Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

11-03-2010 om 09:44

Jeugdjournaal bij jonge kinderen ja of nee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aaf

Aaf

21-03-2010 om 15:48

Gijzelingsdrama

Een aantal jaren geleden was er een gijzelingsdrama op een school in Rusland(? Beslan dacht ik). Op school werd daar aandacht aan besteed, er werd zelfs even stilte gehouden in de klas. In de hogere groepen;prima. Maar ook bij de kleuters werd klassikaal dit gedaan en besproken. Ik vond dit echt niet goed en heb er een gesprek over gehad met school. Als kinderen; kleuters erover beginnen kun je er in de klas gewoon over praten. Als het heel heftige zaken zijn(zoals gezinsdrama's)vind ik het prettig als ik weet dat erover gesproken is. Maar actief het nieuws in de kleuterklas brengen vind ik niet goed. Er waren kinderen destijds die het er helemaakl niet over hadden. Onze zoon(een denker en binnenvetter) wilde plotseling niet meer naar school. Hij bleek bang te zijn dat de boeven ook in zijn school zouden komen. Wij hadden het nieuws bij hem weg gehouden maar op school hadden ze het behandeld. Vond ik erg jammer.

Tirza G.

Tirza G.

21-03-2010 om 16:28

In dit soort situaties

Zoals de school-gijzeling in Beslan kun je het nooit goed doen voor iedereen denk ik. School zou een veilige plaats moeten zijn voor kinderen en ik denk dat veel scholen de behoefte hadden om daar aandacht aan te besteden. Immers: kinderen kunnen het buiten school oppikken en erg angstig worden.
Een vijfjarige is niet de doelgroep van het jeugdjournaal. Maar je kunt niet voorkomen dat ze het Jeugdjournaal zien, zeker niet als er oudere kinderen in het gezin zijn.

Tirza

Aaf

Aaf

21-03-2010 om 16:53

Grappig

Grappig dat we hier zo verschillend naar kijken. Juist omdat school vanzelfsprekend een veilige plek moet zijn vond ik dat het nieuws niet in de kleuterklas besproken moest worden. Ik vond het mijn verantwoording als ouder om mijn kind daarin te begeleiden. En ik maakte de keus om het nieuws bij hem weg te houden. Was het ter sprake gekomen in de klas omdat het speelde bij andere kinderen dan was dat jammer(voor mij/mijn kind) maar dan was ik graag op de hoogte gebracht hiervan. Dat school de behoefte heeft om hierover te spreken begrijp ik als het gaat om oudere kinderen. Dat school de behoefte heeft om dit nieuws actief te delen met zulke jonge kinderen begrijp ik niet.

Wij hebben 4 kinderen en het lukt ons prima het jeugdjournaal weg te houden van onze 5 jarige en 3 jarige. Net als andere programma's die wel geschikt zijn voor de oudste(n) en niet voor de jongste(n)

Monique D*

Monique D*

21-03-2010 om 17:00

Fabeltjeskrant en sesamstraat

Jeugdjournaal is bedoeld voor de bovenbouw (groepen 6, 7 en 8). Niet voor kleuters. Ja, onbedoeld kunnen ze wel wat meepikken. Als er vragen komen dan kan je er rustig en nuchter hierover praten.
Wat ik heb gemerkt is dat het overgrote deel aan de kleuteroren en -ogen voorbij gaat.. het nieuws van de Fabeltjeskrant of Sesamstraat zal hen meer boeien en die programma's zijn juist opgezet voor die doelgroep.

Hoe het verkeerd kan gaan.

Hier is er (n.a.v. een aantal branden in het lokale nieuws) aandacht gegeven aan brand in alle klassen. Voor de oudste klassen werkte dit erg goed. Maar de jongsten konden dit niet goed plaatsen. Zeker toen er ook nog een evacuatie werd gedaan op school (brandoefening). Verschillende kinderen wilden niet meer naar school of sliepen slecht vanwege brandgevaar. Ook reageerden sommige kinderen heftig op koken (n.a.v. het verhaal over keukenbranden en wat je dan moet doen). Ouders wisten totaal niet dat het onderwerp behandeld zou worden en waren erg boos.

