Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Groeistagnatie dochter 4 jaar

Beste ouders,

Mijn dochter van 4 (bijna 5) is het afgelopen jaar 1 centimeter gegroeid. Ze is nu 101cm. Hiervoor volgde ze een keurig eigen lijntje. Door de GGD is ze doorverwezen naar de kinderarts in het ziekenhuis. Nu volgen er allerlei onderzoeken. Helaas duurt het bijna 2 weken voordat de bloedafname plaats kan vinden en daarna nog 2 weken tot we de uitslag krijgen. Pas a.s. woensdag kan er bloed worden afgenomen.

Ze oogt verder heel gezond, ontwikkelt zich goed en is bijna nooit echt ziek. Ik maak me ontzettend zorgen over wat er mogelijk ongemerkt aan de hand zou kunnen zijn. Het wachten maakt mij letterlijk gek. 

Ik ben benieuwd of er ouders zijn die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, maar er niets uit de onderzoeken is gekomen en de groei vanzelf weer op gang is gekomen? 

Groet, Sandra

Kan best zijn dat ze over twee maanden ineens de lucht in gaat. 

Paniek lijkt me niet nodig. Die 'lijntjes'/groeicurven zijn gemiddelden. De meeste kinderen groeien niet zo gelijkmatig als het gemiddelde. Zeker naarmate ze ouder worden. Ze kunnen een hele tijd stilstaan in groei en dan ineens een spurt hebben, of andersom. Als je een hoop kinderen middelt, krijg je dan zo'n mooi vloeiend lijntje.

Je bent natuurlijk niet voor niets naar de kinderarts verwezen, maar dikke kans dat het is voor de zekerheid, omdat het protocol dat voorschrijft vanaf x afwijking, of misschien omdat jij je zorgen maakte. Ik zou echt proberen om rustig af te wachten wat uit de onderzoeken komt. Vooral niet gaan googlen, want je vindt ongetwijfeld zeldzame nare aandoeningen waar je echt niet mee geholpen bent.

Tjonge, nee. Hoe ben je erachter gekomen, door de schoolarts? Als ze altijd gezond en vrolijk lijkt, zal het wel meevallen? Wat ik nog wel eens heb gehoord is dat je soms coeliakie kunt hebben zonder klachten en dat kinderen die dat hebben dan ook klein blijven.

Hier wel ervaring met kinderen die niet zo hard groeiden waar op het consultatiebureau altijd commentaar over was. Zij werden allebei groot en zwaar geboren maar het duurde lang voordat ze op hun eigen lijn belandden blijkbaar (hadden dus een vrij vlakke groeicurve). Ik ben zelf helemaal niet groot dus waarschijnlijk hebben ze dat geerfd, alhoewel ze in de puberteit een eindspurtje lijken in te zetten na hun 15e.

Onze dochter is prematuur geboren en heeft die achterstand nooit helemaal ingehaald. Ze is altijd klein voor haar leeftijd geweest, maar het afgelopen jaar is ze ook nauwelijks gegroeid. Nu heeft dochter wel een heftig jaar achter de rug op medisch en psychisch gebied, wat uiteraard ook veel energie kost. Laat ik het zo zeggen; onze grootste zorgen op dit moment liggen niet op het gebied van lichamelijke groei.

Je zorgen maken heeft geen zin en twee weken is al best wel snel. Ze is niet ziek, het is gewoon om iets onderliggends uit te sluiten of juist te ontdekken zodat ze er wat mee kunnen.

Ja hier. Dochter ook doorverwezen naar de kinderarts.  Conclusie gewoon een klein meisje.  Ze is nu 16 en is 1.57 wat ik nog niet eens bizar klein vind, en zelf heeft ze er ook geen problemen mee.  

Mijn dochter werd op de basisschool doorverwezen naar kinderarts ( lang geleden) omdat er geen groei was tussen begin groep 3 en begin groep 4. Een heel jaar dus. 
Conclusie: groei zal nog wel komen, niks aan de hand.
En die kwam ook, maar pas in groep 5 . Toen was ze weer even groot als gemiddelde meisjes uit haar klas.

sandra_lullaby

sandra_lullaby

19-01-2024 om 16:22 Topicstarter

Fijn om te horen dat ze niet de enige is en dat het niet altijd hoeft te betekenen dat er een medische oorzaak is. Zo rondzoekend op internet komt dat niet echt als optie voorbij. En tja... Dat zou je niet moeten doen, maar toch...

Kimdekim en Koko67, zijn jullie dochters destijds ook medisch onderzocht met bloedtesten en een handfoto?

sandra_lullaby schreef op 19-01-2024 om 16:22:

Fijn om te horen dat ze niet de enige is en dat het niet altijd hoeft te betekenen dat er een medische oorzaak is. Zo rondzoekend op internet komt dat niet echt als optie voorbij. En tja... Dat zou je niet moeten doen, maar toch...

Kimdekim en Koko67, zijn jullie dochters destijds ook medisch onderzocht met bloedtesten en een handfoto?

Wel bloedtesten, maar handfoto vonden ze destijds niet nodig. Als ze na de volgende controle niet gegroeid was kon ik daar wel voor kiezen maar ik vond het wel goed zo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.