Sara81
20-04-2025 om 22:46
Hoeveelheid suiker voor kinderen
Hi allemaal, naar aanleiding van het topic over het 7-jarig meisje dat 15 kilo te zwaar zou zijn heb ik toch maar een topic geopend. Ik heb kinderen in de basisschoolleeftijd en wil graag dat ze gezond eten. We snoepen wel heel af en toe maar erg weinig en koop het ook amper. We drinken thuis alleen water, ontbijten met volkorenbrood of havermout, naar school fruit, water, groente en volkorenboterhammen mee, bij het avondeten zet ik altijd een groot bord snoeptomaten/paprika’s etc neer voor de extra groente en na het avondeten geen toetje. Ze mogen 1x per dag zoet op brood. Na schooltijd eten ze meestal wat crackers, rijstwafels of popcorn. Alleen toch krijgen mijn kinderen zoveel suikers binnen dat ik er helemaal gek van word. Er zijn veel traktaties op school die mijn inziens echt extreem zijn (enorm zakken snoepen etc die ze krijgen en meteen opeten), als ze bij vriendinnetjes spelen krijgen ze in twee uur tijd bv twee stroopwafels, een ijsje en een chocoladebroodje), opa en oma passen 1x in de week op na school en dan krijgen ze ook onbeperkt limo en koek en veel snoep. We hebben met hen erover gepraat dat we het teveel vinden (ze willen dan geen avondeten meer) maar ze luisteren niet. En ik merk bij alle sociale gebeurtenissen of afspraken wordt zoveel suiker aan mijn kinderen gegeven. Bv vorige week, op zaterdag een feestje waar ze taart, limo en ijsje hadden, oké prima, maar bij het ophalen ging een andere moeder aan alle kinderen lolly’s uitdelen en een andere moeder ging weer snoep aan alle kinderen uitdelen. Waarom denk ik dan? Vervolgens zondag even bij opa en oma langs, bij binnenkomst gevulde koek, continu limo, avondeten bestond uit patat met kroket en als toetje kregen ze een magnum… Maandag had mijn dochter traktatie op school, dinsdag deelde iemand bij ballet donuts uit, woensdag had ze weer een feestje waar een lading suiker was, op zaterdag had ze ballet uitvoering en na afloop kreeg ze van een andere moeder een zakje snoep en alle kinderen die meededen kregen chips en chocomelk. Op zondag met een vriendin en kids afgesproken in de middag om even in de speeltuin te spelen, ik had alleen water mee maar vriendin had weer snoep, chips etc mee. Laatst ging ik dochter om 17.15 ophalen bij een vriendin en toen had ze het warm, zegt die moeder (die kinderarts is notabene): oh ik haal wel een ijsje uit de diepvries. Dus ik wilde dat niet maar het was zo’n ongemakkelijke situatie. Waarom bied je mijn kind een ijsje aan? We gaan toch bijna avondeten. Ik word er soms zo moedeloos van. Maar ben ik nou zo streng/obsessief of herkennen anderen dit? Mijn dochters zijn slank dus het gaat niet om overgewicht maar vind het gewoon niet gezond. Verjaardagen snap ik dat er suiker is maar waarom moet elke gelegenheid worden aangegrepen om kinderen vol te proppen met suiker? En hebben jullie tips? Mijn kinderen mogen het soms niet aannemen van mij (vinden ze niet leuk), soms mogen ze het niet meteen opeten van mij en verdwijnt het in de la (en gooi ik het soms ook weg) maar het is soms zo’n strijd, niet zozeer met mijn kinderen maar wel met andere ouders/opa en oma etc en ik voel zoveel onbegrip. Of ben ik te moeilijk en moet ik het laten gaan?

Ies
23-04-2025 om 15:41
Mwoah, ik hoor die overtuiging zo ontzettend veel, dat kinderen juist meer willen snoepen als het weinig/ niet beschikbaar is. Ik heb daar grote twijfels bij en herken het zeker niet in mijn omgeving. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk in mijn omgeving nooit gezien heb dat er kinderen waren die ‘nooit’ iets kregen. Maar in mijn omgeving meer dan genoeg mensen die moeilijk kunnen matigen. Waaronder ik zelf en het is zeker niet zo dat ik als kind te weinig snoep kreeg.
Volgens mij is de groep ouders die hun kinderen heel weinig geven best wel klein. Maar het probleem obesitas en andere ziektes gerelateerd aan ongezond eten is enorm en alleen maar groeiende.