Bella

Sorry, niet mee eens... ook een stukje wel hoor .

Het niet op 'anders' aansturen als ouder: dat vind ik echt flauwekul. Je stelt het alleen maar uit. Als een kind anders is, dan ís het anders. Wwhh... krijg er echt de shivers van om een kind standaard tot aanpassing te bewegen. Dat zul je ook wel niet bedoelen neem ik aan. Ff teruggelezen: bij 'goede redenen' mag er idd volgens jou afgeweken worden van de stelregel Aanpassen. Zelf zou ik het nog wat omslachtiger formuleren: van geval tot geval bekijken en niet bij voorbaat een keus voor aanpassen.
Ik leg de nadruk bij de handelingsruimte van het kind: wat zijn je keuzes, waarom kies je, en wat betekent dat voor jou? Ik vind het gewoon gevaarlijk dat die kinderen anders zo ver van zichzelf af komen te staan. Overaanpassing, daar is echt niet veel voor nodig. Terwijl ze pas in hun kracht zullen komen als ze hun eigen eigenheid onder ogen zien en gericht kunnen inzetten. Zo bezien beschouw ik aanpassen als een dwaalweg. Je kan hun in de mond leggen dat ze anders zijn of juist gelijk of gelijkwaardig... maar die basiservaring van anders bedraad zijn, van andere interesses en communicatiestijlen te hebben, die kun je niet wegnemen als ouder.

En ff ter geruststelling: geen haar op mijn hoofd om mijn vermoedelijke hb kleuter voor het jeugdjournaal te zetten. Wat je zegt, daar is nog tijd genoeg voor. Sterker nog, die van 8 kijkt niet eens standaard. Wel Kidsweek Junior abo genomen omdat hij een klas heeft overgeslagen en dus al 'krantenkring' heeft op school. Van papier is het allemaal nog een stuk minder heftig in mijn ogen.

*bella*

*bella*

21-03-2010 om 20:34

Ach, volgens mij

zijn we het best aardig eens, misschien druk ik me wat ongelukkig uit.
Zoals ik al zei, ik weet heel goed wat *anders* is, maar er is natuurlijk niet alleen maar *anders*. Ook kinderen die wat anders zijn hebben nog steeds een hoop overeenkomsten met andere kinderen. Het is niet zo zwart wit. En sommige kinderen kiezen toch juist voor die aansluiting. (en dat betekent niet altijd een aantasting van eigenheid)
Ik bedoel niet dat je als ouder moet aansturen op aanpassing, maar ik bedoel dat je niet moet aansturen op anders. Dat vind ik toch een andere insteek. Ik vind dat een kind in principe zelf die keuze moet maken, en ik geloof niet dat kleuters dat kunnen. Een kleuter zal echt niet weten dat andere kleuters geen jeugdjournaal kijken, en dus zal kleuter ook niet kunnen voorzien dat er een hoop teleurstelling gaat komen als hij dat blij wil gaan delen met anderen, etc. Die teleurstelling komt er toch wel bij dit soort kinderen, weet ik ook wel, maar waarom nog eens extra stimuleren?
Ik vind niet dat je dan aanstuurt op aanpassen, je doet kleuter immers absoluut niet tekort door niet te laten kijken. Bovendien zijn de achterliggende behoeften op veel andere manieren te ondervangen.

Puck

Puck

21-03-2010 om 21:21

Charlot1

Bij brandoefeningen krijgen de kinderen hier altijd een briefje mee naar huis waarop staat dat ze een ontruimingsoefening hebben gehouden. Daarmee kun je de reakties zoals die bij jullie zijn voorgevallen voor een deel voorkomen. Misschien eens voorstellen op school.

Tirza G.

Tirza G.

21-03-2010 om 22:40

Ja maar aaf

School zal het wellicht als hún taak zien om over veiligheid op school te praten. Ik zou het ook weer erg raar vinden als er totaal geen aandacht aan wordt besteed. Nou gáát het eens een keer een school aan en het er dan nog niet over hebben?

