Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Help! Bril of niet?

Voordat ik allemaal ‘boze’ reacties krijg! Ik vraag om tips. Ik heb nog geen besluit genomen, maar ben door de arts niet goed genoeg overtuigd!

Onlangs zijn wij met onze dochter bij de oogarts geweest. Eindstand een bril. Ik had dit zelf absoluut niet aan zien komen en ik vond het gesprekje met orthoptist dan ook vrij summier met betrekking tot informatie. 

Na het druppelen komt ze op de volgende score: beide ogen +2.5 en een cilinder aan beide ogen van -1.5. Nu vertelde de collega van  de orthoptist dat +2 normaal is voor kinderen van haar leeftijd (net 4 jaar). Zelf heb ik aan beide ogen ook een cilinder afwijking met -1.5 en heb hier echt prima mee overweg gekunnen tot ik echt in grote collegezalen zat en borden iets minder schepr zag met autorijden. Ik ben dus ook pas rond deze leeftijd een bril gaan gebruiken op de momenten dat ik het nodig had, dus ook niet continu. Nu een aantal jaar later gebruik ik zelf  wel elke dag lenzen voor dezelfde sterkte en zie ik dus helemaal niks meer zonder.

Ik ben hier dus ook bang voor als ik voor deze cilinder bij mijn dochter nu al een bril ga aanschaffen. Ze staat niet voor de tv, stapt niet mis, klaagt nooit over branderige ogen of hoofdpijn. Ze hoeft nog niet te lezen op school en speelt enorm graag en veel. Ik denk dus dat ze er meer hinder van ondervindt dan wat anders. Ook wil ze zelf absoluut geen bril en huilt alleen maar als het hierover gaat. 

Daarnaast vroeg ik om de meting voor het druppelen, maar die was niet repressentatief omdat kinderen nog goed in staat zijn hun ogen scherp te stellen. Vervolgens krijg ik wel een vervolgafspraak mee om over een aantal maanden weer te meten ZONDER druppels. Dus je begrijpt dat ik dit allemaal best verwarrend vind.

Wie kan mij tips geven om een goede keuze te kunnen maken? 


wat was de reden om naar de oogarts doorverwezen te worden? Heeft ze ergens klachten over of valt jullie iets op waardoor de huisarts dat nodig vond of heeft ze een aandoening waarbij dit een onderdeel van een totaal screening is?

Mavl89

Mavl89

23-10-2021 om 07:09 Topicstarter

Nee ze kwam net niet ver genoeg tijdens de oogtest op het consultatiebureau! 

Dan zou ik het even afwachten en volgend jaar nog een keer testen. In de kleutergroepen wordt er natuurlijk wel voorbereid op lezen en schrijven. Vraag ook bij de 10 minuten gesprekken of de docent iets opvalt op dit gebied. 

Het zou ook kunnen zijn dat ze ook met deze sterkte toch wat moeite heeft om veraf te zien. Mijn zoon heeft er in de brugklas voor gekozen om, met een kleinere + afwijking dan jouw dochter, toch een bril te gaan dragen in de klas omdat hij het veraf minder scherp ziet.

Met plus glazen zie je toch veraf goed. En is lezen juist lastiger. Ik zou voor groep 3 nogmaals laten testen.

Ook veraf zou ze beter kunnen zien met bril. Dat heeft mijn kind met +2.5 ook. Daarnaast gaf de orthoptist bij ons aan dat een bril net het verschil kan maken bij het leren lezen en schrijven. Het is rustiger voor de ogen en zo kan ze zich langer concentreren.
Ook kunnen ze nog over de afwijking heengroeien, nu een bril betekent niet voor altijd een bril. 
Ik had zelf geen ervaring met brillen en slechte ogen dus ik vertrouw volledig op de orthoptist en tot nu toe is dat oke. Kind heeft de bril heel graag op want merkt het verschil zelf ook heel goed.

Ik zou de orthoptist bellen en vertellen dat je twijfels hebt of een bril wel nodig is en of een bril niet juist voor gewenning zorgt. Zij hebben er verstand van en zullen dit vast uit kunnen leggen. Een goede opticien ook. 

Misschien heb je wat aan deze info:

https://www.alrijne.nl/aandoeningen-behandelingen/behandelingen/brilafwijkingen-en-scherp-zien-bij-kinderen#undefined

Ik zou persoonlijk overigens op de orthoptist vertrouwen. Maar ik zou ook graag voldoende uitleg krijgen en dus even bellen. Of tijdens de volgende meetafspraak je vragen stellen. 

chantalpa schreef op 23-10-2021 om 07:33:

Met plus glazen zie je toch veraf goed. En is lezen juist lastiger. Ik zou voor groep 3 nogmaals laten testen.

Dat dacht ik ook maar dat blijkt bij kinderen  niet het geval te zijn en ook bij volwassenen niet altijd

Toevallig heb ik gisteren mijn ogen weer eens laten meten. Ik stelde wat vragen en kwam zo ook te weten dat kinderen inderdaad de neiging kunnen hebben om zich heel erg te focussen op het punt waarnaar ze moeten kijken en dam zo erg inspannen dat de meting niet klopt. Ik kan me voorstellen dat er dan twee keer wordt gemeten om te zien of het twee keer overeen komt. Dit is bij mij ook gedaan toen ik zwanger was, dan kun je onder invloed van hormonen ook wat afwijken.