Caroline80
23-04-2025 om 16:06
Herfstappeltaart schreef op 23-04-2025 om 11:05:
[..]
Wat eten ze op de overige boterhammen als ik vragen mag? Vaak wordt hartig als gezond gezien, maar vleeswaren en ook kaas (tenzij het 20+ of 30+ kaas is) is evenmin gezond.
Die zakjes na een kinderfeestje waar ik over sprak was trouwens in de jaren 80 hoor. Andere tijd
![]()
We eten meestal vegetarisch, dus geen vleeswaren. We zijn grootgebruikers in 100% pindakaas. Verder gaat er 30+ kaas, camembert, vegetarische smeerworst of zuiverspread light op.

Nick90
23-04-2025 om 16:14
Ies schreef op 23-04-2025 om 15:41:
Mwoah, ik hoor die overtuiging zo ontzettend veel, dat kinderen juist meer willen snoepen als het weinig/ niet beschikbaar is. Ik heb daar grote twijfels bij en herken het zeker niet in mijn omgeving. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk in mijn omgeving nooit gezien heb dat er kinderen waren die ‘nooit’ iets kregen. Maar in mijn omgeving meer dan genoeg mensen die moeilijk kunnen matigen. Waaronder ik zelf en het is zeker niet zo dat ik als kind te weinig snoep kreeg.
Volgens mij is de groep ouders die hun kinderen heel weinig geven best wel klein. Maar het probleem obesitas en andere ziektes gerelateerd aan ongezond eten is enorm en alleen maar groeiende.
Tja als je het topic over een 7 jarige die 15 kg (!) te zwaar is en de moeder haar alleen een beetje Chubby vond ipv moddervet dan zie ik wel waar het probleem zit, het is niet omdat jij het niet herkent dat er geen kinderen zijn die prima hun grenzen aan kunnen geven. Als je kind of jij als volwassene maar door blijft eten ligt het probleem bij jou of je kind, niet bij de supermarkten of anderen die het aanbieden.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 16:19
Nick90 schreef op 23-04-2025 om 16:14:
[..]
Tja als je het topic over een 7 jarige die 15 kg (!) te zwaar is en de moeder haar alleen een beetje Chubby vond ipv moddervet dan zie ik wel waar het probleem zit, het is niet omdat jij het niet herkent dat er geen kinderen zijn die prima hun grenzen aan kunnen geven. Als je kind of jij als volwassene maar door blijft eten ligt het probleem bij jou of je kind, niet bij de supermarkten of anderen die het aanbieden.
Niet bij het kind. Het ligt bij de ouder. Maar goed ik vind het ook makkelijk dat er dan gezegd wordt. Ja, ik heb het nooit meegekregen van huis uit. Overal wordt het geschreven, uitgezonden over obesitas en gezond eetpatroon. Ik weet niet hoe het nu is maar weet dat toen ik vroeger de schijf van vijf op de basisschool kreeg. Al denk ik dat die tegenwoordig ook de prullenbak in gemieterd kan worden en een nieuwe gemaakt mag worden.

AnnaPollewop
23-04-2025 om 16:35
Ies schreef op 23-04-2025 om 15:41:
Hier was altijd voor elk kind hetzelfde aan snoep beschikbaar, en de een at alles op en de ander liet het liggen tot het bedierf. Erger nog, die ene pikte snoep bij zuslief van de kamer. Uiteindelijk hebben we zus maar een eigen sleutel van haar kamer gegeven, ik kon daar moeilijk de hele dag op de loer gaan liggen.
Degene die het meeste snoepte (en nu nog) is overigens bepaald niet dik, die eet gewoon minder tot weinig ander eten. Tja. Met 22 heb ik daar weinig meer over te zeggen inmiddels. Bovendien helpt zijn intolerantie voor van alles daar niet in mee, suiker valt daar nou net niet onder.
Ik denk kortom niet dat het zoveel uitmaakt of je het nou aanbiedt of niet, het ene kind houdt gewoon meer van snoepen dan het andere. Ik heb ook een zoon lopen die wel echt op zijn lijn moet letten, die eet liefst elke maaltijd warm en houdt veel van pasta, kaas, groentes en dergelijke. Niet perse ongezond maar van teveel gezond eten kun je toch een lekker rond buikje krijgen (zeker als je niet zo van inspanning houdt). Ook als je verder geen zoetekauw bent.

watertoren
23-04-2025 om 16:46
Ik vind het altijd onzin de regel dat kinderen eerst een boterham met hartig moeten eten en dan pas met zoet. Mijn zoon bleef vroeger bij een vriendje slapen met nogal strenge ouders. De moeder vroeg wat mijn zoon op de boterham wilde. Hij zei hagelslag. Nee, zei de moeder je moet eerst een boterham met hartig eten. Toen zei mijn zoon van maar ik eet maar 1 boterham bij het ontbijt. Toen heeft hij toch hagelslag gekregen. Het was wel heel weinig hagelslag. Toen vroeg mijn zoon of het de laatste hagelslag uit het pak was. Nee, zei de moeder, ik weet dat je moeder er meer op doet maar dat krijg je hier niet.

