Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Gestopt met speen

Hoi, wij hebben een tweeling van net 5 jaar. Ze hebben 5 jaar lang een speen gehad. Ja ik weet het, dit is lang. De speen werd na de premature geboorte direct gegeven op de couveuse afdeling en ze hebben er altijd veel troost en rust door gekregen. We hebben pogingen gedaan maar dit gaf zoveel verdriet en onrust dat we de speen vanaf een bepaalde leeftijd alleen nog in bed gaven om in slaap te vallen. Afgelopen dinsdag hebben we ze (na een korte voorbereiding) op de post gedaan want dochter heeft losse tanden dus het is nu echt tijd voordat het grote mensen gebit doorkomt. Het gaat redelijk (althans ze huilen niet, missen hem natuurlijk wel) maar ze slapen echt pas om 21.30 / 22.00 (19.00 in bed) omdat ze simpelweg hun vertrouwde slaap associatie kwijt zijn en dit enorm wennen is. Ze vinden niet de rust wat ook logisch is. Zijn er mensen met een soortgelijke ervaring en hoelang duurde het bij jullie voordat ze weer rustig gingen slapen op hun normale bedtijd? Groetjes Mir  

Onderschat ook vooral de wintertijd niet. Onze kinderen zijn niet gestopt met de speen deze week, maar wel uit hun ritme. 

Het is pas 5 dagen geleden,  dus dit zal nog wel ff duren.  Een gewoonte van 5 jaar leer je niet in een week af.  Ik kan me herinneren dat mijn zoon ( en die was 3 toen hij zijn speen in zijn schoen stopte voor de babypietjes) best lang er naar vroeg.  Ook op tijden dat hij bijvoorbeeld ziek  of heel moe was .  Ff doorzetten dus. 

dochter was wel wat jonger maar ook (te) laat. Ze was net 4.Ik herken het moeilijk in slaap komen. Dat duurde bij dochter ongeveer een week of twee en was echt even doorzetten. Wij bleven naast haar bed of in de buurt. Voor ons dus ook doorzetten want je eigen avond gaat er ook aan. Inmiddels zijn we een jaar verder en zijn speentjes echt voor baby's 

Ik wilde ook meteen zeggen; de klokken zijn verzet! Het is wellicht de combinatie in jullie geval, maar onze kinderen zijn ook compleet ontregeld.

Dit is toch een kwestie van gewoon even doorzetten en eventueel een alternatief bieden zoals een knuffel. Maar met vijf jaar zou ik echt geen speen meer teruggeven of nog langer wachten. 
De combinatie met de wintertijd is misschien niet zo handig geweest, maar daar doe je nu niks meer aan. 

Het duurt zo lang als het duurt. Dit klinkt heel flauw, maar ‘this is it!’ Hoe lang het bij de een duurt, zegt weinig tot niks over de ander. Het leven van kinderen en het zorgen ervoor zit vol met allerlei fases en de meeste moet je gewoon uitzitten en zo liefdevol mogelijk begeleiden. Het kan vijf dagen duren, het kan vijf maanden duren. Niet alles is direct oplosbaar. Ze vinden echt hun weg wel hierin. 
Ik weet niet of je overweegt om de speen toch weer terug te doen en nieuwen te kopen, maar dat zou ik je afraden. Dan is het dubbel zielig. Dan is het wennen aan de nieuwe situatie voor niets geweest want blijkbaar was het toch niet belangrijk om te stoppen met de speen. Dat is dan de boodschap die je o.a. afgeeft. 

Mijn kinderen kregen zo'n ding van de tandarts. Deze draag je in je mond, tussen je lippen en je tanden. Dit was even een fijn tijdelijk alternatief voor de speen en niet slecht voor je tanden. Na wat googlen ben ik erachter dat dit een Oral Screen heet.
Wie weet is dit een tijdelijke oplossing? 

oranje_720x.jpg?v=1603204555

dit is de link met uitleg: https://webshop.macdental.be/products/0993001-muppy-oral-screen?variant=12276643102804

Overal las ik dat het met een week of twee wel klaar zou zijn en de kinderen weer goed zouden slapen. Ook de buurkinderen gingen na een week probleemloos slapen...

Hier de speen weg gedaan met 2½ jaar en 2 jaar. Vooral de oudste was er erg aan gehecht, het gaf veel troost en geborgenheid (vanaf 1 jaar kreeg kind hem alleen 's nachts) Het duurde bijna 4 maanden(!) voordat kind weer normaal sliep. Tweede kind vond de speen ook fijn, maar was er iets minder op gefixeerd, maar ook dat heeft 2 a 3 maanden geduurd. Heb destijds vaak gedacht: ik geef dag rotding terug en ze gebruiken hem maar tot hun 12e! 
Maar nu wel heel blij dat we doorgezet hebben. 

wij gave onze dochter (4 jaar) iets leuk om naar uit te zien, op voorwaarde dat ze een week goed zonder speen zou slapen.
Het in slaap vallen was duidelijk wel moeilijker (nog drie x opstaan met een treuzel techniek per avond), maar naar de speen werd niet gevraagd.
Ook niet nadat een week later het beloofde inderdaad gebeurt was. 

het kan ook helpen je kind iets mee naar bed te geven, waarmee het nog eventjes zelf kan spelen. Iets simpels wat geen lawaai maakt of licht geeft, en ook geen losse onderdelen heeft. 
Een autootje of zo'n hartje met bobbeltjes die je kan laten ploppen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.