Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel kleding voor herfst/winter


Moedervaneenmeisje

Moedervaneenmeisje

12-10-2016 om 21:07 Topicstarter

Tja

Mijn dochter heeft wel meestal iets 2 dagen aan.
Behalve natuurlijk sokken en ondergoed.
En maillots ook maar een dag.
Shirts ligt eraan maar meestal 2 dagen maar dat is echt de max

Post

Post

13-10-2016 om 00:01

Vraagje

Maken de weinig broek hebbenden of lang broek dragenden dan geen verschil tussen vies en fris?

Pug

Pug

13-10-2016 om 07:16

huh?

Wat denk je zelf, Post?

che

che

13-10-2016 om 08:12

leeftijd

Leuke discussie meteen over en weer, wie het goed doet en wie niet --

Een en ander zal inderdaad van de leeftijd afhangen. Toen kinderen klein waren moesten ze zeker iedere dag een schone broek/maillot door op de grond spelen maar konden ze een shirtje blousje gerust 2 dagen aan. Nu ze allebei tieners zijn moeten ze iedere dag een schoon shirtje ivm zweetlucht en kunnen ze een broek/rokje gerust 2 dagen aan.

Wat betreft de de discussie mag hij een joggingbroek/trainingsbroek aan naar school: ach, dat hield ik ook stellig vol, todat hij een keeftijd kreeg dat ik daar echt geen prioriteit meer aan gaf(wel prioriteit was betekende ruzie). Dus ook daar zeg ik: een en ander hangt van de leeftijd af.

Hoeveelheid: kinderen stikken van de kleding, waarbij ook veel tweedehandse merkkleding maar gedragen worden er eigenlijk maar een paar. Joggingbroeken te over, favoriete weekenddracht.

Pirata

Pirata

13-10-2016 om 08:13

Hier

Ik ga het niet tellen, maar mijn ene zoon heeft iets van 6 broeken en de andere 4. Die met 6 broeken koopt alles dat los en vast zit en die met 4 is zo kritisch dat ik hem moet dwingen kleding te kopen, anders loopt hij de hele week in hetzelfde.
Jongste heeft alleen joggingbroeken op 1 na, weigert iets anders te dragen. Hopelijk stopt dat als hij gaat werken... Hij heeft een ontelbare hoeveelheid T-shirts, zijn broer moet ik ook hier dwingen dingen te kopen. Die heeft liever niks dan 2e keus, en dan bij mij klagen dat hij weer niks heeft om aan te trekken... grrrr.
Gedragen kleding gaat niet terug in de kast, shirts max. 2 dagen aan en bij broeken is dat afhankelijk van de staat.

weinig kleding

mijn dochter heeft niet zoveel kleding. Ze draagt haar kleding 2 dagen en dan wordt het gewassen. Ik heb liever dat de kleding aan het einde van het seizoen of als ze eruit gegroeid is, goed gedragen is. We zijn hier met een gezin van 5, ik was las ik een trommel vol heb( elke dag)
, ze zal niet snel misgrijpen.

Charis

Charis

13-10-2016 om 16:18

'Maken de weinig broek hebbenden of lang broek dragenden dan geen verschil tussen vies en fris?'

Natuurlijk wel. Als iets stinkt of vies is gaat het in de was. Hier stinken kleren die 2 dagen worden gedragen echt nog niet hoor. En als we toch met waardeoordelen bezig zijn, ik vind alles in de was na 1 dag dan weer onnodig milieuvervuilend.

Leeftijd

Als je jonge kinderen hebt zijn broeken idd na een dag vaak modderig of vlekkerig, maar dat wordt vanzelf minder. Die van mij waren echt gedrild om alles wat ze droegen s avonds in de was te mikken...ik heb ze op een gegeven moment echt moeten uitleggen dat nu ze niet meer dagelijks door de modder rolden, een broek echt wel een paar dagen mee kon. Heeft echt even geduurd voor dst kwartje landde. Maar idd. Milieu. En t blijft een hoop werk, die eeuwige was...

Post

Post

13-10-2016 om 20:33

Arch..

Waarom is mijn normale vraag een: wat denk je zelf/ waardeoordeel-antwoord waard?