Tirza

Aaf

Aaf

22-03-2010 om 10:01

Tirza

Tirza, het gaat mij om de leeftijd. Het is goed dat school veiligheid als taak ziet, het is ook goed dat ze hierover praten. Maar met kleuters? De wereld van kleuters is nog niet zo groot. Veel kleuters hebben nog geen benul van wereldleed. Moet je dit dan actief de klas inbrengen? Stilte gaan houden om aan de kinderen in die school te gaan denken, die dood gemaakt zijn? Ik vind het veel te ver gaan. School moet een veilige plek zijn. Kinderen moeten niet bang zijn voor "boeven" in school. Tot ze kunnen lezen is het niet zo moeilijk om de grote dingen van het nieuws bij ze weg te houden. Vaak is "hot"nieuws maar vluchtig; even heel heftig maar een week later wordt er al niet meer over gesproken/geschreven. Ik wil ze er niet mee opzadelen. Als het per ongeluk gebeurt(bv.doordat ze iets opvangen van andere kinderen) dan is het zo maar ik wil ze er nu nog buiten houden. Volwassenen kunnen het niet bevatten wat er gebeurt maar kunnen tijd,plaats en omstandigheden relativeren. Kleuters kunnen dit nog niet. Alles is mogelijk in hun wereld. En wat mij betrefd hoeft de kleuterjuf het leed niet hun wereld in te brengen. Een dood konijn is al meer dan genoeg.

ayla

ayla

22-03-2010 om 10:32

Reactie

ondanks kleuterdochter die hier dus wel het jeugdjournaal bekijkt kan ik het niet oneens zijn met ouders die niet willen dat hun kinderen het jeugdjournaal zien. het ligt gewoon heel erg ana je kind, heeft je kind interesse erin, wordt het bang ervan, snapt het het nieuws. Als dit niet zo is zou ik ook zeker niet kijken. Dochter heeft hier die interesse, mag iedere dag kiezen of ze het wil zien, heeft ze geen zin dan kijkt ze niet. Vaak wil ze het dan de dag erna zien via uitzending gemist. Gisteren in de auto vroeg ze opeens naar Millie, hoe het nou kon dat een buurman zoiets doet. Toen hebben we uitgelegd dat er ook soms buurmannen zijn die slechte dingen kunnen doen. Maar dat dat gelukkig bijna nooit gebeurt. Waarom hij dan erna naar de politie was gegaan terwijl hij Milie eerst begraven had, tja, blijkbaar had hij later toch spijt gekregen.

Ayladochter haar juf weet dat ayladochter het nieuws bekijkt, Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit besproken zal worden in het kringgesprek. Juf weet het zodat ze ayladochter ook eens apart op haar interesses kan aanspreken of soms bij haar verder door kan vragen waar ze bij andere kleuters zou stoppen.

ayla

ayla

22-03-2010 om 10:46

Vlinder

Dochter is gelukkig heel blij in de klas, ze heeft heel veel vriendinnetjes, is heel sociaal en spreekt dolgraag af. Zelf zegt ze dat zij heel goed is in denken en praten. Wij leggen altijd uit dat iedereen anders slim is, zij is minder goed in kleuren en gym of in mooie dingen maken met de strijkkralen maar wel weer beter in rekenen of lezen dan andere kinderen. dat maakt haar niet beter of slimmer alleen anders slim. Gelukkig kan ze ook geweldig met playmobil of polly pocket spelen dus het afspeken gaat vaak heel goed.
Tot nu toen is er maar 1 keer een teleurstelling geweest toen viendinnetje niet samen met haar het jeugdjournaal wilde zien, het boeide het andere kind gewoon totaal niet.Dan zie je haar twijfelen, moet ik nou kijken of niet.

Maar we zijn blij dat het nu zo goed met haar gaat, zo krijgt extra werkjes en dat valt haar zelfs af en toe tegen. dat zijn dingen die ze namelijk niet meteen snapt en dat is moeilijk als tot nu alles makkie was.

