Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Geen zin in logeren

Ik zou het zeker niet verbieden, niet leuk voor je kind. Probeer te zoeken naar een voor jou haalbare middenweg met het welzijn van je kind in gedachten.
Het logeren werd hier nog intensiever tijdens de pubertijd (na het stappen) en we hebben ook slaapfeestjes gehouden voor een verjaardag van de kinderen. Dan sliepen er hier acht. Ik heb het allemaal overleefd terwijl ik errug op mijn rust gesteld ben.

Het is heel leuk voor je kind om te logeren zou ik zeggen! Het hoeft heus niet elk weekend of zelfs elke maand, één logeerpartijtje per jaar bij jullie thuis en je dochter gaat de andere paar keer (als het al zover komt) bij een ander logeren. 

Maar er staat in je berichtje een paar meiden in de klas zijn die bij elkaar gaan logeren. Logeren ze als groepje bij elkaar, of is het wel 1 op 1? Een heel groepje over de vloer lijkt me ook wat vermoeiend eerlijk gezegd, dat zou ik op die leeftijd ook nog niet doen denk ik.

Hier heeft de halve basisschool gelogeerd  
Ik vond het altijd heel gezellig, gemiddeld 1-2 keer per maand hadden we logeerpartijen. Ik hoorde weleens van ouders dat ze het leuk vonden, maar zich afvroegen of het niet teveel voor mij was. Ik vond het prima, de kinderen vermaakten zich en ik had op een enkele keer na geen last van ze. Wat ik weleens vervelend vond is dat ouders zich niet aan de afgesproken ophaaltijd hielden, maar daar kon het kind ook niets aan doen.

Gingergirl schreef op 10-02-2025 om 12:07:

[..]

Ik was vroeger zo'n kind; van mijn ouders mocht nooit iets en ik heb daar veel verdriet van gehad en viel daardoor ook wel wat buiten de groep. Echt niet leuk voor een kind. Nou waren mijn ouders niet de maat der dingen, daar ben ik me van bewust, maar als ouders gaat het niet alleen om jouw mening en gevoel maar ook hoe het voor het kind is; iets hoeft niet altijd leuk te zijn voor ouders.

Dit ja. 

Je kind niet zich kunnen ontwikkelen en experimenteren met dingen die hij/zij wil. Daarbij gebruikte ik de Dalton principes van school ook thuis.  Vrijheid in gebondenheid.

Logeren mocht maar alleen op vrijdag en zaterdagavond. Ik wilde een kind dat kwam logeren wel een beetje kennen.  Dus Sven die nog nooit bij ons gespeeld had mocht (nog) niet logeren, Mary-Jane die iedere week hier was om te spelen mocht wel logeren. Meestal liet ik ophalen voordat we naar een wedstrijd moesten met jongste.  Zeker op de basisschool was ik dan voor 12.00 weer van de logé af. Uiteindelijk is er hier uit nood ook wel doordeweeks gelogeerd uit nood.  Ouders die waren opgeroepen voor een ernstie situatie met een (groot)ouder.

Je laat dat logeren toe voor het welzijn van je kind en probeert l het kind groot te laten worden door het zelf keuzes te laten maken en die keuzes zijn niet altijd de keuzes die je als ouder zou maken.  

Je kind hoeft niet altijd te doen wat je als ouder leuk vindt, je kunt wel begrenzen als de veiligheid in het geding is. Andersom geldt hetzelfde een kind hoeft ook niet alleen maar dingen te doen die leuk zijn voor kinderen.  Ze moeten ook leren dat je weleens iets doet dat leuk is voor de ander ook al vind je er zelf niks aan.  Als opa komt kijken naar jouw wedstrijd om het kampioenschap langs en koud en winderig veld dan ga je ook naar opa's mini concert van 30 minuten Gregoriaanse gezangen in een koude kerk met harde banken. 

Bij een noodsituatie als iemand met een grootouder naar het ziekenhuis moet of zo, zou ik er ook niet over twijfelen en kan het altijd. Maar dan is het geen 'logeren' als in feest, maar gewoon blijven slapen, omdat dat nu eenmaal even zo is. Kan alsnog gezellig zijn, maar dan zonder laat opblijven met chips en zo. 