Ik stel een normale vraag omdat mensen op pagina 1 zeggen bv 2 en/of 3 broeken te hebben, een broek na een week niet vies is en kinderen dus langer (bv een werk) in een broek laten lopen en dat ze meer niet nodig hebben.
Jonge kinderen die wel eens druppelen bij het plassen, net als bv ouderen, dat komt via de onderbroek bij de gewone broek. Dat ga je toch na een week ruiken?
Niet goed afvegen; de lucht gaat er in hangen. Vlot transpirerende kinderen dito verhaal.

Anderen noemen al het al en nu is het ineens een waardeoordeel. Vreemd, ik stel een vraag, doe niet lelijk niks.
Ik vraag me af, bij het dragen van een kleine week moet er dus niks gebeuren, zeker als je maar eens in de week wast.

Triva

Triva

13-10-2016 om 20:55

Post

Lees je posting nog eens... omdat het zo kort was was niet duidelijk wat je precies bedoelt en als je iets insinueert als 'maken jullie géén...' en dan tussen 'vies en fris' dan lijkt dat natuurlijk wel op een oordeel.

Ik snap eigenlijk nog steeds niet wat je daar precies voor positiefs mee kan bedoelen Waarom zou iemand geen onderscheid kennen tussen vies en fris?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-10-2016 om 21:34

11 jaar

Mijn dochter heeft momenteel twee spijkerbroeken en een joggingbroek in combatprint. Vijf shirts, twee vesten en een longsleeve. Is eigenlijk wat te weinig voor het goede, maar we vinden maar weinig wat door de ballotage komt ;-(

Post

Post

13-10-2016 om 22:36

Nou heb ik eens een korte vraag, duidelijk omschreven en dan is het weer te kort om duidelijk te zijn en kan ik er nog 2 postingen aan wijden

Ik bedoel precies wat ik zeg: Maken de weinig broek hebbenden of lang broek dragenden dan geen verschil tussen vies en fris?

Ik bedoel niet iets positief of negatiefs, ik stel een vraag.
Anders had ik wel gezegd: jakkes zeg, dat is ook onfris, een broek een week aanhouden!

Mensen die zeggen dat een broek na een week niet vies is, vragen die zich dan ook af of de broek dan ook nog fris is/bedoelen zij met vies enkel vlekken van buiten of voedsel of valt onder vies ook niet fris, zoals lichaamsafscheidingen of luchtjes/hoe zie je dat/hoe kijk je daar tegenaan?

Nu heb ik het genoeg uitgelegd denk ik?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-10-2016 om 22:52

Onlangs gehoord

Ik hoorde van de week op de radio dat er mensen zijn die denken/vinden dat je spijkerbroeken niet moet wassen. Die van mij gaan ca een keer per 14 dagen in de was en dan heb ik ze 3-5 keer aan gehad. Dan vind ik het wel nodig, maar zitten er natuurlijk geen vlekken in. Ik heb een wollen vest dat nog nooit in de was is geweest. Het was een heel duur vest en ik durf het niet te wassen, en aangezien men zegt dat wol zelfreinigend is Het stinkt overigens niet.
Mijn oudste is wat smetvrezig dus die mikt haar kleding na een of twee keer in de was. De kleding van jongste gaat in de was als het vies is, en dat kan al na een dag zijn.

Wassa

Wassa

14-10-2016 om 03:48

naar behoefte

Bij mij geldt de regel, voor jong en oud:
er moet zoveel kleding zijn dat je
- nooit misgrijpt;
- altijd met volle trommels wast, gesorteerd op kleur, temperatuur en gewoon/fijn/handwas-in-de-machine;
- er nooit met de hand gewassen hoeft te worden (uitgezonderd inweken van heel vieze kleding voordat het de wasmachine in gaat);
- er nooit per se gewassen "moet" worden als dat niet uitkomt (werk en andere belangrijke en leuke dingen gaan voor).

Vanwege het wassen met volle trommels (8kg wasmachine), op het juiste wasprogramma, kleur-bij-kleur, met de verschillende, geschikte wasmiddellen (katoen wit, katoen bont, wol/fijn, allemaal eko, azijn als wasverachter), denk ik dat wat meer kleding hebben juist milieuvriendelijk is: het spaart water en energie bij het wassen en de kleding blijft langer mooi.

Kind (9 jaar) krijgt vrijwel altijd iedere dag alles schoon aan, uitgezonderd wollen truien. Onderbroek en sokken sowieso, de rest als er vlekken op zitten en/of het stinkt.

