Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jongen bijna 7 klein en afbuigende curve

Mugske schreef op 05-01-2025 om 16:54:

die doorverwijzing naar een kinderarts kun je ook eenvoudig regelen via de huisarts. Daar heb je het CB niet voor nodig hoor. (Hier geen goede ervaringen met het C.

Op zich doet TO’s CB het helemaal prima: ze  signaleren dat zijn groei achterblijft en reageren daar op. 

Met de extra info dat TO coeliakie heeft, is er alleen wel reden om heel specifiek te kijken of haar zoon dat ook heeft. Dat kan via de kinderarts of via de huisarts. Bloed laten prikken via de huisarts gaat sneller dan via de kinderarts. Als blijkt dat hij inderdaad antistoffen heeft, is de volgende stap wel alsnog de kinderarts. (TO, bij kinderen is wel minder vaak dan bij volwassenen een biopt nodig.) 

Daglichtlamp schreef op 05-01-2025 om 16:31:

[..]

Dat is toch precies waarom het CB opnieuw wil meten? Dat staat al in het openingsbericht.

Ja maar ze kunnen verder niets. Dus daarom zeg ik wel, op naar de kinderarts. Daar kunnen ze dieper kijken. 

die doorverwijzing naar een kinderarts kun je ook eenvoudig regelen via de huisarts. Daar heb je het CB niet voor nodig hoor. (Hier geen goede ervaringen met het C.

Hier ging dat dus niet. Huisarts vond het niet nodig. Cb wel. Zij hebben het geregeld.

Het cb is degene die het probleem heeft gesignaleerd. Ze willen nu opnieuw meten en als de groei idd afbuigt willen ze verwijzen. 

Ik snap al die reacties niet die zeggen dat TO zelf naar de huisarts moet. Zelf een verwijzing moet regelen. Het CB heb je niet nodig enz. Het cb doet hier toch juist precies het goede. Laat hun de nieuwe meting in de curve zetten. Een brief erbij maken en verwijzen. Als TO coeliakie heeft: meldt dat even dan zetten ze dat er wel bij in de brief.

hier een (pleeg)zoon die met 7 jaar maat 104/110 droeg. Was ook erg klein, al vanaf zijn komst bij ons (bijna 3 jaar en 81 cm lang). Inmiddels is meneer 17 jaar oud en 168 cm lang. Niet enorm lang dus, maar wel acceptabel. Hier zei cb (en later schoolarts) dat er niets aan het handje was qua lengte zolang hij zijn eigen lijn op de groeicurve volgde. En dat deed hij. Als jouw zoon afwijkt van zijn eigen lijn dan lijkt me dat idd wel reden om hem even goed te laten nakijken. Fijn dat het consultatiebureau alert is hierop en passende actie neemt!

Meesje schreef op 05-01-2025 om 18:34:

[..]

Het cb is degene die het probleem heeft gesignaleerd. Ze willen nu opnieuw meten en als de groei idd afbuigt willen ze verwijzen.

Ik snap al die reacties niet die zeggen dat TO zelf naar de huisarts moet. Zelf een verwijzing moet regelen. Het CB heb je niet nodig enz. Het cb doet hier toch juist precies het goede. Laat hun de nieuwe meting in de curve zetten. Een brief erbij maken en verwijzen. Als TO coeliakie heeft: meldt dat even dan zetten ze dat er wel bij in de brief.

Het CB doet precies het goede op grond van de informatie die zij hebben. Maar ondertussen is er meer informatie; TO heeft coeliakie.  Dan is het sowieso verstandig eerstegraads verwanten ook te laten testen. Dat geldt dus voor allebei de kinderen in het gezin, niet eens alleen voor de oudste.  

Meesje schreef op 05-01-2025 om 18:34:

[..]

Mijn advies voor de route via de huisarts is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met het cb en de huisarts. Waarbij ik een positive ervaring met de huisarts heb en niet met het cb. Dat zal inderdaad niet overal zo zijn. Aan to de keuze welke route ze wil nemen.

Huisartsen hebben het al druk genoeg. Meten, wegen en doorverwijzen naar kinderarts, zijn de werkzaamheden van het CB.

Huisarts erbij betrekken kan altijd nog, als de doorverwijzing via CB niet komt.

Zeespiegel schreef op 05-01-2025 om 22:26:

[..]

Huisartsen hebben het al druk genoeg. Meten, wegen en doorverwijzen naar kinderarts, zijn de werkzaamheden van het CB.