Bakblik
23-04-2025 om 16:58
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 16:19:
[..]
Niet bij het kind. Het ligt bij de ouder. Maar goed ik vind het ook makkelijk dat er dan gezegd wordt. Ja, ik heb het nooit meegekregen van huis uit. Overal wordt het geschreven, uitgezonden over obesitas en gezond eetpatroon. Ik weet niet hoe het nu is maar weet dat toen ik vroeger de schijf van vijf op de basisschool kreeg. Al denk ik dat die tegenwoordig ook de prullenbak in gemieterd kan worden en een nieuwe gemaakt mag worden.
Die schijf van 5 heeft sinds de jaren 70 al meerdere updates gehad. Is maaltijdschijf geweest en heet nu weer schijf van 5. Verdiep je er eens echt in voordat je weer allerlei aannames en desinformatie het forum op slingert.
Als je voedingsadviezen wilt geven hier zorg dan dat het klopt wat je zegt. Onzinfluencers zijn er al genoeg.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 17:15
Bakblik schreef op 23-04-2025 om 16:58:
[..]
Die schijf van 5 heeft sinds de jaren 70 al meerdere updates gehad. Is maaltijdschijf geweest en heet nu weer schijf van 5. Verdiep je er eens echt in voordat je weer allerlei aannames en desinformatie het forum op slingert.
Als je voedingsadviezen wilt geven hier zorg dan dat het klopt wat je zegt. Onzinfluencers zijn er al genoeg.
Bakblik nog een keer obesitas is geen ziekte dat is vraatzucht. De schijf van vijf klopt ook niks van. Er zijn studies gedaan dat je niet elke dag vlees moet eten en wat staat er op de schijf van vijf? Melk staat er in dat er onderzoek is geweest dat de grootste gedeelte van de bevolking lactose intolerant is. Nu wordt er gezegd dat hobby kippen de eieren pfas bevatten maar een scharrelkip van een boer niet. Want die vreet de regenworm niet. Maar achteraf zit er al in de leidingwater pfas.
Want als je hier wat zegt is het allemaal ongein en het klopt. Want hier zijn het allemaal geleerde.

Bakblik
23-04-2025 om 17:21
Dwaze opa mijn maat is vol. Ik heb je gemeld met je onzinnige verhalen over voeding. Ik hoop dat de moderator er iets aan doet. Als dat een ban is ben ik blij dan heb ik minder werk aan je.
Hou op met al die flauwekul! Deze onzin helpt niemand!

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 17:39
Mijn onzinnige verhalen over voeding omdat jij er niet over eens bent? Dan is het flauwekul. Dat vind ik toch knap van iemand die zegt dat alleen topsporters extra eiwit moet nemen.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 17:43
https://www.menshealth.nl/nieuws/1267831/schijf-van-vijf-achterhaald-doeltreffend
https://www.labomaenhout.be/nieuws/2022/lactose-intolerantie-als-oorzaak-van-darmklachten-de-lactose-tolerantie-test-brengt-raad
Er staat dus achterhaald en dat het als richtlijn gebruikt moet worden. En dan zeg je dat ik onzin verkoopt?

Bakblik
23-04-2025 om 17:43
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 17:39:
Mijn onzinnige verhalen over voeding omdat jij er niet over eens bent? Dan is het flauwekul. Dat vind ik toch knap van iemand die zegt dat alleen topsporters extra eiwit moet nemen.
Niet alleen ik, de hele voedingswetenschap zal jouw verhalen als onzin zien. Hou op!

Herfstappeltaart
23-04-2025 om 18:09
Caroline80 schreef op 23-04-2025 om 16:06:
[..]
We eten meestal vegetarisch, dus geen vleeswaren. We zijn grootgebruikers in 100% pindakaas. Verder gaat er 30+ kaas, camembert, vegetarische smeerworst of zuiverspread light op.
Dat is wat ik bedoel. Vegetarische smeerworst (vind ik ook heerlijk) staat niet in de schijf van 5. Te veel verzadigde vetten en een sterk bewerkt product. Het is best lastig om uitsluitend gezond te eten.

Herfstappeltaart
23-04-2025 om 18:10
Dwaze-Opa schreef op 23-04-2025 om 16:19:
[..]
Nee hoor, de schijf wordt voortdurend aangepast volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten.

Dwaze-Opa
23-04-2025 om 20:06
Herfstappeltaart schreef op 23-04-2025 om 18:10:
[..]
Nee hoor, de schijf wordt voortdurend aangepast volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
Ik weet niet of sommige mensen wel eens de calorieënteller gebruikt hebben van Eetmeter. Er staan zo veel producten die goed voor je zijn niet in omdat het volgens schijf van vijf bepaalde stoffen niet bevatten. Ik denk wel degelijk dat de schijf van vijf echt wel achterloopt.