Kinderen die hier nog nooit gespeeld hebben, zou ik ook niet snel laten logeren. Zeker op jongere leeftijd spreken kinderen nog wel eens met wisselende kinderen af en kan het ook wel eens niet zo boteren. Dat is niet erg, maar dan is een paar uurtjes spelen na school meer dan lang genoeg om dat te ontdekken.

Dochter traint op zaterdagochtend twee uur, dus ik zou een vrijdag ook niet ideaal vinden, want dan moet vriendinnetje op tijd op en na het ontbijt al opgehaald worden. Bij de turntraining mag je ook niet kijken, behalve een paar keer per jaar op gezette momenten. In de vakanties is er geen training, dus dan zou het wel kunnen. Of een keer een training afzeggen, dat is geen ramp, maar niet iets wat je elke maand of nog vaker gaat doen.

"Ik zou het echt niet leuk vinden..."
Tja, maar voor veel kinderen is het wél leuk om af en toe een logeetje te hebben. Je hebt een kind op de wereld gezet, dat betekent automatisch dat je niet meer alleen kunt doen en laten waar jij behoefte aan hebt. Dan kun je maar een keer iets minder ontladen in het weekend, daar kom je wel overheen hoor - helemaal als je ziet hoeveel plezier je je dochter en haar vriendin daarmee doet. 

Het is al genoemd maar kun je niet kijken hoe je voor jezelf minder stress krijgt , mischien meer rustmomenten enz doordeweeks zodat je meer kan hebben want het is natuurlijk wel erg leuk voor je kinderen als ze wel logeerpartijtjes kunnen houden en voor jezelf fijn dat je ook doordeweeks jezelf leert opladen, Het lijkt me heel vermoeiend om maar 2 dagen van de week te kunnen ontspannen.

FruitMoeder

FruitMoeder

10-02-2025 om 13:59 Topicstarter

Waar ik vooral tegen op zie is dat ik ''aan'' moet staan de hele avond en ochtend. Dat ik de leuke moeder moet spelen en niet even kan ontspannen. Daarnaast vind ik het wel leuk als mijn dochter hier met vriendjes speelt, maar na een paar uur ben ik het ook wel zat en ben dan weer blij als ze naar huis gaan. Vroeger had ik zelf nooit de behoefte om bij andere te slapen of dat zij bij mij sliepen dus ik kan niet echt uit ervaring spreken. Als ze een keer per maand komen slapen zou ik dat niet trekken. Ik denk als het moet ik het in een vakantie kan doen. Ik wil mijn dochter ook niks ontzeggen.  

Hier werd en wordt ook gelogeerd, paar keer per jaar, wat intensiever vanaf de middelbare school. Vanaf groep 6 wel eens een slaapfeestje. Tip: laat ze logeren/slaapfeestje in de vakantie of op vrijdag. Want als ze op vrijdag logeren dan hebben ze twee dagen/nachten om bij te komen van het weinig slapen. Slaapfeestje op zaterdag is geen succes als je maandag weer naar school moet. 

FruitMoeder schreef op 10-02-2025 om 13:59:

Waar ik vooral tegen op zie is dat ik ''aan'' moet staan de hele avond en ochtend. Dat ik de leuke moeder moet spelen en niet even kan ontspannen. Daarnaast vind ik het wel leuk als mijn dochter hier met vriendjes speelt, maar na een paar uur ben ik het ook wel zat en ben dan weer blij als ze naar huis gaan. Vroeger had ik zelf nooit de behoefte om bij andere te slapen of dat zij bij mij sliepen dus ik kan niet echt uit ervaring spreken. Als ze een keer per maand komen slapen zou ik dat niet trekken. Ik denk als het moet ik het in een vakantie kan doen. Ik wil mijn dochter ook niks ontzeggen.