Huisarts erbij betrekken kan altijd nog, als de doorverwijzing via CB niet komt.

Precies als je vis het CB een doorverwijzing naar de kinderarts kunt krijgen hoef je niet naar de huisarts.

mijn ervaring, maar alweer 14 jaar geleden, is dat cb mij naar de huisarts doorverwees die een verwijsbrief voor de kinderarts moest schrijven. Misschien is dat nu anders maar ik moest dus alsnog naar de huisarts. 
Aan TO, als je zelf coeliakie hebt zou ik het in de eerste plaats daar zoeken. 

Hie verwees cb ook door naar huisarts ivm dat zij een oog probleem constateerde toen dochter 6 weken  was. Huisarts moest een verwijsbrief voor oogarts schrijven.Huisarts zag niets raars. Maar had zo iets als cb dit wil, schrijf ik wel een verwijsbrief. Uiteindelijk bleek het cb het wel goed gezien te hebben. 

Tuna1968 schreef op 06-01-2025 om 18:55:

Hie verwees cb ook door naar huisarts ivm dat zij een oog probleem constateerde toen dochter 6 weken was. Huisarts moest een verwijsbrief voor oogarts schrijven.Huisarts zag niets raars. Maar had zo iets als cb dit wil, schrijf ik wel een verwijsbrief. Uiteindelijk bleek het cb het wel goed gezien te hebben.

Vroeger mocht het CB ook niet zelf doorverwijzen, maar dat is al een jaar of tien aangepast. Tegenwoordig mag de arts van het CB ook rechtstreeks doorverwijzen naar de tweede lijn (dus bijvoorbeeld de kinderarts).

TO, onze jongste is ook vrij klein. Wij zijn doorverwezen naar de kinderarts toen hij 4 was, omdat de groei tussen -2,5 en -3 standaard deviatie bleef hangen. Misschien is dat ook nu belangrijk, hoeveel SD was zijn lijn hiervoor?

Marije94

Marije94

07-01-2025 om 09:10 Topicstarter

Mvtj schreef op 06-01-2025 om 22:02:

TO, onze jongste is ook vrij klein. Wij zijn doorverwezen naar de kinderarts toen hij 4 was, omdat de groei tussen -2,5 en -3 standaard deviatie bleef hangen. Misschien is dat ook nu belangrijk, hoeveel SD was zijn lijn hiervoor?

Toen hij 2 was zat hij nog op de 0 lijn. Daarna is het langzaam steeds verder gezakt naar nu -2,5 

Dat is gewoon echt een reden om naar de huisarts te gaan, zie thuisarts.nlhttps://www.thuisarts.nl/coeliakie/ik-heb-coeliakie
Moet je familie zich laten testen op coeliakie?

Als je coeliakie hebt, is er een grotere kans dat je ouders, je broer of zus en je kinderen het ook hebben. Die willen misschien graag weten of ze ook coeliakie hebben. Ook als ze geen klachten hebben.

Door bloedonderzoek kun je erachter komen of iemand coeliakie heeft.

Heeft een familielid zelf ook klachten die passen bij coeliakie? Dan is het goed als die naar de huisarts gaat. De huisarts kan dan bloed laten onderzoeken.

Achterblijvende groei is een klacht horend bij coeliakie, dus bij de huisarts ben je aan het goede adres  

Agen schreef op 07-01-2025 om 12:38:

Dat is gewoon echt een reden om naar de huisarts te gaan, zie thuisarts.nl : https://www.thuisarts.nl/coeliakie/ik-heb-coeliakie
Moet je familie zich laten testen op coeliakie?

Als je coeliakie hebt, is er een grotere kans dat je ouders, je broer of zus en je kinderen het ook hebben. Die willen misschien graag weten of ze ook coeliakie hebben. Ook als ze geen klachten hebben.

Door bloedonderzoek kun je erachter komen of iemand coeliakie heeft.

Heeft een familielid zelf ook klachten die passen bij coeliakie? Dan is het goed als die naar de huisarts gaat. De huisarts kan dan bloed laten onderzoeken.

Achterblijvende groei is een klacht horend bij coeliakie, dus bij de huisarts ben je aan het goede adres

De huisarts zal je dan doorsturen naar het ziekenhuis voor een bloedonderzoek. Als het CB ook door kan verwijzen naar het ziekenhuis hoef je dus niet via de huisarts. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.