Broek: vlekken van buiten spelen, etensvlekken, poepstank (kind heeft last van overvloedige ontlasting).
T-shirt, truien: etensvlekken, snot, viltstilt, lijm e.d., overig vuil.
T-shirts: tegenwoordig stinken de oksels, kind wordt groot....

Ik heb geen bezwaar tegen een joggingbroek aan naar school (en de ouders van klasgenoten kennelijk ook niet), behalve dat het meestal te warm is.
Ook de joggingbroeken blijven er hier mooi uit zien trouwens, vanwege de zorgvuldige behandeling bij het wassen.

Ik snap degenen niet die genoeg hebben aan 3 broeken en 3 shirts of zoiets: was je dan vaak met halflege trommels? doe je alle kleuren bij elkaar? of heb je tien kinderen?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-10-2016 om 06:10

Beetje ot

Ach, nu krijg je een andere discussie. Namelijk: "Wat is duurder? Veel kleding kopen en weinig wassen, of weinig kleding kopen en vaak wassen.

Wassa, ik denk dat je de kosten van wassen overschat. Voor de prijs van een paar spijkerbroeken kan je wasmachine héél vaak draaien. Ik heb laatst gelezen dat een gezin van 4 personen dat zuinig wast, ongeveer 30 euro per jaar minder aan stroom kwijt is dan een gezin waar onzuinig gewassen wordt. Kan een paar euro meer of minder zijn, afhankelijk van de energiezuinigheid van de wasmachine. Paar tientjes waspoeder erbij en klaar ben je.
Voor dat geld kun je nooit je hele gezin van zoveel meer kleding voorzien, zodat je iedere keer kan wachten tot je 8 kg trommel vol zit.

En wat milieuvriendelijkheid betreft: ook de productie van kleding is enorm milieubelastend. En als je zoveel kleding moet hebben, zal het voor veel mensen niet betaalbaar zijn om alleen kleding te kopen die op verantwoorde wijze gemaakt is. Denk eens aan de mensen die voor een paar dubbeltjes per dag die kleding moeten maken.

Maar goed, dat was de vraag van TS niet. Hier, voor het dagelijkse gebruik een stuk of 4 broeken p.p. en ongeveer 6 setjes bovenkleding. De ene keer wordt een spijkerbroek een paar dagen gedragen en de andere keer moet 'ie na een dag in de was. Bovenkleding over het algemeen iedere dag schoon, maar soms ook weleens niet.

Post

Post

14-10-2016 om 07:19

niet vies / wassen

Post, probeer je broek eens wat langer aan te doen. Dan zie je vanzelf dat hij echt niet zo snel vies wordt. Ik plas in ieder geval niet in mijn broek en veeg mijn handen er ook niet aan af.

Wbt Wassen: Dat ik niet iedere dag mijn spijkerbroek was, betekent niet dat ik maar 1x in de week was. Ik was gemiddeld 1 volle trommel per dag. Gesorteerd in wit/kleur/donker. We zijn met z'n vieren en hebben ook nog sportkleren en handdoeken daarvan bijvoorbeeld. Gewoon alles op 40 graden met huismerk wasmiddel. Alles blijft mooi. Je kunt er ook TE ingewikkeld over doen, vind ik.

Mikkie

Mikkie

14-10-2016 om 08:59

vies/niet vies

Alsof je alleen je kleding wast als er vlekken in zitten. Na 2 keer dragen zitten er gewoon lichaamsgeuren in en dat is niet prettig. Niet alleen in truien maar ook in broeken. Ik ruik het elke dag weer in de trein. De mensen zelf zullen best schoon zijn, maar hun kleren....

Brrr.

Taruh

Taruh

14-10-2016 om 09:03

Mikkie

om die geurtjes er uit te krijgen hoef je niet te wassen. Gewoon buiten even ophangen is voldoende.

En lichaamsgeur valt naar mijn idee best mee.

Wat veel overheersender is is de geur van wasverzachter en wasmiddel, gedcombineerd met lagen parfum en deodorant. Ik neem de trap wel ipv de lift.