Wij zijn trouwens een tijd terig naar een lezing van die belgische professor geweest, erg interessant en heel hekenbaar

*bella*

*bella*

22-03-2010 om 11:13

Oneens

Mmh Ayla, het maakt verder niet uit, maar het is een misverstand denk ik dat we het eens zijn. (ik spreek voor mezelf..)
Maar vind je het niet jammer dan, dat je nu al de boodschap moet geven dat buurmannen soms niet deugen? Ik vind het maar lastig hoor. Dochter hier is bijna 7, en nu eigenlijk voor het eerst dat ze zoiets schokkends meekrijgt. (nu kon ik er niet meer omheen om eea te bespreken thuis, ze zit ook in een klas met gr 3, 4 en 5, en heeft een broer van 8)
Ach, het liefst had ik het nog langer uitgesteld. Ik ben misschien veel te nieuwsgierig hoor, maar ik vraag me toch af wat je precies beweegt om hier nu al voor te kiezen, want daar heb ik je eigenlijk nog niet over gehoord. Kijk, dat het bij volgende kinderen in een gezin lastiger is om ze af te schermen enz, dat snap ik wel. Maar juist die eerste kun je zo heerlijk in een veilig coconnetje laten. Waarschijnlijk niet beter hoor, maar ik ben dus gewoon heel benieuwd hoe je daar tegen aan kijkt.

ayla

ayla

22-03-2010 om 11:18

Bella

We zijn zelf nooit over het jeugdjournaal begonnen. School had als thema weer en volgens dochter moesten ze het weerbercht op tv zien. daar had ik geen problemen mee dus daarom het jeugdjournaal opgezet. Toen was net op tv over de aardbeving in haiti en dochter was verkocht. ze vind namelijk alles mbt orkanen, aardbevingen etc helemaal geweldig. De dag erna wilde ze het journaal weer zien en zo is het er eigenlijk vanzelf ingeslopen.

Als ik die eerste keer meteen het idee had gehad dat het niets voor haar was dat had ik haar verder nooit laten kijken maar ze kijkt echt heel graag

dorle

dorle

22-03-2010 om 12:05

Ayla, weerbericht

Eerder schreef je volgens mij dat school het thema weer had en dat je kind iets met een weerbericht moest doen. En dat jij bedacht dat het jeugdjournaal dan wel een goede oplossing was. En dat het misschien ook wel een weerberichtje uit de krant had kunnen zijn.

Tango

Tango

22-03-2010 om 12:47

Slechte buurmannen

Vind het helemaal niet raar om je 5-jarige te vertellen over slechte (buur)mannen. Als je 5-jarige buiten gaat spelen vertel je hem of haar toch ook dat hij niet zomaar met iedereen mee mag gaan omdat sommige mensen nu eenmaal geen goede bedoelingen kunnen hebben. Wij doen dat in ieder geval wel. Altijd vertellen waar je bent, niet zomaar met iemand meegaan. Nu heeft hier ook wel een incident gespeeld in de buurt waardoor ik in ieder geval de noodzaak ervan in ging zien dit ook mijn 5-jarige te vertellen.
Mijn 5-jarige hoeft verder niet naar het jeugdjournaal te kijken al kijkt hij sporadisch mee met zijn zus van 8. Maar die kijkt weer zo weinig, we denken er bijna nooit aan, is ook zo'n onhandig tijdstip dat het wordt uitgezonden net na of nog tijdens het avondeten.
Wat betreft scholen vind ik hier dan weer dat ze vaak te laat of te weinig het nieuws behandelen. Maar dat geldt dan inderdaad voor de hogere groepen. In de kleutergroepen hoeft het van mij niet hoor.

Tango

Tango

22-03-2010 om 12:49

Weerbericht (ot)

En o ja over dat weerbericht, als je ergens geen weerbericht uit kunt halen is het wel uit het jeugdjournaal. Het wordt hier nauwelijks behandeld. Maar dat weet je natuurlijk pas als je het jeugdjournaal gaat kijken.

ayla

ayla

22-03-2010 om 13:27

Dorle

nee dat klopt niet helemaal, dochter zei dat ze voor school het weerbericht moesten zien, ik nam aan dat ze de tv bedoelde en omdat ik het echte journaal nou echt niets vind voor een 5 jarige zijn we naar het jeugdjournaal gaan kijken. pas toen ik kindeen de klas in zag lopen met het weerbericht uit de krant geknipt begreep ik het pas.

