:09:

[..]

Ik ben dus meer voor een paar maanden vervelen, dan voor schooljaren op de tenen lopen of zelfs vastlopen.

Dat kan. Maar er zijn kinderen bij wie verveling niet een paar maanden maar jaren op de loer ligt. En ik kan je vertellen dat ondanks een versnelling het zelfs dan niet hoeft te betekenen dat er niet meer verveeld wordt. Je kan er een dood-en doodongelukkig kind van krijgen. En van tevoren weet je niet altijd welk scenario t beste is. 

Tatemae schreef op 10-03-2022 om 22:09:

[..]

Ik ben dus meer voor een paar maanden vervelen, dan voor schooljaren op de tenen lopen of zelfs vastlopen.

Daarmee lijk je te zeggen dat een paar maanden vervelen uitsluit dat een kind vast kan lopen, maar dat is helaas niet niet zo. Zoals mammatessa al zegt, je neemt besluiten op basis van je kennis en verwachtingen, maar er zijn altijd onverwachte elementen die de zaak kunnen veranderen. Dan bekijk je je opties opnieuw en neem je een nieuw besluit. 

Sterker nog: het zou best kunnen dat kind zich nog steeds verveelt en niet uit wordt gedaagd en dat dat ten grondslag ligt aan zijn gedrag nu.
Sommige scholen denken dat een groep overslaan ‘de’ oplossing is voor een voorsprong maar dat zou fijn zijn maar is het vaak echt niet. 
Daar zou ik dus naar kijken en verder ook kamp parallel klas hier. Zo snel mogelijk, niet lang aankijken, dit lijkt m niet te worden. (Mits leerkracht andere klas hem ook echt beter kan invoelen) 
Snelle leerlingen leren snel dus ook de verkeerde dingen leren ze snel…

mamatessa schreef op 10-03-2022 om 22:15:

[..]

Dat kan. Maar er zijn kinderen bij wie verveling niet een paar maanden maar jaren op de loer ligt. En ik kan je vertellen dat ondanks een versnelling het zelfs dan niet hoeft te betekenen dat er niet meer verveeld wordt. Je kan er een dood-en doodongelukkig kind van krijgen. En van tevoren weet je niet altijd welk scenario t beste is.

+1

Kerstin75 schreef op 10-03-2022 om 21:11:

[..]

5,5 en jarig in december hoort gewoon. Hij was begin sept dus gewoon 5,75 jaar. Ja dan zou hij de jongste moeten zijn maar de oudste zou niet meer dan een jaar ouder moeten zijn dan hem. Het is helemaal geen klas overslaan.

Ja maar 5.5 jaar in september betekent dat hij van febr of maart zou zijn...dus dat is dan toch niet gewoon? 

ZonnigeSun schreef op 11-03-2022 om 05:33:

[..]

Ja maar 5.5 jaar in september betekent dat hij van febr of maart zou zijn...dus dat is dan toch niet gewoon?

Hij is van midden december, staat er. 

Leene

Leene

11-03-2022 om 13:35

Jonagold schreef op 10-03-2022 om 22:16:

[..]

Daarmee lijk je te zeggen dat een paar maanden vervelen uitsluit dat een kind vast kan lopen, maar dat is helaas niet niet zo. Zoals mammatessa al zegt, je neemt besluiten op basis van je kennis en verwachtingen, maar er zijn altijd onverwachte elementen die de zaak kunnen veranderen. Dan bekijk je je opties opnieuw en neem je een nieuw besluit.

Ik vind het ook heel lastig om een goed advies te geven want je neemt je eigen ervaringen altijd mee.

Nog even over een klas overslaan als een kind van december is. Dat is inderdaad niet zo. De grens is al jaren geleden verlegd van oktober naar januari. Sterker nog als je je kind van december is, zoals mijn dochter en nog een keer groep 1 doet ben je officieel een zittenblijver. Als je veel van dat soort kinderen hebt schijnt dat ook weer niet gunstig voor de schoolcijfers te zijn.