Mikkie

Mikkie

14-10-2016 om 09:12

nou nee

Echte zweetlucht krijg je niet uit je kleding door die buiten te hangen. Ik deed dat vroeger wel als je in een kroeg was geweest en je kleding stonk naar rook, maar ook dan bleef je die lucht echt wel ruiken. Ik wil niet hoeven uitleggen hoe het kruis van een broek ruikt die 5 dagen is gedragen... dat mensen dat zelf niet snappen. Iedereen ruikt zichzelf toch? En ga me nou niet vertellen dat jij altijd naar viooltjes ruikt

Wasverzachter e.d. gebruik ik niet en ik was met Neutral omdat dat beter is voor mijn huid.

Mikkie

Mikkie

14-10-2016 om 09:16

als we dan toch bezig zijn...

Ik stond gisteren op het schoolplein te kletsen met een andere moeder. Ze had een rode winterjas aan.. smerig! Alle randen waren glimmend zwart. Ik vraag me dan echt af of ze dat zelf niet ziet... hoeveel moeite is het nou om voor het herfstseizoen start de winterjassen even in de was te doen?

(En dan is zij nog fulltime huisvrouw ook. Dat mag ik natuurlijk niet denken he?)

Pug

Pug

14-10-2016 om 09:24

kan niet waar zijn

Mikkie, ben jij echt?

Taruh

Taruh

14-10-2016 om 09:51

mikkie

mijn jas heeft ook zwarte randen, gaan er niet uit met wassen.
Ga ik omdat een moeder op het schoolplein daar blijkbaar niet tgen kan een verder helemaal goede jas weg doen, zeker niet.

Zit jij in iemands kruis dan? Ben je eigenlijk Donald Trump of zo?

Pirata

Pirata

14-10-2016 om 09:59

heu

Ik heb ook wel eens een glimmend randje in mijn nek. Ik heb betere dingen te doen in mijn leven dan wassen. Ik stink niet en ik kan prima tegen een beetje vuil. Mijn kinderen trekken gerust een vuile broek aan, krijgen ze ook niks van.
Behalve dan dat er dan mensen zullen zijn die mij een slechte huisvrouw vinden (helemaal juist trouwens).

Mikkie

Mikkie

14-10-2016 om 10:07

haha

Ik ben zeker ook geen goede huisvrouw hoor, maar kleding die kapot is en niet gemaakt kan worden, en kleding waar zichtbare vlekken op zitten die er niet uitgaan gaan zeker weg. Da's dan dikke vette pech. Maar met kapotte en vieze kleding lopen is toch armoe?

Gelukkig heb ik door de jaren heen zo'n berg kleren verzameld dat het niet het einde van de wereld is, maar het gebeurt altijd met je beste/mooiste/lievelingskleding helaas.

Pirata

Pirata

14-10-2016 om 10:14

armoe

Nee hoor, geen armoe, maar desinteresse..

Taruh

Taruh

14-10-2016 om 10:49

armoe

nee hoor, deels misschien desinteresse, maar vooral gewoon niet willen dat er resources verspild worden en dat je zo min mogelijk kinderarbeid stimuleerd.
Ook bij de dure merken wordt daar gebruik van gemaakt, prijskaartje zegt niet zo veel.

Koop al jaren geen kleding meer omdat het leuk is, alleen nog om dingen te vervangen en dan bij voorkeur ook nog bij de kringloop, leger-des-heils etc.
En dan zijn ze echt beyond repair.

Pug

Pug

14-10-2016 om 12:32

wat is armoe?

Ik vind het geestelijke armoe als je er op gaat letten.

Post

Post

14-10-2016 om 12:45

Ja zo

Kun je alles uitleggen of terugkaatsen. Jammer.

Post 47 is niet van mij btw, iemand?

Pug

Pug

14-10-2016 om 12:53

oeps

#47 was ik

Ik snapte nooit hoe mensen dat fout konden doen, maar nu doe ik het zelf.

Pug

Pug

14-10-2016 om 12:57

hoezo jammer?

Ik vond het een domme vraag.

Natuurlijk maak je wel verschil tussen vies en schoon; dat kun jij zelf ook wel bedenken.
Wat je je dan niet kan bedenken misschien, is dat het vaak niet zo snel vies wordt als jij denkt.

Ook een verschil is, sommige mensen hebben een vaste regel, zoals iedere dag alles in de was. Ik denk niet dat mensen die hun broek 5 dagen aan hebben zo'n vaste regel hebben. Zo van, het is pas dag 4, hij mag nog niet in de was ook al is hij vies.

Maar dat ligt toch enorm voor de hand, zou ik zeggen. Geen vraag waardig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.