Ik vind het helemaal niet gek om iets te vertellen over slechte buurmannen. Moet ik het dan altijd bij een vreemde houden. Vorig jaar hebben we haar verteld dat ze niet zomaar met iemand mee mocht lopen voor een ijsje, er ging het gericht rond dat iemand kinderen mee lokte.
Dochter is jarenlang nogal goed van vertrouwen geweest, doet ook rstig de deur open als de bel gaat en ik ben bv in de tuin. Nu hebben we haar dus uitgelegd dat dat alleen mag als wij toestemming geven of oma of opa staat voor de deur.

*bella*

*bella*

22-03-2010 om 15:32

Nee, niet gek

Hoe komen jullie erbij dat ik het gek zou vinden? Alleen jammer, meer niet.
Ik vind het een groot verschil, uitleggen dat niet iedereen even lief is en dat er mensen kinderen moorden. Mijn kinderen vroegen me ook: maar wat kunnen (die minder lieve) mensen dan met ons doen? Nou, vond het een lastige vraag, maar heb hierop zeker niet geantwoord (toen ze 5 waren) dat er mensen zijn die ze vermoorden.
Dat hoeft ook niet, want het komt nauwelijks voor. En net dat ´nauwelijks` lijkt me voor een kleuter niet te bevatten. (en ook al niet goed voor mijn dochter van 6, maar helaas)
Ayla, jammer dat ik geen antwoord krijg, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Kijk, hoe jullie bij het jeugdjournaal uitgekomen zijn snap ik wel. Mijn zoon vraagt ook al jaren naar het radio journaal, en dan is mijn antwoord gewoon dat dat voor grote (kinderen) mensen is. (en ze willen ook mijn wijn proeven...)

ayla

ayla

23-03-2010 om 09:37

Bella

Ik dacht dat ik antwoord gegeven had maar blijkbaar niet volledig.

Of ik het jammer vind dat ik haar niet in die veilige cocon heb gehouden, nee eigenlijk niet want daar krijg ik weer andere dingen voor terug.
De discussie is hier al eens eerder geweest of wij dochter geinteresseerd hebben gemaakt of dat ze dat al was. Mijn idee is dat ze dat al was en dat wij het niet hebben tegengehouden of tegen hadden kunnen houden. Al lang voordat ze naar het jeugdjournaal keek wilde ze weten wat er gebeurt als er een aardbeving komt, of er dan veel mensen doodgaan, of dat hier ook kan gebeuren. en idem voor orkanen, stormen en brand. Als krap drie jarige wilde ze weten waarom er babies en kinderen doodgaan. Want dat is toch niet eerlijk, die hebben nog maar zo kort geleefd.

Als ik haar had willen afschermen had ik al meer dan een jaar geleden moeten stoppen met antwoord geven en dan had ik nu waarschijnlijk ene gefrusteerd kind gehad dat wil weten hoe de wereld in elkaar zit maar geen antwoord erop krijgt. het is een slim kind dat geen genoegen neemt met dat vertel ik je nog wel eens als je ouder bent.
Daarbij denk ik dat als je een kind hebt dat zo nieuwsgierig is dat ze alles wilt weten het jeugdjournaal geen slechte optie is. Het wordt op een begrijpende manier uitgelegd zodat kinderen niet bang hoeven te worden. Het is ook niet iedere dag rotnieuws. Er zitten ook leuke stukken tussen, spreeuwen die een tuin onder poepen, de Koninklijke familie die meehelpt een speeltuin opknappen. Aan de hand van deze items kun je een heleboel dingen goed uitleggen. Seizoenen, vogels die naar het zuiden trekken en die nu weer terugkomen. We kijken dan samen op de kaart waar ze zijn geweest en waar ze naar toe gaan.
Bepaalde kinderen laten zich gewoon niet zo makkelijk afschermen en of dat met intelligentie te maken heeft weet ik niet. Het kan ook gewoon een interesse of een bevlieging zijn die over 3 maanden weer weg is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.