Toch is de school waar mijn kinderen op zaten erg veranderd. Van een school waar elk kind van oktober november en december bijna automatisch naar groep 2 gingen, zijn ze alle kinderen heel goed gaan bespreken en vaak leidde dat er toe dat die kinderen langer bleven kleuteren. Verder had en heeft de school een soort top klas. Waar kinderen naar toe kunnen voor meer uitdaging, muziekprojecten, Latijn Grieks etc 

Maar waar de school van af is gestapt is van klassen overslaan, terwijl ze een flink aantal jaren op die lijn hebben gezeten. Een zoon van een bevriend echtpaar bijvoorbeeld, 2 klassen overgeslagen. Zijn zus 1 klas, andere kennissen hadden ook een zoon die een klas had overgeslagen. Er waren er echt heel veel. Zijn ze compleet van teruggekomen. Veel kinderen bleken toch sociaal vast te lopen op de basis school of later op het middelbaar. Liever in eigen klas met extra aanbod dan versneld doorgaan. En voordat sommigen beginnen te gillen.. ik heb het natuurlijk niet over ( extreem) hoog begaafde kinderen. Maar wees eerlijk die zijn er niet zoveel.

TO ik denk dat je een balans moet gaan maken. Bij je zoon op school hebben ze dus parallel klassen, je kunt kijken en bespreken of het daar wel lukt. Hoe is zijn schoolwerk? Als hij nu heel goed meekomt kan ik me voorstellen dat het ook een 'bezoeking' is om groep 3 nog een keer te doen. Als hij matig meekomt maar net goed genoeg is om over te gaan zou ik zelf de voorkeur houden voor doubleren..Zeker als je weet dat hij sociaal goed lag in die klas en daar weerbaar is. Echt nogmaals, uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat een kind wat sociaal onderuit gaat en geen vriendjes meer heeft en min of meer alleen staat een drama is wat jaren doorwerkt. En ook invloed heeft op je gezinsleven. Zoek een balans tussen meekomen met de lesstof en veilig en geaccepteerd voelen. Het liefst natuurlijk allebei. Sterkte.

Leene schreef op 11-03-2022 om 13:35:

[..]

Ik vind het ook heel lastig om een goed advies te geven want je neemt je eigen ervaringen altijd mee.

Nog even over een klas overslaan als een kind van december is. Dat is inderdaad niet zo. De grens is al jaren geleden verlegd van oktober naar januari. Sterker nog als je je kind van december is, zoals mijn dochter en nog een keer groep 1 doet ben je officieel een zittenblijver. Als je veel van dat soort kinderen hebt schijnt dat ook weer niet gunstig voor de schoolcijfers te zijn.

Toch is de school waar mijn kinderen op zaten erg veranderd. Van een school waar elk kind van oktober november en december bijna automatisch naar groep 2 gingen, zijn ze alle kinderen heel goed gaan bespreken en vaak leidde dat er toe dat die kinderen langer bleven kleuteren. Verder had en heeft de school een soort top klas. Waar kinderen naar toe kunnen voor meer uitdaging, muziekprojecten, Latijn Grieks etc

Maar waar de school van af is gestapt is van klassen overslaan, terwijl ze een flink aantal jaren op die lijn hebben gezeten. Een zoon van een bevriend echtpaar bijvoorbeeld, 2 klassen overgeslagen. Zijn zus 1 klas, andere kennissen hadden ook een zoon die een klas had overgeslagen. Er waren er echt heel veel. Zijn ze compleet van teruggekomen. Veel kinderen bleken toch sociaal vast te lopen op de basis school of later op het middelbaar. Liever in eigen klas met extra aanbod dan versneld doorgaan. En voordat sommigen beginnen te gillen.. ik heb het natuurlijk niet over ( extreem) hoog begaafde kinderen. Maar wees eerlijk die zijn er niet zoveel.

TO ik denk dat je een balans moet gaan maken. Bij je zoon op school hebben ze dus parallel klassen, je kunt kijken en bespreken of het daar wel lukt. Hoe is zijn schoolwerk? Als hij nu heel goed meekomt kan ik me voorstellen dat het ook een 'bezoeking' is om groep 3 nog een keer te doen. Als hij matig meekomt maar net goed genoeg is om over te gaan zou ik zelf de voorkeur houden voor doubleren..Zeker als je weet dat hij sociaal goed lag in die klas en daar weerbaar is. Echt nogmaals, uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat een kind wat sociaal onderuit gaat en geen vriendjes meer heeft en min of meer alleen staat een drama is wat jaren doorwerkt. En ook invloed heeft op je gezinsleven. Zoek een balans tussen meekomen met de lesstof en veilig en geaccepteerd voelen. Het liefst natuurlijk allebei. Sterkte.