Bij kinderen wordt de sterkte gemeten door de ogen te druppelen. Dan kunnen ze niet meer accomoderen. 

Peppa schreef op 23-10-2021 om 07:57:

[..]

Bij kinderen wordt de sterkte gemeten door de ogen te druppelen. Dan kunnen ze niet meer accomoderen
Peppa schreef op 23-10-2021 om 07:57: [..] Bij kinderen wordt de sterkte gemeten door de ogen te druppelen. Dan kunnen ze niet meer accomoderen.

Klopt ik las het bericht van TO verkeerd over het meten zonder druppelen. 

Even voor de zekerheid: is de afwijking +2.5 of is de correctie van de bril 2.5? Want zoals je zegt: +2 is normaal voor kinderen, dus een brilrecept van 2.5 betekent dat de afwijking eigenlijk +4/+4.5 was, omdat ze niet naar 0 corrigeren maar naar +2.

Hier ook een kind met astigmatisme (cylinder). Ons is verteld dat juist de correctie daarvan belangrijk is, omdat hij anders mogelijk later niet goed diepte zal kunnen zien. Hij ziet zonder bril ook alles, maar om die reden heeft hij er toch een. Die hij zonder morren draagt trouwens.

chantalpa schreef op 23-10-2021 om 07:33:

Met plus glazen zie je toch veraf goed. En is lezen juist lastiger. Ik zou voor groep 3 nogmaals laten testen.

Ik heb een plusbril voor veraf, en een cilinder en een plusgedeelte voor het lezen. Echt waar. 
Allemaal met een sterkte onder de 2,5 trouwens.

mijn dochter heeft bij beide ogen +3 en een cilinder afwijkijng. Kwamen we ook achter na de screening bij het consultatiebureau waar ze niet doorheen kwam. Wel gelijk een bril aangeschaft, met glazen +1,5 omdat de oogarts ook aangaf dat de ogen van kinderen zich nog aan kunnen passen en ze de ogen niet lui wil maken. Ze heeft vanaf dag 1 de bril zelf op gehad, merkt zelf het verschil van met en zonder bril. Zeker toen ze naar groep 3 ging merkten we verschil, als ze met of zonder bril las. Zonder kostte haar veel meer moeite. Nu zit ze in groep 5 en heeft nog steeds dezelfde sterkte, ogen zijn niet verder achteruit gegaan. Zijn beetje beter geworden zelfs. Soms heeft ze een dag geen bril op, maar dan komt ze thuis en zet hem gelijk op, dan kost alles haar toch wat meer moeite. Dus de bril gaf en geeft haar ogen meer rust en alles kost wat minder energie. Mijn advies zou dus zijn, doe het wel. En er zijn zoveel leuke brillen tegenwoordig, dat het nog een leuke accecoire is.   

Toen kind op latere leeftijd (12) een bril kreeg had ze ongeveer de sterkte die jij noemt. Ineens vond ze lezen leuk. Want voor de bril moest ze met haar vinger de tekst blijven volgen omdat het voor haar ogen danste. Met bril, was de tekst ineens rustig. Kind wilde dat ze het jaren eerder had gehad, dan had ze het regelmatig een stuk gemakkelijker gehad. 

Maar goed. Je dochter heeft al stiekem opgepakt dat mensen een bril niets vinden, dus loopt er al tegen te mopperen. Aan de andere kant; oogarts en zijn collega’s verdienen niets aan het voorschrijven van een bril, dus waarom zou je hun advies niet ten harte nemen. Als je het advies in twijfel trekt, zou ik naar hen teruggaan en daar uitleggen waarom je twijfelt aan de uitslag en het advies. Dan kunnen zij met je meedenken of je bezwaar gegrond is of dat ‘je ogen verpesten met een bril’ hier niet van toepassing is. 

Ik vind een cilinder van -1,5 behoorlijk wat hoor. Als je kind een gewone (sferische) sterkte van -1,5 heeft, heeft het ook een bril nodig. Bij een cilinderafwijking zie je op alle afstanden niet helemaal scherp. Ze haalde de oogtest niet op het cb. Dus ze ziet dingen niet die ze wel zou moeten kunnen zien. Ook wat duiven zegt over diepte zien, dat lijkt me wel echt belangrijk. Dat moet je haar niet willen ontzeggen als ook anders kan. 
Dus ja, ik zou in dit geval zeker een bril aanschaffen voor mijn kind, zeker voor school, leren lezen, maar ook kleuren, motoriek etc.

Mijn dochter ging motorisch ontzettend vooruit toen ze een bril kreeg. Op de lange termijn zal je er waarschijnlijk niet aan ontkomen. Het kan ook zijn dat ze het idee van een bril niet leuk vindt, maar als ze hem eenmaal heeft, dat ze dan bijdraait doordat ze de voordelen ervan ervaart. 
Ik begrijp heel goed dat je er zelf moeite mee kunt hebben, maar probeer dat niet op je kind te projecteren. Ga het ook niet brengen alsof het een keuze is. Je moet een bril, maar je mag wel zelf kiezen welke je wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.