Maar is dat ook zo? Het ligt natuurlijk aan de leeftijd, hier begon dat logeren vanaf ongeveer 8 jaar. Mijn kinderen en hun vriendjes vermaken zich prima samen op hun kamer of met buitenspelen, daar heb ik echt nooit veel omkijken aan gehad. Tuurlijk ga je dan niet een dutje doen op de bank er moet wel toezicht zijn maar je hoeft echt niet als een animatieteam de kinderen bezig te houden, dat kunnen ze prima zelf. Dus je kunt dan prima ontspannen op de bank met een goed boek of leuke serie ( ik roep maar iets) en ook niet elk kind is 's avonds aan het feesten of de boel op stelten aan het zetten. Hier vaak een hoop gegiebel maar echt overlast nee. Je kunt toch ook regelen dat logee na het ontbijt wordt opgehaald, hoeft ook niet de hele ochtend te zijn.  Maak het ook niet groter dan het is. 

Ik denk dat je het erger maakt dan het uiteindelijk zal blijken te zijn. Het enige waar je voor 'aan 'moet staan is het waarborgen van hun veiligheid. Ze houden elkaar wel bezig hoor. Drinken en iets lekkers en verder niet mee bemoeien. 's Morgens een ontbijtje en naar huis. Je kunt natuurlijk wèl van ze verlangen dat het na een bepaalde tijd stil moeten zijn.

Ik had altijd liever dat er bij ons gelogeerd werd dan andersom, omdat ik bij een ander niet zie wat er gebeurt. 
Heel eerlijk, van mij hoefde het ook nooit zo hoor, maar de kinderen vonden het geweldig natuurlijk! 
Ik was ook niet van het animatieteam overigens, niet bij een middagje spelen en niet bij logeren. De kinderen mochten zichzelf vermaken. Geeft natuurlijk niets als dat niet lukt, dan ga je gewoon weer naar huis. Mijn eigen kinderen konden zich meestal prima zelf vermaken of met elkaar, daarom was ik dat ook niet zo gewend denk ik.   

Wat ik weleens vervelend vond is dat ouders zich niet aan de afgesproken ophaaltijd hielden, maar daar kon het kind ook niets aan doen.

Dat kwam bij ons over het algemeen maar 1 keer voor, want die kwam dan niet nog eens logeren... (en natuurlijk, overmacht doe ik niet moeilijk over, maar stuur dan wel even een berichtje!)

M.b.t. 'aan staan': toen de kinderen klein waren was dat inderdaad wel zo, maar op een bepaalde leeftijd vermaken ze elkaar juist. Dan heb je minder werk aan 1 kind dan aan 2. 
En ik geef direct toe dat ik sommige logeetjes leuker vond dan andere, net als dat sommige vriendjes makkelijker zijn om een middag bij je in huis te hebben dan andere. Dus ik maakte daar wel 'gebruik' van. 
Logeren was hier over het algemeen wel gebonden aan de vakanties, eerste weekend vaak, het vieren van de start van de vakantie. En dan bleef er 1 kindje slapen (of ging kind ergens logeren). Alleen met partijtjes bleven er soms wel meer kinderen slapen (nou ja, wat daar dan voor doorging).

Niet trekken? Heel de tijd aan staan?  je weet toch dat speelafspraakjes , logeren maar ook dingen als een pretpark, dierentuin en nog een berg niet "ontspannende" dingen bij kinderen horen?  

Ik zou me er nog niet al te druk om maken en wel zien als het zover is. Voor het zelfde geldt is het echt af en toe. 
Als het te vaak dreigt te gebeuren dan vooral je iegen grenzen aangeven. Ik snap je heel goed, ik zit er meestal ook niet op te wachten op andere kinderen in het weekend erbij en ben gesteld op tijd met gezin in het weekend. Ontbijten met een ander kind vind ik gewoon niet zo relaxed eerlijk gezegd. 
Ik ken ook ouders die logeetjes allemaal juist heel leuk vinden - hoe meer zielen hoe meer vreugd! - en daar wordt vast vaker gelogeerd.
Maar hier dus bijna nooit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.