Precies dat! Zolang je dat doet, kinderen goed zien en bespreken, en goed onderbouwen waar en waarom je er voor kiest,  daar waar mogelijk met ouders samen doe je volgens mij als school precies wat je moet doen. Zo'n grens moet juist niet hard zijn. En ze doen nog iets belangrijks bij jou op school: niet (alleen) extra werk bieden (lees meer van hetzelfde), maar verdieping en verrijking. Mi heeft dat altijd de voorkeur boven versnelling, omdat ze dan wel de broodnodige leermomenten krijgen. Na een versnelling zitten kids vaak al gauw weer aan de bovenkant, het helpt vaak maar even. Verdieping, verrijking, werken aan executieve vaardigheden, leren dat fouten maken nodig is, is heel belangrijk. Ik vrees dat jouw school al flink wat stappen verder is dan de meeste scholen, mooi voorbeeld hoe t ook kan!

Leene

Leene

11-03-2022 om 19:45

mamatessa schreef op 11-03-2022 om 18:09:

[..]

Precies dat! Zolang je dat doet, kinderen goed zien en bespreken, en goed onderbouwen waar en waarom je er voor kiest, daar waar mogelijk met ouders samen doe je volgens mij als school precies wat je moet doen. Zo'n grens moet juist niet hard zijn. En ze doen nog iets belangrijks bij jou op school: niet (alleen) extra werk bieden (lees meer van hetzelfde), maar verdieping en verrijking. Mi heeft dat altijd de voorkeur boven versnelling, omdat ze dan wel de broodnodige leermomenten krijgen. Na een versnelling zitten kids vaak al gauw weer aan de bovenkant, het helpt vaak maar even. Verdieping, verrijking, werken aan executieve vaardigheden, leren dat fouten maken nodig is, is heel belangrijk. Ik vrees dat jouw school al flink wat stappen verder is dan de meeste scholen, mooi voorbeeld hoe t ook kan!

O de school had en heeft absoluut goede kanten en mijn dochter heeft er een toptijd gehad. Ik was het ook eens met hun visie op onderwijs. Helaas is het met mijn zoon niet goed gegaan. Is erg gepest en kwam alleen te staan. Overigens hebben ze echt geprobeerd om hier iets aan te doen maar veel en veel te veel nadruk gelegd op het sterker maken van zoon. Terwijl ze iets aan de pesters hadden moeten doen. Achteraf heeft 1 IBer dan ook toegegeven. Bij de GGZ instelling waar hij onder behandeling was ( EMDR) zeiden ze dat hij heel veel naars over zich had heengekregen. Daar zeiden ze als je tegenover 3 kinderen staat die je letterlijk dood wensen en niemand komt voor je op dan ben je nergens meer. Dan heeft het niet veel zin om de gepeste sterker te maken. 

Maar goed laat ik daar maar over ophouden. Nu zit hij op een school waar geen plus klassen zijn, veel kleiner maar in een super sociale klas en een stuk kleiner. Dat is voor hem veel beter. Dus ja het hangt er ook maar van af met wie je in de klas komt. Ik hoorde achter af dat de oude klas pas in groep 7 beter ging functioneren! Door een goede meester. Maar toen waren er al meer kinderen met rot ervaringen.

Vandaar dat ik nu heel erg er van overtuigd ben dat het eerst en vooral gaat om veiligheid in een klas 


pesten is idd vreselijk! Fijn dat je zoon nu wel op een fijne school zit en in een fijne klas. De samenstelling heb je idd niet altijd voor t zeggen, maar zulke pesterijen moeten niet mogen! 

VeraMa

VeraMa

16-03-2022 om 10:11 Topicstarter

school geeft aan dat doubleren in groep 3 geen optie is. Onze zoon is heel taalvaardig heeft alleen beetje problemen met rekenen, hij kan het wel maar komt er niet lekker uit. Als hij groep 3 nog een keer moet doen zal hij zich waarschijnlijk gaan vervelen omdat ze dan weer beginnen met de letters. Inmiddels is een intelligentietest ingezet en gaan ze werken aan meer zelfvertrouwen bij onze zoon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.